Land Rover Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD Pure (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Range Rover Evoque 2.2 TD4 4WD Pure |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand laatst | 111.111 km |
De eerste ervaringen
- 1.350 km
Een week is de auto nu de mijne en door diverse afspraken in de afgelopen week meteen al 1.300 kilomters er op zitten.
En dat zijn vooral hele blije kilometers!
Heerlijk rijdend, genietend van het prachtige interieur en om je heen zie je constant hoofden omdraaien en je volgen.
Bij de pomp krijg je complimenten en zelf een bewoner van onze wijk belde al aan om me te complimenteren met de auto!
Nee, als je anoniem wilt rijden moet je niet in de Evoque gaan rijden, zeker nu niet zolang de auto nog maar net op de markt is.
Dat blijkt ook hier bij de reviews, want dit is de allereerste review bij Autoweek over de Evoque.
Als je verwacht dat de Evoque net zo strak rijdt als bijvoorbeeld mijn vorige auto de Ford Mondeo, dan zul je bedrogen uitkomen. Het blijft natuurlijk een hogere auto die ook ontworpen is om terrein te rijden. Dat laatste heb ik nog niet gedaan en zal ik voorlopig ook nog niet doen. Daar is hij nu nog even te mooi voor, maar zal ik zeker nog wel eens uitproberen.
Maar voor een terreinwagen (en ik heb ervaring met een vorige auto, Suzuki Grand Vitara) rijdt hij mooi strak en helt relatief weinig over. De dieselmotor houdt zich heel mooi op de achtergrond en met de 150 pk heb ik geen moment gehad dat ik tekort kom. Ik had nog getwijfeld over de 190 pk versie maar ik denk niet dat die veel voordeel oplevert.
Tot nu toe werkt alles zoals het hoort. Ik heb nog verlichte dorpels en aluminium pedalen besteld en volgende week wordt de achterruit donker getint. Ik vind een dondkere achterruit op een witte Evoque erg mooi, maar ben niet weg van donkere zijruiten. Daarom heb ik dat niet bij de auto besteld.
Voorlopig heb ik verder nog even niets over mijn Evoque te melden, maar ik zal zeker bij de eerste 10.000 kilomters weer verslag doen.
De eerste 10
- 10.000 km
Zo, de eerste 10.000 kilometers zitten er op. Precies 4 maanden over gedaan, dus gemiddeld zo'n 2.500 per maand. Voor mij is dat wat aan de lage kant, want de meeste kilometers worden in de tweede helft van een jaar gemaakt en dan vooral zakelijk.
De Evoque is na het vorige verslag 1 dag bij de garage geweest om de verlichte dorpels te laten installeren en een klein rammeltje bij de uitlaat te verhelpen.
Daarna heeft de garage hem niet meer gezien. Er is dus ook helemaal niets te melden over problemen o.i.d. Alles werkt naar behoren en ik ben nog steeds enorm blij met de Evoque. Mensen blijven je nakijken, want het is op dit moment nog steeds een zeldzame verschijning op de weg. Rijdend ben ik ook nog maar één keer een andere Evoque tegengekomen.
Omdat velen nieuwsgierig zijn naar het vebruik, heb ik dat gedurende een tijdje bijgehouden. Het resultaat:
8,53 liter per 100 kilometer oftewel: 1:11.72. Mijn rijstijl is niet heel erg pittig, vaak iets harder dan het maximum, met de koude dagen veelvuldig gebruik van stoel- en stuurverwarming en ook regelmatig kortere afstanden. Ik ben niet ontevreden, het is tenslotte nog steeds een terreinwagen met continue vierwielaandrijving.
Ik zal heel binnenkort even een opsomming plaatsen van de plussen en minnen van de auto, waarbij ik nu al wel wil aangeven dat de minnen niet erg groot zijn en per saldo ik de auto helemaal super vindt.
Wordt vervolgd.
