Kia Stinger 3.3 Twin-Turbo V6 AWD GT PRO (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stinger 3.3 Twin-Turbo V6 AWD GT PRO |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 20.000 km |
Een prettige verrassing
- 8.200 km
Kia trekt de stekker uit de Stinger. Het was eind oktober een bericht dat voor mij niet als een verrassing kwam. Die geruchten circuleerden al langer.
Het is een feit dat je de Kia Stinger in Nederland zelden ziet - ik ben hem welgeteld in al die jaren twee keer tegengekomen - maar ook in mijn woonland Spanje zie je de auto zelden. Terwijl de prijs hier toch heel wat gunstiger is dan in Nederland. Ik begrijp dat niemand een bedrag neertelt van tussen negentig - en honderdduizend euro voor de V6.
Maar ook de goedkopere versies - ik denk onder meer aan de diesel - vonden zelden een koper.
Ik kan na ruim drie jaar ervaring met de Kia Stinger concluderen dat de twijfelaars hun keuze misschien toch nog eens moeten heroverwegen.
Ik schreef dat ik al drie jaar geniet van mijn Kia Stinger. Dat klopt. Voor mijn recente aankoop bezat ik namelijk de dieselversie. Een heerlijke auto, waar ik na 78000 km afscheid van nam. Met het verbruik was niets mis: 1:16. De auto overtrof mijn verwachtingen, in al zijn facetten. Dan heb ik het over rijkwaliteiten, kosten etc.
Voordat ik in 2019 de Kia Stinger diesel aanschafte, reed ik acht jaar lang BMW. Tot grote tevredenheid: 328i sedan, 318d en 320d. Geweldige auto's met dito rijkwaliteiten.
Maar toen ik in 2017 de lancering van de Kia Stinger zag, was ik op slag verliefd. Wat een schitterend model. Alles klopte naar mijn mening. Twee jaar lang heb ik tig video's en verslagen tot mij genomen. Vooral heel veel Duitse testen, want ik wilde wel eens weten hoe de Duitse autojournalist aankeek tegen deze vreemde eend in de bijt. Want in Duitsland zijn het toch vooral Audi, BMW en Mercedes die de dienst uitmaken.
Wat bleek. Duitse maar ook Nederlandse journalisten waren lyrisch over deze auto en ik kan dat alleen maar bevestigen.
Voordat Brussel de V6 helemaal in de ban doet, wilde ik nog eenmaal dat gevoel van een V6 ervaren. Vandaar de wissel van diesel naar deze V6. En ja, het scheelt dat ik in Spanje woon. Hier word je nog niet lastiggevallen door een overheid die vooral geld wil verdienen aan een auto. Ik hoefde niet lang na te denken toen mijn Kia dealer een aanbieding deed van 54000 euro.
Inmiddels staan er 8200 kilometers op de teller. Wat een auto. De snelheid is ongekend, maar daar heb ik hem niet direct voor gekocht. Al kun je het gaspedaal in Spanje wat makkelijker indrukken dan in Nederland. Het is het totaalpakket. Het comfort, de stilte aan boord. Want stil is hij zeker.
En het ontbreekt de auto aan niets. Alles wat je bij de Duitse merken als optie moet aanvinken, is bij de Kia Stinger gewoon standaard. Kortom heel veel auto voor een heel redelijke prijs. En de Stinger maakt nieuwsgierig. In al die jaren heb ik tig keren moeten zeggen: ja, het is een Kia. Mensen namen zelfs foto's. De auto geniet een warme belangstelling. Alleen maar positieve reacties.
Natuurlijk, wie heel zuinig wil rijden moet geen Stinger kopen. Bij een snelheid van 120 tot 130 km kwam ik op mijn reis naar Nederland gemiddeld op 1:12. Bij kortere afstanden zit je tussen 1:10 en 1:11. Maar ach, met de aankoopprijs in Spanje kun je heel wat liters wegzakken. Zeker met een literprijs van 1,42 euro, dat is inclusief de 20 eurocent korting van de regering. De dieselprijs ligt hier inmiddels 23 eurocent hoger dan benzine. Mijn timing kon niet beter. Een jaar geleden was het omgekeerd.
Ja, wat moet ik meer vertellen over deze Stinger. De wegligging is perfect, zelfs in het bochtenwerk laat hij niets liggen. Al heb ik wel het gevoel dat mijn BMW op dit vlak geen gelijke kent.
De Stinger is een heerlijke reiswagen, waarbij sportiviteit en comfort aardig in balans zijn. En hij heeft ook nog eens zeven jaar garantie. Ik zie dat er in Nederland een paar occasions staan. Ik zou zeggen: ga eens testrijden en je mogelijke twijfels verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Ik probeer de komende tijd wat updates te verstrekken.
