Land Rover Freelander Station Wagon 2.5i V6 ES (2001)

autoreview

Land Rover Freelander Station Wagon 2.5i V6 ES (2001)

Signalement

UitvoeringFreelander Station Wagon 2.5i V6 ES
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf20.800 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Voor sommige mensen is een Freelander misschien minderwaardig t.o.v. een Defender of Discovery maar ook deze auto is de Land Rover-badge zeker waard.
Niet alleen op de weg is het een heerlijke auto ook staat ie in het terrein zijn mannetje, op de dag van de Land Rover Club Holland bewezen de aanwezige Freelanders dat even.

De besturing van de auto is mooi direct en het overhellen in bochten is voor een 4x4 gewoon goed.
De stuurbekrachtiging is precies goed, het gaspedaal gaat echter wel vrij zwaar, maar het is maar net wat je fijn vindt (ik vind het persoonlijk wel fijn).
De V6 motor maakt een heerlijk geluid alleen door de automaat heb je niet het gevoel dat je 177 pk tot je beschikking hebt.
Het geluid dat ie produceert bij flink doortrekken is echt fantastisch.
De standaard sprint van 0 naar 100 verloopt voldoende vlot maar vanaf snelweg tempo merk je toch dat zijn hoogte de auto parten gaat spelen, voor vlotte acceleratie moet je dat toch echt diep het gaspedaal indrukken waarbij de automaar 1 of 2 stapjes terug doet.
De Freelander heeft geen enkel probleem om een flinke paardentrailer of caravan vlot vooruit te trekken.
Het verbruik is normaal al lekker stevig, 1:7,2. Hang er een trailer achter en de benzinepomphouder wordt een goede kennis, hou daarbij rekening met de beperkte tankinhoud van iets meer dan 50 liter.

Het interieur lijkt misschien wat goedkoop maar je moet je wel bedenken dat ie familie is van de Defender.
Er zit echter geen kraakje in tenzij je bij het terreinrijden een dwarsrichel o.i.d. neemt.
De voorstoelen zitten lekker en geven voldoende steun.
De achterbank is echter veel te vlak waardoor de passagiers in bochten over het leer gaan schuiven en met z’n allen aan een kant belanden. Natuurlijk levert de lederen bekleding daar in flinke bijdrage in.
De kofferbak lijkt misschien wat klein maar een volledige vakantie-uitrusting voor 5 personen gaat er na wat passen en meten wel in.

Het geluidsniveau in de auto is vrij hoog, dit wordt voornamelijk veroorzaakt door rolgeluiden, misschien komt dat door de 4x4 banden die onder onze Freelander zitten.
Ook de ventilatie maakt rdelijk veel lawaai, vanaf dertig kilometer per uur komt de ventilator echter niet meer boven het rijgeluid uit. Alleen zoals we weten uit de natuurkunde lessen, het draagt allemaal bij aan de totale hoeveelheid lawaai aan boord.

Alles bij elkaar is de Freelander een heerlijke auto met een leuk uiterlijk en serieuze terrein- en wegprestaties.
Het blijft echter een engels product zoals uit het lijstje problemen zal blijken.

PROBLEMEN

30.000 km. --> Niet starten van de motor, na enkele minuten weer geprobeerd waarop ie wel startte, misschien vapourlock o.i.d.?

45.000 km. --> De remmen maakten lawaai maar dat kwam gewoon doordat de remblokjes aan vervanging toe waren, de remschijf rechts was toen inmiddels al wel beschadigd en moest vernieuwd worden.

53.000 km. --> Problemen met de motor, vervangen door de dealer onder garantie. Zou normaal 900 euro hebben gekost.

63.000 km. --> Weigering van het dakraam, dit door een geknapte riem/ketting oid. Opgelost voor 55 euro.

66.000 km. --> ...auw... een zondagmiddagje modderploegen op een industrieterrein eindigde in een tot aan de assen weggezakte Freelander.
Om weer los te komen moest de Mitsubishi Pajero van een kennis te pas komen, heel erg pijnlijk.

68.000 km. --> Grote beurt, katalysator en koelvloeistofreservoir vervangen.

74.000 km. --> Startproblemen zorgen er de laatste tijd voor dat de auto soms niet weg wil.
Het probleem is waarschijnlijk de brandstofpomp.

100.000 km. --> Zekeringen in het elektrisch systeem zorgen soms voor eigenaardige problemen, oplossing is een doosje zekering meenemen en zelf leren vervangen.
Ook is het koelsysteem niet meer helemaal 100% en moet regelmatig worden bijgevuld.
Allemaal geen onoverkomelijke problemen dus.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.