Land Rover Range Rover Sport 3.0 V6 Supercharged HSE (2017)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover Sport 3.0 V6 Supercharged HSE |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 52.000 km |
KM-stand laatst | 63.000 km |
Eine andere Liga
- 52.100 km
Laten we maar met de deur in huis vallen WAAROM nu alweer een andere?! Want de Baby Jag hebben we in Mei 2020 gekocht en we zijn pas iets meer dan een jaar verder…. In het kort heb ik hier geen goed antwoord op, je kunt altijd 1000 en 1 redenen vinden om iets niet te doen.
Maar ik wilde al heel erg lang een Range Rover Sport rijden en ik heb nu besloten om het gewoon te doen! De Baby Jag was een hele fijne auto, veel plezier aan beleeft maar zoals de verkoper zei: Dies ist eine andere Liga! En daar heeft hij 100% gelijk in, man man man wat een verschil, over premium gesproken?!..
Voor diegene die niet zo geinteresseerd zijn in het hele aankoop proces skip dan naar Part B want Part A gaat met name om het denk proces en de aankoop.
Part A:
Wellicht een van de belangrijkste vragen; Heb ik ook naar BEV gekeken? Ja zeker! Ik volg de ontwikkelingen graag en er zijn een aantal modellen waar ik interesse in heb zoals bijv. de Taycan, Model S (nieuwe model), EQS, EQE, Rivian, Lucid maar deze zijn allemaal nog te nieuw en dus te duur voor deze jonge particuliere gentleman. Daarnaast heb je nog vrij weinig financieel voordeel in Zwitserland bij de aanschaf van een EV. Bijvoorbeeld alleen geen “wegenbelasting” maar dit scheelt maar een paar honderd euries op jaarbasis dus in mijn optiek rechtvaardigd dit de hogere koopprijs nog niet. Omdat wij vrij weinig kms rijden duurt het ook nog wel even voordat de TCO voordeliger wordt. Bij de volgende auto ga ik er wel weer serieus over nadenken!
Waarom een Range Rover Sport? Wellicht heb ik het Amerikaanse syndroom Bigger is better, want zo’n grote auto straalt nou eenmaal wat uit, en elke keer als ik een RRS zie denk ik Ja, dit is gewoon super gaaf! Als ik hem dan met de concurrentie (X5 en GLE) vergelijk dan is de keuze voor mij ook vrij snel gemaakt! Ik moet wel toegeven ik heb ook wel serieus naar de X5 en GLE gekeken, maar kwam toch elke keer weer bij de RRS uit. Mijn vrouw was trouwens ook snel om, want de enige vraag was is ie groter dan dat we nu hebben? Ja! Oké prima dan…. Dus het lijkt mij verstandig dat zij niet deze review schrijft want dan wordt ie wel heel kort…!
Wat zijn dan de belangrijkste eisen bij het zoeken:
• Benzine: oh oh 80% valt al af, want het is bijna allemaal diesel wat er aangeboden wordt.
Zwitserland kent op korte termijn nog geen restricties mbt diesel, echter zie je steeds meer landen met restricties dus ik durf het niet meer aan! Ik rijd overigens ook weinig KMS dus dan is benzine prima.
• V6 of V8??? Dit was een lastige, een V8 klinkt natuurlijk wel gaaf maar is in alle opzichten duurder en eigenlijk niet noodzakelijk want je kunt hier in Zwitserland toch niet echt scheuren. Naja met zo’n zeecontainer kun je sowieso niet scheuren ?. Dus de V6 supercharged wordt het!
• Kleur: GEEN GRIJS, ik heb al 3 grijze auto’s met zwart interieur gehad, einfach Nein!
• Facelift of geen facelift: niet het belangrijkste voor mij, de criteria die ik heb maakt het prijsverschil nog groter met de facelift dus dit heb ik dan maar niet gedaan.
• Belangrijk is ook de HSE uitvoering, vanwege de extra opties en ik wilde graag het intouch pro infotainment systeem, het oude systeem is gewoon echt te traag en ouderwets en het intouch pro is gewoon een flinke verbetering. Hetzelfde systeem heb ik in de Baby JAG en dit werkt prima. Een digitaal cockpit en HUD is dan natuurlijk ook wel weer wat leuker dus doe dat ook maar!
Inmiddels heb ik dus een aardige boodschappen lijst bij elkaar verzameld… Oeps nu blijft er nog maar zo’n 5-10% van het aanbod over, dus veel keuze is er niet maar er staan wel een paar mooie wagens te koop!
En uiteindelijk heb ik er ook maar eentje nodig ?.
Maar wat voor een kleur nemen we dan?! Gaan we voor zwart zoals 50% van de RRS die in Zürich rond rijden of gaan we voor wit zoals die andere 50% die in Zürich rond rijden... Of gaan we voor deze uitvoering in het Kaikoura Stone met beige interieur, wow dat is een mooie! ? Een keer wat anders!
Dit model stond dan ook nog eens in Zürich bij JLR dus we zijn er snel gaan kijken en dan vind ik persoonlijk een dealer netwerk toch wel prettig. Het gaat om veel geld en dan is een goede service naar mijn mening belangrijk, het geeft je een beter gevoel en trekt je wellicht net over de streep. En vaak zijn ze bereid net een stukje verder te gaan, dit is via het internet toch wel wat lastiger. Tijdens de bezichtiging hebben we de auto maar even kort bekeken, ik kan al meteen zien dat het een zeer net model uit 2017 is, en dat de auto goed dealer onderhouden is. Maar een eigenaar gehad en 52.000km gereden. Hij ziet er gewoon nog heel goed uit, en de spec (kleurensamenstelling) is ook mooi in mijn optiek. Veel auto’s staan hier in parkeergarages en dat merk je dan toch ook wel na een paar jaar, meestal komen ze er dan gewoon net wat mooier uit de verf. Letterlijk en figuurlijk…. Laten we dan maar eens een proefrit afspreken, want ik wil er natuurlijk wel even in rijden! Dus de tweede afspraak de proefrit, bij aankomst hebben ze hem al voor de deur staan en ja natuurlijk scheen het zonnetje dus hij glimde mooi. De verkoper komt naar buiten en hangt even de kentekenplaten eraan en start de auto. Wat een heerlijk geluid komt er uit de V6 supercharged zeg, een lekkere brul. Niet zo schreeuwerig als een V8 maar gewoon lekker hoorbaar. Naja binnen hoor je er bijna niks van omdat de auto echt super goed geisoleerd is.
Ik heb uitendelijk maar een kort rondje gereden, het was ook niet praktisch op een vrijdag namiddag in Zürich. Mocht je bekend zijn met Zürich dan staat dus alles muurvast.. Maar goed het was voor mij meer dan voldoende om een beslissing te nemen. Dus bij de terugkomst, komt de verkoper naar ons toe en eigenlijk bied hij meteen een set 20 inch velgen met winterbanden aan als cherry on the cake. Nouja ik wilde hem sowieso al hebben dus thanks?! ?. Zo’n setje kost al snel CHF 4.000 nieuw, maar goed deze zijn wel gebruikt maar dat is prima! Scheelt weer een kleine investering in de winter! Want tja dat eeuwen oude ouwehoeren over winter/zomer banden kennen we hier in Zwitzerland niet. In de winter ligt er gewoon sneeuw ?.
Nu zo’n twee weken wachten, want ze gaan hem nog even helemaal nalopen en laten controleren zodat hij spik en span afgeleverd wordt. Dikke prima, daar wacht ik wel op!
De aanbieding voor de overname van de Baby Jag stond me echter niet helemaal aan, dus deze heb ik snel op internet gezet en ja hoor binnen een dag beet, en snel verkocht voor CHF 4.000 meer dan dat de garage ervoor wilde geven.
