Land Rover Defender 110 V8 County (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Defender 110 V8 County |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 121.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Land Rover is afkomstig uit het leger en dat merk je aan het comfort, dat is er namelijk niet, er is geen binnenverlichting, ook de vanzelfsprekende stuurbekrachtiging ontbreekt. De enige luxe is een rechterbuitenspiegel.
De auto is puur als werkpaard voor zwaar terrein ontworpen en daar voldoet hij dan ook ruimschoots. Dit komt natuurlijk door de permanente vierwielaandrijving en de lage gearing maar vooral de echte terreinbanden en de extra differentieelsperren op de voor en achteras (optie) zorgen ervoor dat je in het terrein moeite moet doen om vast te komen zitten. Omdat het de lange versie (110) is, zit de auto wat eerder aan de grond dan de korte (90) versie. Moderne suv’s verbleken bij de Defender echter compleet in het terrein.
De motor is sterk genoeg om de auto mee te laten komen in het verkeer, tot de 100 gaat het redelijk vlot daarna speelt de zeecontainer-achtige aerodynamica parten. De auto rijdt op gas en dan is een top van 140 haalbaar (zonder tegenwind!). Het geluid van de V8 motor zal voor de echte liefhebber echter veel goed maken, ook het karakter van de motor is perfect voor dit soort auto’s. De auto af laten slaan is haast onmogelijk en je kunt vanaf 30 km per uur in de 5e versnelling moeiteloos zonder trilling of brommende motor optrekken.
De wegligging is redelijk, de auto helt behoorlijk over, maar dit blijft binnen de perken. Drempels worden een feest, die kun je allemaal met minimaal 60 nemen.
De auto maakt vanaf 80 km veel herrie (ook afhankelijk van je bandenkeuze) omdat er totaal geen isolatie aanwezig is. Schakelen gaat hakerig, de kachel kent alleen de standen aan of uit. De stoelbekleding is van plastic en de vormgeving en ’t zitcomfort dateren uit 1830. Dit zijn echter dingen waar je in mijn ogen bewust voor kiest. De civiele uitvoering van de auto is minder ’spartaans’. Het grootste nadeel vind ik dat de auto de draaicirkel heeft van een schoolbus. Verder is het verbruik (1 op 5,5) niet geheel volgens de bedoelingen van de euro-4 norm.
Omdat op grijs kenteken en gas het rijden erg goedkoop is, krijgen de gebruikskosten nu nog 4 sterren, hier komt verandering in...
De auto is erg eenvoudig gebouwd en hierdoor erg betrouwbaar (iets wat er niet op zit kan namelijk niet stuk). Het onderhoud is daardoor relatief goedkoop, banden vallen iets duurder uit, gaan echter wel lang mee (>60.000 km).
PROBLEMEN
Geen problemen. De garage waar de auto in onderhoud is, doet het voorbeeldig, het is dan ook geen erkende Landrover-dealer maar een bedrijf waar je ook geholpen wordt zonder dat je in stropdas een gloednieuwe Range-Rover te bestelt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.