Land Rover Defender 90 Td5 County (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Defender 90 Td5 County |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik ben woonachtig in Zuid-Afrika, waar ik een ’British Racing Green’ Land Rover Defender 90 TD5 heb aangeschaft, voornamelijk wegens een vrij bijzondere vakantie waar hij zichzelf mocht bewijzen.
De afstanden zijn in de landen hier een stuk groter dan in Nederland, waardoor, in combinatie met stevige zomer-hitte, het testen van dit soort voertuigen niet beter kan.
De vakantie verliep door 6007 km door Zimbabwe (heel veel onverhard en ’tracks’), via Botswana naar Mozambique (gaten in de snelweg waar je makkelijk een kinderstoel in zou kunnen leggen). Van de 6000 km was 4000 km onverhard, en 1500 km waren 4X4-paden.
De Land Rover heeft van alles meegemaakt, en ik heb diep respect gekregen voor de Defender! Met lucht-compressor, schop, bijl, grote hi-lift krik, lier, 2 tanks en nog 2 jerry-cans hebben we het gepresteerd om de auto muurvast te zetten in een rivier-bedding, en ik heb tracks meegemaakt die ik met concurrenten als de Jeep Wrangler of zelfs iets kleinere broertje Freelander niet zou hebben kunnen (en willen) maken.
Het koppel van de TD5, gepaard met de enorme hoge ’ground clearance’, suspension-travel en een uiterlijk waar gewoon modder en krassen op horen te zitten maken de Defender de absolute enige in zijn klasse... zelfs beter dan de Unimog en de Hummer, omdat die zo hoog / breed zijn dat je er alsnog niet mee door veel gebieden kan. Onderweg zagen we nog een 5-tonner op zijn kant liggen door een klapband. Een andere vrachtwagen was bezig om hem rechtop te krijgen... maar de Defender 90 (beladen met 8 man voor de grip) kon het als enige met zijn korte wielbasis en krachtige achteruit (lage giering) voor elkaar krijgen hem rechtop te krijgen!
Op het eind van de rit was ik stapel verliefd, en naast een sterretje in de voorruit, twee lekke banden, een kapot knipperlicht-unit en nogal wat krassen (lang leven Commandant!) verdient de Defender een enorme stapel respect. De volgende keer rijd ik naar Nederland toe!
Tot slot kan ik zeggen dat de motor enorm verbeterd is, niet alleen wat betreft prestaties, maar ook betrouwbaarheid t.o.v. de voorganger: de TDi. Zo is het over-verhittings probleem opgelost, hij heeft een distributie-ketting gekregen, en de gehele constructie wat betreft het ’waden’ (water rijden) is verbeterd, waardoor hij meer aan kan.
PROBLEMEN
In de afgelopen 15000 km heb ik hetvolgende meegemaakt:
- op 115.000 km moest de turbo gereviseerd worden.
- Op 120.000 km was de pomp van de 2e tank kapot.
- Op 135.000 km moest de startmotor gereviseerd worden
- Op 150.000 km moest de air flow sensor worden vervangen
Verder zijn er sinds zijn geboorte nooit grote dingen geweest (door weinig luxe is er ook vrij weinig dat kapot kan!)
Nadelen van de auto zijn de afwezigheid van bagage-ruimte (zelfs niet eens een beetje), dus voor trips met meer dan 4 man is een dak-rek simpelweg noodzakelijk, en de versnellingsbak voelt aan alsof je er niet enorm mee kan raggen... maar daar is hij toch niet op gemaakt.
Kortom: Een super degelijke auto met weinig PK"s, enorm veel koppel, en die zich gewoon thuis voelt in de modder. Opvallend is dat de TD5 zo stil is dat je er makkelijk op de snelweg een telefoon-gesprek mee kan voeren!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren