Lada 110 8V (2004)

autoreview

Lada 110 8V (2004)

Signalement

Uitvoering110 8V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Het wordt tijd dat Nederland eens kennismaakt met deze volstrekt verguisde auto.
2 jaar geleden ben ik, na een uitgebreide proefrit het avontuur maar eens aangegaan met als belangrijkste overweging; de bijtelling, ik rijd deze Lada nl. zakelijk. (de enige?)
De hamvraag was voor mijzelf of je voor 9000 euro een auto kunt kopen waarmee je gewoon 50.000 km per jaar kunt rijden zonder dat dit een hel wordt.
Daarnaast draag ik (weet ook niet waarom, vorig leven in USSR wellicht?) Lada’s al van jongsaf een warm hart toe, vooral omdat iedereen er wel iets over heeft te zeggen, en dat is meestal weinig goeds....
Na een aantal Skoda’s, wat ook uitstekend ging, vond ik dit ook weleens leuk. Nu, 87.000km later kan ik, de aanschafprijs in aanmerking nemende, slechts één woord bedenken: Formidabel!
Ik heb een vrij pittige rijstijl, desondanks komt het verbruik steevast rond de 1 op 15km/L uit. Daarvoor hoef je niet in een Picanto te gaan zitten (om maar es iets in deze prijsklasse te noemen).
Enne, je mist bijna niks ook; C.V., 4 elektrische ramen, stuurbekrachtiging, getint glas, bumpers in kleur, verstelbaar stuur, etc. Zelfs de achterklep opent elektrisch, en een kapot achterlichtje wordt keurig gemeld op het checkpanel.

PROBLEMEN

Dit gelooft natuurlijk ook weer niemand: Bijna niks.
De remschijven zijn inmiddels vervangen vanwege onrondheid, maar voor € 77,- hoor je mij niet klagen...
Verder is de koppelingskabel een keer gesneuveld, wat een slecht gesoldeerd ’hoedje’ bleek te zijn, en zijn 2 van de 4 elektromotoren van de ramen uit elkaar geweest, omdat er teveel vet in de tandwielkast bleek te zitten, waardoor de koolborstels vet werden.
De wielen heb ik reeds bij aanschaf vervangen door 15 inch lichtmetaal, met fatsoenlijke banden (Uniroyal Rainsport), en dat is een wereld van verschil vergeleken met de ’heftruckkwaliteit’ uit Rusland kan ik u melden. Altijd doen dus.
Daarnaast zijn achter een set hulpveren gemonteerd, alsmede een Remus einddemper.
(Stond ik óók van te kijken, gewoon leverbaar!)

De beurten worden steevast uitgevoerd door de dealer in Liessel, v. Oosterhout.
Dit heeft waarschijnlijk veel bijgedragen aan het storingsvrij rijden van deze auto.

Nadelen zijn er voor deze prijs natuurlijk óók; De ruitenwissers zitten regelmatig los; bij strakker aandraaien van het moertje scheurt de arm zélf.
De stoel was na 60.000km zover doorgezeten dat bijvullen nodig werd.
De ramen sluiten niet altijd tochtvrij; een ’tikkie terug’ helpt 9 van de 10 keer.

Er zitten geen airbags in, hoor je vaak, maar hoeveel airbags heeft een stadsbus, (motor)fiets, trein? Het houdt voor 9000 euro natuurlijk wel érgens op.
Met 6 airbags is een Lada overigens ook bij de kleinste aanrijding al economisch total loss.
Een leuke bijkomstigheid is dat bijna niemand weet waar je mee aan komt rijden.
Nadat je zegt dat het een Lada is, vinden ze het pas ’niks’, daarvóór heb ik bijna alle merken al eens gehoord.
Inruilen is huilen, maar dat ligt niet aan de auto; imago is kennelijk voor veel mensen doorslaggevend, (desnoods met geleend geld). Wie rationeel denkt, en niet elk jaar wat anders wil doet een werelddeal! Hoe hard bouw je aan je image met bv. een Astra van 6 jaar oud? Nou dan.
Ik maak waarschijnlijk de 100.000 km nog vol, daarna is het de beurt aan een Honda Civic Hybride.(7 maanden levertijd) Ik houd u op de hoogte!
Heb me tot op heden echt prima vermaakt met deze Lada.
Dat ik niet wéér een Lada koop, heeft te maken met het te besteden bedrag via mijn werkgever, daarvoor kan ik er 3 kopen.

Update 11-12-2006;
Rijd nu een maand in mijn nieuwe Honda Hybride, 3x zo duur als mijn trouwe Ladaatje.....
Bij 97.825 km was mijn nieuwe auto binnnen, jammer genoeg nét niet lang genoeg voor ’klokje rond’
Zoals reeds gemeld heeft deze underdog het prima gedaan; er is nog een raambedieningsschakelaartje gesneuveld, maar daar was dan ook een blikje chocomel ingelopen.....
Verder werkt de rugleuningverstelling links alleen me enige aandrang.
De 1 op 15 is over de hele gebruiksperiode ruimschoots gehaald; Mijn Honda met alle technische noviteiten komt nauwelijks één km per liter verder....

Mijn eindoordeel is dan ook helder; Mensen, zet die valse schaamte eens overboord, en koop lekker een ruime Lada voor je geld; Je zult er véél plezier van hebben!
Enne... laat de pers maar l*llen, de beste tester bent u nog altijd zélf.....

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.