Lexus NX 300h AWD President Line (2016) #2

autoreview

Lexus NX
Lexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NXLexus NX

Signalement

UitvoeringNX 300h AWD President Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst130.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lexus met ervaring

  • 130.000 km

Review: Lexus NX300h (2016) – 30.000 km ervaring

Nou ben ik al langere tijd een groot liefhebber van het hybride rijden - eerst 12 jaar een Prius -sinds 2005- en daarna zeven jaar lang een GS450h van Lexus. Het was fijn om na de Prius te ontdekken dat Toyota/Lexus óók hybride wagens maakt mét een goede wegligging. Deze GS maakte me (misschien daarom?) meteen ook een groot liefhebber van Lexus - de eeuwige underdog in de luxe klasse.

Sinds augustus 2024 rijd ik in inmiddels een Lexus NX300h uit 2016, die ik kocht met 130.000 km op de teller. Inmiddels staat de stand op ruim 160.000 km. In die periode heb ik geen enkel technisch defect gehad. Alleen door eigen toedoen een kras en een beschadigde buitenspiegel. Die buitenspiegel dreigde een kostbaar verhaal te worden: een nieuw exemplaar kost maar liefst een whopping 2400 euro. Gelukkig kon ik via een tweedehands exemplaar de kosten tot €400 reduceren. Dat was wel even schrikken: het spul blijft normaal gesproken heel maar áls het dan stuk gaat dan begrijp je ook meteen waarom dat zo is ....

Rijervaring & prestaties

De NX is een stille en koersvaste auto, die veel vertrouwen geeft op de weg. Toch mis ik het motorvermogen en de souplesse van mijn vorige auto, de GS450h. Bij accelereren is de Atkinson-motor duidelijk hoorbaar en voelt de auto soms minder vlot dan je zou wensen. Op kruissnelheid, zelfs in combinatie met een caravan, is het echter een oase van rust en stabiliteit. Het hybride AWD-systeem bewijst zijn nut: manoeuvreren gaat moeiteloos en ook op een nat veld weet de NX zich met een caravan-combinatie voorbeeldig te redden.

Praktisch gebruik

Waar de GS450h finesse bood, is de NX300h praktischer. De zitpositie is comfortabel en hoog, de stoelen zijn uitgebreid verstelbaar, en ook achterpassagiers hebben verrassend veel ruimte. Handig is de personalisatie via de keyfob: stap in en de auto staat al ingesteld naar jouw voorkeuren.

Het zicht naar voren en opzij is uitstekend, maar naar achteren beperkt – gelukkig vangt de 360-graden camera dat goed op. De kofferbak en de praktische instaphoogte maken de NX plezierig voor dagelijks gebruik én vakanties met caravan.

Interieur & comfort

Het interieur is topklasse, met fenomenale afwerking en oog voor detail. Fijne details zoals een HUD, elektrisch verstelbare achterstoelen en gescheiden klimaatregeling onderstrepen het premium gevoel. De stoelen zitten voortreffelijk en dragen bij aan langeafstandcomfort.

De geluidsinstallatie is goed, maar niet zo indrukwekkend als die in de GS. Het navigatiesysteem is inmiddels hopeloos verouderd; binnenkort laat ik daarom een Grom Vline-systeem met Android Auto inbouwen, waarmee de auto weer helemaal bij de tijd is.

Verbruik & kosten

Het brandstofverbruik ligt bij mij ergens tussen de 1 op 14 en 1 op 15 – te doen voor een SUV van dit formaat met hybride aandrijving. Qua onderhoud en betrouwbaarheid stelt de NX300h gerust: behalve mijn eigen beschadigingen zijn er geen onverwachte kosten geweest.

Conclusie

De Lexus NX300h (2016) is een betrouwbare, stille en comfortabele SUV met een fenomenale afwerking en veel praktische bruikbaarheid. Hij mist wat kracht en souplesse ten opzichte van de GS450h, en bij stevig accelereren klinkt de motor nadrukkelijk door. Daar tegenover staan ruimte, luxe en uitstekende rijeigenschappen – ook met caravan. Voor wie betrouwbaarheid, comfort en luxe belangrijker vindt dan pure prestaties, is dit een uitstekende keuze.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.