Lexus IS (2019)

autoreview

Lexus 300h privilege (2019)

Signalement

Uitvoering300h privilege
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf9.000 km
KM-stand laatst56.000 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fantastische wagen

  • 14.000 km

Na geen goede ervaringen met mijn vorige wagen, een BMW 318i E91, ging ik op zoek naar een betrouwbare wagen met veel comfort en goede prestaties. Gezien de slechte ervaringen met mijn BMW, was het direct duidelijk dat het iets Japans moest worden. Nadat ik bij Toyota was gaan kijken kwam ik toch bij Lexus terecht.

Eerst een testrit met een Lexus NX gemaakt. Het interieur is fantastisch, maar je zit meer op de zetels dan in de zetels. Ik miste een sportieve rijervaring. Dan een ES gereden, maar die was aan de dure kant en de voorwielaandrijving voel je echt wel. In de IS had ik echt een cockpit-gevoel en de auto zat als gegoten. Het interieur was wel minder dan de NX of de ES, maar de rijervaring gaf de doorslag.

Dan kwam de keuze van uitvoering: de F-Sport was goed, maar de Privilège (hoogste uitvoering in België) met de extra uitrusting gaf de doorslag. In deze uitvoering zijn ook het elektrisch zonnegordijn voor de achterruit en de Mark Levinson - geluidsinstallatie inbegrepen. Als muziekliefhebber gaf dit laatste de doorslag.

Hierbij mijn review na ruim een half jaar en 5.000km.

Comfort:
Dit is een woord FAN-TAS-TISCH. De zetels zitten geweldig, zijn veelvuldig elektrisch verstelbaar en hebben geheugen gekoppeld aan de sleutel. De overgang tussen elektrisch en de 2.5 benzinemotor is niet merkbaar. Rij- en rolgeluiden dringen totaal niet door in de cabine. Mijn vrouw valt gewoonweg in slaap telkens we in de auto zitten. Dat zegt genoeg.

Aandrijflijn:
De 2.5 motor samen met de elektromotor zorgen voor meer dan voldoende prestaties. Het verschil in de rijstanden is wel groot. In Eco en Comfort zijn de prestaties doorsnee voldoende. Maar eens de wagen in Sport zet voel je echt de extra duw van de elektromotor en is de wagen zeer vlot. Zeker in de tussenacceleraties. Eerlijk gezegd staat de wagen wel 95% van de tijd in comfort.
De CVT, de doorn in het oog bij velen, bevalt zeer goed. Het is uiteraard iets anders dan een ZF-bak van pakweg een BMW, maar het geloei in combinatie met de zware 2.5 motor valt zeer goed mee. Dat geloei is er ook alleen maar als je echt het gaspedaal compleet tegen de mat trapt. En hoeveel doe je dat?

Verbruik:
Het vraagstuk voor een hybride. Doorsnee zit ik tussen de 6 en 6,5 liter per 100km (1 op 15 à 16,5). Op korte afstanden en veel file zakt hij tot 1 op 20 à 22. Dat is zeker goed gezien de prestaties. Gezien ik gemiddeld 13.000km/jaar doe was dat echter niet doorslaggevend in de aankoop. Het gegeven dat de wagen een tussenstation vormt tot volledig elektrisch zonder range-anxiety was dat wel.

Betrouwbaarheid:
Na mijn negatieve ervaring met BMW, was dit heel belangrijk voor mij. Tijdens de afgelopen periode was er één probleem: in januari ging heel het dashboard branden en kwamen er meldingen naar boven aangaande batterij. In de garage bleek dit een probleem met de kleine startbatterij te zijn. Dit is verholpen onder garantie en ik kreeg ook de volledige uitleg. De kleine startbatterij kan er niet goed tegen dat je de wagen lang laat staan zonder de motor aan en met alles draaiende (lichten, airco, radio,...). Dat weten we ook weer al. Hopelijk is dit een kleine smet op het anders zeer betrouwbare blazoen.

Garage:
De garage waar ik initieel de auto kocht (Lexus Wemmel) was een absolute ramp. Alles wat fout kon lopen, liep ook fout. De klantenervaring waar Lexus beroemd om is bleef hier ver achterwege. Ondertussen ben ik van garage gewisseld (Lexus Wijnegem) en is de service subliem.

Wat zijn de pro's en con's:
+ Het is subjectief, maar ik vind het een mooie en aparte wagen. Zeker een wagen die in België niet op elke straathoek staat. De velgen maken hem echt 'af'.
+ De verhouding prestaties-verbruik.
+ Het comfort wat de wagen weet te bieden.
+ Je voelt het gegeven dat we wagen achterwiel aangedreven is. Dat blijft leuk.
+ De Mark Levinson geluidsinstallatie is gewoonweg subliem. Meer dan 850 watt en 15 speakers: wauw...
+ De adaptieve cruise control werkt zeer goed en komt niet abrupt tussen. Echt ontspannen rijden.

- Het infotainmentsysteem is voldoende, maar ook niet meer dan dat. De gehate bediening met de 'muis' heb je snel in de vingers, maar geen Apple carplay in een auto van 2019 is echt wel zonde.
- De aanschafprijs van de wagen, gezien het de hoogste versie was, was wel even slikken. In verhouding met zelfs een Audi, BMW of Mercedes was de prijs aan de hoge kant (in België dan toch). Maar aangezien ik de wagen toch 10 jaar tracht te houden, heb ik mij daarover gezet.
- Het interieur is goed afgewerkt, maar aan de vormgeving en materiaalkeuze her en der zie je wel dat de basis van de wagen stamt uit 2014.
- In België was de inschrijvingstaks slechts 130 euro. Minimaal dus. De jaarlijkse taks in vrij hoog, gezien die grotendeels is gebaseerd op de cilinderinhoud. Jammer, maar zo is het Belgisch fiscaal stelsel nu éémaal. In verhouding met Nederland is dit nog steeds minimaal (480 euro/jaar).

Alles samen geteld ben ik echt supertevreden. Elke rit is een genot. Meer aanvullingen zullen de komende maanden nog volgen.


Still going strong

  • 17.000 km

Ondertussen zijn we een jaar ver na aankoop van de wagen.

Het blijft een waar genot om met de wagen te rijden. Telkens ik instap en een ritje maak is de stilte en het comfort dat de wagen weet te bieden ongelooflijk. Het is pure ontspanning om een ritje te maken. Door de stilte valt mijn echtgenote regelmatig in slaap.

Op een lang traject zit het verbruik rond de 5,2 liter per 100km of 1 op 19,2. Zo ook tijdens een rit heen en terug naar de Belgische Ardennen inclusief wat sportieve ritten in de heuvels. Bij normaal gebruik zit ik rond de 6 liter per 100km (1 op 16,7), rekening houdend dat dit dan verplaatsingen zijn in een straal van 15km (korte afstanden dus).

Als je de wagen in sport zet, krijgt de rijbeleving een heel andere wending en is de wagen zeer vlot. Comfortabel als het kan, sportief als het moet. Een mooie combinatie.

De geluidsinstallatie van Mark Levinson blijft ook puur genot. Loepzuiver, stevige bassen. Kortom: puur genieten. In de warme zomermaanden waren de gekoelde stoelen ook leuk. Allemaal zaken die niet noodzakelijk zijn, maar die net voor dat extraatje zorgen.

Valt er niets te klagen. Toch wel, maar zeer beperkt:
- tijdens het plaatsen van een nieuwe band achteraan die een scheurtje vertoonde beschadigde de Lexus-dealer een velg. Die nemen wel hun verantwoordelijkheid op en zullen de velg herstellen. Wel vervelend...
- de geheugenfunctie van het stuur werkt niet altijd. Daar moet de dealer bij een volgend onderhoud nog eens naar kijken.

Onderhoud

  • 19.000 km

Op 31 december had ik mijn jaarlijks onderhoud ingepland. Als vervangwagen kreeg ik een UX250h aangeboden die prima is bevallen. Als de kleine koffer geen bezwaar is, dan is dit een regelrechte aanrader.

De factuur moet nog volgen, maar het groot onderhoud kwam op 525 euro wat zeker niet weinig is, maar ik toch nog schappelijk vond. Een heel rapport kreeg ik van de zaken die zijn nagekeken, inclusief een verslag van de staat van de batterij. Ook een document die de garantie van de batterij met een jaar verlengde samen met de Lexusbijstand werden toegevoegd.

Zoals je van Lexus mag verwachten kwam er buiten het reguliere onderhoud geen zaken naar boven. Een vraag die ik had aangaande de geheugenfunctie van het stuur en de stoelen werd netjes toegelicht. Mooie service.

Kleine dissonant in het verhaal is dat de garage het onderhoudsinterval is vergeten te resetten. Dat heb ik vorige week telefonisch met de dealer zelf gedaan om niet helemaal naar de garage (20km enkel) te moeten rijden.

Jammer genoeg heb ik het afgelopen jaar met de wagen maar een 5.000km gereden. Dit door het vele thuiswerk. De vakantie voor Zuid-Frankrijk in de zomer werd omgewisseld naar een vakantie in eigen land. Jammer, want ik keek echt uit om de auto voor deze rit (1.100km enkel) in te zetten.

Als de auto 3 weken stil staat, haal ik hem in het weekend buiten voor een ritje. Telkens blijft het genieten. Wat een comfort, stilte en raffinement. Ik mis de autoritten met mijn wagen. Er zijn zeer zeker auto’s met meer technologie aan boord, een mooier dashboard, met betere prestaties, etc. Maar de combinatie van comfort, stilte, verbruik, betrouwbaarheid en snufjes maakt elke ritje in deze auto toch een puur genot.

Vakantie!

  • 23.000 km

Na de wagen 2 jaar in mijn bezit te hebben, kon ik hem eindelijk eens van stal halen voor een deftige roadtrip naar het zuiden van Frankrijk. Ik keek zowel uit naar ons verblijf daar als de trip daar naartoe.

Enkele rit is 1.100km en daar te plaatse ronden we momenteel nog eens af met een 800km. Wat is het toch een fijn apparaat om zulke afstanden mee te maken. Hij is vooral heel comfortabel. Alle comfortitems, zoals de adaptieve cruisecontrol en de geventileerde stoelen hebben eindelijk hun diensten kunnen bewijzen.

Qua verbruik zit ik rond de 1 op 19,2 (5,2L/100km) op de lange rit naar Frankrijk. Komende van de Mont Ventoux in een rit van 1,5u daalde het verbruik naar 1 op 25,6 (3,9L/100km) door gewoon wat te anticiperen en terug te schakelen op de motor in de afdalingen. Zo bewezen de schakelflippers achter het stuur ook eindelijk hun nut.

Anderzijds is het sportieve randje aangenaam om een berg zoals de Mont Ventoux op te rijden. Gewoon in ‘sport’ zetten en je voelt echt de duw van de elektromotor. Vergis je niet: in de eerste plaats blijft het altijd een comfortabele wagen, maar je krijgt door die extra kracht in combinatie met de achterwielaandrijving toch wel wat rijplezier naar boven.

De korte draaicirkel (korter dan mijn vrouw haar Mazda CX3) bewees in de smalle straatjes en parkeergarages in Frankrijk ook hun diensten. Het is echt opmerkelijk hoe kort een auto van dit formaat kan draaien.

In Nederland is de IS geen zeldzame verschijning. Hier in Frankrijk wel. Zo ben ik al verschillende malen aangesproken door de lokale bevolking en staren ze de wagen na als ik elektrisch dorpen of steden inrij.

