Lancia Lybra SW 1.8 16v (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Lybra SW 1.8 16v |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 58.750 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Door het ontbreken van een airco en de komst van twee kinderen vonden we dat we de Kappa moesten vervangen. Na 100.000 km vrijwel probleemloze km’s hadden we het liefst opnieuw een Kappa gekozen; een geschikt exemplaar was echter niet te vinden. Liefde voor het merk (je rijdt iets waarin niet iedereen rijd) leidde naar een donkerblauwe Lybra (7-2001) die voor 14.000 euro werd gekocht.
Of de auto mooi is moet iedereen maar voor zichzelf beslissen. Het interieur is in ieder erg netjes afgewerkt en de standaarduitrusting is zeer compleet. Achterin is de auto redelijk ruim: duidelijker ruimer dan een Alfa 156 (deze rijd ik als lease-auto)die op dezelfde bodemplaat is gebouwd. Dit wordt veroorzaakt door de hogere plaatsing van de stoelen.
De 1.8 motor moet behoorlijk op toeren worden gehouden om de vaart erin te houden. Hierdoor gaat het comfort achteruit. Op constante snelheden is de auto uiterst comfortabel (maar uiteraard minder dan de Kappa). De trekkracht valt tegen: je moet al snel een versnelling lager om een vlotte rijstijl mogelijk te maken.
Besturing, vering en wegligging zijn goed. De besturing is direct en de bekrachtiging is niet te licht (een 156 stuurt echter nog wat scherper). Lange hobbels worden goed genomen, korte worden soms stevig doorgegeven. Het bochtgedrag is neutraal; de auto nodigt wel minder uit tot dynamisch rijden.
Het verbruik valt tegen. Dit ligt rond de 1:9,5 en is daarmee niet minder dan bij de Kappa. Op vergelijkbare trajecten is het verbruik van de 156 1:11,5. Waarschijnlijk ligt dit aan het gewicht (1315 kg) en de overbrenginsverhoudingen van de versnellingsbak (redelijk kort: 140 op de teller is 4.500 rpm).
Een erg vervelend probleem is het beslaan van de ruiten bij temperaturen lager dan 4 graden. De autoruiten slaan dan helemaal dicht. Dit probleem schijnt zich veel voor te doen bij Lybra’s t/m bouwjaar 2001. Alleen een zachte winter voorkomt deze ellende. De enige echt goede remedie is het raam iets open te zetten (wat je juist bij lage temperaturen niet wilt).
Al met al zijn we tevreden met de praktische aspecten van de auto. We zijn duidelijk minder gelukkig met de prestaties en het verbruik.
Update 96.000 kilometer
Het is gebeurd met de Lybra. De auto is ingeruild voor een Alfa gt. Verder updates zijn dan ook niet meer van mij te verwachten.
PROBLEMEN
Onderhoud sinds aankoop:
67.700 Lekkage daklijst: 210 euro
70.900 slot achterklep defect: 60 euro
72.400 apk en twee achterbanden: 256 euro
77.200 80.000 beurt: 1.050 euro. Bijzonderheden: defecte deurgreep vervangen (100 euro), remblokken voor (130 euro), distributieriem en spanners (480 euro). Volgens inporteursinstructie moet de distributieriem iedere 60.000 worden vervangen. Dit vormt dus wel een zeer forse aanslag op de onderhoudskosten
87.000 apk (geen bijzonderheden), nieuwe voorbanden en uitlijnen en balanceren: 256 euro
89.000 raammechanisme rechtsvoor defect: 423 euro
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.