Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2017)

autoreview

Land Rover Range Rover 4.4 SDV8 Autobiography (2017)

Signalement

UitvoeringRange Rover 4.4 SDV8 Autobiography
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst159.916 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer terug op het vertrouwde honk

  • 155.000 km

Inderdaad, weer terug naar Land Rover. Dit voelt goed. Je hebt er iets mee of je hebt er niks mee. Zo blij dat ik van die Mercedes af ben....

Eigenlijk was de keuze simpel dit keer. Het zou weer een Range Rover worden maar dan het type L405. Het liefst een 5.0 Supercharged maar was huiverig voor de distributieketting wissel. Kost namelijk een dikke 11.000 euro. Dus dan wordt het automatisch een SDV8 4.4. Oftewel de 448DT 4.4. V8 Turbodiesel. Deze motor heb ik eerder gehad in de L322 maar deze is veel en veel stiller geworden. Best apart eigenlijk dat daar zoveel verschil in zit. Ik wilde per se een model mid 2017 model. Dan heb je een moderner multimedia systeem en misschien nog wel belangrijker is de euro 6 diesel. De euro 6 diesel is de nieuwere milieunorm en hierdoor kun je wat langer de steden in, is mijn verwachting. De L405 modellen van 2013, 2014, 2015 en een deel 2016 zijn nu euro 5 en die krijgen straks vanzelf ook de fijnstoftoeslag die nu ook op de euro 4 diesel geldt.

Dit is een Autobiography uitvoering en dan heb je vooral een rijkere uitrusting. Meer opties zijn standaard en aan de buitenkant zijn er ook wat kenmerken. Mijn auto heeft ook de elektrisch inklapbare treeplanken. Dat voelt erg luxe moet ik zeggen. Je kan het in- en uitschakelen als je wil. Het is mij gelukt om een Carpathian Grey kleur te bemachtigen met zilverkleurige accenten in het spatbord. Toch wel een grote wens was een witte lederen bekleding. Maar zoveel staan er niet te tekoop helaas dus ik moest wat concessies doen.

Deze Range is origineel Nederlands geleverd en altijd dealer onderhouden. In juni a.s. heb ik een kleine beurt staan bij de dealer. Afhankelijk van hoeveel ik ga rijden doe ik zelf nog tussendoor een oliewissel. Dat is bij deze motor namelijk belangrijk. Momenteel zitten er winterbanden onder maar ben van plan om zomerbanden te kopen. Zo kan ik ook langer met de winterbanden doen. Aparte velgen voor de winterset is mij wat te gortig met hooguit 8000km per jaar en met name ritjes in de weekenden en vakanties dus deze laat ik achterwege.

Er komt ook nog een originele afneembare trekhaak op. Deze monteer ik zelf, zou 2 uurtjes kosten. Die zou naar mijn mening standaard moeten zijn op een dergelijke auto als deze.

Wat ik toch wel een dingetje vind is de tankinhoud. Deze is 86 liter. Deze had van mij best 100 liter mogen zijn zoals bij de vorige Range. Nu moet ik vaker tanken.

Zakelijk een BMW 330e xDrive M-Sport Touring besteld in Individual Tanzanit donker Blauw en met Oyster wit leer. Levering eind augustus. Ik kan niet wachten!

Onderhoudsbeurt dealer

  • 159.916 km

Vandaag een kleine beurt gepland bij Land Rover Maastricht. De vorige beurt was 12 maanden geleden en 5000 km. Eigenlijk niet direct nodig maar de auto heeft een tijd te koop gestaan en dus stilgestaan. Toch maar gedaan. In de boekjes staat dat deze 4.4 V8 diesel iedere 26.000km een oliewissel nodig heeft. Dat is echt veel te lang. Als je wel deze kilometers aanhoudt heb je kans dat de krukaslagers slijten (crankshaft bearings) en dat wil je niet. De olie is dan de boosdoener. Omdat ik eerder dezelfde motor heb gehad en de nodig forums heb gelezen doe ik iedere 8000km nieuwe olie. Aangezien ik dat net wel of net niet haal qua jaarkilometrage zal het wel een jaarlijkse beurt worden.

Dit was een kleine beurt:
- 9,4 liter olie 5W30 C1
- interieurfilter
- Adblue onderhoud
- vloeistoffen bijvullen.
- leenauto

Totaal € 935.
Als je nagaat dat het hoofdzakelijk om de olie ging (en die kan ik zelf ook in een halfuur wisselen voor € 135 euro) dan is dat natuurlijk een duur bezoekje en had ik 800 euro kunnen besparen. Maar ergens weet ik dat onderhoud gevoelig is bij inruil en er altijd naar gevraagd wordt en dan wil je facturen kunnen overhandigen en loopt de onderhoudsregistratie bij Land Rover ook mooi door (anders mist er een jaar).

Update bestelde BMW 330e Touring M Sport 06-06-2025:
Deze komt 2 maanden eerder! Dus op 28-6 zal deze geleverd worden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.