Lancia Lybra 1.8 16v LX (2001)

autoreview

Lancia Lybra 1.8 16v LX (2001)

Signalement

UitvoeringLybra 1.8 16v LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf81.000 km
KM-stand laatst97.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 101.800 km

De geschiedenis:
Lang op zoek geweest naar een vervanger van onze trouwe Daihatsu Sirion (fijne zeer goedkope auto die ons nooit in de steek heeft gelaten) uitgekomen bij de Lancia Lybra. Lang gewikt en gewogen wat de vervanger zou moeten gaan worden: groter ivm gezinsuitbreiding, ’steviger’, maar toch liefst niet al te duur. Lastige keuzes.
Ik was echter verkocht vanaf het moment dat ik een verdwaalde Lybra op een parkeerterrein zag staan.

Toen ik op deze site ging kijken wat een 2e hands moest kosten, werd ik positief verrast: ik had het idee dat een dergelijke chique auto way out of my league zou zijn. Dat leek mee te gaan vallen.

De koop:
Aantal maanden de ontwikkelingen op de aanbodpagina’s gevolgd, en toen er een Lybra bij een Daihatsudealer werd aangeboden, moest dit mijn kans zijn. En dat was het ook.

Naar de andere kant van het land getogen, ingestapt voor een proefrit, en nooit meer uitgestapt. Nu weet ik wel dat vergeleken met zijn voorganger (of moet ik zeggen ’haar’ voorganger) ik er qua comfort in bijna alle gevallen op vooruit zou gaan, maar dit is elegantie in optima forma.

Wat een rijgenot, wat een comfort, wat een stereo....

De ervaringen tot nu toe:
CD-wisselaar
Er zat helaas geen cd-wisselaar in de auto. Via internet een exemplaar aangeschaft, en toen op zoek naar de bekabeling die in de auto aanwezig zou moeten zijn. Wat bleek na heel lang zoeken: kabel vanuit de ICS was niet aanwezig. Er zat slechts een loze stekker achterin de ICS. Dan kan je lang zoeken....
Heb zelf hele stoute schoenen aangetrokken en de ICS uitgebouwd (zo kwam ik er ook achter dat er dus geen kabel was aangesloten), de met de wisselaar meegeleverde kabel aangesloten, en vanaf dat moment geniet ik van de wisselaar.

Verbruik:
Dat is het enige minpunt van deze auto. Gemiddeld 1 op 10, met helft stadsverkeer en helft snelweg.

Update 29 juni 2008, kmstand 88.000:
Terug van vakantie naar Zuid-Frankrijk. Probleemloos heen & weer gereden, auto rijdt als een zonnetje. Verbruik 1 op 12 op snelwegen.

Update 8 maart 2009
Auto jaar in bezit. 20.000 km gereden, raammechanisme linksvoor vervangen en uitlaat eind vorig jaar.
3 weken geleden APK en grote beurt gehad. Kosten in totaal €150,-.
Bijzonderheden: afgezien van 2 wit uitgeslagen knipperlichtjes aan de zijkant (€10,- ....) geen enkele!
Nu op naar de distributieriem aan het eind van dit jaar.
Laatste weken na gebruik een paar druppeltjes olie onder de auto liggen. Steeds een stuk of 3, 4. Ik houd het in de gaten.

PROBLEMEN

  • 97.000 km

Stadslicht:
Na 4 weken kapot stadslicht. Deze zelf eenvoudig kunnen vervangen (zoektocht naar de juiste lamp (H6) was ingewikkelder).

Kofferbakslot:
Achterklep ging niet meer open na 2 weken. Sleutel kon niet meer worden omgedraaid, mbv afstandsbediening hoorde je wel de klik, maar slot sprong niet open.
Zelf opgelost door via de achterbank de kofferruimte in te kruipen. Het onderste deel van het slot bleek naar beneden geschoven te zijn, waardoor er teveel spanning op hetslot stond, waardoor deze niet meer open kon. Nadat ik de 2 stelbouten had losgemaakt, en het onderste deel van het slot omhoog had geschoven ging het slot weer open. Bouten vastgedraaid, en probleem verholpen. Ik denk dat ik de eerste weken de kracht die ik gewend was bij het sluiten van de achterklep van mijn Daihatsu niet had moeten gebruiken bij de Lancia.

Update 14 aug 2008: Raammechanisme linksvoor:
Bij de koop ’miste’ ik bij de onderhoudshistorie reparaties van de raammechanismen. En helaas vandaag begaf mijn raam het linksvoor. Mechanisme moet worden vervangen, gelukkig nog net onder garantie... (€310,- incl BTW en montage)
Inmiddels ook al 2 H7 lampen vervangen. Eén mbv garage (klemmen zaten ernstig vast) en de ander gewoon zelf.

14 dec 2008:
Uitlaat vervangen. Achterdemper en voorstuk. Kosten €370,-.
De eerste echte kosten. Hij rijdt en klinkt weer als vanouds.

8 maart 2009:
2 knipperlichtjes bij de APK. grote beurt en APK verder geen enkele bijzonderheid.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.