Lexus NX 300h AWD President Line (2016) #2
autoreview
Signalement
| Uitvoering | NX 300h AWD President Line |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2016 |
| Jaar van aanschaf | 2024 |
| KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
| KM-stand laatst | 162.000 km |
Lexus met ervaring
- 162.000 km
Review: Lexus NX300h (2016) – 30.000 km ervaring
Wat er aan vooraf ging.
In de hoop een volwaardige gezinsauto te kunnen rijden die toch spaarzaam met de brandstof omging kocht ik in 2005 een Toyota Prius II. En ik werd niet teleurgesteld -de Prius bleek inderdaad een spaarzame gebruiker van brandstoffen te zijn, uiterst betrouwbaar en toch bijzonder praktisch. Hoewel deze variant van de Prius verstoken was van elke vorm van wegligging en ook niet bijster plezierig op het netvlies lag, was ik om. De Toyota hybride techniek is de weg voorwaarts voor mij. Dat werd bevestigd na de aankoop van een GS450h in 2017. Een Lexus hybride die wél was voorzien van wegligging en die er wél leuk uitzag. En, niet onbelangrijk, drie keer zo veel vermogen op de weg bracht dan de Prius en een caravan mocht trekken. Ik was al lid van de inmiddels snel groeiende club van hybrideridders, maar was inmiddels ook toegetreden tot het illustere gezelschap van caravanniers. Waar een programma als ‘We zijn er bijna’ al niet toe kan leiden.
Afijn, de klok is weer jaren vooruitgedraaid, de GS450h ingeleverd en sinds augustus 2024 rijd ik in een Lexus NX300h uit 2016, die ik destijds kocht met 130.000 km op de teller. Inmiddels staat de stand op ruim 160.000 km. In dit eerste jaar als eigenaar heb ik geen enkel technisch defect ervaren. Alleen door eigen toedoen hebben een kras en een beschadigde buitenspiegel voor herstelwerk gezorgd. Met name de spiegel was schrikken. Met een prijs van 2.400 euro voor een vervangend exemplaar wordt snel duidelijk hoe het komt dat de boel, als het niet door de eigenaar wordt gesloopt, over het algemeen heel blijft. Wit om de neus wist ik een tweedehands exemplaar te bemachtigen bij een demontagebedrijf waardoor de reparatiekosten met zo’n 2000 euro afnamen. Oef.
Rijervaring & prestaties
De NX is een stille en koersvaste auto, die veel vertrouwen geeft op de weg. Sturen gaat accuraat en je plaatst de wagen trefzeker op de juiste plek op de weg. Toch mis ik het motorvermogen en de souplesse van mijn vorige auto, de GS450h. Bij accelereren is de koppelarme Atkinson-motor duidelijk hoorbaar en voelt de auto soms minder vlot dan je zou wensen. Maar op kruissnelheid, zelfs in combinatie met een caravan, is het echter een oase van rust en stabiliteit. Het hybride AWD-systeem bewijst zijn nut. Manoeuvreren gaat moeiteloos en ook op een nat veld weet de NX zich voorbeeldig te redden. Interessant is het om te voelen hoe het AWD-systeem ingrijpt als de voorwielen grip verliezen. Je voelt de achterwielen aangrijpen en de wagen alsnog voortstuwen.
Praktisch gebruik
Waar de GS450h finesse bood, is de NX300h praktischer. De zitpositie is comfortabel en hoog, de stoelen zijn uitgebreid verstelbaar, en ook achterpassagiers hebben verrassend veel ruimte. Handig is de personalisatie via de keyfob: stap in en de auto staat al ingesteld naar jouw voorkeuren.
Het zicht naar voren en opzij is uitstekend, maar naar achteren beperkt – gelukkig vangt de 360-graden camera dat goed op. De kofferbak en de praktische instaphoogte maken de NX geschikt voor dagelijks gebruik én bieden ruimte en comfort op vakantieritten met de caravan.
Interieur & comfort
Het interieur is topklasse, met fenomenale afwerking en oog voor detail. Luxe details zoals een HUD, fraaie klokkenwinkel, elektrisch verstelbare achterstoelen, gescheiden klimaatregeling en zeeën van smetteloos gestikt leer onderstrepen het premium gevoel. De stoelen zitten voortreffelijk en dragen bij aan langeafstandscomfort.
De geluidsinstallatie is goed, maar niet zo indrukwekkend als die in de GS. Het navigatiesysteem is inmiddels hopeloos verouderd en binnenkort laat ik daarom een Grom Vline-systeem met Android Auto inbouwen, waarmee de auto weer bij de tijd is.
Verbruik & kosten
Het brandstofverbruik ligt tussen de 1 op 14 en 1 op 15 – keurig voor een SUV van dit formaat met hybride aandrijving. Qua onderhoud en betrouwbaarheid stelt de NX300h gerust: behalve mijn zelfveroorzaakte schades zijn er geen onverwachte kosten geweest.
Conclusie
De Lexus NX300h (2016) is een betrouwbare, stille en comfortabele SUV met een fenomenale afwerking en veel praktische bruikbaarheid. Hij mist wat kracht en souplesse ten opzichte van de GS450h, en bij stevig accelereren klinkt de motor nadrukkelijk door. Daar tegenover staan ruimte, luxe en uitstekende rijeigenschappen – ook met caravan. Voor wie betrouwbaarheid, comfort en luxe belangrijker vindt dan pure prestaties, is dit een uitstekende keuze.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Lexus NX 300h AWD Luxury Line / Fabrieks glazen sch - kanteldak / Lederen bekleding / Stoelverw. / Camera / Parkeersensoren / NL
- 2016
- 152.226 km

Lexus NX 300h AWD Luxury Line | Stoelverwarming | Lederen bekleding |
- 2015
- 40.928 km

Lexus NX 300h AWD Sport Edition | Trekhaak | 1500 kg trekgewicht | Navi
- 2017
- 198.434 km
