AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015) #2

autoreview

Lexus CT 200h Hybrid Business Line (2015)

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid Business Line
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf56.387 km
KM-stand laatst85.950 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuw begin

  • 68.645 km

Nadat in augustus 2018 mijn vrouw is overleden stond ik voor het dilemma om door te rijden in mijn Volvo V60 diesel of om een meer economische auto aan te schaffen.

Alle kleine en boodschappenritten werden altijd gedaan in de lease auto van mijn vrouw. Die keuze had ik natuurlijk niet meer.
Na wat wikken en wegen kwam ik terecht op de Lexus CT200H, een hybride.

Het rijden is wennen, vooral de afwezige relatie tussen meer toeren en meer snelheid. Maar dat went heel snel.
Het eeuwige gejammer van autojournalisten over 6000 toeren en veel motorlawaai ligt toch echt aan hun eigen klompvoeten. De toerenteller komt zelden boven de 3000, als je echt snel wilt invoegen 4000 maar meer heb ik nog niet gezien. En dat duurt een paar seconden dus waar hebben we het over?
Op kruissnelheid is de motor juist erg stil en draait opvallend weinig toeren. Tot 70 km/h kan volledig elektrisch worden gereden zolang je voorzichtig gas geeft.
Een en ander resulteert in een doorsneeverbruik van ruim 1 op 21.
Het is zeker geen sportieve auto, de wegligging en de remmen zijn prima maar het is zeker geen gooi en smijt auto. Als je dat zoekt moet je geen hybride nemen.
Ik rij het meest in ecomodus, als ik wat vlotter wil invoegen of inhalen schakel ik even de sportstand in. Dat maakt het nog steeds geen sportwagen maar is merkbaar sneller. Snel genoeg om de meeste auto's het nakijken te geven. De stand normal gebruik ik nooit, ik merk eigenlijk geen verschil met eco.
Snelheid is sowieso een overgewaardeerd begrip in een auto. Ik rij al bijna 40 jaar motor en mijn motor is sneller dan de meest peperdure sportwagens dus of een middenklasse auto nu in 10 of 8 seconden op de 100 zit zal mij aan mijn derrière oxideren...

Ik heb direct een hondenrek gemonteerd want de honden wilden steeds over de achterbankleuning klimmen. Ze hebben natuurlijk minder ruimte dan in de Volvo maar ja, verder dan een bezoekje aan de dierenarts of het bos is er toch niet bij. Het gaat net. Lange vakantieritten zie ik mezelf voorlopig niet maken.

De zitpositie is prima, zelfs voor mijn lengte (1.91) de stoel hoeft niet eens in de achterste stand. Het in en uitstappen is wennen maar het is te doen.

Al met al ben ik toch best blij met de auto, al is de aanleiding om hem te kopen na bijna een jaar nog steeds een bittere pil.

Na een jaar

  • 71.250 km

Ik heb de auto vandaag precies een jaar. Vorige week de eerste keer een beurt laten geven, er waren geen bijzonderheden en voor 210 euro kan hij er voorlopig weer tegen.
De auto bevalt nog steeds goed. Ik lees weleens dat hij ongeschikt zou zijn voor lange mensen maar met mijn 1.91 m pas ik er prima in, ik zit uitstekend en alleen het uitstappen vergt enige lenigheid. Mijn gemiddelde verbruik na een jaar is 4,6 liter op 100km. Volgens de boordcomputer 4,4 die is dus iets te optimistisch maar het is een aardige indicatie. Verder valt er eigenlijk weinig te melden, de auto is comfortabel, zuinig en betrouwbaar, eigenlijk alles wat ik van een auto verwacht.

2 jaar alweer

  • 83.100 km

Vandaag heb ik de auto 2 jaar. Het afgelopen jaar heb ik vanwege Corona minder gereden en dat zal niet alleen voor mij gelden. Ik werk op Schiphol en daar is het laatste halfjaar natuurlijk veel minder te doen. Ik werk hooguit 50%, gelukkig word ik wel gewoon doorbetaald.
Over de Lexus valt eigenlijk niks te melden, er waren nul problemen of storingen, hij doet wat hij moet doen tegen lage kosten. Hij heeft net een beurt gehad en hij kan er voorlopig weer tegen.
Ik heb puur voor de lol een klassieker erbij gekocht, een Ford Thunderbird uit 1985. Uiteraard met een vijf liter V8. Daarmee haal je natuurlijk hele andere verbruikscijfers..... Maar ja het is een hobby auto en met die paar duizend kilometer per jaar is het verbruik niet belangrijk. Ik heb daar nu krap duizend kilometer mee gereden, ik zal binnenkort een review van die auto plaatsen.

Ingeruild

  • 85.950 km

Ik heb de auto vandaag ingeruild voor een Toyota C-HR. Ik was dat eigenlijk niet van plan want de Lexus beviel me prima, op één ding na, hij was nogal laag. Nadat ik de afgelopen tijd twee maal door mijn rug ging en ik 10 minuten naast de auto stond te bedenken hoe ik in vredenaam moest instappen heb ik besloten hem in te ruilen voor een auto met een iets hogere instap. De zithoogte scheelt maar 10 cm dat maakt echter een wereld van verschil. Ook is de opening van de deur in de hoogte wat groter waardoor ik mijn hoofd niet zo hoef in te trekken. Normaal merk je dat niet maar als je last van je onderrug hebt doet dat pijn. Hopelijk heb ik vanaf vandaag minder last van het instappen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (9)

Reageren