Lexus NX 300h AWD President Line (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | NX 300h AWD President Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 126.314 km |
KM-stand laatst | 132.693 km |
Product eigenschap
- 126.668 km
Dag 10 @ 126.668 km
Het zal ons optimisme geweest zijn.
2 jaar [dus ook 2 winters] in een Hyundai Kona 64kWh rondgereden. Met onze rijstijl, 's zomers een echte wereld range van 480 km en 's winters zo rond de 420 km. Wat voor ons voldoende was.
In de UX zit, hadden we ons laten vertellen, krek dezelfde elektro motor. Dus waren wij er bij de aanschaf van de UX van uit gegaan dat 's winters de range reductie ook zo rond de 12,5% zou zijn. Voldoende reden om de overstap naar Lexus te maken.
En zo schreven we afgelopen Mei vol bravoure:
qte... Een actieradius van 300 km is voor ons 96% van de tijd meer dan voldoende en die keren dat dat niet zo is bezoeken we onderweg een openbare [snel]laadpaal. Thuis met 1-fase opladen is geen probleem, duurt alleen wat langer. ...unqte
Tussen half Mei en half September was het energieverbruik, met gemiddeld een 16,6 kWh/100 km [4.500 km], voor ons inderdaad voldoende voor de rondjes richting 010 & 036 [wel met tussentijds bijladen aan een openbare laadpaal]. Alleen na half September vloog de energie honger van Alexia via 17,8 omhoog naar een 23,3.
Met dergelijke toenemende honger is Weert echt in last. Want wanneer die 23,3 al het verbruik is bij milde September temperaturen wat gaat het dan wel niet worden wanneer het echt gaat winteren? 1x Bijladen gedurende een bezoek aan ons Verweggistan: a la. Maar dan daar bovenop ook nog eens noodgedwongen een stop onderweg bij een ChaDeMo snellader maken? Nee, dat voorland beviel ons geenszins.
Eerst dachten we nog aan een vastzittende rem [toch handig zo'n infrarood thermometer] maar ook na een rondje remmen gangbaar maken bleef het verbruik [tenzij je met 90 km/h op de teller over de snelweg kroop] zo in de 20+kWh regio hangen.
Ten einde raad hield onze VETOS specialist ruggespraak met de Lexus vestiging in Brainport.
Lang verhaal heel kort: dat is een 'product eigenschap'.
Verbruik van zo rond de 23 kWh is heel normaal wanneer de temperaturen dalen aldus de 'Brains' aldaar. En hij kan het weten want ze hebben er een vijftal soortgelijke UX'en in onderhoud.
Kortom Lexus heeft dus het energie management, qua ondersteunende hard- & software, in tegenstelling tot bijv. een Hyundai, klaarblijkelijk niet goed voor elkaar. En naar wat ik begreep bestaan er geen voornemens om bij de vorige & huidige generaties elektrieken UX'en & - RZ's aanpassingen door te voeren om die stijgende energie honger vanwege lagere temperaturen naar bijv. een 'Hyundai nivo' te tillen.
Dus dan slik je een keer flink, neem je je verlies en ga je verder.
Begrijp ons niet verkeerd een UX300e is in 96% van de gevallen voor ons de perfecte auto, alleen die ontbrekende 4%, die heeft haar bij ons de das omgedaan.
Want: die actie radius als het geen hartje zomer is... Volstrekt onvoldoende voor die keren dat we richting Randstad & Flevoland trekken. Zoek je een EV als perfecte tweede auto voor louter rondjes om de kerk? Daar is ze geknipt voor. Onze ex UX staat inmiddels [24 Oktober] weer te koop bij onze VETOS specialist in Uden.
Kom je bij de volgende vraag uit, wat nu?
Allereerst: we blijven bij Lexus. De kwaliteit van hun stilte cocons is ongeëvenaard. EV's van Hyundai – KIA – Stellantis – Tesla – VAG & Chinese bodem benaderen, wat ons betreft, Lexus op die aspecten in de verste verten [nog] niet. Dus terug naar de plofmotor.