Still going strong
- 20.000 km
Inmiddels alweer ruim 20.000 kilometers verder met de Evoque. Net terug van een vakantie in Italië, heeft mijn Evoque ook die reis glansrijk doorstaan. Geen enkel probleem en met vier volwassenen met bagage goed te doen. Opmerkelijk heeft de Evoque in de vakantieperiode een lager verbruik gehad, volgens de tripcomputer 7,9 op 100 kilometer. In mijn vorige verslag was dat nog 8,5 op de 100. De reis ging door Duitsland met regelmatig snelheden van 150 op de teller. Helaas ook veel fileverkeer gehad, zowel in Duitsland als in Zwitserland.
Het start/stop systeem doet z'n werk maar volgens mij haalt dit niet zoveel uit. Al vrij snel slaat de motor bij stilstand alweer aan, natuurlijk mede veroorzaakt door de vele stroomverbruikers als airco en dvd scherm.
Positief is de prima wegligging en zeker voor een suv goed bochtengedrag. Rond Genua in Italië zijn vele bochten in de snelwegen en daar stuurt de Evoque heerlijk doorheen.
Op de vakantiebestemming reed ik vaak met blote voeten en dan merk je vooral dat het intrappen van de koppeling vrij stevig is en vooral goed ingetrapt moet worden om soepel te schakelen. Dat zou haast wat lichter mogen.
Zo op vakantie merk je wel dat er wat weinig (opberg)ruimte is, maar idat is natuurlijk ook een gevolg van het totale concept.
Het echte grote minpunt van de Evoque vind ik het touchscreen dat traag reageert en niet alles even handig is opgebouwd. Zo kun je niet met de knoppen op het stuur door je telefoonlijst bladeren. En ook je muziekkeuze maken van je iPhone kan niet via het scherm maar moet via de telefoon. Jammer dat Land Rover niet een uitgebreide integratie met de iPhone heeft toegepast. Was zoveel mooier geweest.
Ook in het buitenland is de Evoque een bijzondere verschijning en blijf je ook daar veel aandacht krijgen. Op weg naar Italië hebben we overnacht in een hotel in Zuid-Duitsland. 's Ochtends bij het uitchecken in het hotel vroeg de hoteleigenaar of hij mijn Evoque mocht bekjiken. Hij vond hem zo mooi. Maar door deze actie kwam ik in Italië tot de ontdekking dat ik de kamersleutel nog in mijn broekzak had. Hem gebeld en hij vond het geen probleem als wij de sleutel op de terugweg langs brachten. Zo gedaan dus en toen wij aankwamen kwam hij direct op ons af, gaf mijn auto een kus en zei:"Ich hab mir auch einer gekauft!" hij krijgt hem in november, ook een witte alleen wel een SD4 Prestige met automaat. En dan blijkt ook maar weer het prijsverschil met Nederland, want mijn eenvoudigere uitvoering kost hier net zoveel als zijn uitvoering in Duitsland.
De eerste
- 26.000 km
De eerste onderhoudsbeurt moest gebeuren. Bij 26.000km. een afspraak gemaakt bij de dealer in Zwolle. Ik kan het niet spannender maken dan het is: er was niets bijzonders zowel door mij als door de garage te melden. Met andere woorden alles werkt zoals het hoort. Je begrijpt dat ik dus gewoon nog steeds superblij ben met de Evoque.
Je went eraan dat mensen naar je auto kijken, maar neem je passagiers mee, dan krijg je nog wel eens te horen: "zie die mensen eens kijken." Dan besef je weer dat de Evoque, tenminste in het deel van het land waar ik woon, nog steeds een zeldzame verschijning is.
Als ik op dit moment een andere auto moest kiezen, zou het voor de volle 100% weer een Evoque worden. Misschien dan een coupé met een zwart dak, of een donker grijze, of die mooie rode kleur, of ........
Er is ook zoveel keus en in vind hem in alle kleuren en soorten even mooi.
Een Range kan ook niet alles ......
