Kia Stonic 1.0 T-GDi MHEV 120pk DynamicPlusLine (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Stonic 1.0 T-GDi MHEV 120pk DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 7, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 3.750 km |
KM-stand laatst | 25.600 km |
Van Citroen C3 110 PK naar Kia Stonic 100PK
- 3.810 km
De 120 PK in de header klopt niet, het gaat over een 100PK versie met 7 versnellingen, maar die staat niet in de lijst. Is geimporteerd uit Belgie dus dat zal de reden wel zijn. Het is geen Hybride versie.
Omdat we van 2 naar 1 auto gingen en het updaten van de 2018 C3 duur ging worden in combinatie met de plotselinge onzekerheid over de nokkenasriem op zoek gegaan naar een alternatief.
Bij toeval vonden we vlakbij mijn werk een firma die 2x een Stonic had staan van 2022 met bijna gelijke kilometer stand. Denk beide dezelfde uitvoering maar ons sprak de black and white versie qua uiterlijk meer aan.
Het rijden ging als vanzelf, het was even wennen aan alle knopjes op het stuur (vooral als je de gebruiksaanwijzing negeert) maar we waren eigenlijk meteen verkocht.
De eerste dagen meteen een rit van een paar honderd kilometer gemaakt, waarbij de verbruiksmeter een verbruik van boven de 1 op 20 aangaf. (grotendeels snelweg) Tuurlijk, alleen bij het tanken straks komt de werkelijkheid wel naar boven dacht ik. Nu die bleek bijzonder dicht bij de aangegeven waarde te zitten tot mijn (blije) verrassing. Dat het verbruik bij normaler gebruik nog zou stijgen leek me logisch. Voor de vakantie overal binnendoor via de Belgische Ardennen en de Franse Vogezen tot in de Jura afgezakt. En ja als er constant naar boven en naar beneden gereden moet worden veranderen de verbruikscijfers.
Nu is de Kia een 100kg zwaarder dan de C3 de we eerst reden en heeft 10pk minder, maar wel een versnelling meer. Die 10 PK in combinatie met het gewicht merk je in bergachtige omgeving wel, maar goed 90% van de tijd of meer zal er in Nederland gereden worden en dan heb ik er in ieder geval geen last van.
Vervelend is wel dat je na het starten keer op keer de irriterende stuurcorrecties en signalen voor de witte streep moet uitzetten . Van dat getrek aan het stuur en het gepiep wordt ik in ieder geval tureluurs. Maar goed dat is 2 seconden werk. De cruiscontroll daarintegen werkt simpel en handig en de navigatie kan bijna foutloos een adres vinden na het inspreken. van waar je naar toe wil. Een adres intikken vond ik lastig omdat ik dacht dat dat hetzelfde zou werken als bij de Citroen, maar ook op de navigatiesystemen voor de motor. Alleen de kaartkleuren vind ik verschrikkelijk, de kleinere wegen zijn pas (slecht) zichtbaar bij inorm inzoemen en dan ben je het overzicht kwijt, maar dat is mijn belevenis.
Voor de vakantie vooraf de route per dag in my-route opgezet en via de telefoon met off line kaarten gebruikt maar ook op Zumo van de motor, gezet, waarbij mijn voorkeur toch echt naar de Zumo uitgaat. De Apple telefoon kan het simpelweg niet aan en wordt zo heet dat hij er mee stopt, geen succes dus . Ook kan ik via de telefoon kan het Noorden niet bevriezen en een kaart die constant voor je ogen draait vind ik waardeloos, je hebt geen idee in welke richting dat je echt aan het rijden bent.
In de tussentijd dus een dikke 5.000 kilometer gereden en ik moet zeggen erg tevreden, nog geen gekke dingen gevonden verder. Gemiddeld verbruik inclusief een vakantie door de bergen 1 op 18 of 5,55 ltr op de 100 km.
Auto ingeruild
- 25.600 km
Vandaag de auto naar de dealer gebracht en een Kia Niro PHEV opgehaald.
De Stonic beviel prima en inruilen na net weer een jaar is niet echt handig, maar in ons geval noodzakelijk. Toen we de auto kochten moesten we al een rollator meenemen, nu ook een rolstoel en dan wordt het een beetje krap als er ook nog bagage bij moet voor vakantie of tripjes. Jammer maar het is niet anders, had hem er anders nu absoluut niet uitgedaan. Met een gemiddeld verbruik van ruim 1 op 18 en nul,nul problemen, prima auto. Het grappige is dat deze auto uit Belgie geimporteerd was en dus ondanks het bouwjaar geen hybride was, desondanks was het verbruik van deze versie lager dan een identieke auto van een collega van het zelfe jaar die wel een hybride systeem heeft.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren