Lancia Delta HPE 2.0 16v HF Turbo (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Delta HPE 2.0 16v HF Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 168.247 km |
Lancia Delta HPE 2.0 HF Turbo
- 137.000 km
Daar gaat ie weer.
Inmiddels mijn 3e Delta.
Na mijn LS kort gereden te hebben wilde ik persee weer een HF rijden en ik ging dan ook zo snel mogelijk op zoek.
Na een tijdje zoeken vond ik deze blauwe HPE. Uiterlijk nog netjes en een flink lagere km stand dan zijn voorganger.
Oogt een stuk sportiever dan een saaie LS, wat als risico meebrengt dat mensen je weleens kunnen uitdagen bij het stoplicht.
Maar goed, weinig HF's te koop en deze leek op het eerste oog nog prima.
Niets bleek minder waar. Kort na aankoop blijken de nokkenassen rot en dan ben je flink aan de beurt.
Complete motorrevisie uit laten voeren (better safe then sorry). Kost wat, maar dan is zelfs een Italiaan betrouwbaar te krijgen, motorisch dan.
Direct wat kleine aanpassingen laten doen:
- C&B nokkenassen
- veerpootbrug
- racekoppeling
- 70mm downpipe
- chip voor 230pk
- Supersprint midden- en eindpijp
- Forge blow off
Nadat de auto 3,5 maand had stilgestaan deze weer met een zo goed als nieuwe motor opgehaald. Eerst rustig inrijden, olie wisselen en dan kan de pret beginnen!
Nou niet dus! Volgende probleem: katalysator potdicht.
Grrr, deze maar leeg laten halen en dan kan het feest eindelijk beginnen!
En jawel wat een genot om weer over voldoende vermogen te beschikken. Invoegen kan je met een half oog naar links doen als je het pedaal maar naar beneden trapt.
Een half oog is ook het enige dat je nodig hebt vanwege het best slechte zicht naar achteren. Omkijken levert niet veel zicht op, dus je leert na een tijdje goed de spiegels te gebruiken.
De rijeigenschappen zijn wat minder dan van de LS. De LS had een regelbare schokdemping, welke in stand sport lekker strak aanvoelde. De HPE voelt wat slapper aan. De besturing is nog wel prima direct, maar de auto lijkt wat minder stug.
Misschien dat dit voor de kilometervreter op de snelweg prettiger is, voor echt sportief rijden vind ik van niet.
Aan de andere kant ga je ook geen HF kopen als je flink wat kilometers wilt gaan maken. Het vebruik blijft bij mij nog altijd hangen zo rond de 1 op 8. Gunstiger dan dat ben ik nog nooit uitgekomen. Wel veel slechter als je de HF eens flink gaat gebruiken waarvoor ie gemaakt is. 1 op 4 is dan zelfs nog haalbaar.
Mocht je de paarden eens flink aan het werk willen zetten, houd er dan rekening mee de auto eerst goed warm te rijden en na afloop de auto ook weer enigzins koud te rijden.
Over de paarden gesproken, die heeft ie genoeg. Ook standaard met rond de 190pk is ie vlot zat. Totdat je een aangepaste ECU laat plaatsen. Dan komt het beest pas echt naar boven en blijkt dat ie standaard juist behoorlijk tam is.
Als het beest eenmaal los is zit je ook zo aan snelheden voor ome Koos S. niet vrolijk van zal worden.
Zoals andere reviews al zeggen, als je bv rustig 100 rijdt en je een tussensprintje wilt doen, schakel dan gerust 2 versnellingen terug en je wordt bijna gelanceerd.
Met het huidige, wat nattere weer, is het zeer aan te raden je rechtervoet wat in bedwang te houden, wielspin heb je zo en daar hoef je geen koppeling voor de laten glippen.
Het sperdiff blijft ook heerlijk, maar het is soms ook een kwestie van goed opletten. Bij rustig rijgedrag zal je er niet veel van merken. Ga je echter volgas een rotonde af, houd dan je handen goed aan het stuur, de auto kan weleens flink trekken. In lange bochten is het weer heerlijk met het gaspedaal onderin, de auto trekt zich als het ware door de bocht, je kan het stuur bijna loslaten. Totdat je de bocht uitbent of de andere kant op wilt, dan is het opletten.
Wat betreft geluid valt het allemaal mee, zolang je er op let. Momenteel is de kat leeg en de uitlaat is van het sportieve type, maar geen open brulpijp.
Op de snelweg bij een snelheid vanaf ca. 120/130 is het geluid behoorlijk aanwezig, de radio mag dan best een standje harder. Ga ja 150/160 rijden, dan mag je al best wat harder praten tegen degene naast je. Wil je geen herrie? Blijf dan rond de 90 hangen, maar stel jezelf dan ook de vraag wat je met een HF moet.
Kortom je hoeft je buren niet lastig te vallen met je sportieve uitlaat zolang je je maar rustig houd. Maar die vlieger gaat denk ik ook op met een standaard systeem.
Daarnaast zou deze uitlaat setup ook nog voor wat extra pk´s moeten zorgen.
Een ander punt dat ik wil aanhalen is het remgedrag. Persoonlijk ben ik van mening dat de standaard remmen eigenlijk alleen voldoen als je als moraalridder met de auto omgaat. Maar dan haal ik het nog maar eens aan; koop dan geen HF.
Ga je sportief rijden, dan merk je al snel dat de standaard remmen echt te kort schieten. Even flink afremmen vanaf 200km/u is echt niet prettig. Ook wat sprintjes en bochtenwerk vlak na elkaar is een aanslag op de remmerij. Na een paar keer flink remmen merk je echt dat ze in kracht afnemen en flink warm worden. Ik heb ze meer dan eens zien roken en dan hield ik me nog in.
Bij deze HPE lijken de remmen nog een pak slechter dan van de LS hiervoor. Het kan ook tussen de oren zitten, maar momenteel ben ik er niet echt tevreden over.
Vermogen hebben is leuk, maar het is ook net zo prettig als je dit fatsoenlijk tot stilstand kunt brengen.
Met de winter in het vooruitzicht laat ik het even voor wat het is. Op nat of glad wegdek ben je toch beperkt in remkracht.
Wat betreft het interieur ontbreekt het ook aan weinig.
Half lederen Alcantare stoelen in nog best goede staat voor een auto uit 1998.
Climatecontrole, alhoewel deze vaak een iets andere werkwijze heeft dan ik prefereer en ik alsnog handmatig een stand uitkies.
De bagageruimte is geen zee, maar je kan er prima wat boodschappen of reistassen kwijt.
Het standaard geluid met 6 speakers is ook nog best aardig. En dat bedoel ik relatief gezien en niet in absolute zin. Verwacht geen hifi geluid, maar voor in een auto valt het mij niet tegen.
Een minpunt bij mijn exemplaar is dat de scharnieren om de bank te klappen uit hun fatsoen zijn, een hoedenplanksteun stuk was en mijn stoelframe ontzet.
Achteraf gezien blijkt de auto vol te zitten met zulke kleine irritante gebreken.
Een ander groot pluspunt vind ik zelf het dakraam. In de zomer is dit echt een genot. Je kunt deze kantelen of compleet open schuiven, elektrisch.
Het onderhoud is bij een dergelijke auto wat duurder dan bij een Starlet of Alto.
De complete revisie schaar ik even niet onder onderhoud, maar meer onder pech bij aankoop. Het echte onderhoud zal in de loop der tijd wel blijken, daar rijd ik de auto nog te kort voor.
Nu met de koude en natte maanden voor de deur (als die uberhaupt nog komen) zal ik me eerst focussen om de kleinere dingen in orde te maken. Als de winter weer wat is opgetrokken wil ik nog betere remmen en stuggere vering op de auto hebben. Daarna zien we wel weer verder.
Ramen blinderen of stickers is echt een no go!
Als iemand nog tips, ideeen, op- of aanmerkingen heeft... just let me know!
Update.
- 144.000 km
Update ca. 144k en nu 1 jaar in bezit.
Afgelopen maand heeft ie de apk weer overleefd. Tevens nieuwe remmen laten monteren.
Voor en achter zijn er geboorde schijven op gekomen en DS2500 blokken. Ook zijn er nieuwe leidigen gemonteerd.
De ervaring is dat het pedaalgevoel niet is veranderd. Persoonlijk ben ik er niet zo kapot van dat je eerst flink moet trappen wil je wat remkracht hebben.
De huidige setup heeft er geen moeite mee om herhaaldelijk flink gebruikt te worden. Ook na 15x ankeren van 150 naar 50 bleven ze doen wat ze moesten doen. Van 200 naar 0 was ook geen enkel probleem zonder verlies in remkracht. Wel ging je ze ruiken, niet zo raar vanwege de warmte. Verder heb ik het idee dat de remkracht op zich niet echt is toegenomen. Als je er geen moeite mee hebt om domweg lomp hard het pedaal in te trappen, dan remt het als een beest. Ik had liever een wat gevoeliger pedaal gehad dat sneller op scherp staat.
De auto is ook nog op de Dynostar gemeten.
228pk(5150rpm)/356nm(3600rpm) @ 1,1 bar turbodruk.
Viel me wat tegen, want de turbodruk zou eigenlijk moeten pieken naar 1,3. Hopelijk wordt er een oplossing voor gevonden, dan gaat ie opnieuw op de testbank.
Koppelkromme loopt langzaam terug naar 280nm op 5600rpm.
Kortom op het gebied van vermogen kan ie nog leuk mee met de huidige hothatches. Een Focus ST bijvoorbeeld legt het gewoon af in een sprintje tegen deze Delta.
En dan vragen jullie je vast af, is er dan nooit wat mis, het is tenslotte een Italiaan?
Op dat vlak stelt ie niet teleur, genoeg problemen gehad:
- Auto hield in bij accelereren in 5e versnelling: Mapsensor vervangen, slang wat aangepast en opgelost.
- lambdasonde vervangen
- elektrische storingen, oa raambediening vervangen
- linker spiegelglas kwam los (niet rijdbaar zonder die spiegel!!)
- verlichting display climate control stuk
- visco vervangen
- kachelkraan lek
- handremkabel
- ster in voorruit laten verhelpen
- draagarmen en koppelstang voorzijde
- wiellager achter
En momenteel is waarschijnlijk een homokineet stuk en moet de airco gevuld worden.
Dan heb ik het nog niet gehad over het hongerige roestmonster. Vorig jaar leek er vrijwel niets aan de hand, maar dat is wel even anders momenteel. Met name de randen en naden in en rondom de wielkasten en dorpels.
Rampenbak? Hoe kom je er bij. En waarschijnlijk is het einde nog niet in zicht.
Voor de rest, betrouwbaar? Volmondig toch JA! Start altijd, ook gewoon in de koude wintermaanden. Ook al zijn er aardig wat dingen vervangen, eigenlijk niets daarvan heeft de auto echt onbruikbaar gemaakt.
To do: onderstel, want die slappe hap bevalt me echt niet.
Daarna het roestmonster eens verjagen en wellicht wat delen laten spuiten. Andere optie is compleet strippen, alles bijwerken en daarna in het geheel spuiten. Dat zal nog even een afweging gaan worden.
Volgende stap is interieur opnieuw laten doen, maar dan zitten we waarschijnlijk al weer in het volgende jaar.
Iets meer vermogen zou ook leuk zijn, maar zolang de basis niet af is begin ik daar nog niet aan.
Verder heb ik nog wat pogingen gedaan het verbruik in te dammen. Dat heb ik maar opgegeven omdat echte winst op dat vlak wel erg als een ouwe l*l rijden wordt en dan had ik beter een ander soort auto kunnen kopen.
Verbruik ligt doorgaans tussen 1:8,3 en 1:8,8. Beste tot nu toe 1:9,3.
Sommige mensen vragen zich weleens af waarom ik de auto niet weg doe (want sommige mensen vinden kennelijk dat er veel aan mankeert).
Denk dan nog eens na, want wat ga ik er voor krijgen als ik hem zou verkopen?