- 31.000 km
Een Range Rover moet behalve op de weg ook in het terrein z'n mannetje staan. Vooral "het mannetje staan" heeft bij een Range Rover Evoque een extra dimensie. Dit jaar was hij namelijk uitgeroepen tot "Vrouwenauto van het jaar"!
Maar ik, als echte stoere bink in een echte Range Rover trek me daar natuurlijk niets van aan en zal bewijzen dat de Range wel een echte mannenauto is.
Vanochtend een dikke file op weg naar kantoor, dus laten wij dan maar binnendoorweggetjes nemen.
Achter onze woonwijk loopt een leuke "zandweggetje". Dat bleek dus vooral een modderpad te zijn die door tractoren en de vele regen mooie diepe sporen had. Tja, te diep voor een Range dus........
Het ging een lange tijd goed, de Evoque reed mooi door de geulen heen. Maar bijna bij het einde van het weggetje aangekomen werden de sporen steeds dieper. Ik besloot om naar de andere zijkant van het pad te gaan. Een besluit neem je en dat kan een verkeerde zijn. Dat was het dus ook want ineens stond de Range stil en kon niet meer voor- of achteruit.
Een digitaal metertje stond op het scherm waarbij een pijltje alle kanten op sloeg. Ik moet me toch eens gaan verdiepen in dat metertje dat tevoorschijn komt als je voor een terreinstand kiest...
Gelukkig was er vlakbij een boer met een tractor aan het werk die erg bereid was om mijn Range er uit te trekken. Die zal ook wel gedacht hebben........
Tja, verder heb ik eigenlijk ook niets te melden over de auto, want alles werkt zoals het hoort.
Zaterdag maar eens even de auto flink wassen.
Alles doet het gewoon
- 42.000 km
Omdat ik nu eenmaal ben begonnen met dit testverslag, moet ik het natuurlijk wel bijhouden. Maar over de auto zelf kan ik eigenlijk niets meer vertellen. Alles doet het gewoon en er is helemaal niets dat in storing gaat of zo. Dus we blijven maar gewoon doorgaan tot de eerstvolgende beurt en kijken dan wel weer of er mogelijk verrassingen zijn. Saai, maar wel heel erg prettig!
Om toch nog wat te kunnen schrijven, heb ik nog wel een momentje "eigen gestuntel" met de Range meegemaakt:
Wij gingen op vakantie en hadden op Schiphol Valetparking geboekt, je rijdt tot aan de vertrekhal en daar wordt je auto dan voor je opgehaald en bij terugkomst staat hij weer klaar. Lekker comfortabel. Nu heeft de Range een Valetknopje en dat moest ik natuurlijk uitproberen. Op het moment dat je die op het touchscreen intoetst vraagt het systeem om een code en wordt het hele telefoon/audio systeem geblokkeerd. Daar kan dus de chauffeur niets mee beginnen. Voordat we gestopt waren bij de vertrekhal dit dus ingesteld.
De sleutel aan de chauffeur overhandigd en vervolgens wil ik de koffers uit de achterbak halen. Dat lukte niet. Mijn bloeddruk liep al op met de gedachte dat juist nu het slot kapot moet zijn als je even snel je koffers moet pakken. Uiteindelijk de achterbank plat gelegd en de koffers via de achterdeuren dan maar eruit gewurmd.
Toen mijn frustratie weer wat weg was kreeg ik een helder moment: natuurlijk werkt de valetknop ook op de achterklep! Bij terugkomst direct de Valetstand eraf gehaald en, ja hoor dat was het. Het lijkt dus op zich wel handig, maar als je dan vervolgens via de achterbank gewoon bij de kofferruimte kunt, begrijp ik hem niet helemaal.
Verder heb ik in deze periode nog een set extra banden en velgen op de kop getikt. Dezelfde banden en velgen die er nu ook onder zitten maar dan nog splinternieuw. Die komen er deze zomer onder en dan laat ik op de huidige velgen winterbanden zetten. Hoewel de huidige banden ook niet slecht presteren in de sneeuw wil ik toch ook ervaren hoe echte winterbanden bevallen.
