Land Rover Range Rover Evoque 2.2 eD4 2WD Pure Business Editi (2014)

autoreview

Land Rover Range Rover Evoque 2.2 eD4 2WD Pure Business Editi (2014)

Signalement

UitvoeringRange Rover Evoque 2.2 eD4 2WD Pure Business Editi
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst12.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 12.000Km

  • 12.000 km

De eerste 12.000 km zitten erop

Na de eerste 12.000 km leek het mij een mooi moment om mijn ervaring met mijn Evoque eD4 2WD te delen. Eind 2013 begon ik met mijn zoektocht voor de vervanging van mijn BMW 118i Cabrio waar ik twee en half jaar met plezier en probleemloos in had rondgereden. Omdat ik eens iets anders wilde, en mijn auto’s altijd koop op gevoel, niet gestuurd door bijtelling, was de keuze ruim. Mijn gedachten gingen uit naar een GLA, maar het ontwerp van de Evoque kon ik echt niet omheen. De proefrit was zeer overtuigend, wat een auto! Op zich heeft de proefrit mijn keuze niet heel veel beïnvloed, want de uitstraling van de auto had me al over de streep getrokken. Nu was het nog een kwestie van de kleur keuze en welke accessoires. Wit of zwart, zoveel was duidelijk. Na wat wikken en wegen uiteindelijk gekozen voor een zwarte met een cirus (lichtgrijs) leder interieur. Modeljaar 2014, wat inhoudt dat de buitenspiegels zijn aangepast, minder grote dode hoek en minder zichtbare richtingaanwijzers, een zonnebril opbergvakje in de hemel, ander type 18” velgen en een Evoque type plaatje zichtbaar voor de achter passagiers.

De aanschaf

Eind februari vol verwachting naar de dealer om de RR op te halen. Dat viel dan wel weer tegen. Uiteraard was men niet enthousiast dat ik mijn auto op zaterdag op wilde halen, maar klant is koning, dus dat kon worden geregeld. Dan moest ik wel om 10:00 aanwezig zijn. Aangekomen op het beloofde tijdstip, bleek de Evoque nog niet klaar te zijn voor aflevering. Moest nog gewassen worden en was om die reden nog niet in de showroom te zien. Dan maar even koffie doen, de papieren en betaling regelen. Uiteindelijk werd het wachten beloond en tegen 11 uur werd de eD4 glimmend en nog nadruppelend de showroom binnengereden. Na een korte inspectie en wat praktische uitleg weer naar buiten gereden waarna de werking van het infotainment systeem uit de doeken werd gedaan. Veel uitgebreider hoefde de uitleg van mij ook niet, op you tube had ik de meeste functies al gelezen. Wat mij betreft jeukten mijn handen en voeten om het zwarte gevaarte in beweging te zetten.

De eerste Kilometers

Afscheid nemen van de verkoper, en gas (diesel) erop. Mijn vriendin en ik keken elkaar wel verbaasd aan bij het uitblijven van een bloemetje of een ander leuk aflever geschenk wat ik bij BMW wel gewend was, maar goed, als je ruim een halve ton uitgeeft aan je auto kan je bij Range Rover blijkbaar niet te veel verwachten. Daar waar de verwachting van de dealer teleur stelde, voldeed de nieuwe aanwinst dat des te meer. Wat een super goede hoge zitplaats, directe besturing en stilte. Het glazen dak, wat eigenlijk een nutteloos accessoire is, is briljant. Het maakt het ruimtegevoel nog groter en geeft uiteraard een enorme hoeveelheid licht. Ondanks dat dit type alweer sinds 2011 rondrijdt, is het nog steeds een koppendraaier. Uiteraard even langsgereden bij wat familie en vrienden en tja, iedereen vind ‘m mooi en vooral ook groot. Schijn bedriegt echter, want mijn 1-serie was zelfs 3cm langer. De breedte en hoogte is indrukwekkend. Na een weekje rijden zijn de afmetingen ogenschijnlijk gekrompen, want het rijdt als een kleine auto wat mij betreft. Op smalle parkeerplekken na heb ik nog geen beperkingen gevonden. Weggedrag is top, erg comfortabel, maar dat is alles na een auto met een M onderstel en 18” met zeer platte banden.
Nu ben ik wel iemand die zuinig is op zijn spullen, dus netjes warm rijden voordat ik meer toeren draai. Elke dag rijd ik ruim 70 kilometer enkele reis naar mijn werk en dat kan mooi op de cruise control, die zich zeer eenvoudig laat bedienen. Omdat een groot deel traject controle in mijn route zit is dit erg prettig, en op het dashboard is de ingestelde snelheid altijd goed af te lezen. Door gedwongen een vaste snelheid te rijden is het gemiddelde verbruik tot nu toe 1:17,4. Dit gebaseerd op de getankte liters, want de board computer is wat te enthousiast met een gemiddeld verbruik van 4,7 liter op 100 kilometer (1:21.2). Dat is dan één minpuntje, de boardcomputer kan je niet wisselen van ltr/100km naar km/ltr. Dat was ik gewend van mijn BMW’s.
De volgende grote rit is richting Cote D’Azure, ik denk dat dat me prima gaat bevallen, ben echter benieuwd naar het verbruik bij een continue snelheid van ca. 140km/hr, maar verder verwacht ik geen verassingen.

Betweters

Voor de aanschaf had ik links en rechts wat onbetrouwbaarheden over dit type auto gehoord van de ‘kenners’ in mijn omgeving, waarmee ik mijn vermeende aanschaf had besproken. Op internet had ik echter alleen maar positieve ervaringen gelezen, wat mijn twijfel voor de aanschaf destijds heeft weggenomen. En ik kan alleen maar onderschrijven dat het een heerlijke betrouwbare auto is gebleken tot nu toe.
Waar ik me destijds ook zorgen om maakte, was de traagheid van het infotainment systeem. Overal is te lezen dat het traag reageert op input, maar dit valt mij echt 100% mee. Nee, het is niet zo snel als ik gewend was, maar traag is echt overdreven.

Conclusie

Als je je niets hoeft aan te trekken van bijtelling, je zoek een prettige reisgezel en met hoge zit en je vindt het niet erg om een beetje op te vallen, dan is dit de perfecte auto.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.