Lancia Ypsilon Electric LX (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ypsilon Electric LX |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 8.475 km |
Mijn eerste EV
- 11 km
De Lancia heb ik nieuw gekocht begin december. Ik was op zoek naar een elektrische auto in het B-segment die niet te zwaar is (< 1,6 t) en een actieradius van ongeveer 300 kilometer in de praktijk. Uiteindelijk bij de Lancia uitgekomen omdat de Peugeot E-208 toch iets duurder was met de 54kW accu en 156 pk motor. Deze aandrijflijn wilde ik graag omdat die in de verschillende autotests positief beoordeeld wordt en zuinig is. Ik had wel wat ervaring met elektrische auto's maar dit is mijn eerste EV die ik zelf heb gekocht.
3300 km
In de afgelopen periode heb ik een goed beeld gekregen van de actieradius op de snelweg.
Ik rijd doorgaans 105 km/u met airco aan en kwam uit bij een temperatuur van 0-1 graad op 270 km, bij 6-7 graden kwam ik uit op 303 km en bij een temperatuur van ongeveer 20 graden op 350 km. Dit waren vooral langere ritten van 90 tot 220 km bij wisselende weersomstandigheden. De actieradius op buitenwegen en in de stad heb ik verder niet gemeten. Dat is voor mij van minder belang.
Belangrijk om nog te vermelden is dat ik voornamelijk in de eco-stand rijd. In deze stand is de acceleratie vanuit stilstand trager maar dat geldt met name voor de eerste meters. Eenmaal op snelheid merk je dat de auto goed versnelt als je het stroompedaal dieper intrapt. Ook op de snelweg merk je dit als je bijvoorbeeld van 80 naar 120 km/u gaat. In de stand normaal of sport gaat het allemaal sneller maar ik maak er meestal geen gebruik van.
Wat vind ik verder van de Lancia?
Het uiterlijk vind ik mooi: ingetogen en verfijnd. Maar dat is uiteraard een kwestie van smaak. Ook het interieur met zijn tavolino brengt een smile op je gezicht. Ziet er leuk uit en het blijkt in de praktijk best nuttig. Ook samen met de daaronder liggende bergruimte. Deze is heel fijn voor kleinere spullen of een handtasje.
De middenarmsteun vind ik erg prettig. Deze zit voor mij precies op de goede plek en hoogte. Ik maak er veel gebruik van.
Achterin vind ik de ruimte voldoende en passend voor auto in het B-segment.
Comfort
Het algemeen comfort is goed. Het geluidscomfort is uitstekend. Zelfs voor een elektrische auto in het B-segment is hij erg stil.
Het veercomfort is stevig maar wel comfortabel. Vooral op snelwegen erg prettig.
Still going strong
- 6.800 km
Nog steeds heel tevreden met de Lancia. De afgelopen periode ook vaker in de 'normal' stand gereden om te ervaren hoe dat is. Qua verbruik blijven de verschillen beperkt ten opzichte van de eco-stand. Maar in heuvelachtig gebied is het wat prettiger omdat je dan altijd direct ruim voldoende vermogen tot je beschikking hebt. Ik had nooit het gevoel dat de auto vermogen te kort kwam. Dat zorgde voor een ontspannen rit.
In de afgelopen maanden ook ervaringen gehad met hevige regenval. Ik merkte dat de grip goed bleef. Geen problemen met wielspin bij het wegrijden of gripverlies in bochten.
Kijken hoe het de komende periode gaat...
(Snel)laden
- 8.475 km
Begin september met de Lancia een week naar de Moezel gegaan. Bijna 400 km en dan ontkom je er niet aan om onderweg te snelladen. Dit keer gekozen voor de Tesla supercharger in Verviers. Ik was zeer aangenaam verrast door de prijs: 0,43/kWh. En dat was rond 12.30 uur dus dat betaal je een hoger tarief. Ik heb geen abonnement want daarvoor maak ik te weinig gebruik van snelladen. Nu is het wel zo dat de Tesla superchargers niet direct aan de snelweg zitten dus dat verklaart waarschijnlijk, net als met benzinestations, de lagere prijs. Maar ik maak er graag gebruik van omdat er veel snelladers staan en er vaak meerdere vrij zijn. Leuke bijkomstigheid vond ik dat er op nog geen 2 minuten lopen Darcis chocolademuseum was met winkel en café. Dus voor chocoladeliefhebbers een aangename stop om te snelladen.
Het gewone laden is in Duitsland gemiddeld wel duurder. Ik heb bedragen gezien tussen de 0,60 en 0,80/kWh. Langs de Moezel waren er ook laadpalen waar je maximaal twee uur kon laden voor een bepaald tarief per kWh. En dat tarief werd verhoogd als je langer aan het laden was.
Maar het hangt ook af welke pas of app je gebruikt.
Tijdens een bezoek aan de Geierlay hangbrug kon ik voor 0,48/kWh met een Vattenfall pas laden in het centrum van Mörsdorf. Dat was een fijne plek omdat er een paar overdekte laadplekken waren en er was een vaste laadkabel. Bijkomend voordeel was dat ik geen verdere parkeerkosten had. Op de aangegeven parkeerplaatsen P1 t/m P3 betaal je respectievelijk 10, 8 of 6 euro voor de eerst vier uur. Alleen P4 is gratis maar dan moet je nog 3,3 km lopen of fietsen naar de brug. Vanaf P1 en de laadplek is het ongeveer 1,5 km.
Op de terugweg naar Nederland heb ik weer een stop gemaakt bij een Tesla supercharger. Dit keer in Horst met een tarief van 0,50/kWh rond 13.30 uur.
Gedurende de week heb ik geen laadstress gehad. Normaal in Nederland heb ik dat ook niet maar ik was wel benieuwd hoe het in Duitsland zou zijn. Er zijn wel wat minder laadplekken maar het is prima te doen. En de Moezelstreek is een erg mooi gebied.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.