Lexus NX 300h AWD President Line (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | NX 300h AWD President Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Lexus met ervaring
- 130.000 km
Review: Lexus NX300h (2016) – 30.000 km ervaring
Nou ben ik al langere tijd een groot liefhebber van het hybride rijden - eerst 12 jaar een Prius -sinds 2005- en daarna zeven jaar lang een GS450h van Lexus. Het was fijn om na de Prius te ontdekken dat Toyota/Lexus óók hybride wagens maakt mét een goede wegligging. Deze GS maakte me (misschien daarom?) meteen ook een groot liefhebber van Lexus - de eeuwige underdog in de luxe klasse.
Sinds augustus 2024 rijd ik in inmiddels een Lexus NX300h uit 2016, die ik kocht met 130.000 km op de teller. Inmiddels staat de stand op ruim 160.000 km. In die periode heb ik geen enkel technisch defect gehad. Alleen door eigen toedoen een kras en een beschadigde buitenspiegel. Die buitenspiegel dreigde een kostbaar verhaal te worden: een nieuw exemplaar kost maar liefst een whopping 2400 euro. Gelukkig kon ik via een tweedehands exemplaar de kosten tot €400 reduceren. Dat was wel even schrikken: het spul blijft normaal gesproken heel maar áls het dan stuk gaat dan begrijp je ook meteen waarom dat zo is ....
Rijervaring & prestaties
De NX is een stille en koersvaste auto, die veel vertrouwen geeft op de weg. Toch mis ik het motorvermogen en de souplesse van mijn vorige auto, de GS450h. Bij accelereren is de Atkinson-motor duidelijk hoorbaar en voelt de auto soms minder vlot dan je zou wensen. Op kruissnelheid, zelfs in combinatie met een caravan, is het echter een oase van rust en stabiliteit. Het hybride AWD-systeem bewijst zijn nut: manoeuvreren gaat moeiteloos en ook op een nat veld weet de NX zich met een caravan-combinatie voorbeeldig te redden.
Praktisch gebruik
Waar de GS450h finesse bood, is de NX300h praktischer. De zitpositie is comfortabel en hoog, de stoelen zijn uitgebreid verstelbaar, en ook achterpassagiers hebben verrassend veel ruimte. Handig is de personalisatie via de keyfob: stap in en de auto staat al ingesteld naar jouw voorkeuren.
Het zicht naar voren en opzij is uitstekend, maar naar achteren beperkt – gelukkig vangt de 360-graden camera dat goed op. De kofferbak en de praktische instaphoogte maken de NX plezierig voor dagelijks gebruik én vakanties met caravan.
Interieur & comfort
Het interieur is topklasse, met fenomenale afwerking en oog voor detail. Fijne details zoals een HUD, elektrisch verstelbare achterstoelen en gescheiden klimaatregeling onderstrepen het premium gevoel. De stoelen zitten voortreffelijk en dragen bij aan langeafstandcomfort.
De geluidsinstallatie is goed, maar niet zo indrukwekkend als die in de GS. Het navigatiesysteem is inmiddels hopeloos verouderd; binnenkort laat ik daarom een Grom Vline-systeem met Android Auto inbouwen, waarmee de auto weer helemaal bij de tijd is.
Verbruik & kosten
Het brandstofverbruik ligt bij mij ergens tussen de 1 op 14 en 1 op 15 – te doen voor een SUV van dit formaat met hybride aandrijving. Qua onderhoud en betrouwbaarheid stelt de NX300h gerust: behalve mijn eigen beschadigingen zijn er geen onverwachte kosten geweest.
Conclusie
De Lexus NX300h (2016) is een betrouwbare, stille en comfortabele SUV met een fenomenale afwerking en veel praktische bruikbaarheid. Hij mist wat kracht en souplesse ten opzichte van de GS450h, en bij stevig accelereren klinkt de motor nadrukkelijk door. Daar tegenover staan ruimte, luxe en uitstekende rijeigenschappen – ook met caravan. Voor wie betrouwbaarheid, comfort en luxe belangrijker vindt dan pure prestaties, is dit een uitstekende keuze.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren