Leapmotor C10 (2025) #2
autoreview

Signalement
| Versnellingen | 1, Automaat |
|---|---|
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 1.488 km |
Eerste indruk
- 45 km
Vandaag de Leapmotor C10 opgehaald in donkergroen met zwarte bekleding. Eerste kilometers gemaakt, vooral op de snelweg, en de indruk is positief.
### Rijgedrag en modi
De auto rijdt comfortabel en stil. Op de snelweg merk je dat de **rijstanden** invloed hebben op het karakter. In **sport** is de cruisecontrol wat schokkerig bij afremmen, terwijl dat in **comfort** juist vloeiender gaat – al remt hij daar minder sterk op de motor. Zelf rijden in de normale modus geeft juist weer een prettige regeneratie, waardoor je meer op het rempedaal kunt afremmen. Hier valt nog te experimenteren, mogelijk door handmatig te wisselen tussen standen bij cruisecontrol en normaal rijden.
### Infotainment en systemen
Het infotainment is uitgebreid, maar het opstarten duurt even. Daardoor is de achteruitrijcamera niet direct beschikbaar bij wegrijden. Ook bij het installeren van apps liep het systeem wat stroperig. Tijdens rijden werkt alles verder naar behoren. De spiegels die automatisch meedraaien bij achteruitrijden zijn praktisch en instelbaar.
### Comfort en ruimte
Binnenin voelt de C10 groot en ruim. De stoelen zitten comfortabel, ook al zijn lange ritten nog niet getest. Het panoramadak heeft een **zonwering die met één klik** helemaal opent of sluit – handig en niet bij iedereen bekend.
### Opladen en updates
Thuisladen verloopt prima, al merk je dat het laatste stuk traag gaat. De auto heeft direct de laatste software-update gehad, waarmee o.a. de dashcamfunctie beschikbaar kwam. Daarvoor is een USB-stick besteld. Ook staat een V2L-adapter klaar voor gebruik.
### Eerste conclusie
De Leapmotor C10 maakt een sterke start: ruim, comfortabel en rijk uitgerust. Er zijn wat schoonheidsfoutjes, zoals het trage infotainment en de cruisecontrol die in sport wat nerveus reageert. Maar al met al voelt de C10 volwassen en luxe aan – zelfs buren dachten even dat er een Range Rover voor de deur stond.
Wordt vervolgd bij de eerste langere ritten en verdere tests van laad- en gadgets.
Eerste week
- 260 km
Algemene indruk
Na zo’n 260 kilometer in stad, snelweg en bochten begin ik de LeapMotor C10 echt beter te leren kennen. Het wennen aan het formaat en elektrisch rijden was even nodig, maar inmiddels voelt de auto heel natuurlijk en soepel aan.
Rijeigenschappen & aandrijving
De C10 rijdt comfortabel en stabiel. In de bochten helt hij nauwelijks over en blijft alles onder controle. De achterwielaandrijving merk je duidelijk: accelereren voelt krachtig en gebalanceerd. De normale stuurstand is mijn favoriet; comfort is te licht en sport niet nodig. In mijn Custom-rijmodus met maximale recuperatie rij ik bijna volledig one-pedal, wat in de praktijk erg prettig is. De versnelling is dik in orde: direct, soepel en overtuigend.
Comfort & isolatie
De vering is goed afgestemd. Over drempels achter soms wat stug, maar op lange stukken betonplaten voelt de auto juist heel open en comfortabel. Geluidsisolatie is prima: tot 100 km/h rustig, met subtiele waarschuwingstonen die niet storend zijn. De stoelen zitten zacht en prettig, ook bij langere ritten.
Ruimte
De binnenruimte valt positief op. Achterin is er verrassend veel hoofdruimte — mijn zoon van acht kan er zelfs rechtop staan, en dat is bijzonder voor een SUV. De kofferbak is royaal genoeg voor dagelijks gebruik; alleen voor vakanties moet ik nog zien of het volstaat.
Gebruiksgemak & technologie
Het zicht rondom is uitstekend en geeft vertrouwen. Ook de techniek overtuigt: de app-sleutel werkt fantastisch. Met Face ID de kofferbak openen gaat snel en foutloos, en ook vergrendelen via de app of deurknop reageert direct. De dashcamfunctie met een simpel FAT32-USB-stickje is een onverwacht handige extra.
De adaptive cruise control was nieuw voor mij en vroeg wat gewenning, maar werkt eigenlijk heel goed. Soms is een tikje op het pedaal nodig om de juiste afstand aan te houden, maar het systeem reageert vloeiend. De lane keeping assist is overwegend betrouwbaar, slechts af en toe wat onrustig.
Laden & verbruik
Verbruikscijfers heb ik nog niet scherp; laden doen we thuis via de standaardlader. Tot nu toe gaat dat probleemloos en zonder zorgen.
Vergelijking & conclusie
Hiervoor reden we een Passat GTE. De LeapMotor C10 voelt ruimer, luxer en moderner. Hij rijdt licht en soepel, zit vol slimme functies en biedt veel comfort. Voor een nieuw merk in Nederland is dit een zeer overtuigende auto. Ik ben positief verrast hoe prettig en luxe hij aanvoelt in het dagelijks gebruik.
Eerste 1500 km
- 1.488 km
Even een update na bijna 1500 km.
Het is echt een fijne auto. Ik ben aardig gewend en geniet echt van het rijden. De zit positie is fijn, zicht is goed, de stoelen zijn echt fijn en de wegligging in de bochten is top.
Ik heb ontdekt dat je de afstand kunt instellen bij de ACC via de knop op het stuur. Door die korter te zetten rijd het al veel fijner. Bij hoge snelheden vind ik het systeem wat nerveus rijden. Als ik de recuperatie lager zet gaat dit al beter. Ik moet nog kijken of er een stand is die nog vloeiender werkt.
In de file werkt dit systeem echte fantastisch. Op de ACC en lande centering rijdt de auto zichzelf. Hij rijdt keurig met je verkeer mee, stopt volledig en rijdt ook weer zelf weg. Alleen als je wat langer stil staat moet je op het gas aantikken om de auto weer zelf te laten wegrijden.
Het verbruik is ook goed. Wij hebben nog niet getankt en nog steeds 640 km actieradius op de brandstof na al bijna 1500km. Dit is inclusief langere ritten van Utrecht naar Eindhoven en Leeuwarden. De auto zelf geeft een verbruik van 15,5 kWh en 0,9 liter per 100km aan. Ik heb dit nog niet kunnen verifiëren.
Bij de lange ritten valt het comfort op. Ik kom zeer ontspannen aan. De stoelen kregen wisselende reviews. Ik vind ze fijn en geven zeker in de bochten goede zijwaartse steun.
De app werkt ook goed. Auto reageert snel. En je kunt de auto via de app delen met 8 andere personen, waarbij je verschillende rechten kunnen geven en ook een tijdelijk autorisatie kunt geven van bv 24 uur.
Al met al voel ik me al goed thuis in de auto en ga met plezier op pad. Ik heb mezelf er al een paar keer op betrapt de auto te pakken waar het eigenlijk niet nodig is en ik dit eerder ook niet deed.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Leapmotor C10
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Leapmotor C10 Design Pro 69.9 kWh 218PK Automaat Camera systeem rondom, Stoelverwarming/koeling, Panoramadak, Navigatie
- 2025
- 5 km

Leapmotor C10 REEV Design 28.4 kWh Full Map Navigatie | Stuur- & Stoelverwarming | Panoramadak | 950km Rijbereik WLTP | Aanhanggewicht 1500kg
- 2025
- 5 km

Leapmotor C10 REEV Plug-in hybride 28,4 kWh 215PK Automaat Design NIEUW, Rijklaarprijs | Panoramadak | Camera 360 | Adaptieve Cruise Control
- 2025
- 4 km
Lees ook

Toyota investeert ruim 8,5 miljard euro in Verenigde Staten

BYD’s bijzondere premiummerken zitten vol bizarre vondsten: drijven, springen en wringen

‘China wil acceleratie beperken’

‘McLaren komt met V8-SUV en twee andere nieuwkomers’

