Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2011) #2

autoreview

Lexus CT 200h Hybrid Luxury Line (2011)

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid Luxury Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst3.300 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Leaseauto

  • 3.000 km

In afwachting van een nieuw bestelde leaseauto (Audi A3) kreeg ik de kans om vanaf begin 2012 een zgnde "voorloopauto" te rijden. Doorgaans is dat dan een gebruikte auto (in voorraad bij de leasemaatschappij) maar ditmaal een gloednieuwe Lexus CT 200h Luxury Line met maar 50 km op de teller. Inmiddels heb ik 3000 kilometer gereden en voldoende indrukken verzameld voor een verslag.

De auto is Amarello Red en erg mooie kleur. Binnen in de auto is het goed toeven met veel leder, een goede zitpositie met voldoende electrische(!) verstelmogelijkheden. In deze uitvoering is als extra nog een bamboeplintje geplakt voor 236 euro (volgens mij een beetje over de top).
De vele knoppen zitten ergonomisch goed en zijn makkelijk bereikbaar. De navigatiedisplay is ver naar voren geplaatst en dus heeft Lexus bedacht dat een soort computermuis nodig is om dit multifunctionele apparaat te bedienen. Ook dat is redelijk intiütief al moet gezegd worden dat het programmeren van de navigatie niet altijd logisch leek. Je programmeert nl. eerst de straat en huisnummer. Vervolgens zoekt het systeem daar de betreffende woonplaats bij. Heb je dan (zoals ik) helaas niet de laatste versie van de kaarten dan heb je bij een pas gereed gekomen straatnaam een dik probleem. Oplossing: zoek een straat in de buurt.
De display heeft een "tilt"-functie die het scherm bij laagstaande zon iets kan kantelen voor beter zicht. Top!

De telefoons koppelen allemaal (Iphone, Android, Black Berry). Een verbetering t.o.v. VAG die (soms) conflicten heeft met Android en Iphone 4S!
Zowel voor als achter Park Assist die overigens laat activeert!! Achteruit heb je ook de beschikking over een camera die helaas snel vuil wordt en dan slecht zicht geeft.
De auto is verder redelijk stug geveerd. het afrolgeluid van de banden die gemonteerd zijn is ook redelijk luid op een niet glad oppervlak.

De kofferruimte achter is in twee delen opgesplitst en is niet echt gebruiksvriendelijk voor grote lading. Of de kofferbak uitbouwen en delen thuislaten of de bank opklappen. Een minpuntje dus. De motoren (electro en benzine) zijn goed op elkaar afgestemd en geven een geweldige cruise-ervaring relaxt rijden en bij lage inspanning van de motoren. Remmen zorgt tevens voor het opladen van de accu (terugwinnen van energie). Goed voor het milieu!

Instappen met key-less entry is geweldig. Mits de sleutel in je bezit is het aanraken van de binnenzijde van de deurkruk (beide zijden) voor voldoende. De auto ontsluit zich. sluiten doe je door aanraking van de deurkruk voor aan de bovenzijde. Was voor mij even wennen maar nu een heerlijke gadget. Nooit zoeken naar je sleutels. Wat lastig is soms dat de achterportieren en passagierszijde niet spontaan openen (gaan op slot als je gaat rijden) bij een tussenstop zonder motorstop.

Starten is indrukken van de startknop met een voet op de rem. Er lijkt niets te gebeuren (geen motorgeluid) maar vergis je niet de auto is dan al gestart op de electromotor). Indien nodig springt de benzinemotor er later bij.
Handrem is volgens Amerikaans systeem een pendaal.

Rijden kan op drie manieren:
ECO waarij de auto zoveel mogelijk probeert zuinig te zijn
Normaal waarbij de auto wisselt tussen electromotor en benzinemotor
Sport waarbij de auto zoveel mogelijk kracht uit beide motoren put.

Grappig is dat het dash zich aanpast. Als je zuinig rijdt verschijnt er een blauwe gloed op de dash. In Eco en Normaal is aan de rechterzijde een meter te zien die je aangeeft in hoeverre je:
- energie terugwint bij remmen of gas los
- energie verbruikt bij rijden in ECO of Kracht (niet zuinig rijden dan verdwijnt de blauwe gloed ook.

In de sportstand is deze energiemeter weg en verschijnt er op die plek een toerenteller. Het dash kleurt ook rood!

En dat brengt me naar het belangrijkste minpunt. De auto heeft B-label. 14% bijtelling voor een kar van bijna 42.000 euro!! Verwacht dus zeker geen krachtpatser. De 99 pk benzinemotor en de 36 pk electromotor zorgen dat je mee kunt komen in het verkeer. Meer niet.

De versnellingsbak (CVT ooit bedacht door de gebroeders Van Dorne) levert helaas nog eens extra en ernstig afbreuk aan het rijplezier. Het systeem, gebaseerd op twee in diameter verstelbare aandrijfwielen en een band zorgt voor veel lawaai bij het aanspreken van vermogen.
Zo geef je bij het invoegen op de snelweg of het optrekken bij een stoplicht meer gas. De benzinemotor loeit en de CVT schakelt op door het veranderen van de overbrengverhouding. Gevolg: vanaf het intrappen van het gas veel lawaai dat monotoon hoog blijft en een zich redelijk versnellende auto.
Mij begon dit na een aantl kilometers echt te hinderen. De auto is namelijk voor de rest erg stil en dan heb je bij zo'n inspanning door gas geven bijna het idee dat je de motor geweld aan doet. Daarnaast is de verhouding tussen geluid en snelheid volledig zoek.
Verder is de benzinetank aan de kleine kant en dat levert mij (met mijn kilometrage) twee keer per week een tankbeurt op. Zou ook wat beter kunnen.

Het lawaai van de CVT is voor mij een van de weinige echte minpunten aan deze auto. Echter wel zodanig dat ik zelf niet voor deze auto zou kiezen. Het geeft me steeds een Daf 33 gevoel, niet fijn. En dat voor een prijs van bijna 42.000 euro....

Navigatieperikelen

  • 3.300 km

Tijdens de afgelopen weken kwam ik er steeds vaker achter dat de navigatie belangrijk achterloopt bij de stand van ons huidige wegennet.
Zo kent de navigatie het nieuwe knooppunt A2 - A15 nog niet en raakte hij ook in Maas en Waal (nieuwe verbinding Tieler brug A 50) ernstig de weg kwijt.
Ik dacht dat er mogelijk een update was vergeten en vroeg om een aanpassing. Mis! Lexus heeft helaas nog geen update. Mogelijk komt die deze zomer. En dan wordt het dus zelf betalen. Een jammerlijke misser.
Rijden op Google of een andere gratis dienst via de telefoon is steeds meer een anrader ipv een dure navi die gedateerd is.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (24)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.