Land Rover Range Rover Sport SDV8

Doordonderen

Rijimpressie - Land Rover Range Rover Sport SDV8
AutoWeek 48 2013
AutoWeek 48 2013

Je leest het in AutoWeek 48 2013

De Range Rover Sport is nu verkrijgbaar met een V8-diesel, een beul die goed is voor een boomontwortelende 339 pk en 700 Nm. Beschaving zit vanbinnen, maar of dat ook voor deze edel-SUV geldt?

Een Range Rover is groot, erg groot zelfs. En die Range Rover Sport … die is nog steeds heel groot. Als deze auto al iets met sport te maken heeft, dan is het omdat je hem heel goed kunt gebruiken om trailers te trekken met paarden, zeilboten, zweefvliegtuigen of racewagens.

In de vorige generatie Range Rover Sport leverde Land Rover een 272 pk en 640 Nm sterke 3,6-liter V8-dieselmotor, een beul van een machine, die in de nieuwe generatie plaats heeft gemaakt voor de 292 pk en 600 Nm leverende drieliter-SDV6. Met die nieuwe zespitter zit je nooit verlegen om kracht. Die power wordt bovendien zonder een wanklank geleverd. De zijdezacht, maar adequaat van verzet wisselende achttrapsautomaat en de V6 vormen een aandrijflijn zoals je die bij auto's van dit kaliber mag verwachten. Maar in de grote Range Rover leveren de Engelsen ook nog een 4,4-liter SDV8 die goed is voor maar liefst 339 pk en 700 Nm. Het is een machtige machine – weten we uit ervaring – die ook voor in de Sport past. Om een lang verhaal kort te maken: die achtcilinder wórdt nu ook in de Sport geleverd. Is dat nodig? Nou nee, niet direct. Maar als dat het uitgangspunt is, wordt de wereld wel heel saai. Daarom, gewoon omdat het kan, dus een lekker dikke V8-diesel in de Range Rover Sport.

Op z'n sloffen

In Zuid-Duitsland, in het hol van de leeuw, wagen we de RaRo Sport SDV8 over de autobahn. Rechtop in de comfortabele fauteuils – ver verheven boven het overige verkeer – zijn we heer en meester van de linkerbaan. Het gaat allemaal met het grootste gemak. Iedere beweging van het gaspedaal wordt zonder enige aarzeling opgevolgd. Weinig mooiers dan het majestueuze gegrom van een V8, een V8 die ook nog eens over een pakhuis vol reserves beschikt. We wanen ons superieur aan alles wat we met hoge snelheid inhalen. De auto ligt heerlijk stabiel op het asfalt. Natuurlijk, het kan nog strakker, daar weten ze in München en Stuttgart immers alles van. Toch komen we niets tekort. Ook met het adaptieve onderstel in de dynamische stand is de aristocraat onder de nieuw-geld-SUV's nog altijd heerlijk comfortabel. De concurrentie uit Duitsland zal-ie niet verslaan, althans niet zolang we op verharde ondergrond blijven, maar de Sport SDV8 weet ze uitstekend te volgen. Verlaten we de gebaande paden, dan wordt het anders. Weinigen zullen het doen – de wetenschap dat het kan is vaak genoeg – maar wie de stoute schoenen aantrekt, zal ontdekken dat deze auto verder gaat waar de rest moet opgeven. Met een batterij aan elektronische hulpsystemen loodst hij je door de meest extreme omstandigheden. Zelfs op een vervaarlijke skipiste in het Zwarte Woud slaan we geen modderfiguur. We zijn de eersten om toe te geven dat je daar heus geen V8 voor nodig hebt, en voor terrein- puristen zijn de hulpsystemen niets minder dan hoogverraad, maar de auto flikt het hem allemaal wel, op z'n sloffen. De macht van acht.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (15) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.