Viel er dan niets tegen. Jawel hoor. Als we beginnen te muggenziften moet ik het volgende toegeven:
- De kaarten in de GPS vele kleinere baantjes hier in Frankrijk niet kent. Dan maar mikken met de cursor waar we naartoe willen. Ook het ingeven van de bestemming vergt wat geduld. Dat doen de Duitse concurrenten merkelijk beter. Anderzijds loopt het systeem in de Lexus nooit vast en heb ik sedert mijn aanschaf nog nooit opnieuw mijn GSM moeten koppelen.
- Op een stijl heuveltje wachten om in te voegen twijfelde de aandrijflijn een enkele keer tussen puur elektrokracht of toch de benzinemotor bijschakelen. Een zeldzame misser.

Kortom: nog steeds volledig tevreden met mijn keuze. We kochten de wagen oorspronkelijk als reisauto en daarin slaagde hij met vlag en wimpel ;-)

Weer een probleemloos onderhoud

  • 28.000 km

Tussen kerst en nieuw ben ik op jaarlijks onderhoud geweest bij de Lexusdealer in Wijnegem.

Er waren twee zaken die ik bijkomend had gevraagd:
- Vervangen van de ruitenwissers omdat die stilaan strepen begonnen te trekken
- De rubbers van de deuren wreven wat tegen mekaar, wat op slecht wegdek hoorbaar was.

Het onderhoudsrapport was perfect, op de ruitenwissers na (maar dat had ik zelf al aangegeven). Zowel de banden als de remmen waren nog top. Dat hangt samen met mijn anticiperende rijstijl en het regeneratief remmen. Groot voordeel van dit laatste: mijn velgen zijn nagenoeg nooit vuil door remstof. Dat was bij mijn vorige wagen (BMW E91) heel andere koek…

De deurrubbers werden ingesmeerd en ik kreeg nog extra product mee. Dat was een mooie geste.

Totale schade inclusief ruitenwissers: 480 euro. Niet goedkoop, maar wel binnen de verwachtingen in deze klasse. Dit inclusief een vervangwagen (Lexus UX 250h), wat trouwens ook een leuke wagen is.

Wat me wel tegenvalt is de klantenervaring in de Lexusgarage. Een kwartier voor openingstijd sta je voor de deur, maar toch blijf je in de regen staan tot het officiële openingsuur. Geen receptionist(e) aanwezig, dus om de wagen terug op te halen moet je op zoek gaan in de workshop zelf om geholpen te worden. In de Nederlandse reviews zie ik vaak de melding ‘red carpet treatment’. Ik zou al blij zijn met een gewoon zwart tapijt hier in Vlaanderen ;-)

De auto blijft echt top. Het comfort, de stilte en de souplesse blijven de hoogtepunten. Enige minpunt is de niet bijster hoogtechnologisch infotainment systeem, maar dat wisten we op voorhand. Het doet voor mij wat het moet doen. Niet meer, maar ook niet minder. Apple carplay had wel handig geweest.

Premium ownership?

  • 33.000 km

Twee weken geleden had ik de wagen ingeboekt in de garage. Mijn garantie verloopt in augustus en wou de puntjes nog op de ‘i’ zetten.

Twee zaken speelden op:
- De rubbers in de bestuurdersdeur bleven tegen mekaar schuren bij het rijden op een slechter wegdek. Het lapmiddel dat men bij het laatste onderhoud gebruikte (rubbers insmeren met een product) loste het probleem niet op. Buiten dat de dorpels vol plakten met dit spul…
- Een rammel in de speaker van de bestuurdersdeur. Als audioliefhebber maak ik goed gebruik van het Mark Levinson-geluidsinstallatie. Graag had ik dit opgelost gezien.

