Lexus GS 300h F Sport Line (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GS 300h F Sport Line |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 53.500 km |
KM-stand laatst | 138.500 km |
De eerste ritjes
- 54.000 km
Het was zover...
Er moest een grotere auto komen i.v.m. de toegenomen behoefte om meer mee te nemen. Onze kleine meid van 9 maanden wil meer spullen meenemen dan pap en mam samen. Ik wilde daarvoor niet meer de achterbank gebruiken, dus moest de kinderwagen ingeklapt + luiertas en toebehoren compleet in de achterbak passen.
Door een jaar kilometrage van 25-30k kilometer was het verbruik ook een punt van aandacht.
Diesel is niet interessant omdat ik dicht bij de Belgische grens woon, waar benzine net zo duur is als diesel in ons door accijns geterroriseerde land.
Na een half jaar veel getwijfel tussen een stapel mooie sedans zoals de Volvo S90/S60, Mazda 6, VWPassat, BMW5, Mercedes E, Audi A6 de knoop doorgehakt.
Na bijna 10 jaar Corolla en 6 jaar Auris Hybride gereden te hebben was ik wel overtuigd van de kwaliteit / betrouwbaarheid van Toyota (en dus Lexus).
De keuze is op deze Lexus GS300h gevallen (eigenlijk wilde ik een GS450h omdat de motor ook weg ging).
Maar de kleur van deze auto trok me over de streep.
Dit is de enige hybride GS in deze kleur in heel Nederland, heb ik me laten vertellen (het kan een succesvol verkooppraatje zijn geweest ;-)).
De dag na het afhalen meteen de achterste ruitjes laten voorzien van een folie zodat onze kleine meid niet meer met de ogen hoeft te knijpen achter in de MaxiCosi.
De status nadat de eerste leuke ritjes er op zitten. Een paar woon-werk ritjes en dagjes naar de Ardennen en naar de Eiffel. De GS rijdt erg fijn en produceert veel minder motor gehuil ten opzichte Auris Hybride ondanks dat ook de GS een 4 cylinder is. 225 pk (niet zoals autoweek weergeeft,... 181 pk... dat is alleen de benzine motor) systeemvermogen door de combinatie van een 2,5 liter 4 cylinder met electromotoren is meer dan genoeg. Het rijcomfort is super hoog door een fantastisch onderstel (vooral in België heb je daar profijt van ;-) ) en de wegligging is hierdoor ook top.
Het gemiddelde verbruik inclusief veel demo-ritjes en de twee dagjes naar het buitenland over mooie stuur-weggetjes is op dit moment 1:16. Een verbruik waarmee ik erg blij ben, gezien het gewicht en de bandenmaten (de F-Sport heeft 235 voor en 265 achter).
Nog even bedenken wat ik ga doen met de winterbanden in november, maar goed. Dat duurt nog even. Eerst nog wat maanden genieten.
Tot de volgende update!
Na de eerste kleine 5000 km.
- 58.254 km
Na de eerste kleine 5000 kilometer ben ik er achter dat de auto net zo veel afwijkt als de Auris hiervoor wat betreft de verbruiksmeter in de boordcomputer. Gemiddeld gezien moet ik 1 kilometer per liter minder rekenen dan de boordcomputer aangaf. 1 Op 16.6 op de computer wordt steevast 1:15.6 in echte liters aan de pomp. Andersom gezegd, 6.41 liter per 100km reëel verbruik, terwijl de boordcomputer aangeeft dat het 6.02 zou moeten zijn. Een heel acceptabele afwijking, welke ik bij andere auto's erger heb gezien.
Het rijden is echt genieten en het automatische groot licht werkt ook super. Detectie van andere weggebruikers zorgt ervoor dat niemand verblind wordt, en gedeeltes van het grote licht worden gedimd of bijgestuurd naar een andere hoek. Ik heb nog nooit een knippersignaal van een tegenligger ontvangen, dus de regeling is prima afgesteld!
Een kleine opmerking over de automatische stoelkoeling/-verwarming. Waarom wordt deze niet aan/uit gezet met informatie van de sensor die meet of er iemand in de stoel zit? De gordel sensor gebruikt die informatie wel, maar als het bloedheet is in de auto wordt de bijrijders stoel ook gekoeld terwijl er niemand in zit. Dat is jammer.
Owja... Als je carpoolt met 4 volwassenen is het wel belangrijk om te wachten tot de collega achter je is uitgestapt voor je als chauffeur je gordel los maakt. Die stoel gaat anders meteen naar de easy-acces/exit stand, welke de knieën van je achterbuurman niet ten goede komt. Ook hier zou een aanwezigheidssensor die wel info geeft om gordel signalen te geven, een bijdrage kunnen leveren. ;-)
Al met al nog steeds een genot om te rijden, en dit zal nog wel tig jaren zo blijven.
80.000 km op de teller, onderhoud en winterwielen.
- 80.200 km
Nadat de auto 80k km gepasseerd is maar even een korte update.
Weinig spektakel, wat opzich goed nieuws is uiteraard. Alles werkt naar behoren en bevalt super goed. Het verbruik is redelijk stabiel ondanks dat ik minder mijn best doe op het verbruik te letten. Carpoolend krijg je al vlug opmerkingen als je 100/110 blijft rijden als je 130 mag. ?
Winterwielen waren een uitdaging. Ik wilde de originele 17” antraciet velgen van mijn Auris hybride gebruiken (zie foto’s), om dat voor elkaar te krijgen moesten er 10mm spacers op zodat de remklauwbehuizing voor niet tegen de spaken klemde. Ik heb wel voor de fatsoenlijke spacers gekozen die zelfs door TUV goedgekeurd zijn, met centreer ring en eigen schroefdraad. Dat is wel wat beter dan van die “revetjes” waardoor je je wiel amper meer vast kunt zetten. Met 215mm brede winterwielen rondom blijft het verbruik aardig op peil door lagere rolweerstand.
Onderhoud is vooralsnog perfect volgens de voorspellingen die je kunt vinden in de onderhoudsplanningen op internet bij lexus. Geen verrassingen, niks eerder of aan vervanging toe dan gepland.
(Zoals je eigenlijk ook wel mag verwachten.)
Tot binnenkort weer!
93.000km op de teller en...
- 93.619 km
... nog steeds stap ik in de auto met een glimlach op mijn gezicht. Af en toe krijg ik vragen of complimenten van mensen bij het tankstation, iets wat altijd leuk blijft.
Ik heb een keer een iets dieper liggende putdeksel geraakt, waardoor er een raar “kloenk” geluid onstond bij richtingswisselingen. De Lexus dealer kon niet met zekerheid zeggen wat het was, en in plaats van zomaar wat te gokken en dure onderdelen te vervangen, raadde ze me aan om even af te wachten om meer zekerheid te krijgen. Gedurende een maand, werd het geluid steeds minder vaak en steeds zachter en nu is het weg. Erg raar, maar ik ben blij dat ze me niet onnodig op kosten gejaagd hebben Nadat ze op de brug geconstateerd hebben dat kwa onderstel/aandrijving en ophanging er niks mis was.
Ondertussen weer halverwege het winterbanden seizoen, en ik kijk weer uit naar de mooie zomerwielen. Dit jaar lijken de winterbanden niet echt de moeite waard te zijn geweest. Maar goed, wie weet komt er nog een verdwaald winterweekje.
Op naar de 100.000. Tot dan
Extra beveiliging blijkbaar nodig.
- 96.000 km
Een paar dagen na de vorige review bleek er veel interesse te zijn in mijn auto vanuit het Oosten van Europa/Rusland. Gelukkig is mijn auto voorzien van een goed alarmsysteem met tracking mogelijkheden en is de auto net voor de Duits/Poolse grens onderschept.
Nadat ik hem (gelukkig) schadeloos terug mocht ontvangen, is hij in showroomstaat weer op mijn oprit afgeleverd. Super geregeld door de verzekering, al duurde het wel lang (in mijn beleving ;-)).