Bleef over de vraag welk model? De keuze lag tussen de modellen CT - IS - UX en als outsider de NX. Onze VETOS specialist had het kwartet staan, dus met m'n Lief naar Uden getogen
De eerste twee vielen af omdat we toch een wat hogere instap prefereren [zal de leeftijd zijn]
Omdat de UX bekend terrein was eerst de NX nader bekeken. Kleur van de koets: 'autumn shimmer pearl' [gewoon bruin voor de nuchtere Ollander] beviel ons en de lichte kleur van het zit meubilair was de 'icing on the cake'
Na de proefrit waren m'n Lief en ik het eens en kon het wheelen & dealen beginnen. Uiteindelijk waren beide partijen tevreden met de uitkomst. En zo maken we vanaf de 22e Oktober 's landswegen onveilig met een uit Italië geïmporteerde NX 300h uit 2016. Eentje in een AWD President uitvoering. Op, hoe kan het ook anders, Pirelli Cinturato All Season SF2 schoeisel.
Hoe bevalt de stap 'terug'?
Eigenlijk heel goed. Onderweg zijn met een hybride NX voelt als thuiskomen [wat niet echt verrassend is wanneer eerder, zes jaar / 87K km lang, een Prius II onze metgezellin geweest is] Maar dan wel in een flink gerenoveerd thuis. Waarbij het ontbreken van de overvloed aan beschaafde doch bemoeizuchtige stumperhulpjes bijkans weldadig aanvoelt.
Wanneer we wat meer 'on the road' ervaring hebben opgedaan zullen we uitgebreider stilstaan bij de verschillen tussen onze ex UX 300E en onze vier jaar oudere NX 300h.
To be continued dus.
Hybride is here to stay.
- 128.480 km
16 December 2024
Dag 55 @ 128.480 km
Hybride is here to stay.
We zijn weer helemaal terug van weggeweest na ons elektrisch avontuur.
Nu we ruim 7 weken met onze NX onderweg zijn zijn we, in deze onzekere tijden, tot de slotsom gekomen dat we niet terug gaan naar een EV.
We blijven trouw aan hybride, al was het alleen maar om het gegeven dat je op vrijwel elke hoek van de straat benzine kan tanken en dat daardoor de actieradius 'onbeperkt' is. Naast deze generieke 'praktische' overwegingen gaven de merkgebonden eigenschappen en de naam & faam van Lexus de doorslag om voor een pre-used NX uit 2016 te kiezen.
Maar laten we beginnen met de minpunten, waarbij we onze voormalige Toyota Prius2 uit 2008 als referentie nemen:
ze legt met 1.760 kg een 38% meer gewicht in de schaal &
ze is met een Kooldioxide uitstoot van 117g/km een 12,5% smeriger.
Daarnaast is het opgegeven overall brandstofverbuik [5,2 l/100 km] voor vrijwel alle NX bezitters een Fata Morgana. Zelf zitten we daar, met een verbruik van 6,87 l/100 km [over pakweg 2.000 km], een 33% boven. En daarmee behoren we tot de 'zuinige' rijders.
Wat is onze rijstijl dan? Rustig aan in de 'ECO' mode op de Adaptive Cruise Control terwijl op de snelweg 100 km/u [GPS gemeten] onze kruissnelheid is.
En hoe bevalt ze, vergeleken met onze ex UX 300e?
Op onze roadtrips naar Randstad & Flevoland een regelrechte verademing. Nooit meer angstvallig de resterende actieradius in de gaten houden en snelheid moeten verminderen om thuis te geraken. Gewoon met airco aan en verwarming op 20 over de snelweg zoeven. Waarbij ze nog rustgevender en comfortabeler is.
Wat we enigszins missen is de Head-up Display; de Mark Levinson geluidsinstallatie en wat stumperhulpjes zoals de 360 graden camera; dodehoek- & xtraffic waarschuwing.
Maar dat waren en zijn geenszins dealbreakers.
42 dagen
- 130.577 km
42dagen
18 Februari 2025
Dag 119 @ 130.557 km
Hoewel je het, wanneer je naar de Haagse stolp kijkt, niet zou zeggen is het gezegde toch echt: 'regeren is vooruitzien' en niet 'vooruitschuiven'
Dus daar zijn we nu druk mee bezig. Want de vraag is: wat gaan we doen wanneer over een 246 dagen onze garantie is afgelopen?
We zien voor het reguliere onderhoud en onverwacht technisch malheur grofweg een drietal opties:
a] We blijven onze VETOS specialist trouw
of we stappen over, naar hetzij:
b] Louwman in Brainport of
c] een lokale garage met techneuten die kunnen lezen en schrijven met de hybride techniek van Lexus/Toyota.
Het simpelste is natuurlijk onze VETOS specialist [enkele reis 77 km] trouw blijven.
Ons laven aan de luxe in Eindhoven [enkele reis 32 km] is daarentegen een erg aanlokkelijk alternatief.