Toch snel verdiend, naja verdiend een auto kost altijd geld dus «kosten gespaard»?!
Voor diegene die geinteresseerd zijn, hierbij de optielijst:
Naast de HSE uitvoering heeft hij nog het volgende, adaptieve bi-xenon verlichting met bochtherkenning, uitklapbare aanhangerkoppeling, spiegels elec. en dimmend, DAB Radio, drie zone airco, ACC, LKA, verkeersborden herkenning en snelheidsbegrenzing, 2 sets vloermatten (stof en rubber), head-up display, elec. achterklep, warmte refl. voorruit, Houtinleg Shadow Zebrano, InControl Connect Pro Pack, InControl Protect, Keyless Entry, Koelvak in middenconsole, 21 inch velgen (zomer en winter), stuurwielverwarming, mettalic lak Kaikoura Stone, Pano dak, Stoelverwarming voor en achter, Meridian sound system 825w, Surround Camera system, Virtuele cockpit, stoelen 18 keer elec. verstelbaar en 1 jaar garantie.
Part B:
Toen was het eindelijk zo ver en mochten we de auto ophalen, want dan duren 2 weken opeens wel erg lang!
In de tussentijd al 10 keer de optielijst natuurlijk door gelezen en de foto’s die ik tijdens de proefrit heb gemaakt al tig keer bekeken… naja je weet hoe het gaat ?.
Maar goed, auto ophalen bij de dealer. Alles door de garage netjes georganiseerd natuurlijk, het was nog even een krabbeltje zetten hier en daar en nadat de koffie op was, was het meteen tijd om de auto te gaan bekijken.
De verkoper had ook alvast de auto ingesteld, zoals de meeste mensen het gebruiken. Het huisadres in de navi etc., het was nog even een kwestie van de simkaart installeren voor de internetverbinding en ik had al een e-mail gekregen voor de registratie van Land Rover inControl.
Het systeem Land Rover inControl laat je verbinding maken met een app waarbij je de auto kunt controleren en gegevens kunt uitlezen. Voor de EV fanboys natuurlijk niks nieuws ?. Maar wat ook handig is bij eventuele ongelukken etc. krijgen ze in de ”meldkamer” een melding en kunnen ze eventueel assistentie sturen mochten de passagiers niet reageren. Handig dus!
Na een korte uitleg van de verkoper, omdat de systemen in de Jag en RRS hetzelfde zijn, en na het krijgen van wat sleutelhangers en een flesje Grand Cru, gingen we op pad met de RRS! ?.
De eerste indrukken zijn zeer goed, want een wereld van verschil! De luchtveren zorgen ervoor dat de auto naar beneden zakt bij het parkeren en stilstaan waardoor je dus wat makkelijker instapt en zich verhoogd bij het rijden.
Maar niet alleen dat, ik heb in verschillende «hogere segment» auto’s mogen rijden maar dit is de eerste die ik zelf in bezit heb, en kan meteen concluderen dat luchtvering toch echt subliem rijdt. Wat een fijne reisauto.
Daarnaast merk je echt een verschil in de hoogte van de auto en hoe hoog je eigenlijk zit, de Jag stond vrij hoog op z’n poten maar hier ziet je weer een stuk hoger. Dus je hebt automatisch veel meer zicht.
De auto heeft geen geblindeerde ramen en wellicht laat ik dit zo want de combinatie met het panoramadak en het lichte interieur maakt het een hele lichte en comfortabele cabine. De laatste autos waren altijd met een zwart interieur en geblindeerde ramen maar wat een verschil is dit zeg. Nu de zomer in het water is gevallen voelt het gelukkig nog een beetje als zomer in de auto ?.