Als je dan ook nog bedenkt dat er tot dusver incl. aanschaf, motorrevisie en de hele mikmak ongeveer 14.000 Euro inzit, dan is de afschrijving wel heel erg absurd hoog en is verkopen dus ook echt geen optie de komende tijd. Nee deze Italiaanse Bella blijft me voorlopig nog wel even gezelschap houden.
Dus kosten? 4 sterren nog steeds. Je bent naief als je denkt dat zo'n auto goedkoop te onderhouden is. Ik zie dit dan ook relatief en niet in absolute zin.
Ow en waarom is de waardering van mijn review omlaag gegaan? Wat mist er dan?
Update@151k/okt.2012
- 151.000 km
De auto laatst laten dichtlassen, voornamelijk in en rondom de wielkasten.
Hierbij zijn ook wat kleine dingen aangepakt zoals de kachelkraan vervangen, een kapotte slang, ruitenwissermotor en het bankklapmechanisme is opgelapt.
Op weg naar de garage nog even mijn voorbumper en lip onder de koplampen stuk gereden. De bumper bleef hangen op een biels in een parkeervak. Nu gebeurt het wel vaker dat ie ergens overheen sleept, maar deze keer was ie los gekomen en heeft ie de lip kapot geduwd. Zonde, want een lip is niet meer leverbaar. De bumper kon weer vastgezet worden.
Ook nog een keer een voorband beschadigd. Na het raken van een stoep, zat er een rare bobbel in de zijkant. Direct 2 nieuwe voorbanden besteld, maar toch eigenwijs dat wisselen steeds uitstellen. En eindelijk was het dan zover pssssssssssssst band leeg.
Leuke test wiel wisselen. Rijdt ook niet erg best met zo'n thuiskomertje, nog meer grip problemen. Maar goed die is ook niet bedoeld om vol te gaan gassen.
Ik heb ook nog wat tests gedaan op het gebied van gebruik. Onder de 1 op 6 is prima haalbaar als je enkel bebouwde kom icm vol optrekken doet.
Verder ook eindelijk na ruim een jaar de auto eens op zijn top gereden: 240 op de klok op 6200rpm.
Needless to say dat het olieverbruik relatief hoog blijft met dergelijk rijgedrag.
Voor de rest eigenlijk weinig nieuws te melden, er staan geen schokkende zaken op de lijst om aangepakt te worden.
Momenteel is de blow off stuk, daar is een revisiekit voor besteld (och wat spannend!). Irritant is het wel dat constante geblaas.
Aangezien er niets op de lijst staat dat echt moet gebeuren ga ik mijn lijst met upgrades verder afwerken. Ik ben me momenteel aan het orienteren op andere veren en dempers icm een set stabi's voor en achter. Dat valt nog niet mee als je niet wilt verlagen. Waarschijnlijk zal ik er toch aan toe moeten gaan geven.
Na het onderstel zal ik eerst kijken of de remmen op zijn of niet, afhankelijk daarvan zal ik remmen of het uitlaatsysteem eerst doen.
Wat betreft de uitlaat wil ik terug naar een stil systeem. Dat sportieve is leuk, maar gaat me nu wel vervelen.
En wat betreft de remmen wil ik upgraden naar de grootste klauwen die nog in de 16 inch wielen passen, denoods maken we dat met brackets en spacers passend. En waarschijnlijk zal ik ook iets met de bekrachtiger gaan doen, ik wil een veel fellere pedaalrespons.
Kortom nog genoeg te doen en voorlopig snort de Delta weer vrolijk dichtgelast de winter in.
Update 157k/maart 2013
- 157.000 km
Een update.
De auto is inmiddels weer door de keuring gekomen.
Er zijn wat gebreken aan het licht gekomen:
De remmen voorzijde zijn in 1 jaar tijd compleet opgereden. Mogelijk is het spul overhit geweest. Ik kan dus op zoek naar nieuwe schijven en blokken. Dit staat momenteel bovenaan de lijst. Een setje voor sportief straat gebruik voldoet schijnbaar niet, dan maar op zoek naar een race set up. Gaat wat kosten, maar hopelijk blijft het dan wel heel.
Verder nog een berg onderhoud.
