Land Rover Range Rover P400 MHEV Autobiography (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Land Rover Range Rover 2.0 P400e Autobiography |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 61.500 km |
KM-stand laatst | 99.658 km |
Memory lane
- 80.000 km
Oktober 2023. Het betreft een PHEV. Ik kan dit niet aanpassen.
Ik heb de originele foto's uit de review verwijderd. De auto is ingeruild en je weet nooit of de nieuwe eigenaar het leuk vind dat er een review is. De foto's zijn daarom van internet.
Voor degenen die een hekel hebben aan Land Rover, mensen die een hekel hebben aan SUV's, mensen die geen enkele kennis hebben van Land Rover, maar wel een mening hebben op basis van ' Jantje en Pietje' en rapporten over betrouwbaarheid.. ... REAGEER NIET !
Deze review is bedoeld voor mensen die waardering hebben voor stijl, solide & veilige auto's en vrijwel niet te overtreffen comfort. En dat kost soms meer dan het rijden in een oude Toyota. ...Soi...
De auto is bij een autopoetser geweest, heeft een PTFE steenslag bescherming op de bumper en de lampen gekregen, en is verder helemaal gepolijst en in een glascoating gezet. Daarom heb ik nieuwe foto's gemaakt.
Ik heb deze auto bijna een jaar. Heb er bijna 17.000 km mee gereden. Er is één probleem geweest. Achteraf was dat waarschijnlijk veroorzaakt door het - automatisch- vernieuwen van firmware 'OTA'. Kennelijk een keer een 'schrijffout' gemaakt, of een bitje gemist. Gevolg was dat de connectiviteitsmodule niet goed werkte. Dan was er geen verkeersinfo meer als ik de auto had gestart, terwijl het ervoor prima werkte. Eerst is een module ( met data-sim en USB aansluitingen) in de middenconsole vervangen. Later is de hele firmware gewist en opnieuw in de goede volgorde via een kabel ingelezen. Het probleem is weg, vanaf mei dit jaar. Sindsdien 8000km gereden, door de Alpen.
De auto was 2½ jaar oud toen ik hem kocht. Er zitten veel accessoires op die ik nooit zou kiezen , omdat ze véél geld kosten. Ik heb twee auto's ingeruild, anders had ik het niet kunnen bekostigen. Geld lenen voor een
auto wil ik niet. Ik rij veel op de accu. Echter ik ben niet tevreden over de manier waarop de auto overschakeld op de ICE. Voor langer ritten is het prima. Maar als je drie weken alleen in de omgeving rijdt en je laad de accu elke dag, dan is het niet fijn als de ICE aanslaat, op 3 km van je huis, met nog 25km EV bereik.
Kennelijk is er een noodzaak om de ICE-motor ( kleine 12V accu? ) te laten lopen elke paar weken. Verder werkt het perfekt.
Aanvulling oktober 2023 ;
De oorzaak was een defect in de verwarming van de koelvloeistof. Ook Audi en Porsche hebben dit probleem. Ze gebruiken hetzelfde onderdeel van dezelfde leverancier :
https://www.autoexpress.co.uk/news/359620/porsche-taycan-and-audi-e-tron-gt-heater-failures-leave-owners-cold
Op de terugweg uit Portugal in april, dwars door Frankrijk terug gereden. De BEV accu was niet geladen, maar alleen al op regeneratief remmen bleken we achteraf 25% van de 800km die dag electrisch te hebben gereden. Dan is het gemiddelde verbruik niet 9,5 L /100km, maar 7,2 L. En dan rij ik 125 échte km's.
Een hybride heeft dus wel degelijk zin.
SPROEIER ACTERUITRIJCAMERA
- 87.983 km
Er zijn zoveel opties en instellingen, dat ik na een jaar rijden dacht alles te weten. Niet dus.
Ik ergerde me al tijden aan de viezigheid waardoor er alleen een waas zichtbaar was bij het achteruitrijden. Dus veegde ik de lens soms schoon met een vinger in het voorbijgaan. Gisteravond zat ik een youtube video te kijken over de L405 (dit model), toen werd vermeld dat er in de autobiography ook een sproeier was voor die camera. En toen ik vandaag keek ; inderdaad, er zit een sproeier in de buurt !
Maar hoe werkt dat, zit er een speciale knop voor? En waar zit die dan.
Niet bij het sproeien vóór.. ..niet bij het sproeien van de achterruit..
De handleiding nageplozen... ... niets te vinden !
Uiteindelijk maar in google ingetypt. Blijkt het alleen te werken als je de sproeier achter aanzet, terwijl de automaat in achteruit staat....
Tsja. Bijzonder. Doe dat gewoon als je ook de achterruit sproeit...
Maar goed. Verder geen nieuws.
PROBLEEMPJES
- 89.973 km
Het zijn kleine dingen, maar er is wel steeds iets aan de hand.
Storingen.
Bij aanschaf was er al snel een probleem met de electrische bediening van de achterbank. Die kan met knoppen in de achterbak, vanaf het dashboard en zelfs vanuit de app, vlak worden gelegd en weer overeind gezet worden.
Behalve bij een storing, dan doet helemaal niets het meer......
Zo moest ik dus naar de dealer om de middelste armleuning omhoog te krijgen. Onder garantie (approved) is er een onderdeel (klepje ski-luik) vervangen. De vergrendeling werkte niet altijd, en voor de veiligheid kan
je dan de stoelen niet meer bedienen. Veilig, maar verdomd lastig. Blijkt ook een modificatie, dus zal hierna niet meer voorkomen.
Toen dat weer werkte (onderdeel in backorder, duurde een paar weken..),
ging het oranje lampje voor 'motorstoring' aan. Weer naar de garage.
Dat bleek een storing in de servo van de variabele klepverstelling. Kan er gewoon mij rijden, alleen iets minder vermogen en iets meer verbruik. Staat ook in bestelling, nu al weer vier weken geloof ik ondertussen.. Lampje is meestal uit, is ondertussen weer 1x aangegaan. Vervelend, niet fataal.
Gelijk is toen ontdekt dat de verwarming van het koelwater, om het interieur te verwarmen als de auto als BEV rijdt, een storing had. Staat ook in bestelling. Gelukkig heb ik de 'approved' garantie toen ik de auto kocht, verlengd van 24mnd naar 36mnd.
Maar de auto rijdt ZALIG. Een vliegend tapijt, waar je niet eens de wind hoort. We rijden best veel kilometers, ook omdat ik nu vaker naar de randstad moet. Ik ga altijd na 19h naar huis, dan is het rustig op de weg, zeker op vrijdag. Jammer van de kleine storingen. Maar dit komt ook bij BMW en Mercedes voor hoor ik op het Land Rover forum. Mensen die overgestapt zijn van Land Rover naar BMW/Mercedes/Audi, komen bijna altijd na een paar jaar terug.
Een Engelse auto heeft toch een ander karakter.. .. een
".. Je ne sais quoi... "
HET FIJNERE RIJDEN.
- 93.342 km
Eindelijk weer eens een langere rit gemaakt. We hebben mijn moeder meegenomen voor een paar dagen in de Eifel. Een rollator is best een ruimtevreter, maar die moest toch mee. Gelukkig verder weinig bagage omdat het maar voor een kleine week was. Wel in een eerste levens-behoefte voldaan ; twee kratjes Eifelander bier voor thuis meegenomen.
Ondanks dat moeders klein van stuk is, zit ze graag in de Range Rover. Het 'inklimmen' is wat omslachtig, maar dan zit ze ook als een koningin.. .. ze had zomaar stand-in kunnen zijn voor de Queen..
Afgezien van een probleempje met het overschakelen naar het Duitse internet, en terug weer naar het Nederlandse netwerk voor de verkeersinfo, zijn er geen probleempjes geweest. Het systeem 'ziet' op een-of- andere manier niet dat 'roamen toestaan' al aan staat. Instelingen opnieuw invoeren helpt dan ook niet. Pas als de auto zelf vraagt 'roamen toestaan ja/nee' , dan werkt alles weer direct, mits je 'ja' kiest natuurlijk. De wonderen der techniek.
Ook zonder laden ( bereik is maar 45km, niet de moeite om daarvoor naar een laadpaal te rijden; thuis laden we altijd ), halen we in de heuvels nog makkelijk 1:11. Niet slecht voor een auto van ruim 2,5 ton. Comfort heeft een prijs, ook qua gewicht. Dat de accu wordt geladen bij afremmen en de hellingen afrijden helpt natuurlijk om het verbruik te drukken. De volgende trip is een weekje naar Noorwegen met mijn zoon. En later dit jaar tien dagen naar het Lago Maggiore. De hele zomer blijven we thuis ; teveel werk in de tuin om te laten liggen.
NOORWEGEN
- 97.123 km
Ik ben met mijn zoon naar Noorwegen geweest. Niet zo lang, net genoeg om een rondje te rijden door de zuidwest hoek van het land. Vanaf Hirsthals vaar je in ca. 3h naar Kristiansand. Fjordline heeft sinds een paar jaar een soort catamaran XXXL in de vaart, zeer comfortabel. Buffet is een aanrader.
Er is geen enkel probleem meer met de auto. De sim-module verbind naadloos binnen enkele tellen met een nieuw netwerk als we de grens passeren, zelfs sneller dan mijn mobiel. Wel merkte ik dat in Denemarken in
eerst instantie alleen 2G werd aangeboden voor roaming en pas de volgende dag 4G. Dat kan aan mijn provider liggen.
De rit door Duitsland langs Bremen/Hamburg is een ramp. Wil je deze kant op, ga dan na 20h in de avond, Anders heb je in beide richtingen kans op massieve files. Vooral bij Hamburg.
Mijn zoon heeft gebruik gemaakt van de gelegenheid om 200+ te rijden. Het voelt hetzelfde als ca. 140kmph, zo stabiel is de auto.
TOL.