Je kijkt ook echt over een grote motorkap uit, en dat is wel raar in het begin, en aangezien de auto echt groot en breed is, was dit in het begin ook wel even wennen met parkeren. De 360 camera’s zijn dan ook wel een must! Gelukkig heb ik een grotere parkeerplaats, maar ik moet nog wel een paar keer steken omdat de rest van de parkeergarage vrij krap is. Maar goed laten we dat maar een luxe probleem noemen!
De cabine zelf is fantastisch hoogwaardig afgewerkt, overal echt leer en/of zachte materialen en met mooi houtinleg en geborsteld staal voelt het lekker warm en chique aan. De lichte beige stoelen in combinatie met het espresso bruin vindt ik zelf een mooie combinatie. De tapijten vloeren zijn lekker zacht en je zou bijna met je blote voeten willen rijden (maar dit mag niet natuurlijk!). In de winter gaan de rubberen matten er in!
En dan de smeuige V6, wat een heerlijke motor is dit, vooral in combinatie met de ZF automaat. Je komt nooit vermogen te kort hij is lekker soepel en hij klinkt nog eens lekker. Laten we wel eerlijk blijven, de auto heeft natuurlijk een cw waarde van een wolkenkrabber dus een snelheidsduivel wordt het niet. Maar hij is in de 7 sec aan de 100, op de snelweg haal je met alle gemak in en je merkt gewoon hoe gemakkelijk de motor het allemaal doet. Het verbruik, tja laten we daar maar niet over beginnen ?. Altijd fijn om aan de pomp te staan met de huidige benzineprijzen, maar goed dat hoort er bij.
Het infotainment systeem is hetzelfde als het systeem in mijn oude Jag, die werkt prima en is verbonden via het internet. Dus de software wordt automatisch geupdate en de navigatie werkt via het internet, dus je kunt makkelijk zoekopdrachten geven ipv. gehele addressen enzo. DAB radio is ook wel prettig, maar ik heb in principe of Bluetooth verbinding of een USB met muziek (lekker old school). Het sound systeem van Meridian is dan ook perfect, een heerlijk geluid komt er uit de speakers.
Ik ben de auto nog aan het instellen en dan doel ik eigenlijk op de hulpmiddelen en de virtuele cockpit, je kunt het design van de tellers aan passen en de display info in het midden. Of je kunt voor een kaart gaan die zon beetje 90% in beslag neemt. Opzich is de navi daar wel leuk, maar de navi heb ik in het midden console display en ook in de HUD. Dus 3 keer navi? Ik moet wel echt een schele zijn wil ik dan nog fout rijden!
Maar ook de instellingen met mbt de lane keeping assist etc. en hij begint wel heel snel te piepen als ik laat rem. Dit zijn zaken die je op termijn of uit zet of helemaal aan. Maar zo half half daar heb je weinig aan.
Het koelvakje in de middenconsole heb ik nog niet gebruikt, hier kunnen een paar halve liter flesjes in maar voor lange afstanden lijkt mij dit wel prettig omdat ik dan meestal wel wat drinken in de auto heb!
Echt veel kms heb ik nog niet gemaakt, dit is natuurlijk wel de bedoeling en deze auto will ik ook wel lang in bezit houden. Het wordt toch wel een dure hobby om jaarlijks van auto te wisselen ?.
Een echte review of “duurtester” is het dus nog niet ?, maar dat komt wel op termijn!
Het lijkt mij vooral leuk om ook het onderhoud van dit soort autos in kaart te brengen, want er staan er maar weinig hier op de website. En er gaan altijd geruchten dat het een hoop geld kost, dus we gaan het meemaken!
Disclaimer: ik schrijf dit op een «duitse computer » dus excuses als er schrijf fouten naar voren komen ?.
De eerste 1.000 km!