Een schaalmodel van de Evoque is er inmiddels en die had ik besteld. Bleek vervolgens de levertijden bijna net zo lang als de echte.... Voorlopig nog niet binnen dus.
Inmiddels kom je toch wat vaker andere Evoque's tegen op de weg. Het was voor mij wel schrikken dat in onze kleine woonwijk inmiddels nog een Evoque rondrijdt en dan ook nog eens een witte vijfdeurs. Binnenkort maar eens even ernstig toespreken. :)
Tenslotte heb ik me ingeschreven voor een Land Rover Experiencedag om eens echt terrein te rijden. Gelukkig niet met m'n eigen auto, maar met de auto's van Land Rover, waar zeker ook Evoque's aanwezig zijn. Lekker leerzaam en kijken wat ie echt kan.
Op naar de halve ton!
Zo goed dat ik review schrijven vergat.
- 83.000 km
Inmiddels zijn we alweer het dubbele aantal kilometers verder dan mijn laatste verslag. Gewoon vergeten om iets te melden omdat er eigenlijk niets te melden valt......
Naast het gebruikelijke onderhoud waarbij bij de laatste beurt slechts de remblokken waren versleten en dus vervangen, zijn er verder geen problemen met de auto geweest.
Vandaag las ik een andere review van een Evoque en dat was voor mij aanleiding om toch weer even wat te schrijven.
De laatste keer meldde ik dat ik een dag terreinrijden bij Land Rover ging meemaken. Dat was erg leuk om te doen en ook weer bijzonder om te zien wat de kleine Evoque toch nog allemaal kan.
Over drie weken ga ik op bezoek bij de fabriek in Halewood om de productie van de Evoque te zien. Lijkt me erg leuk.
Nog steeds krijg ik complimenten voor de auto. En dat terwijl hij al drie jaar op de markt is en ik hem zelf ook al ruim twee en een half jaar in m'n bezit heb. Ik ruilde m'n auto's altijd in bij maximaal drie jaar oud, maar vooralsnog zie ik daarvan af.
Als ik een nieuwe auto zou kopen zou het weer een Evoque worden. Alhoewel ik het schakelen geen straf vind, zou ik dan misschien wel gaan voor die mooie nieuwe 9-traps automaat.
Jammer is dat de Evoque de "eer" heeft dit jaar het meest gestolen model te zijn. Voor mij reden om na te denken over extra beveiligingsmaatregelen. Of ik moet maar in de auto blijven slapen ........
Weg ermee
- 111.111 km
Voordat de titel verkeerd wordt begrepen, de Evoque wordt ingeruild, maar vooral niet omdat hij slecht bevalt.
Nee, hij bevalt mij nog heel erg goed, maar ik was toch benieuwd als ik hem zou inruilen voor de vernieuwde versie (model 2016) van de Evoque.
De inruilprijs vond ik gewoon erg goed en dus rijd ik in het laatste kwartaal in een nieuwe Evoque. Weer een witte en dan nu met de nieuwe Ingenium dieselmotor. (Voor de kenners: SE, TD4, 150pk, handbak).
Zo, dat is eruit. Nu nog even een kort verslag van bijzonderheden over de huidige Evoque.
De Range heeft z'n gebruikelijke onderhoudsbeurt weer gehad en ook hier weer geen bijzonderheden.
In mei op vakantie geweest naar Italië met de auto en veel gereden in de mooie omgeving van Toscane. Het valt op dat je daar veel meer Evoque's ziet rijden dan hier. Ik geniet echt nog steeds van het lekkere sturen en het fijne interieur.
Ik ga ervan uit dat mijn nieuwe Evoque weer net zo goed gaat bevallen, zeker met de extra "speeltjes" die ik er nu heb bijbesteld. Camera's rondom, electrisch te openen achterklep en nog wat opties. Nodig? Nee, maar leuk om mee te spelen. Ik hoor mijn vrouw al zeggen: "mannen blijven kinderen". ;)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.