Lancia Kappa SW 2.0 20v Turbo LS (2000)

autoreview

Lancia Kappa SW 2.0 20v Turbo LS (2000)

Signalement

UitvoeringKappa SW 2.0 20v Turbo LS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf238.000 km
KM-stand laatst254.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 254.000 km

Sinds mijn eerste Lancia, een Thema Turbo 16v uit '90, ben ik eigenlijk niet meer bij dit merk weg te slaan. Inmiddels is de Kappa 11 maanden in mijn bezit.
Toen ik 'm te koop zag staan, wist ik dat ik 'm gewoon moest hebben. Het is immers niet een auto die je elke dag ziet, sowieso de 20v SW turbo niet. Gelukkig was ik de eerste die reageerde (schijnbaar waren er op dag 1 toch al wel een stuk of wat geïnteresseerden). De proefrit was nogal een ontgoocheling; stukken trager dan mijn toenmalige Mitsu. Omdat ik veel ervaring had met Thema-Turbo's, met minder vermogen (en ook wel minder gewicht, maar goed) leek dit echt niet te kunnen kloppen. Eerst een heel verhaal van de verkoper dat het ook echt geen Thema was qua snelheidsbeleving en dat ie, inderdaad "wel eens in een snellere Kappa Turbo had gereden"...2 Ritjes met mij erbij later, zou het volgens hem aan de LMM liggen, welke hij zou vervangen, waarna hij echt weer zou rijden zoals de bedoeling was. Achteraf bleek dat een slang van de luchtinlaat, op een moeilijk zichtbare plek, compleet doorgescheurd was. Vreemd genoeg was daar niets van te horen.
Voor aflevering is er nog een nieuwe uitlaat, vanaf de voorpijp, onder gekomen.

Afijn, de auto gekocht en rijden maar. De prestaties zijn volgens mij nog niet optimaal, maar dat is volgens mij een kwestie van nog wat meer liefde en wat stapeltjes euro's. De auto gaat als de brandweer, maar de trekkracht is niet helemaal constant. (Afgezien van het toch wel aanwezige turbogat) Volgens mij is de auto de laatste jaren zeer lui bereden. Dit zou ook verklaren waarom de luchtslang niet eerder is opgemerkt. Na wat injectorreiniger en de auto wat meer te belasten, lijkt ie al wat losser te komen. We zullen zien hoe het is bij de volgende beurt (260.000km!!) en wat de specialist ervan zegt.

Al met al heb ik niet het idee dat de auto de laatste jaren met liefde is behandeld. Inmiddels al een berg werk laten verzetten door de specialist:

-Koppeling
-Pakking uitlaatspruitstuk
-Spanrol + alle looprollen multiriem
-Distributie
-Radiateur

Het gedoe wat ik heb gehad met de pakking van het uitlaatspruitstuk heeft me al snel doen besluiten om terug te gaan naar de vertrouwde specialist in Deurne. Dat ding was zo lek als een mandje en floot als een idioot, naar de verkoper bleef volhouden dat het de turbo-fluit was en verklaarde me een beetje voor gek. Ter vergelijk: De specialist is ongeveer 70km bij mij vandaan, de 'specialist' waar ik 'm gekocht heb maar 15. Maar het is de afstand meer dan waard.



Even een onderbouwing van de scores hieronder:

*Comfort
Ik vind dat het onderstel een mooie balans heeft tussen sportiviteit en comfort. Alleen vind ik de demping van korte oneffenheden bij nieuwe auto's over het algemeen beter. Stoelen zijn fijn en ook de Climate Control werkt prima; lekker op Full Auto laten staan (evt. op Econ) en hij doet alles zelf. Ook automatisch de ruiten ontwasemen en daarna weer lekker op de voeten.

*Prestaties
Trekt als een lier, ook met een caravan erachter, maar is lang niet zo vinnig (idd minder snelheidsbeleving) als een Thema. Deze weegt dan ook bijna 300kg minder. Uiteindelijk kun je, als je wil, bijna iedereen wel voorblijven, maar dan moet je wel flink schakelen. Onderin is de trekkracht niet meteen aanwezig, wat ook logisch is.

*Betrouwbaarheid
Toen ik terugreed van de APK keuring, vond een koelleiding het leuk om te springen. Verder alleen het bijspijkeren van achterstallig onderhoud; dat kan ik de auto moeilijk aanrekenen.

*Gebruikskosten
Als je zo'n auto koopt, weet je dat je niet voor een dubbeltje op de eerste rang zit. Wegenbelasting zul je toch echt moeten betalen en ook de dure benzine. Al met al valt het verbruik me niet tegen: Bijna consequent 1 op 9,3. En dat met bijna uitsluitend kortere afstanden (18km) Onderdelen zijn gewoon niet goedkoop en niet alles is makkelijk te verkrijgen. Onder de streep ben je nog altijd goedkoper uit dan wanneer je een jonge/nieuwe auto koopt, die afschrijft als een malle.

Zaken voor de toekomst:
-Zorgen dat de motor weer in topconditie is.
-Carrosserie weer helemaal als nieuw maken.
-De originele velgen laten stralen en spuiten.
-Nagaan hoeveel er van deze auto geproduceerd zijn. Er schijnen er nog maar een paar van in Nederland rond te rijden. De mijne is origineel in NL geleverd.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.