In Noorwegen zijn wat wegen met tol. Echt duidelijk waar is bijna niet te ontdekken. Snelwegen en tunnels. Er zijn veel aanbieders van tolbadges.
Je krijgt met zo'n badge 50% korting. Zou een pijnloos en snelle oplossing zijn, mits 'POST.NL' niet zo'n complete chaos zou zijn. De badge is gratis. Op de verpakking stond 'free sample' én waarde '1 NOK', dat is dus minder dan € 0,09. Beide vermeldingen zijn niet handig, omdat zowel 'gratis monsters' van bedrijven belast zijn met BTW als ook € 0,09.. In mijn geval kreeg ik een briefkaartje op 20 mei, of ik € 6,02 inklaringskosten wilde betalen. Dat was dan € 5- goedkoper dan aan de deur.
POST.NL
Het bedrijf had de badge op 3 mei verstuurd, ik had op een vrijdag 28 april besteld. Dus dan duurt het 17 dagen voor je bericht krijgt van POST.NL. Ik heb direct betaald, dan zou de badge er in 5 á 6 dagen zijn. Er gebeurde echter niets. Ik belde de klantenservice van POST.NL : 10 minuten wachttijd. Na een minuut : 11 minuten wachttijd.. ..na twintig minuten.. juist : 31 minuten wachttijd !! Ik heb het continu in de gaten gehouden, en ja hoor, op 7 juni (dag voor vertrek) zou de badge tussen 17.30-20.30h bezorgt worden. Niet dus. Sterker nog : de volgende dag stond er letterlijk als bezorgtijd bij T&T : ".. gisteren tussen 17.30-20.30h.. " . Leuker kunnen ze het niet maken.
Klacht ingediend. Zegt POST.NL doodleuk dat als ik het binnen 30 dagen niet heb, ik pas een klacht kan indienen..
Noorwegen.
Ik heb de provider van de tolbadge gebeld. Ze zouden mij volgen met kenteken herkenning. En door de omstandigheden buiten mijn macht, geen toeslag rekenen omdat ik zonder badge rondreed. Het land is overweldigend mooi. Ik heb gelijk 'onverhard' toegevoegd aan de route opties. Prachtige gravelwegen gereden. We hebben ontzettend veel wild gezien. Van hertenkalfjes tot elanden. Van springende zalmen tot glimmende ruggen van walvissen of orca's : kwamen niet ver genoeg boven water om te kunnen zien of ze nu zwart/wit of grijs waren. Wij vinden het westen waar er zeewater in de meren (fjorden) staat het mooiste. Zeegroen water met kale rotsen en toppen met sneeuw.
Een 'Noorse laadpaal' in het binnenland heeft een kleine capaciteit omdat het erg afgelegen ligt. Kost € 0,26 per kWh. Elders heb ik niet gekeken omdat het allemaal kleine B+B's waren.
We zijn erg tevreden over de auto nu. Hopelijk kunnen we er nog een paar jaar van genieten.
SNELLER AFSCHEID DAN GEDACHT
- 99.658 km
De laatste maanden hebben we niet veel gereden. Na best veel vakanties in het begin van dit jaar, zijn we druk in de tuin. En hebben we gewoon lekker thuis rond gehangen. Voor korte stukjes rijden we met de Mazda.
Ik wil eigenlijk iets kleiners. De Mazda bevalt mij prima, maar heeft te weinig bereik en is net iets te 'spartaans' als je in een Autobiograpy hebt gereden, voor langere afstanden.
Dus ben ik op zoek gegaan naar een BEV die mij aanspreekt. De Taycans en Audi's laat ik staan. Not "my-cup-of-tea". In overleg met de dealer een paar keer een I-pace geleend. Ook nog een keer een Tesla S gereden. Een T3 heb ik niet eens meer geprobeerd. Dit 'knoploos tablet' systeem is niets voor mij.
Overigens gaat JLR ook die kant op. Het nieuwe modeljaar voor de Velar, RRS, Range Rover en Discovery Sport hebben dit al in de configurator. Voor mij een reden om een jonge occasion te kopen, of een nieuwe auto op voorraad. Uiteindelijk een excellent combi gevonden. Review komt er aan.
Ook omdat de I-pace natuurlijk bijna al de knoppen en systemen heeft die de Range Rover ook heeft, is er geen leercurve en kan ik naadloos overal mee overweg.
Na exact 2 jaar rijden en bijna 40.000 km kijk ik tevreden terug op deze schitterende auto. De kleur vind ik waanzinnig mooi . Ik gun de volgende eigenaar nog vele genoeglijke kilometers met deze rijdende 'herensalon'...
De laatste 5000km heb ik gemiddeld 9,5 L /100km gereden. Dat is dan thuis altijd stekkeren, en op lange reizen bijna nooit. En daarbij rij ik niet langzaam.
De P400e hybrids van JLR ( en ook de nieuwe P440 en P460/P510 ) rijden allemaal tot 140kmph als BEV, én hebben een 7kWh lader aan boord. Dit heeft JLR als enige PHEV producent.
Perfectie heeft een naam.. .. RANGE ROVER... ?
-- THE END ----
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.