Lexus CT 200h Hybrid (2014)

autoreview

Lexus CT 200h Hybrid (2014)

Signalement

UitvoeringCT 200h Hybrid
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst16.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Relaxte Lexus

  • 16.000 km

Wij rijden nu bijna een jaar in een eigen Lexus. We komen uit een hybride Yaris, die werd op basis van rationele overwegingen aangeschaft, we leverden in deze Yaris teveel in qua comfort en rijgevoel. Wij zijn wel enthousiast over de Lexus. We hebben even getwijfeld of we een nieuwe CT zouden aanschaffen of een tweedehands RX 450h. De laatste kost ons ruim honderddertig euro meer per maand.

Wij hebben in Nederland een huis dat we zelf ontwikkeld hebben. Het is dertig jaar oud en heeft label A. We besparen graag energie: warmte-terugwinnende ventilatiesystemen, extreme isolatie, zonnecollectoren. Daarom rijden we ook hybride, bijna vanaf het begin, nu precies elf jaar. We zijn begonnen met de Prius II, hebben drie jaar geleden een tussenstapje gemaakt naar de hybride Yaris en rijden nu bijna een jaar Lexus. De Lexus CT is de zuinigste auto die wij ooit gehad hebben, inclusief de dieselauto's (o.a. Golf, Citroen BX) die we hiervoor gereden hebben.

De helft van de kilometers rijden we in Zweden. Wij wonen ook in een landhuis in een sneeuwzeker gebied in Zweden. Wij wonen daar niet alleen vanwege de sneeuwpret maar ook vanwege de intense stilte daar. Op z'n tijd houden wij daarvan. De Lexus CT is de stilste auto die wij ooit gehad hebben.

Wat opvalt aan hybride rijden? Ik vind zelf het hybride aandrijfsysteem van Toyota uiterst effectief en daardoor zuinig. De CVT werkt fantastisch en het hybride systeem nodigt je uit om rustig te rijden. Het nieuwe rijden en de hybride horen bij elkaar. Over de CVT kan ik kort zijn. We leven in een tijd dat 'het hebben van control' steeds belangrijker wordt. DE CVT haalt dat gevoel onderuit, daar kunnen veel mensen niet tegen. Je rechtervoet besluit zelf niet meer over de toeren, neen, dat doet de CVT. Die beslist over je rijgedrag, ik heb daar geen moeite mee, ik vertrouw op het CVT´gebeuren. En als de CVT herrie schopt, dan doe ik dat zelf. Wat trouwens opvalt bij de nieuwe Lexus CT is dat de CVT in deze Lexus-versie echt minder lawaai maakt als in de hybrides die ik hiervoor gereden heb.

Wat ook opvalt is het hybride-verbruik door de jaren heen. Onze eerste Prius (II) reed 1 op 20, de laatste Prius (III) reed dat ook, de Yaris had de meeste moeite om dit cijfer te halen (1 op 19,4) en de Lexus zit nu ook op bijna 1 op 21. Eigenlijk marginale verschillen. Dus qua zuinigheid is de afgelopen elf jaren nauwelijks winst geboekt, dat terwijl in theorie er spectaculaire stappen vooruit zijn gemaakt. Echt flauwekul dus, die theoretische waardes. Deze kul is norm geworden, maar ja, wat verwacht je anders van het bolwerk van betekenisloosheid: De Haag. Wat ook opvalt is dat de Lexus zuiniger rijdt dan de Yaris.

Waar schiet de Lexus CT tekort?
1. Wij vinden de instap behoorlijk laag, maar ik moet erbij vertellen dat ik de zeventig gepasseerd ben. En ik heb wat mankementen overgehouden van mijn bouwjaar en -plaats, 1944 in de Randstad. Daarom hebben wij ook even de RX450h overwogen.
2. Er ontbreekt een koelbox-aansluiting achterin de bagageruimte.
3. Er is maar weinig bergruimte voorin. We rijden veel in Zweden: waar laat je je muts, je handschoenen?
4. Het hybride systeem lijkt bij grote afstanden op autowegen minder effectief te zijn. Hoewel wij ook bij 120 km/uur vaak uitkomen op 1 op 19. Maar dan moet het niet hard waaien.
Wat vinden we leuk aan de Lexus CT, naast de zuinigheid en het stille weggedrag?
1. De Lexus ligt op de smalle en gladde bergweggetjes als een dijk op de weg. Om een idee te krijgen, twee jaar geleden was het startpunt van de Swedish Rally op twee kilometer van ons huis. Met name in de B-modus van de automaat komen wij ook bij extreme omstandigheden prima uit de voeten. Overigens, met de Prius III zijn wij een paar keer bijna de afgrond in gegleden.
2. De stoelen voorin zitten heerlijk!
3. De ramen zijn snel schoon als je met de koude motor wegrijdt.

Het belangrijkste punt was ik bijna vergeten. In de afgelopen elf jaar heb ik bijna 300000 km hybride gereden zonder enige storing, zonder enig ongemak.

Wij nemen ons voor u regelmatig op de hoogte te houden over onze ervaringen met de Lexus CT. Zowel hier als daar.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.