Nog steeds tevreden
- 18.500 km
Inmiddels tienduizend kilometer en dito ervaring verder. Nog steeds een heerlijk rijdende reiswagen.
Ik leg de nadruk op reiswagen, want die conclusie kan ik wel trekken na mijn ritten naar Nederland en Zuid-Duitsland
De auto rijdt heel comfortabel en is supersnel, maar daar vertel ik met 366 pk niets nieuws mee.
Maar na 18000 km kan ik wel concluderen dat hij op het gebied van bochtenwerk op snelwegen - met een snelheid van 160 km of meer - minder stabiel is dan de BMW's die ik heb gehad. Nu is het niet helemaal een eerlijke vergelijking. Mijn BMW's hadden een sportonderstel, maar wat ik herinner is dat het superveilig aanvoelde. Je sneed de bochten aan en de auto deed precies wat jij wilde. Zo strak, stabiel en veilig. En ook nog vrij comfortabel.
En dat is met deze Stinger niet het gevoel. Hij is natuurlijk met 1900 kilogram best zwaar, maar hij helt te veel over in de bochten als ik die bochten met 160 km of meer benader. Op rechte stukken geweldig, stil en heel betrouwbaar.
Mijn Kia Stinger diesel - die ik hiervoor had - maakte notabene in het bochtenwerk een betere indruk. En dat vind ik vreemd, want we hebben het hier over een auto met 366 pk, 3,3 liter, V6. Net als de diesel heeft ook deze vierwielaandrijving.
Verder viel het mij op in Zuid-Frankrijk dat de auto windgevoelig is Nu stond er wel een heel harde wind, maar je verwacht dat een auto van deze zwaarte wat stabieler op de weg blijft liggen.
Verder was het verbruik netjes: bij een snelheid van 130/135 km zit ik op 1:11. Nette cijfers als je de grootte van de auto in aanmerking neemt. Niettemin heb je het gevoel dat je om de haverklap bij een tankstation staat. Met een actieradius van ongeveer 550 tot 600 km heb je het wel gehad.
Verder geen noemenswaardige problemen gehad, of het moest een haperende navigatie zijn. Net op het moment dat ik vanuit Nederland naar Zuid-Duitsland reed. Na een tankbeurt bleef het scherm op zwart staan en wat ik ook probeerde: hij gaf geen instructies meer door.
Na 400 km en een pauze deed hij het plots weer. Niet heel schokkend, maar wel vervelend als het net op dat moment gebeurt.
Te meer daar het gps-systeem op mijn smartphone ook steeds verloren ging. De navigatie vertoonde daarna richting Zuid-Duitsland en Spanje geen kuren meer.
Zoals ik al zei: de auto is heel comfortabel en wat een sprintrace. Wat een power. Het valt mij op dat auto's op een respectabele afstand van je blijven en dat is ook wel eens lekker in plaats van al die bumperklevers. Die schud je nu moeiteloos van je af.
Maar daar is het mij allemaal niet om te doen. Het belangrijkste: de auto beantwoordt aan mijn wensen, maar ik betrap mij erop dat ik toch regelmatig met een schuin oog kijk naar de testen en reviews van de BMW Gran Coupe. De rijervaring van BMW blijft onovertroffen kan ik nu wel zeggen. Dan heb ik het vooral over het bochtenwerk. Dat geeft heel veel vertrouwen. En dan kan het zomaar weer een diesel worden, terwijl ik die eigenlijk al had afgezworen. Niets is een mens vreemd.
Nog wel vermeldenswaard dat de Kia Stinger om de tienduizend kilometer een onderhoudsbeurt nodig heeft.
Afscheid
- 20.000 km
Het afscheid is dan toch eerder gekomen dan verwacht. Ik had niet het plan om deze auto na acht maanden alweer te vervangen. Maar soms moet je keuzes maken en dat gaat bij auto's altijd wat makkelijker.
Zoals ik al eerder beschreef, was ik niet tevreden over het bochtenwerk en stabiliteit. De auto voelde niet echt veilig aan. Ja, Ik weet dat het een gevoel is, maar dat ik voor dit euvel twee keer naar de werkplaats ben gegaan zegt genoeg. Het probleem deed zich vooral voor bij snelheden vanaf 150/160 km. Tuurlijk, de auto is groot en zwaar, maar bij een auto met 366 pk verwacht je toch iets meer zekerheid.
De auto inmiddels ingeruild voor een BMW Gran Coupe 420D.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.