Even voor ik de rest van mijn verhaal doe moet ik aangeven dat ik na elke ervaring met mijn officiële Lexus-garage terug ben mogen gaan. Onderhoud = boordcomputer vergeten te resetten. Banden vervangen is velg beschadigen. Etc…

Merkwaardig genoeg kreeg ik de volgende ochtend al om 8u50 door dat de wagen klaar was. Bizar, aangezien de garage pas opent om 8u00. Dat was wel heel snelle service. Bij het ophalen van de wagen bleek direct waarom: het probleempje met de deur was opgelost, maar de speaker rammelde nog erger.

Na een telefoontje met de garage, waarin ik mijn ongenoegen heb geuit, hebben ze vrijdagochtend de wagen thuis opgehaald om een verplaatsing van 3u00 te vermijden. Dezelfde dag ging de wagen klaar zijn. Toen ik belde tussen 16u50 en 17u50 nam niemand de telefoon nog op. Nadat ik iets had ingesproken werd ik teruggebeld om 18u00 door iemand die twijfelde of mijn wagen wel in de garage stond! Lang verhaal kort: de wagen was niet klaar en ik diende te wachten tot maandag.

Vandaag, maandagavond, opnieuw zelf contact opgenomen met de garage omdat ik niets had vernomen. Daar wist iemand mij te zeggen dat er vandaag niets aan de wagen is gedaan. Dat de wagen langere tijd bij hen mocht blijven staan was toch afgesproken? Niet dus…

Als ik dan op de website zaken lees als ‘Premium ownership’ en ‘excellente service’ moet ik eens goed lachen. Mijn wagen is zeker excellent, maar de service is op z’n minst verschrikkelijk.

Zal vervolgd worden de komende dagen.

Perfecte auto, service is dat minder

  • 36.000 km

Volgend op mijn voorgaand verhaal, kreeg ik voor deze garantiekwestie een factuur van ruim € 700. Na twee maanden met heel wat discussie over en weer, is dit stil gevallen. Ondertussen zijn we ruim een half jaar verder en blijft het stil. Ik kom hier uiteraard ook niet meer op terug. Spreekt voor zich dat ik afscheid heb genomen van deze Lexus-dealer.

Eind december krijg ik van Lexus een brief in de bus dat mijn wagen ook in aanmerking komt voor de 10 jaar garantie. Deze is niet alleen voor de nieuwe wagens, maar ook voor de bestaande. Voorwaarde ik dat je wagen minder dan 10 jaar moet zijn en minder dan 200.000 km moet hebben. En uiteraard moet je het voorgeschreven onderhoud volgen. Dat deed ik al, om de garantie op mijn batterij te behouden. Een leuke meevaller dus!

Eind december ben ik weer op jaarlijks onderhoud geweest, deze maal in de Lexusgarage van Zaventem. De factuur was 560 euro, wat zeker niet goedkoop is maar wel aanvaardbaar voor her type auto. Rekening houdend dat de garantie dan een jaar verlengd wordt en er een jaar wegbijstand in zit, maakt het makkelijker om te verteren.

Schoonheidsfoutje na het onderhoud was wel dat er enkele druppels olie onder de motor lagen enkele dagen later. Het is gelukkig bij enkele druppels gebleven. Hopelijk was het alleen maar wat olie die aan de caterplug was blijven hangen.

De auto zelf blijft dus een top product, maar de service is een ander paar mouwen. Ik weet niet of dit in Nederland wat anders is?

Weer een jaartje en een onderhoudsbeurt verder

  • 44.500 km

Afgelopen zomer gingen we met de auto naar Kroatië. Net geen 4.000 kilometer gereden in twee weken, allemaal zelf gereden. Waarvan 1.200km ‘s nachts tot in Slovenië met een paar tussenstops. En desondanks stap je uit zo fris als een hoentje. Wat is dit toch een schitterende auto.

Tijdens de ritten in het binnenland van Kroatië dook het verbruik over ritten van 30 minuten tot een uur regelmatig onder de 3l/100km. Verbazingwekkend. Op de panoramastrasse in Berchtesgaden met stijgingspercentages van bijna 30% evenmin een vuiltje aan de lucht. Dit geeft aan hoe veelzijdig de auto is.

