Lancia Dedra 1.9 td (1998)

autoreview

Signalement

UitvoeringDedra 1.9 td
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf110.000 km
KM-stand laatst281.200 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 281.200 km

Ik heb van deze auto 2 jaar geleden ook een review gegeven. Ik heb me toen echter niet aangemeld dus nu de update via een nieuwe review.

Eerste review 09-2003:

Ik heb de Dedra 3 maanden en heb er inmiddels 11000 plezierige kilometers mee gereden. Na de aanschaf heeft de auto een grote beurt gehad waarbij de wiellagers en remschijven/blokken aan de voorkant vervangen zijn. Verder zijn er 2 nieuwe stabilisatie stangen opgezet. Vergeleken bij een TDI maakt de diesel meer lawaai. Met 140 km/uur kun je echter rustig een gesprek voeren en het geluid is zeker niet irritant. Acceleratie van 0-100 en bij inhalen op de snelweg is ruim voldoenden. Verbruik gemiddeld 1:17. Ik heb tot nu toe geen olie bij hoeven vullen. De climate control is van een oud type en laat het bij hoge temperaturen afweten. Ik heb geen last van rammelende geluiden in het interieur maar dit schijnt wel normaal te zijn bij een Dedra. Het elektrische circuit heeft het tot nu toe zonder problemen gedaan. Pro’s zijn met name de grote kofferbak, de goede stoelen en de vele opties op de LX versie. Zorg dat je niet te veel betaald bij aanschaf. Dit compenseert de hoge onderhoudskosten. Je kunt deze vergelijken met de BMW dealer.

Update 09-2005:

We zijn twee jaar verder. De auto bevalt nog steeds prima. Verbuik is iets verbeterd. Nu 1:18 met rustige rijstijl. Inmiddels veel rammels in het interieur. Sinds de vorige review heb ik ruim 50000 kilometer gereden en hij heeft mij nooit laten staan. Wel heb ik behoorlijk veel aan onderhoud uitgeven. Ik laat het onderhoud overigens bij een Lancia dealer uitvoeren. De lage afschrijving compenseerd echter veel. De airco heeft het begeven. Reparatiekosten EUR 700 dus dan maar geen airco. Vreemd genoeg nog geen enkel probleem met de electronica gehad. Op naar de 180000.

Update 12-2007

De jaren en kilometers gaan snel. Nog steeds heeft deze auto mij niet laten staan. Vorige jaar een vakantie naar Toscane en geen centje pijn. De wielophanging voor maakt nog steeds wat lawaai over klinkerwegen maar volgen de Lancia dealer kan dit geen kwaad. Over het asfalt is het nog steeds genieten in de luxe zetels en van het goede weggedrag. Als de turbo oppakt dan gaat ie nog als de brandweer. Olieverbruik is minimaal. Brandstofverbruik tussen 1:17 en 1:18. Als een Dedra goed onderhoud heeft gehad dan is hij over de 200.000 kilometers nog steeds de moeite waard om aan te schaffen. Vergelijk het niet met een Duitse auto. Het interieur kraakt hier en daar. De afwerking is niet optimaal. Verder brand er wel eens onterecht een controle lampje (de bekende Italiaanse electronica), dat gaat vanzelf weer uit. De prijs kwaliteit verhouding vind ik echter super.

Update 10-2009

De slooppremie heeft mijn Dedra uiteindelijk de das omgedaan. Er zaten nogal wat kosten aan te komen zoals uitlaat, distributie en nieuwe winterbanden. Daarnaast begon het een oude bak te worden en voor mijn werk moet de auto ook representatief zijn. Verder speelde het milieu een rol. Iedere keer van die dikke zwarte rookwolken bij het gasgeven.... De auto was super betrouwbaar. Tot het einde toe geen olieverbruik en gemiddels 1:17 1:18. Wel altijd goed onderhoud gegeven bij de dealer. Dit is denk ik ook een belangrijke factor bij het behalen een leeftijd van bijna 12 jaar. Wat mij wel opvalt is dat naarmate de auto ouder werd er minder onderhoudskosten waren. Mijn nieuwe auto is een Skoda Octavia 1.6 uit 2005 op LPG geworden. Kijken of een auto van VAG net zo bevalt....

PROBLEMEN

  • 281.200 km

De voorwielophanging rammelt behoorlijk als ik over een bepaald type klinkerweg rijd. Diverse stabilisatiestangen vervangen maar de dealer heeft het probleem niet op kunnen lossen. Op asfalt geeft dit geen overlast.

Update 12-2007
Geen noemenswaardige zaken. Problemen met de massa op achterlichten. Tijdens remmen ging alles branden en bij knipperlicht ging alles knipperen. Even wat stekkers losmaken, contacten bijbuigen en het werkt weer. Ventilator van de kachel is er mee gestopt. De stekers waren verbrand. De dealer heeft er nieuwe opgezet en het werkt weer.

Update 10-2009
De laatste 35000 kilometers eigenlijk weinig problemen gehad. Mijn voorbanden zijn scheef afgeleten omdat mijn stuurkogels op waren. Moesten een paar nieuwe op. Verder weer problem met de kachelventilator. Nu maar de hele kachelweerstand vervangen. Proleem opgelost.

Reguliere beurten met enkele extra’s:

112250: Remblokken, schijven en wiellagers voor vervangen.
115495: Stabilisatiestang rechtsvoor vervangen.
116371: Stabilisatiestang linksvoor vervangen.
129310: Distributieriem, spanrollen, uitlaat en
gloeibougie’s vervangen
134367: Stabilisatiestang rechtsvoor vervangen.
138753: Wiellager rechtsachter vervangen.
159793: Remblokken achter vervangen
167657: Remschijven achter, remkrachtverdeler en gordel
linksachter vervangen
180499: Wiellager rechtsachter vervangen (al weer?)
200220: Remleiding ontroest en vloeistof ververst,
koplampen afkeur op APK geen goed beeld. Er
zijn twee nieuwe ingezet. (prijzig)
219707: Distributieriem vervangen (om de 3 jaar of 120K).
229932: Weer APK afkeur op koplampen. Onder garantie
vervangen. Top van Fiat. Stuurhuishoes en fusee-
kogelhoezen voor vervangen. Nieuwe ABS sensor
rechtsvoor.
240478: Kachel ventilator gerepareerd.
260980: Accu getest, zit er al 5 jaar in maar is goed
268455: Kachel weerstand vervangen met slooponderdeel.
270838: Massa achterlichten gerepareerd
273504: Stuurkogels links en rechts vervangen

Totale kosten onderhoud inclusief reguliere beurten en 6 nieuwe banden: EUR 9281.05 in 77 maanden. Veel meer dan de aanschafprijs van EUR 6250,-

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.