Lexus IS 300h Luxury Line (2018)

autoreview

Lexus IS 300h Luxury Line (2018)

Signalement

UitvoeringIS 300h Luxury Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf85.000 km
KM-stand laatst95.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eens een Lexus, altijd een Lexus

  • 95.000 km

Gekscherend wordt onder Lexus-rijders wel eens gezegd: "Eens een Lexus, altijd een L....". Men zou de vraag kunnen stellen: heeft een merk als Lexus klanten? Of zijn het ambassadeurs? Daarin is het merk niet uniek, er zijn vele merken waar deze zinnen op van toepassing zijn. Maar gezien het aandeel van dit merk, specifiek dit model op de Nederlandse of Europese markt zijn ambassadeurs schaars. Is dat erg? Zolang het merk blijft bestaan is dat niet erg. Maar het merk is meer dan alleen een product. Het is ook de beleving en de organisatie daarachter. De beleving van het product is prima. Die van de organisatie is echter tanende, met name de afgelopen jaren. Laten we hopen dat dit niet leidt tot afname van het aantal ambassadeurs en daarmee het vertrek van het merk want met het product an sich, is helemaal niks mis mee.

Dit is mijn tweede Lexus, mijn vorige was ook een IS, van de tweede generatie. Die vorige is me meer dan uitstekend bevallen. Zo goed zelfs, dat ik niet na drie jaar alweer op zoek ging naar wat anders. Sterker nog, ik begon me bij de vorige al eens af te vragen wat ik terug zou kopen als die eerste Lexus van me door een ongeval bijvoorbeeld verloren zou raken. Want dat was een hele fijne auto met alle luxe die ik me maar kon wensen. Alles went, dus ik wilde eigenlijk wel graag een auto die dezelfde mate van luxe en comfort zou bieden. De vanzelfsprekende opvolger zou de volgende (derde) generatie IS zijn. En laat ik dat een mooie auto vinden die ik dankzij Red Carpet Treatment al een paar keer heb kunnen ervaren. Maar de smeerlappen bij de dealer hebben me ook wel eens een zeer mooie GS300h in F-Sport uitvoering als leenauto meegegeven. Ik heb daardoor een GS450h in F-Sport uitvoering (met opties) overwogen want dat is een fantastische auto. Nog steeds een V6 maar eigenlijk heb ik die ruimte met dat vermogen niet nodig. Een IS300h in Luxury Line, of F-Sport Line (met alle opties) zou 't dan moeten worden. Bij het verkennen van het aanbod aan gebruikte IS-en kreeg ik de voorkeur voor het facelift-model. Die had natuurlijk ook de nodige verbeteringen aan het onderstel, interieur en de meesten waren voorzien van Lexus Safety System+ waardoor adaptieve cruise control ook beschikbaar was.

Na een paar maanden belde een specialist op; "Ik heb zojuist een IS300h Luxury Line ingeruild met de opties die jij graag wil hebben in de kleur die jij mooi vindt!". Het waren drie lange weken wachten voordat de bewuste auto daadwerkelijk bekeken en bereden kon worden. Op die dag zelf moest ik wel even door het recente wasstraat-verleden en de slechte winterbanden heen kijken. Het interieur was in zeer nette staat en verder zag de auto er goed uit, maar een goede poetsbeurt met een polijstmachine zou 'm niet misstaan. Maar de prijs was gunstig, de kleur, uitvoering, km-stand en historie klopte. De speld uit de hooiberg is gevonden!

Inmiddels is er 10.000km mee gereden tijdens twee vakanties en wat woon-werk-verkeer. Het is onmiskenbaar een Lexus, vergeleken met mijn vorige IS. Nog wat stiller, ruimer, comfortabeler en vooral zuiniger. Ik heb de auto inmiddels zelf uitgebreid gepoetst met een Dual Action Polijstmachine en alle wasstraat-ellende is verdwenen. Na een paar maanden heb ik zelf een aftermarket CarPlay-oplossing ingebouwd. Het multimediasysteem van Lexus is in dit model te bedienen met een zogenaamde muisknop. In Lexus-termen Remote Touch Interface. Hoewel het even wennen is qua bediening, vind ik het na een paar weken niet zo erg als menig autojournalist voorspiegelt. Mijn referentie was een touchscreen uit de vorige IS. Dat werkte echt beter dan deze muis maar dat went. Het systeem vind ik ook niet logisch in elkaar steken. Sinds het moment dat ik de CarPlay-oplossing ingebouwd heb, gebruik ik niets meer van het Premium Multimedia-systeem van Lexus zelf. Een groot nadeel van zo'n aftermarket CarPlay-oplossing is die muisbediening van Lexus. Waar die muis acceptabel werkt met de multimedia-interface van Lexus zelf, is het regelmatig een bron van frustratie met de CarPlay-interface. De verbinding tussen telefoon en CarPlay is dan wel uitstekend; die is draadloos en werkt stabiel, zowel beeld als geluid. Dat geluid gaat via het fabrieks-bluetoothsysteem en klinkt via het Mark Levinson audiosysteem uitstekend.