- turboretourslang is door overhitting stuk gegaan. Kan zijn dat daar ook wat olie werd verloren.
- remklauw achter vervangen, ik vermoed dat dit komt vanwege een handrem die vast zat vanwege vorst. Ik had toen een poging gedaan het los te trekken. Jammer, maar de les is duidelijk: tijdens vorst in de versnelling parkeren.
- ruitenwisserblad
- veerpootkoppen
- wiellager achter vervangen
- motorsteun
- koelsysteem gespoeld om te checken of er olie in komt, mogelijk is de koppakking lek. Dat zal nu moeten gaan blijken.
De auto heeft nog de volgende upgrades ondergaan:
- volledige nieuwe uitlaat. 76mm downpipe icm racekat, 63mm absorptiedemper en een einddemper. De auto is nu weer op acceptabel geluidsniveau. Ook lijkt ie nóg lekkerder op te pakken vanwege de bredere downpipe. Over de gehele lengte is de flow met 18% toegenomen. Over een tijdje nog eens op de dyno zetten om te zien wat het heeft opgeleverd.
- de schokdempers waren op. Deze zijn vervangen door Bilstein B6. Eerste indruk is dat het hellen in bochten en duiken met remmen heel erg is verminderd. Stukken beter zo.
- brandstofpomp incl filter en bekabeling volledig vervangen. Pomp is vervangen door een Walbro 255lph versie.
To do:
- bovenaan de lijst de remmen voorzijde. De ietwat versleten remmen zijn er weer opgezet en de auto is er mee door de keuring gekomen, maar hier moet echt iets mee gedaan worden. Ik verwacht hier binnen enkele weken iets op te vinden.
- Eibach anti roll kit
- andere veren. Ik heb contact gehad met wat bedrijven om veren op originele hoogte met een stugger karakter te laten maken. Ik wil de auto niet verlagen, maar wel stugger hebben.
- roest aanpakken. Er is wat roest aan de dorpels.
- spuitwerk. Wellicht het beste te doen icm met roest aanpakken. Enige echt goede oplossing is de auto strippen en de slechte punten bijwerken voordat ie gespoten wordt. Veel werk, hoge prijs, maar ik denk wel de meest duurzame oplossing.
Al met al zit er nog wel wat werk in. Aan de andere kant wordt de auto langzaam maar zeker steeds meer naar wens. Het duurt allemaal nog wel even voordat het 'af' is.
Update 162k/november 2013
- 162.000 km
De auto is nog steeds in mijn bezit.
Inmiddels wel wat tegenslagen gehad.
Zo was na een werkdag de accu plots leeg. Totaal geen idee hoe of wat. De accu heb ik niet vervangen en heeft sindsdien ook geen problemen meer gegeven.
Een andere tegenslag was dat ik op een gegeven moment het rempedaal wel erg soepel naar beneden kon duwen zonder enige reactie. Na 2 dagen was het zo erg dat het pedaal tot aan de bodem kon en de auto daarbij alle kanten op schommelde. Kortom naar de garage er mee. Hier bleek na enig onderzoek dat de hoofdremcilinder mogelijk lek was. Deze is vervangen en nu werkt alles weer normaal.
In de laatste update gaf ik aan dat de remmen voorzijde weleens vervangen mochten worden. Hier heb ik dusdanig lang mee doorgereden dat de blokken aan één zijde totaal op waren, het remde nog ijzer op ijzer en dat remt niet best. Haast was geboden. Ik heb een setje oem blokken besteld, omdat ik op dat moment niet teveel geld uit wilde geven met een totale upgrade in het vooruitzicht.
Niet veel later heb ik ook alsnog de schijven vervangen.
Een setje nieuwe voorbanden was inmiddels ook wel nodig.
Verder valt er eigenlijk niet veel te melden.
Het flexdeel van de uitlaat is lek met dank aan het drempelbeleid hier in de gemeente. Er zijn een paar drempels waar ie net geraakt wordt.
Nadat de turboretourslang begin dit jaar is vervangen is ook het olieverbruik binnen de perken gebleven. Er hoeft dus niet meer gevreesd te worden voor de koppakking.