- 53.000 km
Wat rijd dit heerlijk zeg, ik maak amper gebruik van het vermogen want het is gewoon een hele comfortabele reisauto waar je niet snel mee wilt rijden maar waar het wel mee kan. De stoelen kun je heerlijk instellen veel arm ruimte en je kijkt over iedereen heen. Het is heel rustig binnen in de cabine en dat maakt het dat je uitgerust aan komt. Afgelopen week een behoorlijke rit gemaakt zo’n 12 locaties op 1 dag voor m’n werk bezocht met collega’s van HQ uit London, die kunnen de Range Rover natuurlijk ook wel waarderen ;-). Maar niemand is vermoeid van het rijden, geen last van je rug. Mijn collega met z’n GLC klaagde daar wel over na een 12 urige dag ;-). Het is gewoon heerlijk vertoeven in de Sport. Het enige nadeel tot nu toe is het formaat en dan met name bij het parkeren de breedte. Afgelopen week dus veel parkeergarages in en uit en dan merk je wel waar je mee rijdt. Een draaicirkel van een vrachtwagen en 2 meter breed (zonder spiegels) dan kun je dus beter gewoon meteen naar achteren door rijden waar het rustig is in de parkeergarage ;-). Sommige garages in “oude” steden is het ook even passen en meten met naar binnen rijden. Maar goed dit is eerder een luxe probleem. Het 360 camera systeem is dan ook wel echt een must en werkt goed. Het rijden zelf met de luchtvering is echt heerlijk, de eerste auto voor mij met luchtvering en wat een verschil is dit, de gewone Range Rover schijnt nog comfortabeler te zijn maar deze Sport is wat mij betreft ook zeer comfortabel, in combinatie met de ZF automaat die boterzacht schakelt en het vermogen van de V6 supercharged, wat je tot je beschikking hebt kijk ik uit naar onze Italië reis over 2 weken. Via de app kun je ook de ritjes bijhouden, hij registreert dit automatisch en zo heb ik een duidelijk overzicht mbt het verbruik. Gemiddeld zit ik op 1 op 8. Je kunt met veel snelweg kms 1 op 10 rijden maar in de stad is het sneller 1 op 5 of 1 op 6. Dit wist ik van te voren en is ook prima, hier kan ik mee leven. De app liet mij in het begin wel even schrikken. Wij hebben 2 parkeer etages in het gebouw en mijn auto staat op -2, daar heb je dus geen verbinding whatsoever dus de eerste keer toen ik thuis kwam gaf de app aan dat de auto nog aan het rijden was… toen ben ik toch maar even gaan kijken ;-). Niks aan de hand natuurlijk maar omdat er geen verbinding is denkt de app dat de auto nog onderweg is. Het is btw niet mogelijk om meer dan 10 foto’s te uploaden? Jammer! Maar goed op naar de volgende kms!
De eerste rit naar Nederland!
- 55.900 km
Het was weer eens tijd voor een familiebezoek in Nederland, en dan is het altijd afwegen of ik met het vliegtuig ga of met de auto. Vliegen is net wat sneller maar met de auto ben ik flexibel en kan ik ook nog eens de supermarkt leeg kopen. Met name dan artikelen die hier niet te krijgen zijn. En met ruim 700 liter aan kofferruimte betekend dat dus dat er veel mee kan ;-). Ik ben afgelopen donderdag naar Nederland gereden en laat dat nou precies de dag zijn dat het door heel Europa stormde! Perfect timing… niet dus! Maar de Range Rover laat zich niet zo makkelijk kennen, soms is dat gewicht dus toch wel handig ;-). Ligt heerlijk stabiel op de weg zelfs in de storm, de A segmenters zag ik van links naar trechter wapperen over de baan, wellicht een paar zweet momentjes maar daar had ik geen last van! Op lange afstanden merk je pas wat voor een heerlijke reisauto het is. Zeer goed geïsoleerd, op hoge snelheden wat windgeruis maar met de aërodynamica van een zeecontainer is dat niet zo gek. De stoelen zitten heerlijk ook na 7 uur, stap je fris uit. De Meridian geluid installatie doet goed z’n werk en ik met mijn “old school” USB met Music ben zeer tevreden! ?. Ik heb een foto van de app geupload zodat een gedeelte van mijn terug reis zichtbaar is, dat is mijn eerste stint tm de lunch. De auto rijdt zo’n 1 op 8 over 366km en kon lekker door rijden af en toe een baustelle maar geen vrachtverkeer en de zondag rijders lagen nog te slapen!. Zodra dit met een EV mogelijk is zal ik wellicht eens overstappen ?. Ik heb daarna nog wel file gehad dus het was geen 700 om lang zo’n feest! Toen ik vanochtend weg reed was de vooruit bevroren… maar de Rover herkent dat automatisch en de voorruit verwarming en achterruit springt zelf aan. Even de stuurverwarming aan en een minuutje later rijd je weg! Krabben is armoede zeggen ze dan ?. Nu zo’n 4000km gereden en de auto blijft me elke keer weer verbazen, nog geen enkel probleem gehad en kan het iedereen aanraden, mits je ook wat budget voor brandstof hebt! Ik heb aardig wat aan accijnzen afgetikt deze reis ?! Maar goed dat hoort erbij ?
Oeps een dilemma!
- 57.000 km
Gisteren had ik een afspraak bij de bandenspecialist om mijn set winterbanden op de auto te laten monteren. Ik heb 2 sets (pirelli), een 21 inch set met allseasons en een 20 inch set met winterbanden. Nu vond ik dit zelf al een rare samenstelling van de vorige eigenaar maar goed… Zwitserland kent wel strengere winters dus winterbanden zijn wel vrij normaal hier. Bij de garage aangekomen, de monteur laadt de banden uit mijn auto en komt naar mij toe en zegt dat de winterbanden niet meer goed zijn…. 3mm profiel maar op een paar plaatsen aan de buitenzijde was het profiel afgevlakt. Ik dacht bij mijzelf nou lekker dan want ik heb deze set bij de Land Rover garage meegekregen als “bonus”. Gelukkig heb ik dus op de set die op de auto zit all Season banden en daar heeft de monteur naar gekeken en bevestigt dat die er nog beter bij staan dan de winterbanden maar volgend jaar ook aan vervanging toe zijn. Dus wat doe ik nu, deze winter op all season en testen hoe dat aan voelt? Of meteen een nieuwe set winter kopen (kost ca. 1200 euro) en dan volgend jaar een set zomer (weer 1200 euro)? Het gaat mij niet om het bezuinigen maar wellicht is dit een goed moment om eens een winter op all Season te testen en dan na de winter te besluiten of ik een nieuwe set all seasons koop of een set zomer en winter… ik ben benieuwd naar jullie feedback?!
Onderhoud bij JLR
- 57.800 km
Het was deze week tijd voor de eerste service beurt bij Land Rover. Aangezien er nog garantie op de auto zit tm augustus dit jaar heb ik de service ook door de dealer laten uitvoeren. De volgende keer zoek ik hier waarschijnlijk een specialist voor omdat je toch wel wat meer bij de dealer betaald. Ik had nog niet voldoende KMS gereden maar ik doe liever een beurt meer dan te weinig bij dit soort motoren (V6 Supercharged). Goedkoop is achteraf duurkoop ?.
Aangezien de vraag regelmatig gesteld wordt wat het onderhoud kost, zal ik hier verder op in gaan, het is natuurlijk flink duurder dan bij andere merken. De service beurt zelf kost CHF 1.786,51 omgerekend zo’n EUR 1.700. Wat wordt daar dan voor gedaan:
- vervangen 6 bougies
- Vervangen olie filter
- Vervangen aftappluggen
- Vervangen pollenfilter
- Vervangen differentieel olie
- Vervangen ruitenwisser bladen
- 8L motor olie 0W20
- Wielen uitlijnen
Het materiaal kost zo’n 800 euro en de arbeid zo’n 900 euro. Het uurloon ligt in Zwitserland natuurlijk hoger dus het kan zo maar zijn dat dit in Nederland wel een paar honderd euro scheelt. Who knows…
Daarnaast was het noodzakelijk de remklauwen en sensoren voor te vervangen en dit kost zo’n 580 euro.
