Lancia Lybra 2.0 20v LX (2001)

autoreview

Lancia Lybra
Lancia LybraLancia LybraLancia LybraLancia LybraLancia LybraLancia LybraLancia Lybra - interieur

Signalement

UitvoeringLybra 2.0 20v LX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Gezien het feit dat dit medium geweldig is om ervaringen uit te delen over auto’s en mij ook helpt bij aanschaf van auto’s (en ze gewoon met plezier ook lees) besloten mijn vorige auto’s ook te vermelden.

Voor mij MG heb ik 7 maanden met plezier gereden in deze auto. Ik veranderde van baan en moest mijn lease auto (fiat Stilo) inleveren. Ik zocht een stapje vooruit in autoland.. meer luxe en ruimte maar tegelijk betaalbaar en apart. Even voor een cabrio gekeken (306) maar toch vanaf gestapt doordat de zomer aan zijn einde was.

Ik ging kijken voor een alfa 159 en kwam bij een specialist waar ook enkele lancia’s lybra’s stonden. Allemaal ex leasauto’s, scherp geprijst, altijd onderhouden. Een donderblauwe sedan trok mijn aandacht. Niet te hoge km stand, prachtig interieur.. 5 cylinder motor. Na een proefrit was ik verkocht en ging ik over tot aanschaf. (wat een scherpe prijs, want dankzij de overvloed aan ex lease auto’s en toch de angst van autokopend nederland voor de lancia was de prijs dus 25% van de originele aanschafwaarde!)

De auto lijkt klein en hoog (wat hij ook wel is), de koplampen zijn niet echt mijn ding. Verder kloppen de lijnen wel. De grote verassing is het interieur wat je het gevoel geeft van een huiskamer. prettig stuur (met bediening voor radio)schitterend dashboard met houtaccenten (van plastic) en een soort pareleffect instrumentarium. In het midden een boordcomputer met kleurenscherm en bediening voor de radio... Een bose! inclusief subwoofer! wat een prachtig geluid komt hier uit. Okey een audiofreak koopt los wel zijn eigen spullen maar vele male beter dan elke standaard radio in andere auto’s, zeker in zijn prijsklasse. De auto was uitgevoerd met lichtbeige allacantra bekleding wat een erg chique gevoel gaf en alle bedieningsknoppen zaten daar waar ze moeten zitten. Gescheiden airco, alles zit erop. Achterin was er meer dan voldoende ruimte voor volwassenen.

is er ook wat op aan te merken? Ja de bekerhouders zijn niet geschikt voor het grotere werk en de stoelen zijn erg vlak (geen zijdelingse steun)en ondanks de hoge daklijn zat ik met mijn hoofd vlak tegen het plafond (ben wel bijna 2 meter) en dat had ik niet verwacht. Gevolg was dat ik vooral tegen de daklijn keek en stoplichten bekijken geen hobby meer van me was. En echt een schande, de neerklapbare achterbank is een optie (!) daar kom ik natuurlijk achter nadat ik met een groot stuk hout bij de bouwmarkt sta. (overigens wel een skiluik aanwezig)

En dan het rijden.. Het geluid was zeer gedempt, behalve dat de motor soms wel wat rauw klonk bij het aanspreken van het vermogen. Zoals gezegd een 2 liter 5 cylinder, goed voor 155pk. Meer dan voldoende voor deze auto. Maakte hem niet overdreven snel maar je had genoeg koppel waardoor je lekker vroeg doorschakelde en lage toeren reedt. Schakelen gaat overigens prima, lekker kort bijna sportief. Alles is gemaakt om comfortabel te reizen.

De auto voelde wel wat uit balans. Misschien was de motor qua gewicht te zwaar? Je merkt gewoon aan het rijden wat voor gewicht er op de voorwielen drukt.(en het duiken van de voorkant bij ingaan bochten en remmen) Misschien dat de 1.8 met 133PK dat minder heeft maar heb dit niet uitgeprobeerd. Bochten was ook niet zijn favoriete hobby, evenmin in de stad rijden. Het verbruik komt meer in lijn met een dikke 6 cylinder maar goed. (1:7,8) Remmen zijn voldoende zonder overdreven goed te zijn. Gewoon super comfortabel van A naar B daar is deze auto voor gemaakt. En gezien zijn prijs (ivm courantheid) in mijn ogen een aanrader voor iedereen die in deze prijsklasse voor een 2e hands aan het kijken is. Natuurlijk is het een Fiat, maar de motor is beproefd (ook in de kappa te vinden) en gedurende de 7 maanden heb ik geen electronicaproblemen gehad.

Maar ja als autorijden je hobby is dan wil je meer sportiviteit. Dit tenzamem met de droom een cabrio te kopen heb ik besloten deze na 7 maanden in te ruilen voor een MG F. Oja 7.000 KM verder en een inruilwaarde hoger dan mijn aanschaf. Goede deal dus!

PROBLEMEN

Niets noemenswaardigs dus. Gezien korte periode ook niet gek.
Wel een accu vervangen meer uit zekerheid.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens