Lexus ES 300h F Sport Design (2023)

autoreview

Lexus ES 300h F Sport Design (2023)

Signalement

UitvoeringES 300h F Sport Design
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf17.500 km
KM-stand laatst20.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ritten.

  • 20.000 km

Sinds een tijdje ben ik de eigenaar van deze jonge ES en heb ik ruwweg 3000km gereden. Het leek me dus tijd voor een eerste review (en mijn eerste review so be gentle).

Ik reed een volvo v60 T5 uit 2019. Hoewel ik over het rijgedrag en het comfort van de auto (buiten het geluid in de cabine) niets te klagen had heb ik door verschillende problemen het vertrouwen verloren in de capaciteiten om van a naar b te gaan zonder gedoe.
Als private rijder moet je dan uiteindelijk een keuze maken, slik ik de afschrijving of gaan we voor een mogelijk stevige reparatie.
Ik koos voor het eerste en volvo doen we niet meer in elk geval. Misschien was het een maandagochtend model maar man man man wat een drama.
De dealer ervaring van Volvo is ook nog wel een aparte review waard maar ga ik nu niet op in (tldr; it sucked)


Voor mij belangrijk:
1. Betrouwbaarheid
2. Zuiniger dan de Volvo (7.3/100).
3. Sedan, ik vind dit gewoon relaxed.
4. Ruimte genoeg voor een babyseat (en bijhorende baby)

Met dit simpele lijstje in gedachte zijn er best wat keuzes in sedan land maar het is de Lexus geworden omdat ik al een eerdere fijne ervaring heb met een IS300h (250k km zonder ook maar 1 serieus issue).
Specifiek gekozen voor de f-sport zonder het f-sport onderstel. Laten we vooral niet doen alsof dit een racewagen is en gewoon lekker de zacht geveerde ervaring behouden. De sportieve look vind ik zelf wel leuk.
Ook vond ik het essentieel om een ES te hebben met het infotainmentsysteem zonder die muis. De infotainment in deze ES werkt gewoon goed en is voldoende intuïtief.

De runner up was een 530e, qua voertuig zeker wat speelser maar eerlijk gezegd wilde ik mezelf niet nog een keer branden aan een merk waar ik weinig ervaring mee heb. Daarnaast kan ik nergens laden dus dat maakt het E gedeelte toch wat zinloos.
De extra plus op de ES zit hem in de koste voor onderhoud, uiteindelijk is het gewoon een Toyota.

Nu dan, de eerste kilometers. In de eerste week heb ik hem meteen meegenomen naar de Ardennen. Hij ligt als een blok op de weg en hij is enorm voorspelbaar in zijn gedrag wat resulteert in een gevoel van rust en vertrouwen. De automatische cruisecontrol+ lane assist zijn eigenlijk behoorlijk relaxed. Die had ik vroeger niet.
Speciale vermelding voor de veiligheidssystemen aan boord. Waar de volvo nog wel eens zonder aantoonbare reden in de stress schoot heb ik dat geen enkele keer gehad in de Lexus. Ik begon me zelfs af te vragen of ze er wel waren (they are).

Ik ben met een gangetje van 100-120 richting de Ardennen gereden en kwam enorm ontspannen aan.

Op geen enkel moment nodigt deze auto uit tot sportief rijden, je merkt aan alles dat dit niet de intentie van het voertuig is. Deze auto wil je laten relaxen met een muziekje op. Het standaard geluidssysteem is acceptabel maar als je de keuze hebt zou ik voor de upgrade gaan.

Het verbruik op deze trip 5.2/100. Niet slecht voor een sedan van deze grootte / gewicht. Dit was een mix van snelweg , provinciale wagen en kleine binnendoor weggetjes met een snufje file rijden in Brussel.

Over de zitpositie: Met mijn 1,90 ben ik niet kort, je hoort vaak bij Japanse merken dat het allemaal wat krapper zit. Ik heb geen probleem om een goede zitpositie te vinden in de ES. De auto is qua hoofdruimte wel iets lager dan de oude Volvo en b.v de 5 serie. Zou je 1,95 zijn dan kan het een uitdaging worden afhankelijk van je proporties, zeker als je een dakraampje hebt.

Een tweede trip naar Frankfurt stond daarna op de planning, hoewel het zeker geen racemonster is valt er prima te vertoeven met 170-180 op de cruisecontrol. Je verbruik loopt natuurlijk enorm op. Over de hele trip gemeten van Amsterdam naar Frankfurt heen en terug een kleine 6.3/100. Dat is niet de hele weg vol gas, er was enorm veel file en daar helpt het hybride systeem echt enorm om het gemiddelde verbruik laag te houden.

Al met al een significante verbetering van de verbruikscijfers op de Volvo en dat met een veel fijnere ervaring binnenin.

Groot punt om rekening mee te houden bij de ES is dat de achterbanken niet neerklapbaar zijn. Zelfs al vermijd ik de Ikea als de plaag is het natuurlijk niet iets dat bijdraagt aan de praktische eigenschappen. Ik kan me voorstellen dat dit voor veel potentiële kopers een dealbreaker kan zijn.

De auto is wel meer dan groot genoeg om zo'n forse babyseat + een volwassene te vervoeren zonder gedoe. Kinderwagens e.d passen makkelijk achterin.

Al met al, tevreden over de eerste kilometers. Betrouwbaarheid kan ik nog niets zinvols over zeggen behalve dat na aflevering alles werkt zoals het moet.

Zijn er dan geen puntjes van kritiek?
Tuurlijk wel, je bent immers Nederlander.

1. De dynamische cruise control heeft vrij laat door dat een tragere voorganger uit de weg is. Daardoor lijkt het dus alsof je lang wacht om weer snelheid op te bouwen. Dat merk je vooral in Duitsland op de linkerbaan waar men wel verwacht dat je een beetje op schiet. Toch ongemakkelijk als ze allemaal op jou zitten te wachten.
Je kunt natuurlijk ook niet zo lui zijn en gewoon het gaspedaal indrukken ;).

2. Lane assist is niet altijd even consistent, soms werkt het perfect en soms denk je : wtf??
Zelf vond ik het ook nodig om het remmen in de bochten uit te zetten in de menus. Anders ga je echt door de bocht als een 90jarige.

3. Gebrek aan wireless android auto, er komt een software update die het mogelijk maakt. Maar die heb ik nog niet.

4. Veel piepjes , meeste kun je gelukkig (permanent) uit zetten. Alleen even zoeken in de menus. De meest irritante is de dubbele "biepbiep" voor de traffic cameras.

To be continued...


9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.