Lexus LBX (2024)

autoreview

Lexus LBX (2024)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst4.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze eerste Lexus(ervaring)

  • 750 km

Sinds begin april in het bezit van een nieuwe Lexus LBX. We wilden graag een auto met een wat hogere zit en was al een tijdje aan het rondkijken voor een opvolger van onze Focus uit 2019. In eerste instantie was er nog wel een voorkeur voor een Puma maar met de recente facelift is het interieur echt een afknapper geworden dus die viel af. Wat blijft er dan nog over in de compacte klasse? Niet veel: Audi Q2 (overjarig), DS3 (ook lelijk interieur) en dan houdt het al snel op qua serieuze kandidaten. Na een proefrit al snel overtuigd geraakt van de rij-eigenschappen en kwaliteit van Lexus en kort erna een showroom auto gekocht (1 dag nadat deze bij de dealer was gearriveerd). De proefrit was in de sonic copper kleur en die viel tegen in het echt (lippenstift achtig), een week na de proefrit belde de dealer dat er een Emotion versie was binnengekomen in het wit, daar twijfelde ik eerst nog over totdat ik ' m in het echt zag, wat een pracht kleur!
Het is dus een Emotion uitvoering met advanced pack dus vrijwel alles zit er op en eraan. Tot nu bijna 800 km hele fijne kilometers gereden, verbruik van de eerste tankbeurt was 5 l/100 km, keurig! Zodra er wat meer kilometers zijn gemaakt zal ik deze review aanvullen.

Vakantie

  • 4.000 km

Zoals beloofd hierbij een update nadat de Lexus een vakantietrip achter de kiezen had.

Comfort &ruimte:
De voorstoelen zitten heerlijk en zijn voldoende instelbaar. De bestuurderstoel is voorzien van een elektrisch instelbare lendesteun. Achterin is de ruimte beperkt: hier is een stuk minder ruimte beschikbaar dan onze vorige auto (Ford Focus). De kofferbak daarentegen is wel een stuk groter (de Focus had het B&O systeem en reservewiel dus hoge laadvloer): de vakantiespullen inladen in de LBX ging wat dat betreft een stuk makkelijker!

Onderweg:
Inmiddels redelijk wat kilometers gereden waaronder een vakantie naar Oostenrijk. Het onderstel is een mooi compromis tussen comfort en sportiviteit. Zo is de auto prettig over drempels en dwarsrichels maar helt hij toch weinig over in - snel genomen - bochten. Ook de hoeveelheid grip is
verassend goed (gemonteerde banden zijn Dunlop Sport Maxx 225 breed). De auto is verder heerlijk stil: weinig wind- en bandengeluid en niet gevoelig voor wind(vlagen). Enige wat je wel hoort is de motor die natuurlijk bij flink gas geven wat hoger in de toeren gaat (en blijft) dan een conventionele handbak of automaat. Echt storend is het niet, het klinkt zelfs wat sportief o.a. dankzij het optionele advanced pack waardoor de auto is uitgerust met active noise cancelling en engine sound enchancement. Ook prettig is het Vehicle Braking Posture Control. Deze functie verdeelt automatisch de remkracht tussen de voor- en achterwielen om onder andere duikneigingen te verminderen.