Totaal rekening (incl. wat kleine posten) komt neer op ongeveer 2.500 euro.
Ik wist van te voren dat het natuurlijk duurder rijden is, dit is voor mij geen probleem, maar wel iets om mee rekening te houden.
De benzine motoren hebben minder problemen dan de diesel motoren, heb ik tenminste vernomen. Of dit daadwerkelijk zo is dat weet ik niet?! En een exemplaar met een hoog kilometrage heeft natuurlijk meer kans op problemen. Bewegende delen slijten nu eenmaal sneller bij dit soort mastodonten. Dus houdt daar rekening mee mocht u interesse hebben!
Verder heb ik geen klachten of nergens last van, alles doet het goed en het blijft een heerlijke auto om te rijden. In de betrouwbaarheidslijstjes bungelt JLR altijd onderaan en daar zal zeker een kern van waarheid in zitten maar ben ik dan echt de enige zonder problemen bij JLR? ?
Kleine wijziging, groot verschil?!
- 59.500 km
Ik heb uiteindelijk toch besloten om de ramen te laten tinten/blinderen. Er waren meerdere opties maar ben voor de 70% tint gegaan, 90% leek mij namelijk te donker. Het resultaat bevalt mij zelf zeer goed en hij ziet er in mijn optiek beter uit zo. Binnen is het nog steeds vrij licht vanwege het grote pano dak en het lichte interieur. Verder weinig nieuws, hij rijdt nog steeds zonder problemen. Je zou het haast niet verwachten van een Land Rover ?.
Verkocht
- 63.000 km
Met een beetje een dubbel gevoel heb ik vanochtend de Range Rover Sport ingeleverd. Ik heb een goed bod gekregen, en in deze tijden moet ik daar denk ik heel erg blij mee zijn. Het is een fantastische auto, en met plezier heb ik er ingereden en van genoten. Geen enkel probleem gehad, ondanks alle specialisten hier op Autoweek zich altijd weer weten te melden onder Land Rover nieuws met hun "ervaring". Echt alles tip top voor elkaar. Het is een rare beslissing geweest, want een het is een hele dure auto om te rijden, dit is natuurlijk niks nieuws en wist ik ook van te voren. Ik ben gelukkig in de positie dat ik het mij kan veroorloven. Maar het werd met een kwestie van wil ik nog wel zoveel geld uitgeven aan de auto waarmee wij weinig kms maken. Toen ben ik er eens voor gaan zitten en ben ik gaan rekenen, met ook het idee in het achterhoofd dat het nu een goede tijd is om eventueel dit soort autos te verkopen. Hoe de markt er over een paar jaar uit ziet dat kan niemand garanderen. Dus vandaar een dubbel gevoel... Wellicht meld ik mij over een paar jaar weer bij JLR als de Range Rover Sport EV beschikbaar is, wie weet, ik vind het een fantastisch merk! Binnenkort meer over de nieuwe aankoop. Vooralsnog ben ik de komende week of 2 aangewezen op het openbaar vervoer... Ha Ha.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 AUT8 HSE DYNAMIC 293PK PANODAK LEDER NAVI CAMERA LED LMV PDC
- 2014
- 254.221 km

Land Rover Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged SVR Panodak Leer Navi Camera PDC 22" LM velgen Elektr. achterklep Alcantara binnenhemel
- 2015
- 179.410 km

Land Rover Range Rover Sport 3.0 TDV6 HSE Dynamic | 21" | PANO | Trekhaak
- 2014
- 146.322 km