Betreft de upgrades heb ik op een aantal vlakken al wat keuzes gemaakt. Het is een kwestie van de juiste stappen nemen in de juiste volgorde op het moment dat het geld er voor is.
- op 1 staat eigenlijk roest aanpakken en spuitwerk. Ik overweeg zelfs body off restauratie, zodat ik zeker ben dat roest niet van binnenuit terug komt. Wordt een prijzig grapje ben ik bang. Los daarvan test het ook weer mijn geduld. Liefst zou ik andere upgrades al willen uitvoeren waarvan ik meer plezier zal hebben. Tenminste op korte termijn dan. Als op lange termijn de auto doorroest heb je er op zich ook niet veel meer aan.
- de Eibach kit icm op maat gemaakte veren blijft staan voor later.
- Remmen, de oem setup die er nu op zit is werkelijk om te huilen. Ik ben voornemens voor een Tarox kit te gaan. 10 pots klauwen icm 330mm schijven (nu 284). Hiervoor zal ik wel een maatje grotere wielen nodig gaan hebben. Op het oog heb ik de NTM Replica Delta 4. Dezelfde look als de Speedline Montecarlos die er op de Delta werden geleverd, maar dan 17 inch ipv 16. Dit is nodig om wat extra offset te creeeren voor grotere/dikkere remklauwen. Ik had aanvankelijk de Brembo's van de Fiat Coupe 20VT gekocht icm de fusees, maar ik wil het toch wat extremer aanpakken.
- ik heb ook een keuze gemaakt in een ander uitlaatspruitstuk. Namelijk een replica van het Holzer spruitstuk. Mogelijk dat ik deze nog bestel voor het nodige las- en spuitwerk. Zodra dit spruitstuk er op zit wil ik de auto weer op de rollenbank zetten om te zien wat het heeft opgeleverd.
- ook wat offertes opgevraagd voor het opnieuw bekleden van het totale interieur. Ik moet zeggen dat dat nog aardig meevalt in vergelijking met andere zaken.
Voor nu wordt het sparen tot maart/april 2014 om roest aan te pakken en de auto opnieuw te spuiten. Het hoe en wat exact ben ik me nog op aan het orienteren.
Update 167k/april 2014
- 167.500 km
De Delta is recent weer gekeurd, gepaard gaande met het nodige werk.
Er was laswerk, met name de kokerbalken onder de sideskirts, dorpels en randen van de wielkasten achter. Je verwacht het haast niet he?
Oliewissel incl. filter, andere bougies in de hoop dat dit het schokken oplost, stuurstang en stuurkogel vervangen, brandstoffilter, remblokken achter en wiellager.
Ook nog een afstandsbediening voor de cv laten installeren.
De kuip van het reservewiel is hersteld omdat iemand deze middels achterop rijden had dichtgekopt.
Flexdeel van de uitlaat is vervangen en binnen 24 uur had ik die al weer beschadigd. Deze gaat nu op een andere plek geplaatst worden (net iets verder naar achter), waar ie niet precies op het laagste punt hangt.
Ook is de lip tussen koplampen en voorbumper vervangen. Zie die maar eens te vinden in goede staat en uitvoering. Enkel op de HF zitten er sleuven in, de andere modellen hebben een dichte variant. Voor 100 Euro heb ik er een gevonden en dan moest ie nog in de juiste kleur gespoten worden. Prijzig stripje plastic dus.
Wat nog overblijft is de stuurpomp die niet helemaal lekker meer is.
Ook is gebleken dat de koppeling mogelijk vervangen moet worden. Dat kan geen originele worden, want die draai je in no time aan gort met het extra vermogen. Dat loopt weer aardig in de Euro's, denk dan aan al snel 1500 Euro. Wellicht dat ik dan gelijk een andere versnellingsbak laat monteren omdat deze er toch af moet. De bak van de 1e serie heeft iets langere overbrengingen wat ik zelf prettiger vind rijden.
De distributieriem moet rond september/oktober weer gebeuren, dat is ook het moment dat ik de koppeling wil laten doen.
De koppeling slipt niet, is dus niet volledig versleten, maar mogelijk iets schuin afgesleten waardoor ie soms erg trilt bij het aangrijppunt.
Kosten van deze beurt kwamen uit op rond de 1800 Euro. En dan is er eigenlijk niet eens iets echt spannends gedaan.
Voor de korte termijn wil ik wellicht kijken naar andere banden en velgen. Ik rijd nu nog steeds met eigenlijk te kleine banden, waardoor ook de rijhoogte 1 cm te laag is. Dit in combinatie met een uitlaat die vrij laag ligt is een slechte combinatie. Grotere velgen ga ik later toch nodig hebben om grotere remmen te plaatsen.
Op het oog heb ik de NTM Delta Replica's, 17 inch, 8J met iets lagere ET dan de originele Speedlines. Zien er hetzelfde uit als de originele wielen (ik wil zoveel mogelijk de originele look behouden), maar dan een maatje groter. De kleur gaat donkergrijs of zwart worden.
Motorisch doet ie het verder nog prima. Dus echt veel valt er verder ook niet te melden.
Het brandstofverbruik ligt nog steeds zo rond de 1 op 8 met BP Ultimate. Waarbij opgemerkt moet worden dat ik slechts korte ritten maak naar mijn werk ca. 10-15km enkele reis.
Ga je een keer goed op het gas, en dat doe ik dan geen 300km/hele tank aan 1 stuk, dan kom je op de gehele tank met gemak op een gemiddelde van 1 op 6. Je kunt er dus vanuit gaan dat ie dan zo 1 op 3-4 zal lopen als je het volle vermogen continu benut.
Het beste wat ik tot nu toe heb gehaald was 1 op 10. En het slechtste 1 op 4,2, dan draai je dus een volle tank ca. 55L er in zo'n 225km doorheen.
Update 168k/april 2014 disaster struck again
- 168.200 km
Vandaag naar de garage geweest om het flexdeel van de uitlaat te laten verplaatsen, zodat ik deze niet weer stuk zal rijden.
Hierna naar huis gereden, gegeten en even de tank volgegooid.
Dus dan ook maar even een rondje om te kijken of de uitlaat zo beter bestand is tegen de 'schildpadden'.
Ik ben nog geen kwartier aan het rijden en poef de motor valt spontaan uit.
Oorzaak blijkt kapotte distributieriem.
Mooi daar heb ik juist vanmiddag met mijn garage nog grappen over gemaakt omdat ie in september vervangen moet gaan worden.
Eerst maar eens uit zoeken waarom ie stuk is gegaan en wat er verder nog stuk is.
To be continued....
Update @168k/27 juli 2015 auto wordt gerepareerd!
- 168.247 km
Na een slepend conflict met rechtszaak en al is de auto na vonnis op 20 mei 2015 opgehaald bij de oude garage.
Ik heb afgelopen week opdracht gegeven de auto te laten repareren.
De kop zal opnieuw worden gereviseerd vanwege kromme kleppen, zuigers worden vervangen vanwege schade hieraan. Krukas wordt gepolijst, lagers vervangen.
Verder is er nu gekozen voor een upgrade naar een bredere riem. Niet dat dit het probleem van slechte informatie bij de laatste beurt oplost, maar kwaad kan het niet om deze zwakke schakel aan te pakken.
Verder worden er nog ashoezen vervangen, nieuwe accu, verse apk, oliewissel met filter, startmotor vervangen, uitlaat wordt wéér aangepast waarbij weer een Supersprint einddemper wordt geplaatst.
De Dekra heeft vorig jaar onderzoek gedaan naar de oorzaak van het breken van de riem en kwam tot de conclusie dat er erg veel olie op en rondom de riem zat, waardoor deze mogelijk is verzwakt. Ook leek de riem aan de motorzijde sporen van overbelasting te vertonen.
De discussie over het breken van de riem en de rol van de garage hierin zullen we laten voor wat het is, daar is op het forum al de nodige discussie over geweest.
Ik verwacht de auto met een week of 2-3 weer terug en dan is het direct even kijken wat er nog meer aan het licht komt.
Ik kan in ieder geval niet wachten!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.