Motor & verbruik:
De motor is een bekende uit de Toyota stal: de 1.5 liter met e-CVT. In de LBX heeft ie wel een Lexus sausje gekregen: zo heeft deze 136 pk (wat meer dan dezelfde motor in de Yaris Cross) en een extra balans-as voor een trillingsvrije loop. Door Autoweek is de gele test LBX al op de rollenbak bij
Ghisbert van Beek Auto Racing gezet. Een exacte meting was hierbij niet mogelijk door het gedrag van de CVT in combi met de elektromotor, maar het startkoppel was 311 Nm. Deze zakt daarna weliswaar als een plumpudding in maar soit. Het komt erop neer dat de LBX in de praktijk vlot
genoeg is voor alledaags gebruik en ook de snelweg kan hij prima meekomen. De vakantietrip was totaal 1950 kilometer met een gemiddeld verbruik van 1:16,5 (6,0 l/100km) waarbij hele stukken autobahn zijn gereden met de cruise-controll op 150 km/h en tussendoor uiteraard ook nog wel wat harder gereden :-) . Normaliter ligt het verbruik om en nabij de 1:23. Dit is dan woon-werk verkeer bestaande uit stadsverkeer en 80 km weg.
In Oostenrijk niet echt een bergpas gereden dus de ‘B’-stand (voor extra afremmen op de motor) niet nodig gehad, gas loslaten en bijremmen was voldoende om te vertragen op de niet vlakke wegen zonder dat de remmen echt zwaar werden belast.

Infotainment & veiligheidssystemen:
De LBX is uitgerust met een hele rits veiligheidssystemen, sommige helaas verplicht vanuit de EU zoals een waarschuwing bij de overschrijding van de geldende maximum snelheid. Net zoals bijvoorbeeld de verplichte cookie melding op websites (die niemand leest en iedereen wegklikt) schiet ook deze onzinnige regel het doel voorbij; iedere keer dat je gaat rijden zet je namelijk deze waarschuwing direct uit. Dit kan ‘snel’ door de gehele verkeersbordherkenning uit te zetten: 3 tikken op het scherm is dan voldoende. Maar dan word je ook niet geïnformeerd wat de max. snelheid op de betreffende weg is , normaliter is dit zichtbaar op het digitale dashboard en in het head-up display. Wil je dit wel zichtbaar houden dan zijn meer handelingen nodig: 7 schermtikken en 1 swipe.
Helaas het is niet anders: chapeau hoor EU met deze onzin!

De parkeersensoren voor en achter houden een prima marge aan (is persoonlijk in te stellen!) en werken daardoor prettig. Bij kans op een parkeerbotsing remt de auto zelf en krijg je akoestische en
visuele waarschuwingen, in de praktijk is er zelfs dan nog meer dan genoeg ruimte. Verder doen de veiligheidssystemen hun werk prima, o.a. de cruise controll (is adaptive) gebruik ik vrijwel altijd. De rest van systemen ga ik niet allemaal behandelen want dat zijn er zo veel:
AHS (Adaptive High Beam-systeem)
AHB (Automatic High Beam)
PCS (Pre-Crash Safety-systeem)
LTA (Lane Tracing Assist)
LDA (Lane Departure Alert)
LCA (Lane Change Assist)
FCTA (Front Crossing Traffic Alert)
PDA (Proactive Driving Assist)
RSA (Road Sign Assist)
Dynamic Radar Cruise Control
Cruise control
Snelheidsbegrenzer
Noodstopsysteem
Bestuurderscamera

Het dashboard en centrale scherm zijn erg prettig. Het dashboard is naar eigen wens volledig in te delen. Er zijn 3 typen dashboards: met 1 teller ; 2 tellers of geen teller. Waarbij bij elke type dashboard deze weer zelf is in te delen in 3 secties met eigen keuze welke informatie je waar wilt zien (links, midden, rechts). De LBX is verder uitgerust met draadloze Apple Carplay waarbij de instructies van Apple Maps ook op het dashboard en head-up display wordt weergeven (i.t.t. google maps). De ingebouwde navigatie doet het overigens ook uitstekend, met goede instructies en up-to-date verkeersinformatie.

Kritiek?
Niet echt, enige punten wat irritant zijn 1) is de melding of de achterbank wel leeg is (dat je dus geen passagiers/kinderen kan vergeten) en 2) als je even opzij kijkt begint het systeem al te mekkeren dat de aandacht van de bestuurder is verminderd.

Betrouwbaarheid
Zoals je mag verwachten nog totaal geen issues gehad.

Heb je nog vragen stel ze dan hieronder, dan zal ik deze beantwoorden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Lexus LBX

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.