Lexus LS 430 President (2005)

autoreview

Lexus LS 430 President (2005)

Signalement

UitvoeringLS 430 President
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf83.000 km
KM-stand laatst88.600 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ode aan de almachtige LS430

  • 88.600 km

In maart 2018 heb ik eindelijk na jaren zoeken de voor mij perfecte LS430 President gevonden en gekocht dus bij deze mijn eerste verslag.

Na in begin 2000 een dag in een LS400 gereden te hebben en diep onder de indruk geraakt te zijn heb ik altijd veel respect voor het merk Lexus gehad. Vanaf dag 1 altijd dominerend als het op comfort, luxe maar vooral betrouwbaarheid aan komt. De introductie van de LS400 in de eind jaren 80 maakte Mercedes zelfs zo bang dat de W140 serie uitgesteld werd om verbeteringen door te kunnen voeren. En na 12 jaar kwam in 2001 de opvolger, de LS430. De auto die in elk opzicht nog beter was.

Ik wou per se een serie 2 LS430 die van 2004-2006 geleverd is aangezien deze ten opzichte van de serie 1 een strakker moderner front heeft, led-achterlichten, 18 inch sportvelgen ipv 17 inch velgen, een 6 bak automaat in plaats van een 5 bak automaat en extra opties zoals bluetooth, keyless entry/start en achteruitrijcamera.

Het betreft een President uitvoering met een nieuwprijs van net geen 120.000 euro wat betekend dat alle opties aanwezig zijn. Hoogtepunten uit de 3 pagina's lange optielijst zijn onder andere softclose deuren en achterklep, stoel airconditioning naast stoelverwarming, radio- en airconditioningbediening vanaf de verstelbare massage achterstoelen, koelkastje, elektrisch zonnescherm, touchscreen met navi, een zeer indrukwekkend Mark Levinson audiosysteem met 11 speakers en subwoofer, gelamineerd glas rondom, luchtvering, de super zeldzame pre-collision radar cruise control en dakraam. Het leukste detail zijn de electrisch bewegende ventilatieroosters die rustgevend heen en weer zwaaien.

Het is werkelijk een waar genot deze auto te rijden, elke dag weer. De eerste rit was er meteen 1 van 1400 kilometer want ik heb de auto in Cannes, Frankrijk bij de Lexus dealer gekocht die m in 2005 nieuw aan een Russische miljonair genaamd mr. Vankov geleverd heeft. De 300pk/420Nm sterke 4.3 V8 met VVT-techniek die pas 83.000 kilometer had gelopen bij aanschaf is boterzacht, stil maar krachtig. Wanneer gefrustreerd het gas vol ingedrukt wordt na het zoveelste Franse tolpoortje incl bijbehorende files komt ie helemaal tot leven en versneld de auto alsof je in een sportauto zit. Ook op de Duitse autobahn trekt het moeiteloos door naar de 260 km/h alsof het niets is. Bij snelheden boven de 200 moet ik wel bekennen dat de luchtvering dan iets te slap is (ondanks sportstand) waardoor je goed moet blijven sturen om in een rechte lijn te blijven rijden. Maar aangezien ik 99% van de tijd niet 200+ rij ben ik uiterst content met het comfort dat de luchtvering biedt. Maar ook de stilte is een indrukwekkende prestatie, de LS is tot op de dag van vandaag een van de stilste autos op de weg. Of je nou 30 of 130 rijdt, in je cocoon of silence kun je met elkaar fluisteren ten alle tijden.

In stadsverkeer of op de autobahn is een verbruik van 1:7 niet moeilijk te behalen, maar met 100 op de radar-cruise op een N-weg is 1:12 gebruikelijk dus het gemiddelde verbruik zal ergens op de 1:10 liggen. Eerlijk gezegd vind ik dat allemaal niet zo interessant en heb ik dat uitgezet op het dashboard. Voor een auto van bijna 1900 kg en V8 vind ik dit acceptabel en anders had ik een Prius moeten kopen ofzo. Nu moet ik wel bekennen dat ik 10 minuten van de Duitse grens woon en daar gemiddeld 20 euro op een tank goedkoper tank en die besparing gebruik voor een 'gratis' kratje Krombacher bier, is heerlijk fris bier.

Bij 84.500 kilometer heb ik een grote onderhoudsbeurt gedaan omdat ondanks de onderhoudshistorie niet duidelijk was wat er exact gedaan was. De complete distributie, multiriem met rollers en spanner, ontsteking, filters, vloeistoffen, waterpomp, banden en een bakspoeling zijn gedaan. Kosten waren zo'n 800 euro excl de banden, 400 voor de bakspoeling en een dag werk. De distributie mag 150.000 km of 10 jaar mee, Toyotakwaliteit.

Regelmatig krijg ik de vraag of het niet heel duur rijdt. Uiteraard is dit relatief maar als ik de 100 per maand wegenbelasting, 80 all risk verzekering en de brandstof op tel kom ik tot de conclusie dat ik ongeveer 2x zo duur rij als een gemiddelde middenklasser van een paar jaar oud met een zuinige 4 cilinder motor. Daarvoor rij ik 10x zo mooi, comfortabel, luxe en veilig in een auto die indruk maakt en regelmatig complimenten ontvangt, een goede deal in mijn ogen. Mocht er iets stuk gaan dan zal dit vaak duurder zijn dan een onderdeel voor een gemiddelde middenklasser echter gaat er op een LS430 eigenlijk nooit iets stuk en zeker niet met deze km-stand. Ik durf met mijn 15 jaar ervaring in de autobranche zelfs te claimen dat mijn 13 jaar oude Lexus betrouwbaarder is dan de meeste 3 jaar oude middenklassers.

Meer in de volgende update.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.