Land Rover Defender 110 V8 County (1991)

autoreview

Land Rover Defender 110

Signalement

UitvoeringDefender 110 V8 County
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf121.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Land Rover is afkomstig uit het leger en dat merk je aan het comfort, dat is er namelijk niet, er is geen binnenverlichting, ook de vanzelfsprekende stuurbekrachtiging ontbreekt. De enige luxe is een rechterbuitenspiegel.

De auto is puur als werkpaard voor zwaar terrein ontworpen en daar voldoet hij dan ook ruimschoots. Dit komt natuurlijk door de permanente vierwielaandrijving en de lage gearing maar vooral de echte terreinbanden en de extra differentieelsperren op de voor en achteras (optie) zorgen ervoor dat je in het terrein moeite moet doen om vast te komen zitten. Omdat het de lange versie (110) is, zit de auto wat eerder aan de grond dan de korte (90) versie. Moderne suv’s verbleken bij de Defender echter compleet in het terrein.

De motor is sterk genoeg om de auto mee te laten komen in het verkeer, tot de 100 gaat het redelijk vlot daarna speelt de zeecontainer-achtige aerodynamica parten. De auto rijdt op gas en dan is een top van 140 haalbaar (zonder tegenwind!). Het geluid van de V8 motor zal voor de echte liefhebber echter veel goed maken, ook het karakter van de motor is perfect voor dit soort auto’s. De auto af laten slaan is haast onmogelijk en je kunt vanaf 30 km per uur in de 5e versnelling moeiteloos zonder trilling of brommende motor optrekken.
De wegligging is redelijk, de auto helt behoorlijk over, maar dit blijft binnen de perken. Drempels worden een feest, die kun je allemaal met minimaal 60 nemen.

De auto maakt vanaf 80 km veel herrie (ook afhankelijk van je bandenkeuze) omdat er totaal geen isolatie aanwezig is. Schakelen gaat hakerig, de kachel kent alleen de standen aan of uit. De stoelbekleding is van plastic en de vormgeving en ’t zitcomfort dateren uit 1830. Dit zijn echter dingen waar je in mijn ogen bewust voor kiest. De civiele uitvoering van de auto is minder ’spartaans’. Het grootste nadeel vind ik dat de auto de draaicirkel heeft van een schoolbus. Verder is het verbruik (1 op 5,5) niet geheel volgens de bedoelingen van de euro-4 norm.

Omdat op grijs kenteken en gas het rijden erg goedkoop is, krijgen de gebruikskosten nu nog 4 sterren, hier komt verandering in...
De auto is erg eenvoudig gebouwd en hierdoor erg betrouwbaar (iets wat er niet op zit kan namelijk niet stuk). Het onderhoud is daardoor relatief goedkoop, banden vallen iets duurder uit, gaan echter wel lang mee (>60.000 km).

PROBLEMEN

Geen problemen. De garage waar de auto in onderhoud is, doet het voorbeeldig, het is dan ook geen erkende Landrover-dealer maar een bedrijf waar je ook geholpen wordt zonder dat je in stropdas een gloednieuwe Range-Rover te bestelt.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.