Ondertussen is de auto voorzien van een mechanisch slot op de versnellingsbak (bearlock). Zonder extra sleutel (die niet te scannen is...) krijgen ze hem niet meer uit de parkeerstand. Ongeplande ritjes richting Oost Europa zullen daarmee wat minder makkelijk worden.
Al met al, geen nuttige info over de auto zelf, maar wellicht wel voor mogelijk toekomstige eigenaren van ditzelfde autotype.
Sidenote: Het schijnt trouwens dat ALLE hybride auto's populair zijn geworden daar i.v.m. subsidies die je kunt krijgen zonder dat je hoeft aan te tonen dat je de auto echt gekocht hebt. Dus... :-(
Nieuwe voorbandjes voor de zomer.
- 105.000 km
Ondertussen zijn we weer wat kilometers verder, een saaie corona-winter door en begint eindelijk de lente wat op te starten. De auto functioneert onvermoeibaar en zonder enige problemen. Bijna saai te noemen.
In Maart heb ik de winterbanden weer omgewisseld voor zomersloffen, en daarbij meteen de voorbanden laten wisselen voor een nieuw setje.
Micheling Primacy 4, acoustic. Wat een topband is dat! Zo verschrikkelijk stil, echt super fijn!
Bij een auto met een stille aandrijving zoals de hybride aandrijving in dit type auto, is een stil setje banden bijna een noodzaak. Anders heb je alsnog veel geluid als je op de snelweg kilometers aan het vreten bent.
Blijkbaar zit er in de band zelf, tegen de binnenkant van het loopvlak een soort geluidsabsorberend schuim. Je merkt er niks van kwa rij-eigenschappen, comfort, stijfheid etc, maar de band is echt geniaal stil.
Helaas wel vrij prijzig.
Verder weinig updates. Nog even wachten voordat de achterbanden ook gewisseld mogen worden. Dit worden zeker ook de Primacy 4's. Met 50k km die gemaakt zijn op de achterbanden (die waren nieuw bij de levering van de auto) zijn die nog lang niet versleten.
Tot een volgende update.
Einde van dit seizoen, op zoek naar nieuwe zomerba
- 131.000 km
Verschrikkelijk saai, maar op standaard onderhoud na hoeft er ook helemaal niks aan zo'n auto gesleuteld te worden. Hierdoor is er ook weinig te melden / aan te vullen in de review. Puur om te laten weten dat alles nog steeds op rolletjes loopt, toch maar even een kleine melding maken.
In maart, tijdens het terugwisselen van winter naar zomerbanden heb ik met mijn bandenman alvast gekeken naar de Primacy 4's voor de achterkant. Tot mijn schrik konden we die niet (meer) vinden. Dat is flink balen als dat echt zo is, aangezien ik altijd mik op 4 dezelfde banden rondom. Grrr!
Verder, heeft mijn vrouw haar auto gewisseld voor een automaatje. Niet echt relevant in deze review zou je zeggen. Echter... haar auto had een trekhaak. Mijn Lexus niet. Voor de fietsendrager is het wel handig om die een aan te schaffen, maar dat gaat dus niet gebeuren! 2700 euro voor een trekhaak op mijn Lexus?!?! Dat was even schrikken. Daarvoor kan ik heel veel fietsen huren op vakantie.
Tot zover een saaie update. Tot volgend jaar gok ik.
Afscheid, maar eigenlijk ook weer niet
- 138.500 km
Trekhaak gezocht, met een GS450h er aan vast.
Dat was de zoekopdracht voor autoscout24.
Ik was nog lang niet klaar met zo'n fijne auto rijden en 2700 euro neertellen voor een trekhaak is echt een nogo.
Als je echter een stapje kunt maken (GS300h -> GS450h) en er zit perongeluk ook nog een trekhaak op, dan zet dat je aan het denken (en rekenen).
De buren zullen het verschil niet eens zien. De auto heeft dezelfde kleur.
Binnenkort verschijnt er een review van de "nieuwe" auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.