Als zelfbenoemd ambassadeur is het na ruim tien jaar in een Lexus-bubbel lastig om fouten of slechte dingen te benoemen omdat ze geaccepteerd of een gewoonte zijn geworden. Wat nog onveranderd is, is de volgorde waarmee de afstand tot de voorligger bepaald wordt van de adaptieve cruise control. Die kent drie afstanden en start standaard in de grootste afstand tot de voorligger. Als je op de knop drukt om die afstand te verkleinen, kruipt de auto dichter naar de voorligger toe. Maar als je al op de kortste afstand zit en je wil toch meer afstand nemen tot je voorligger, dan gaat de auto daarna van de kortste afstand direct naar de langste afstand met als gevolg dat de auto dan even remt. Dit is onnodig; of de auto kan even het gas zelf loslaten, of via de middelste afstand naar de langste afstand gaan door nog eens op die knop te drukken. Dit gedrag had mijn vorige IS ook, dat is onveranderd. En ik vind het jammer dat de (adaptieve) cruise control onder de 40km/h het niet doet.

Ik heb inmiddels door hoe ik het meeste uit de hybride aandrijflijn kan halen. Ik doe niet aan technieken als "pulse & glide" en ga ook niet achter een vrachtwagen hangen. Met "easy on the brake & easy on the gas" lukt het me inmiddels om met het dalen van de buitentemperatuur hetzelfde verbruik te scoren als in de zomer toen ik de auto pas had en nog moest leren kennen. Inmiddels worden de voorwielen amper nog smerig van remstof omdat ik door heb hoe ik op de elektromotor kan remmen en daarmee energie kan terugwinnen. De auto is het meest efficiënt rond de 100km/h. Tot zo'n 55 tot 60km/h kan ik de auto volledig elektrisch laten rijden. Als de weg wat glooiend oploopt dan red ik dat niet, dan springt de brandstofmotor bij. Maar loopt de weg glooiend naar beneden, dan red ik 't soms tot 70km/h om elektrisch te blijven rijden. Volgens Spritmonitor zit mijn gemiddelde verbruik op 6,54L/100km maar de laatste paar tankbeurten zaten rond 6,1L/100km.

Om dit eerste deel van mijn ervaring af te sluiten met terugblik naar de eerste alinea; de beleving van de organisatie achter het merk; ik heb aanspraak gemaakt op de 10 jaar Lexus Relax-garantie. Tijdens de zomervakantie ben ik naar Zuid-Europa gereden met de IS. Op de Duitse snelwegen wordt soms vrij stevig geremd in druk (vakantie)verkeer en ik vond dat de auto niet recht spoorde bij stevig remmen, het was best vechten om de auto in rechte lijn te houden, wat bij de proefrit niet het geval was. Bij het naderende einde van de vakantie viel me ook op dat een voorwiel veel meer remstof had dan het andere voorwiel. Een paar weken na thuiskomst heb ik een afspraak gemaakt voor een onderhoudsbeurt bij mijn eigen dealer. De wachttijd was best lang: zes weken. Maar ik heb mijn ervaring met de remmen doorgegeven. Ik werd na een uur gebeld; ik mocht er niet mee mee rijden, een remklauw aan de vooras zat muurvast. Van een auto die amper zes jaar oud was en 90.000km gereden had. De kosten voor vervanging waren rond de €500 voor het onderdeel. Verbaasd dat ik was over een remklauw die "nu al" vervangen moest worden, las ik de voorwaarden van de 10 jaar Lexus Relax-garantie nog eens door; daar staat duidelijk dat remklauwen wel onder die garantie vallen. Ik belde mijn dealer op en die zei eerst "remmen zijn een slijtagedeel, dat valt niet onder garantie." Ik wees ze toen op die voorwaarden op de site van Lexus Nederland waar dit op staat. Ik sprak af dat te mailen naar ze. Voordat ik op de knop "Versturen" had gedrukt, werd ik teruggebeld; "U heeft gelijk, een remklauw valt wel onder de garantie". Het vervangen was daarna geen discussie meer, ik ken de auto nog niet zo lang, dus ik ben wel blij met die 10 jaar garantie zolang het onderhoud maar bij een officiële dealer uitgevoerd wordt.

Ik ben tot op heden meer dan tevreden met mijn tweede Lexus. Het is een zeldzame auto want ik zie ze niet veel rijden. Het aanbod van dergelijke luxe uitvoeringen zoals de Luxury Line of F-Sport Line worden vrijwel allemaal uit het buitenland geïmporteerd en uitsluitend door Lexus-dealers aangeboden. Soms door een Toyota-dealer of een enkele specialist. Dit zal een zeldzame auto blijven en dat vind ik helemaal prima. Ga er eens mee rijden. Kijk even door het multimedia systeem heen en laat je verrassen door de fijne, uitgebalanceerde wegligging met een mooie gewichtsverdeling en comfort waarbij de aandrijving door de juiste wielen gebeurt. En dat loeien van die motor waar menig autojournalist het vaak over heeft, dat doet ie alleen als je vol gas geeft. En dit ding is sneller dan je denkt, dus als je dat een keer doet, dan duurt dat loeien niet langer dan een paar seconden want dan zit je of aan de gewenste snelheid of de ruimte op de weg is op.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.