Lexus LBX 1.5 HEV Relax (2024)

autoreview

Lexus LBX
Lexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LS400 CT200h LBXLexus LS400 CT200h LBXLexus LS + CT + LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBXLexus LBX

Signalement

UitvoeringLBX 1.5 HEV Relax
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst7.010 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne luxe zuinige auto

  • 1.450 km

Vanwege het feit dat mijn lease auto ingeleverd moest worden zijn mijn vrouw en ik gaan kijken naar een vervangende auto. We hebben naar een jonge tweede-hands (of eventueel nieuw) gezocht. De levertijd moest niet te lang zijn en de auto moest bij voorkeur compact zijn (B/C segment) aangezien mijn vrouw niet graag in grote auto's rijdt.

We hebben o.a. naar de volgende auto's gekeken : Renault Captur, Hyundai Kona, Kia Niro, Honda HRV, Ford Puma, Toyota C-HR, Toyota Yaris Cross, Suzuki Vitara, Suzuki S-Cross, Nissan Duke en Mitsubishi ASX.
Stellantis auto's (Peugeot, Opel etc) heb ik buiten beschouwing gelaten vanwege de problemen met de E-pure motor.
Tegenwoordig heb je motorisch veel keuze, benzine, mild hybride, hybride, PHEV of electrisch. Een moeilijke keuze.
Mijn voorkeur was een hybride of PHEV. De PHEV keuze in de compacte categorie is echter beperkt. Kia Niro en Renault Captur hebben deze optie. Beide auto's vielen echter af vanwege mindere ruimte en kostenplaatje (MRB, aanschaf etc).
Na het bezoek aan meerdere auto dealers hebben we gekozen voor een Lexus-LBX. De auto is bijzonder zuinig, compact, rijdt als een maat groter en de zit is relatief hoog zonder het gevoel te hebben dat je "op de bok zit".
De Lexus gaf ons daarnaast een luxer gevoel dan de Toyota Yaris Cross (stiller en comfortabeler) en de Toyota C-HR (benauwd gevoel voor de passagiers vooral op de achterbank).

De LBX is bijzonder wendbaar, stuurt relatief licht en heeft goed zicht rondom. Handig is ook dat de buitenspiegels licht kantelen als je naar achteren rijdt, dit geeft een goed beeld op de stoeprand of andere lage obstakels als aanvulling op de 360 graden camera. De camera-resolutie is ook heel goed. Tevens wordt kruisend verkeer extra benadrukt door pijlen op het display (ook zichtbaar in het HUD).
Deze uitvoering van de LBX heeft veel veiligheidssystemen die goed werken. De meeste piepjes kun je indien gewenst makkelijk uitzetten of de gevoeligheid verlagen zodat het minder storend is. Ook de verkeersbord-herkenning werkt prima. Veel beter dan in onze vorige auto (Mitsubishi Eclipse Cross).

Het verbruik is laag, de auto is zuinig en haalt makkelijk de WLTP waarden. Bij normaal gebruik halen we 4.5 liter per 100 km. Op de autosnelweg, bij hogere snelheden, is dit verbruik hoger.
Zoals eerder gezegd is de auto wendbaar en fijn te rijden in stedelijke gebieden. Echter ook bij hogere snelheden ligt de auto stabiel en strak op de weg. Zijwind merk je niet, wegligging is prima, remmen zijn goed te doseren en het stuurgedrag is precies maar niet overdreven. De auto rijdt fijn en rustig op de snelweg, ook langere ritten zijn comfortabel te doen.
De auto heeft een eCVT en als je gas geeft hoor je de motor ondanks de goede isolatie. Toch is dit minder storend dan in een Yaris Cross ondanks dat ze beiden een vergelijkbare krachtbron hebben. Deze Lexus heeft ook Noise Cancelling in de cabine echter deze kun je niet uitzetten dus weet ik niet of deze effectief is. Maar goed, belangrijk voor ons was dat de auto stil is tijdens het rijden. Dit is de LBX, ook bij snelheden van 100 tot 140 km/h is de auto stil en zijn gesprekken op een normale toon mogelijk. (Harder heb ik nog niet gereden.)
De acceleratie van de auto van 0-100km/h is 9.2 seconde, niet schokkend maar voldoende in het hedendaagse verkeer. Ook de versnelling om even in te halen is voldoende.

De kofferruimte is prima in orde, ongeveer 400 liter groot (en kan tot 1000 liter vergroot worden door het neerklappen van de achterbank). De laadvloer is niet volledig vlak als de achterbank is neergeklapt. Dat is jammer maar komt omdat de hybride en 12V akku's onder de bank zitten. Tijdens onze vakantie konden we twee grote koffers en twee rugzakken in de 400l kofferruimte kwijt zonder de hoedenplank te verwijderen.
De ruimte op de achterbank is beperkt en de instap is niet bijzonder goed omdat de achterdeuren niet ver genoeg open gaan. Het is tenslotte ook een compacte auto. Wel is de zit op de lederen achterbank goed en kun je de voeten onder de voorstoelen kwijt.

Ik heb de ruimte voorin nog niet genoemd echter kan aangeven dat deze meer dan voldoende. De stoelen zijn prima in te stellen en mooi uitgevoerd in zwart leder. Het is makkelijk om een goede zitpositie te bereiken.
Het dashboard is strak ingedeeld zonder te-leeg te zijn. Zachte materialen en leder is gebruikt, erg mooi afgewerkt zonder te druk te zijn. Dit geeft een rustig gevoel.

Een domper voor ons was dat de auto in de eerste weken tweemaal niet startte. De oorzaak was dat de 12V akku leeg was. De eerste keer werd dit veroorzaakt door het feit dat ik de electronische systemen aan het verkennen en instellen ben geweest, te lang met de auto gespeeld.
De tweede keer was onduidelijk en nadat de pechhulp ons geholpen heeft hebben we de akku laten doormeten.
De akku was goed volgens de Lexus dealer. Hij gaf aan dat de akku leeg kan raken over tijd en dan start de auto niet. Dit kan reeds na enkele weken gebeuren als de auto langer stil staat. Het is een zwakte van het hybride systeem. Toch denk ik dat Lexus hier iets aan zou moeten doen aangezien ze een reputatie hoog te houden hebben van hoge betrouwbaarheid !

korte update na 4000 km

  • 4.200 km

Ik had eigenlijk langer willen wachten met het schrijven van een korte update echter ben teleurgesteld in mijn verdere ervaringen.
Positief is dat de laatste twee maanden de Lexus prima zijn werk gedaan.
In het algemeen is de auto is een fijn rijdende en comfortabele auto, daar zijn we tevreden over.

Het eerste probleem is dat de navigatie niet betrouwbaar werkt (valt uit na 10-20 minuten) en het multimedia systeem ook af en toe een hickup vertoont. De dealer geeft aan dat dit een bekend euvel is en er een update komt, alleen weet men nog niet wanneer..... :-(
Dus dan gebruiken we Google Auto voor de navigatie.

Twee weken geleden heb ik de auto gewassen, en wat schetst mijn verbazing ? Na het wassen wil hij niet meer starten. Volgens de dealer hebben de deuren te lang open gestaan ..... (ik schat misschien 15 tot max 30 minuten). Enfin de pechdienst maar weer eens gebeld en een afspraak bij de dealer gemaakt.

Vandaag bij de dealer geweest, de 12V akku weer laten doormeten. De akku was goed volgens de dealer echter bijna leeg (na een rit van 50 minuten is de akku leeg ?). Een oplossing zou een zwaardere akku zijn volgens de dealer. Deze zwaardere 12V akku in de auto laten zetten want je wil wel kunnen vertrouwen op jouw auto, vooral met dit winterse weer. Het was een teleurstelling dat ondanks de problemen ikzelf de nieuwe akku moest betalen (inclusief het inbouwen).
Het lijkt een design fout te zijn want naast het feit dat het op het internet wemelt van dit soort klachten zaten samen met mij twee andere Lexus klanten te wachten op hun auto, allen met gelijksoortige akku problemen.
Ik hoop dat de zwaardere akku nieuwe start problemen voorkomt en zal bij over een tijdje een update plaatsen.

korte update na 7000 km

  • 7.010 km

Sinds de vervanging van de accu hebben we geen last meer gehad van een auto die niet start of waar je de deuren niet van open krijgt. Dit is dus positief nieuws ! Het is alleen jammer dat Lexus geen betere/sterkere accu's gebruikt in hun auto's.

De auto rijdt lekker en comfortabel. Het gemiddelde gebruik in de wintermaanden was ongevver 1 op 20, nu het warmer wordt zie ik weer ritten met 1 op 23 tot 1 op 25.

Vorige week ontving ik een melding van een OTA update in verband met de storingen van het navigatie systeem. De update installeren verliep prima, echter ik zie geen verbetering. Bij het gebruik van de navigatie krijg ik nog steeds storingen en valt het systeem uit. (Navigatie vie Android Auto is wel goed, geen probleem)
Nog maar eens navragen bij de dealer waarom deze storingen ook na de update blijven optreden.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Lexus LBX

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.