Vorige maand kreeg de wagen de onderhoudsbeurt van 60.000km bij de Lexusdealer. Terwijl ik zat te wachten kwam er iemand uit de werkplaats mijn richting uit. Oei, toch geen problemen. Neen, de brandblusser was over datum en mocht deze vervangen worden? Uiteraard.

De totale factuur was 835 euro. Beduidend meer dan de afgelopen jaren. Bij analyse van de factuur bleek naast het normale onderhoud ook de remvloeistof vervangen te zijn. Ook stond er ‘gear oil’ op. Bij navraag of dit voor het differentieel of de versnellingsbak was, kwam de bevestiging dat dit voor het laatste was. Geen ‘sealed for life’ nonsens voor Lexus blijkbaar, wat andere merken wel beweren. In dat licht viel het uiteindelijke bedrag van de factuur nog mee.

Kortom: nog steeds heel tevreden van de wagen. Als het enigszins kan, zal de volgende auto terug een Lexus worden.

Trip naar het zuiden

  • 52.000 km

Een half jaar verder en een trip naar Kroatië verder. 4.000km op twee weken en uiteraard probleemloos met de Lexus. Het langste stuk dat we reden was 1.200km met twee korte plaspauzes tot in Slovenië. En daar stap je dan nog uit zonder rugklachten of andere ongemakken. De stoelen van de Lexus zijn echt heerlijk.

Ten opzicht van alle elektrische modellen die ons nu overspoelen, heeft de wagen toch een duidelijk voordeel: een tankbeurt zorgt ervoor dat we 1.200 tot 1.300km kunnen rijden. Nu rij ik nooit tot het laatste van de tank, maar 1.000km is dan nog respectabel. Gemiddeld verbruik over de hele reis: 5,1 liter per 100km (1 op 19,6). Mer drie volwassen aan boord en de koffer tot aan de rand gevuld een nette score.

Aan bepaalde rijhulpsystemen merk je dat de wagen al ouder is: geen file-assistent, geen noodremhulp achteraan voor kruisend verkeer, verkeersbordherkenning die niet 100% nauwkeurig is, etc. Maar wel een fijne adaptieve cruise control die ik heel veel gebruik. Geen breekpunt dus.

Mijn echtgenote wil deze auto nog lang in ons gezin houden omdat hij zo betrouwbaar en comfortabel is. Ook het ‘niet hoeven opladen’ is voor haar een grote plus. Instappen is nog elke dag een feest met de rijkelijke uitrusting en het rustgevend karakter.

Het is duidelijk: deze auto overtreffen zal moeilijk worden op termijn. Maar het is wel zeker: de volgende zal zeker terug een Lexus worden.

6 jaar oud en onderhoud

  • 56.000 km

Het jaarlijkse onderhoud zit er al even op bij de Lexusdealer in Zaventem. Totale schade was 632 euro, wat zeker niet weinig is maar wel representatief is voor een auto in deze klasse. Rekening houdend met de verlenging van de garantie en de bijstand met een jaar. Dat laatste is ook niet onbelangrijk, omdat we deze auto inzetten voor onze vakanties in Frankrijk, Italië en Kroatië.

Anderzijds blijft het bij deze wagen bij regulier onderhoud. Geen verdere kosten of narigheid. Dat was bij mijn BMW E91 wel eens anders…

Wat ik wel als bijkomende kosten heb gedaan is 4 nieuwe banden. De vorige waren nog niet versleten, maar waren volgens de DOT-code wel bijna 7 jaar oud. Dus kwamen er 4 Continental Sportcontact 7 op. Inclusief uitlijning 850 euro, maar qua weggedrag zeker een upgrade versus de originele Bridgestones.

De auto is en blijft een zaligheid. De volgende gaat zeker een Lexus worden. Een ES of toch een RX: ik ben er nog niet uit. Ik heb nog een drietal jaar, voor ik mijn wagen doorschuif naar mijn vrouw, om dat te bepalen.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.