Maar om nu voor het verhelpen van elk wissewasje zoveel kilometers af te gaan leggen is ook zo weer wat.
Dus concentreren we ons momenteel op de derde optie.
Want hoewel 'De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest' een gekend gezegde is maken wij ons weinig zorgen.
Onze acht jaar oude NX figureert steevast boven aan in de lijstjes als het om mechanische betrouwbaarheid en tevredenheid gaat. En de hybridetechniek is geen rocketscience. Je moet alleen een bedrijf weten te vinden waar techneuten werken die kunnen lezen en schrijven met deze techniek.
Denk dat we in het Weertse een dergelijk bedrijf gevonden hebben. Een familiebedrijf [voormalig Toyota dealer] wat sinds 1968 aan de weg timmert. Gisterenmiddag onaangekondigd langs geweest voor een eerste bandentrappraatje. Met een RX op de forecourt, een NX en een jaren 70 Toyota [rally uitvoering] in de showroom voelde het gelijk vertrouwd. Het bandentrappraatje met de eigenaresse bevestigde dat alleen maar.
Ze waarschuwde op voorhand wel dat de wachttijd voor 'regulier' onderhoud & APK momenteel een 6 weken bedraagt.
Maar dat maakt ons weinig uit. 15K km in 12 maanden halen we bij lange na niet dus maken wij standaard een afspraak voor eerst een beurt volgens schema direct gevolgd door de jaarlijkse APK. En die APK laten we, sinds jaar en dag, standaard 7 weken voorafgaand aan haar vervaldatum uitvoeren.
Kortom na komende oktober zetten we 3 maanden voorafgaand aan de APK vervaldatum een reminder in onze digitale agenda om eenafspraak voor onderhoud en APK te maken.
Binnenkort eens een afspraak maken om nader kennis te maken en te kijken wat er[on]mogelijk is.
En...hoe gaat het met Yogi zelf?
Sinds eind Oktober functioneerd ze tadellos. De kilometers zoeven fluisterstil en meer dan comfortabel onder haar wielen door.
Liggen er nog 'upgrades' in het verschiet? Wellicht laten we op termijn een afneembare trekhaak monteren en een 'bearlock' installeren.
Maar daarvoor moet ik eerst met m'n Lief in onderhandeling.
Voor de rest is het 'all quiet on the automotive front'
Twijfel
- 132.693 km
Dag 192 @ 132.693 km
Een defecte bandendruksensor bracht even twijfel.
Week of 3 geleden waarschuwde een lampje in ons dashboard af en aan voor een te lage bandendruk. Geen zin om hiervoor 3x pakweg 160 km af te leggen Dus voor het eerst naar een lokale onafhankelijke hybridespecialist getogen.
Zijn diagnose: a) banden OK echter b) een van de bandendruk sensors staat op omvallen.
Dus een afspraak gemaakt voor vervanging en ínleren van de nieuwe sensor.
En vandaag was de dag.
Vervangende auto was noodzakelijk echter in plaats van de 'standaard' Toyota Aygo' kreeg ik een 2 deurs Land Cruiser mee
[my 2004 diesel automaat met 332K km op de teller]
En zo droom je snel weg richting een 2 deurs Land Cruiser met een benznemotor in het vooronder.
Want oef, zo'n Land Cruiser met korte wielbais rijdt eigenlijk ook meer dan leuk.
Maar goed, dromen mag en een 200 minuten later kreeg ik een belletje dat Yogi helemaal fris en fruitig op me stond te wachten.
En toen ik in onze eigen voiture wegreed was ik weer klaar wakker en super blij in de rustgevende stilte.
Verder nog technisch malheur meegemaakt? Buiten een versleten rubber van de wisser op de achterruit niet [vervangend wisserblad bij een lokale auto onderdelen zaak gehaald]
Conclusies
- nog immer meer dan tevreden met onze NX. Mooiste compliment kregen we onlangs gedurende een rondje Zuid Limburg met een groep mensen. Hierbij werd er 'gecarpooled' en was ik een van de 'Bob's '. Tussen twee locaties reed er iemand mee die niet kon geloven dat onze NX inmiddels meer dan 100 maanden oud is en dacht dat ik hem in het ootje nam.
- klantvriendelijke lokale onafhankelijke hybride specialist gevonden.
- Een 2 deurs Land Cruiser met benzine motor is met stip onze longlist binnengeslopen. Haar evenknie met een Lexus badge natuurlijk ook
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.