Lancia Phedra 2.0 16v Executive (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Phedra 2.0 16v Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
WIE DURFT?
MPV’s zijn misschien wel de meest burgerlijke variant van autorijden, maar daarentegen ook wel de meest comfortabele manier van autorijden. Enige tijd geleden zat ik in de auto en hoorde de reclame spot over de Lancia Phedra: “Buurman nieuw busje gekocht”. Lachend in mijzelf dacht ik, dat gevoel had ik nou ook dat ik mijn nieuwe bolide ging ophalen. Als je stapt uit toch wel een designer meesterwerk als de Lancia Lybra SW, en je neemt plaats in de Phedra heb je echt wel eventjes dat Touringcar chauffeur gevoel. Allejezus, wat is dat ding groot, maar tijdens de eerste meters ben je dat gevoel kwijt, groot is ie wel, maar je stuurt zonder de grootste ergernis door een drukke stad, en als je eenmaal weet waar de neus ophoudt, parkeer je hem in de krapste plekjes. Comfort met de grote C, en ook op luxe gebied is er niets te vinden wat er niet in of opzit.
Vergeleken bij de Phedra steken de modelgenoten er maar schril bij af, en laten we wel wezen: z’n statige Lancia gril geeft toch net eventjes het Aristocratisch gevoel dan de standaard neus van een Peugeot of Citroën.
Wij zijn omver. Ook zonder kinderen is een MPV geweldig, maar neem er dan wel eentje met uitstraling, kies voor de nieuwe Lancia Phedra. Ach ja, dat busjesgevoel, kan je alleen maar waarderen na een rit van 1200 km zonder noemenswaardige stops.
PROBLEMEN
Problemen, ze waren er wel!
Helaas, zo opgetogen ik ben over het comfort uitstraling en mijn absolute liefde voor Italiaanse auto, moet ik ook toegeven dat onze Phedra wat probleempjes gaf.
Wij waren de eerste in Nederland wie de Phedra afgeleverd kregen, en het begon echt al goed.
Navigatie CD ontbrak alsook de vloermatten, nou kan dat gebeuren maar dat je dan alsnog twee weken op je CD moet wachten en vloermatten die pas na 2 maanden worden nageleverd, dat kan echt niet.
En dan blijkt de auto wat probleempjes te hebben.
Connect Nav+ werkt niet zoals het zou moeten werken (lees werkt niet). Centrale deurvergrendeling die een eigen leven leidt en ook een cruise control, die besluit om het over te nemen (is toch best wel eng!).
Enne, wat dan het ergste is, is dat het hele info management systeem er mee ophoudt, dus je weet de motor de temperatuur niet meer, het brandstofniveau, het waarschuwingssysteem doet het niet meer. En als je dan een nitwit van Lancia mobilitycare aan de lijn krijgt, die vrolijk zegt dat er niets kan gebeuren, omdat het management systeem je eerst nog een waarschuwing geeft. Dan denk je; oh jee, waar ben ik in terecht gekomen?
Intussen heeft onze auto 2 van de 5 maanden bij de dealer en importeur doorgebracht, en lijkt alles verholpen te zijn. Over de service van onze dealer zijn wij zeer te spreken, echter een positief bericht over Fiat Auto Nederland kan ik niet schrijven. Natuurlijk zijn daar ook behulpzame en kundige mensen, maar het merendeel van deze organisatie zou wel een aantal lesjes in klantvriendelijkheid kunnen gebruiken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.