Lexus IS 200 (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | IS 200 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 68.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Om maar direct met de deur in huis te vallen: dit is een fantastische auto
Prestaties
De prestaties zijn meer dan acceptabel, hoewel ik meer had verwacht van een auto met 6 pitten. Ik denk dat ze gerust wat meer uit het blok hadden kunnen halen zonder aan betrouwbaarheid in te boeten. Het is echter meer dan genoeg om je goed mee voort te kunnen bewegen in de dagelijkse verkeer. Wel duidelijk merkbaar is het relatief lage koppel dat het blok genereert (onderin de toeren is hij erg mat; bovenin juist erg pittig). Leuk aan deze auto is dat je echt een duw in je rug voelt als je de 4250 toeren passeert. Minder leuk is het daarbij behorende benzine verbruik.
Comfort
Het algemene comfort van deze auto is prima voor elkaar. Hij is niet rumoerig bij normale toerentallen, de stoelen geven prima zijdelingse steun (ze zijn wel wat aan de korte kant), zitten verder comfortabel en zijn goed verstelbaar. De goed werkende full auto airco geeft het comfortgevoel nog een duw omhoog en de gebruikte materialen geven je het gevoel in een kwalitatief hoogwaardige auto te zitten.
De 6de versnelling van de standaard 6 bak zou meer comfort moeten toevoegen en dan met name in het geluidsniveau op de autosnelweg, maar rijden in de 6 met 110 tot 125 km/uur is geen pretje. Er zit een vervelende diepe brom in de auto die verdwijnt bij 130 km/uur. Hij is wat stug geveerd, maar ik heb dat nooit als vervelend ervaren. Overigens bekrachtigd dit wel zijn sportiviteit.
Ik ben dik tevreden over het comfort van de auto.
Weggedrag
Het gedrag van de auto is voorbeeldig onder normale omstandigheden. Een goede, strakke wegligging. Iets dat ik van een achterwiel aangedreven auto verwacht. Er moet echter geen sprake zijn van een nat wegdek of zelfs sneeuw, want dan is de achterkant van de auto erg listig. De achterkant breekt heel erg snel uit bij een glad wegdek (daar waar andere auto’s hier nog geen last van hebben). Gedosseerd gas geven in bochten (niet plankgas in de 1 of 2) bij een glad wegdek vangt dit euvel wel op. Helaas is dit niet het geval bij sneeuw of ijs. Onder deze omstandigheden is de auto niet te temmen. Dit wordt veroorzaakt door de werking van de tractie controle en is een bekend probleem. Zelfs met tractie controle in de sneeuwstand is het nog moeilijk om bijvoorbeeld weg te rijden. Ik zelf ben 1 keer tegengekomen dat ik hierdoor bijna vast kwam te staan (terwijl andere auto’s gewoon door konden blijven rijden; wegrijden in de drie voorkwam dat ik helemaal vast kwma te staan).
De auto is daarnaast ook behoorlijk spoorgevoelig, maar dat kan aan de bredere banden liggen.
Eerlijk is eerlijk, als je bedacht bent op deze puntjes, dan is dit een hele fijne auto om mee te rijden en te spelen, want het feit dat hij naar overstuur neigt levert ook weer een hoop plezier op.
Uitrusting
De auto heeft een sportief image door zijn vorm en velgen (17 inch licht metaal). Standaard zit er bijna alles op wat je je maar kunt wensen aan boord: CD wisselaar (6 CDs), onboard navigatie, Automatische Airco, enz. De auto is gewoon super compleet.
Onderhoud
Niets! Helemaal, maar dan ook helemaal niets hoef ik te doen (behalve poetsen). Ik controleer alle vloeistoffen 1x per maand, maar heb nog nooit, buiten de jaarlijkse beurt om, ook maar een druppel olie, koelvloeistof, etc. hoeven toe te voegen.
De garage waar de auto bij in onderhoud is (Lexus Dealer) vertroetelt mijn auto 1 x per jaar en daar blijft het bij. Ook de kosten die hiermee gepaard gaan vallen alleszins mee (zeker gezien het feit dat Lexus in het luxe segment van de automarkt zit, hij gereinigd wordt en de Lexus Dealer de auto komt halen en een andere auto (Lexus) achter laat). Ook voor wat betreft de dealer, niks anders dan lof.
Kortom, de IS200 heeft een aantal punten die voor verbetering vatbaar zijn en die hebben ze ook aangepakt in de IS250 (behalve de 6de versnelling). Ik vind deze punten echter overkomelijk. Mijn volgende auto zal ongetwijfeld weer een Lexus zijn.
PROBLEMEN
Alleen maar dingen die voortkomen uit normale slijtage en vandalisme
- Fuseekogel
- Kras op achterklep (vandalisme)
- Kras op achterdeuren (vandalisme)
- 4 nieuwe banden
- Accu
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren