Lancia Lybra SW 1.8 16v (2001)

autoreview

Lancia Lybra SW
Lancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra SWLancia Lybra - interieur

Signalement

UitvoeringLybra SW 1.8 16v
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf58.750 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Door het ontbreken van een airco en de komst van twee kinderen vonden we dat we de Kappa moesten vervangen. Na 100.000 km vrijwel probleemloze km’s hadden we het liefst opnieuw een Kappa gekozen; een geschikt exemplaar was echter niet te vinden. Liefde voor het merk (je rijdt iets waarin niet iedereen rijd) leidde naar een donkerblauwe Lybra (7-2001) die voor 14.000 euro werd gekocht.

Of de auto mooi is moet iedereen maar voor zichzelf beslissen. Het interieur is in ieder erg netjes afgewerkt en de standaarduitrusting is zeer compleet. Achterin is de auto redelijk ruim: duidelijker ruimer dan een Alfa 156 (deze rijd ik als lease-auto)die op dezelfde bodemplaat is gebouwd. Dit wordt veroorzaakt door de hogere plaatsing van de stoelen.

De 1.8 motor moet behoorlijk op toeren worden gehouden om de vaart erin te houden. Hierdoor gaat het comfort achteruit. Op constante snelheden is de auto uiterst comfortabel (maar uiteraard minder dan de Kappa). De trekkracht valt tegen: je moet al snel een versnelling lager om een vlotte rijstijl mogelijk te maken.

Besturing, vering en wegligging zijn goed. De besturing is direct en de bekrachtiging is niet te licht (een 156 stuurt echter nog wat scherper). Lange hobbels worden goed genomen, korte worden soms stevig doorgegeven. Het bochtgedrag is neutraal; de auto nodigt wel minder uit tot dynamisch rijden.

Het verbruik valt tegen. Dit ligt rond de 1:9,5 en is daarmee niet minder dan bij de Kappa. Op vergelijkbare trajecten is het verbruik van de 156 1:11,5. Waarschijnlijk ligt dit aan het gewicht (1315 kg) en de overbrenginsverhoudingen van de versnellingsbak (redelijk kort: 140 op de teller is 4.500 rpm).

Een erg vervelend probleem is het beslaan van de ruiten bij temperaturen lager dan 4 graden. De autoruiten slaan dan helemaal dicht. Dit probleem schijnt zich veel voor te doen bij Lybra’s t/m bouwjaar 2001. Alleen een zachte winter voorkomt deze ellende. De enige echt goede remedie is het raam iets open te zetten (wat je juist bij lage temperaturen niet wilt).

Al met al zijn we tevreden met de praktische aspecten van de auto. We zijn duidelijk minder gelukkig met de prestaties en het verbruik.

Update 96.000 kilometer
Het is gebeurd met de Lybra. De auto is ingeruild voor een Alfa gt. Verder updates zijn dan ook niet meer van mij te verwachten.

PROBLEMEN

Onderhoud sinds aankoop:
67.700 Lekkage daklijst: 210 euro
70.900 slot achterklep defect: 60 euro
72.400 apk en twee achterbanden: 256 euro
77.200 80.000 beurt: 1.050 euro. Bijzonderheden: defecte deurgreep vervangen (100 euro), remblokken voor (130 euro), distributieriem en spanners (480 euro). Volgens inporteursinstructie moet de distributieriem iedere 60.000 worden vervangen. Dit vormt dus wel een zeer forse aanslag op de onderhoudskosten
87.000 apk (geen bijzonderheden), nieuwe voorbanden en uitlijnen en balanceren: 256 euro
89.000 raammechanisme rechtsvoor defect: 423 euro

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.