Land Rover Range Rover Evoque P300e AWD Dynamic SE (2024)

autoreview

Land Rover Range Rover Evoque P300e AWD Dynamic SE (2024)

Signalement

UitvoeringRange Rover Evoque P300e AWD Dynamic SE
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst9.600 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

En dat is drie

  • 3.000 km

Zoals in mijn laatste verslag te lezen valt van mijn vorige auto, de volkswagen ID5 GTX, wilde ik weer graag naar een auto die mij meer raakt.
Dat betekende voor mij weer terug naar een RR Evoque, waar ik eerder al twee van had gehad en ik nu eenmaal nog steeds gek van ben.
Je kunt je overigens wel enigszins voorstellen hoe de dealer keek toen ik weer terugkwam in hun showroom….

Sinds 1,5 maand nu in mijn bezit en ik ben weer heel erg blij met mijn derde Evoque. En nu dan ook 3k gereden.
Na bijna zes jaar elektrisch rijden (I-Pace en de ID5) weer een stap ‘terug’ naar hybride. De Evoque kan ongeveer 50km elektrisch rijden en dat is voor mijn woon-werk situatie prima.

Je kunt kiezen voor alleen elektrisch rijden (EV mode), zodat de benzinemotor uit blijft. Dat heeft wel als nadeel dat de Evoque op dat moment niet bijzonder vlot is. Met name op hogere snelheden en inhaalacties moet je daar wel rekening mee houden.
In Hybrid mode is hij echt heel vlot, waarbij de beide motoren dan actief zijn.

Het was wel even wennen aan de gedachte dat er maar een drie-cilinder 1.5 motortje in de Evoque zit, maar ik moet zeggen dat die het prima doet in combinatie met de elektrische aandrijving. Hij is lekker stil, behalve bij optrekken en dat vind ik dan juist weer leuk. Het geluid is dan best wel een mooie sound en doet je vermoeden dat er een zwaardere motor in zit. Ik zeg dan ook dat er een halve zescilinder inzit ;).

Het interieur vind ik geweldig mooi met een rustige uitstraling. Veel functies, zoals verwarming, gaan ook hier via het centrale touchscreen, maar ik vind dat JLR dit gewoon veel beter voor elkaar heeft dan Volkswagen. Veel simpeler in bediening en logischer in opbouw. Temperatuur verstellen gaat zoveel makkelijker.
Ook de knoppen op het stuur, zoals de cruise control werken voor mij veel logischer en intuïtiever. Volkswagen: Kijk hier maar eens goed naar!

De Evoque geeft mij het chique gevoel van Range Rover, zonder dat het een enorm grote bak is. Nadeel is dan wel dat hij niet heel ruim is, vooral achterin is dit wel wat krap en volgens mij zelfs krapper dan de eerste Evoques, waar destijds mijn jongvolwassen dochters nog achterin mee op vakantie gingen. Dat is bij deze wat teveel gevraagd, maar ach, die dochters gaan ook zeker niet meer mee met hun paps en mams. Het is nu de beurt aan de kleinkinderen die hier weleens vertoeven en dat gaat dan weer prima.
Daarnaast is de bagageruimte wel weer zeer acceptabel met daarin een heel leuk knopje: de elektrisch tevoorschijn komende trekhaak. Een leuk schouwspel. En heb je de aanhanger erachter, dan nog even met het tweede knopje de lichten van die aanhanger controleren. Wat handig!

Als het allemaal goed blijft gaan zal ik zeker weer een mooi aantal jaren in deze Evoque blijven rijden. Zeker nu er naast deze Evoque ook nog een ander leuk elektrisch speeltje onderweg is, dan wel meer voor mijn vrouw: een Renault 5.

Bijna 10

  • 9.600 km

De Evoque heb ik nu een half jaar. Zo aan het einde van 24 heb ik nog net niet de 10.000 kilometer aangetikt, maar dat scheelt niet veel meer.
10k die ik met veel plezier heb afgelegd. Ik ben helemaal happy met mijn Evoque.

Wat mij positief opvalt is dat als je op de snelweg rijdt en de accu voor elektrisch rijden nagenoeg leeg is, je nauwelijks merkt dat hij dan ineens op benzine rijdt. De benzinemotor is bij constante toeren lekker stil.
Ga je hem de sporen geven, dan komt er een zware brom uit de 3 cilinder alsof er een veel grotere motor in ligt.
De Evoque rijdt comfortabel, maar ik merk wel dat het een zwaardere auto is dan de vorige diesel Evoques die ik heb gehad. Ik merk bij bochten vooral verschil aan de achterkant waar het gewicht van de accu natuurlijk op drukt. Hij voelt daar wat onrustiger. Maar verder rijdt hij lekker vlot en stuurt voor een SUV scherp genoeg.

Als je de Evoque ziet staan zonder andere auto's eromheen dan lijkt het best een grote auto. Maar zodra je er andere auto's naast zet, zie je dat hij helemaal niet zo groot is. Hij is immers niet veel langer dan een Golf. Nu met mijn derde Evoque valt mij eigenlijk des te meer op dat andere auto's zoveel groter zijn geworden. De Evoque is gewoon een baby Range.

Deze week verscheen er een andere review van iemand die nogal negatief was over de Evoque. Ik denk dat je dan met een hele verkeerde insteek in een Evoque bent gaan rijden.
De Evoque is niet heel praktisch in zijn ruimte en is, mede door zijn vorm en gewicht, bepaald niet zuinig, maar voor mij is dat niet zo van belang. De Evoque heeft natuurlijk nog steeds terreinwagen roots, dat maakt de insteek ook heel anders.
Ik heb een aanhangwagen die ik er aan koppel zodra ik wat grotere zaken moet vervoeren. Met een laadpaal thuis en op het werk rijd ik veel elektrisch. Ik voor het benzinedeel tot nu toe op ongeveer 1:50 uit, dus sta niet heel vaak bij de pomp. In deze koude dagen lukt mij net ongeveer 40 kilometer elektrisch.

Ik ga vooral voor de rijbeleving, het in mijn ogen prachtige uiterlijk en interieur. Goed design en mooie materialen. Het is allemaal heel persoonlijk, waar je niet over kunt discussiëren.

Ik heb het al eerder geschreven, maar de bediening van knoppen en schermen gaat zoveel prettiger dan in de VW ID5 die ik een jaar heb gereden. Ik vind het knap dat een merk als Land Rover dat dan wel beter snapt dan VW. Waar is dat dan toch zo misgegaan?

Zijn er nog minpunten?
Geen grote voor mij, maar de paar die ik ervaar zijn:
- zitting zou iets langer mogen zijn.
- cancel knop van de cruise control reageert niet altijd direct.
- schakelen van automaat van vooruit naar achteruit en vice versa reageert niet altijd bij snelle bediening van de knop.

Ik blijf nog even lekker genieten van mijn baby kanjer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.