Lancia Lybra 1.8 16v LX (1999)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Lybra 1.8 16v LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 226.000 km |
KM-stand laatst | 226.000 km |
Terug naar een goedkope maar luxe eigen auto
- 226.000 km
Omdat ik van werkgever ging wisselen, moest ik mijn Skoda Octavia uit 2012 van mijn vorige werkgever inleveren. Naar mijn nieuwe werkgever ga ik per trein, dat gaat nu eenmaal sneller en goedkoper in dit geval. Ik wilde wel een auto voor korte ritjes in de buurt en af en toe als het moet een wat verdere rit. Ik wilde hier weinig geld aan uitgeven en toch een luxe auto rijden. Ik vond het altijd riskant om een Italiaan te gaan rijden, maar in de reviews van deze auto stonden niet veel schokkende verhalen. Bovendien had ik via een kennis die bij een officiële dealer gehoord dat de problemen bij de lybra eigenlijk wel mee vielen.
Omdat ik voor heel weinig geld (ongeveer 1000 euro) een exemplaar bij een ford dealer kon kopen (die natuurlijk absoluut geen Lancia uit 1999 op de parkeerplaats wil) heb ik de gok maar genomen.
Bij de proefrit viel me meteen op dat de auto voor zijn leeftijd en prijs nog best wel in goede staat verkeerde. Wel wat gebruikssporen maar hij was altijd goed onderhouden (recent distributieriem vervangen, banden, uitlaat, nieuwe APK en een volledig ingevuld onderhoudsboekje).
De auto rijdt erg comfortabel, ook vergeleken met recente auto's. En de wegligging is prima. De alcantara stoelen zitten perfect, ook op lange stukken. De climate control werkte nog en de motor liep gewoon goed. Eigenlijk had ik een rammelbak verwacht maar de auto geeft geen rammeltje, kraakje, trillinkje helemaal niets. En het bose geluidssysteem klinkt super, voor zo'n goedkope auto. De motor loopt soepel en is redelijk vlot, maar je moet wel veel toeren maken als je vlot wil rijden. Echt Italiaans.
Er waren ook wel wat minpuntjes. Het airbag lampje brandt. Er zit een stekker onder de bestuurdersstoel los, waarschijnlijk de oorzaak. Het is geen APK afkeurpunt geweest maar ik ga wel kijken of ik het kan herstellen door de stoel een keer los te halen. Het is een bekend probleempje bij deze auto.
Aan een zone van de climate control was de temperatuur niet meer in te stellen door een afgebroken knopje. De knopjes waren helaas niet te bestellen. Je kon de temperatuur wel instellen, maar alleen met een schroevendraaier.
De koplampen zijn dof en geven weinig licht. De auto heeft na al die jaren staar gekregen. Misschien dat ik ze ooit vervang of laat polijsten. Voorlopig heeft de auto nog bijna een vol jaar APK, dus wie dan leeft wie dan zorgt. Dan maar wat vaker met grootlicht rijden.
Heel snel (terug)schakelen zoals o.a. bij sommige VW's kan moet je met deze auto niet doen. De auto gaat dan tandenpoetsen of hakerig schakelen. Het went snel, als je rustig schakelt is er niets aan de hand. Het deed me denken aan een alfa 156 waar ik ooit een proefrit in heb gemaakt. Die schakelde ook niet heel makkelijk, eigenlijk net als de lybra.
Update 01-09-2013 228.450km
De auto rijdt nog steeds prima. Ik heb op de sloop voor 45 euro een regelpaneel gekocht voor de climate control. Na wat informeren hier en daar hoe deze vervangen moest worden was deze in 10 minuten vervangen. De temperatuur is weer prima in te stellen Van de airbag moet ik nog steeds een keer die stekker van de onder de bestuurdersstoel vastmaken. Ik zal hier en daar eens informeren hoe de stoel gedemonteerd kan worden.
Tot nu toe nauwelijks kosten, misschien rij ik deze auto wel gewoon helemaal op.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.