Kia Sportage 2.0 CVVT 2WD Executive (2005)

autoreview

Kia Sportage 2.0 CVVT 2WD Executive (2005)

Signalement

UitvoeringSportage 2.0 CVVT 2WD Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf108.655 km
KM-stand laatst188.117 km
Lezerswaardering: 85%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kia Sportage

  • 163.404 km

Mijn review

Inleiding
De Kia is een kreeg ik op het oog nadat mijn Mazda Premacy door het roestmonster was verslonden. De afschrijving van 7000 euro in 4 jaar is voor een groot deel op die oorzaak weg te schrijven. Ook reed ik 40.000 km per jaar woon/werk verkeer, dus kilometers telden rap op. (Van deze auto heb ik ook een review van geschreven, maar ik kon niet meer op mijn oude account) Aangezien ik gek werd van die dikke afschrijving besloten mijn vrouw en ik haar boodschappenwagen en mijn gezinsauto op LPG in te ruilen op een ruime gezinsauto op benzine. Ik berekende dat we op ongeveer 8000 kilometer per jaar zouden komen, dus het verbruik was niet de grootste kostenpost. (Ik ben zelf barrels onder de 500 euro naar mijn werk gaan rijden, wat uiteindelijk een voordelige beslissing is geweest)
Mijn ouders hadden dat moment Hyundai Tuscon van 2004. Af en toe gebruikte wij deze en dat beviel goed. In de periode dat zij deze reden viel mij de betrouwbaarheid en degelijkheid al op. Daarnaast heb ik een voorkeur voor de oosterse merken, juist vanwege deze eigenschappen. Echter, vond ik de Tuscon niet zo mooi. In mijn zoektocht naar een andere auto kwam ik dus al snel op haar tweelingzus uit, de Kia Sportage. Ook hiervan was er slechts een enkele kleurstelling die mij kon bekoren. Uiteindelijk slaagden we.

Algemeen
Ik twijfelde tussen twee qua leeftijd, uiterlijk en staat gelijke auto's. Een met 108.000 op de teller en de ander met 185.000. Prijsverschil van 1000 euro en daarmee op over het uiterste van ons budget. Uiteindelijk toch voor de lage kilometer stand gekozen, hopend dat dit zich in afschrijving zou terug verdienen. Bouwjaar 04-2005, 108.655 kilometer op de teller, bij 90.000 een nieuwe distributieriem en kleine beurt gehad en nog 11 maanden APK. Ik ben zelf handig, had geen budget meer en dus kocht ik de garantie en afleverbeurt af en begon te rijden.
De Sportage is in mijn ogen een degelijke auto. Voorzien van handige optie's zoals 12v in de koffer, achterklep met een te openen raam en onze Executive uitvoering heeft een goed werkende automatische airco. Verder was deze voorzien van standaard 16 inch lichtmetalen velgen, duurdere lak in twee kleuren en een sier pushbar.

Rijervaring
Ondanks dat het een SUV is rijdt het erg goed. Zeer stabiel, goed stuurgedrag en komt redelijk mee in het verkeer. Het is geen uitblinker in de wegligging, maar voor een SUV niks te klagen. Boven de 120km/u met wind schuin van voren beginnen de dakrails soms te zingen. De ongeisoleerde motorkap laat de 3500 toeren draaiende motor bij deze snelheid ook een toontje meezingen. Daarnaast kan de bandenkeus ook enkele decibels schelen. De auto is niet luid. Stiller zelfs dan haar voorganger de Mazda Premacy, maar er zijn veel bijgeluiden te horen. (Ik reed zelf uiteindelijk een Saab 9-3, die was oorverdovend stil!)
In de praktijk, met 125 km/u, 4 man in de auto en de radio zachtjes aan kun je op normale wijze een gesprek voeren.
De ruimte voor de inzittenden is fantastisch. Ik ben 2m04 lang en heb ruimte zat. Alleen de stoelzitting is kort, maar ik ervaar dat niet als een probleem. Op de bijrijdersplek kan ik zitten, maar heb geen ruimte over. Wanneer de voorste stoelen op mijn lengte zijn ingesteld kan ikzelf ruim achterin zitten. Alleen de kofferbak is ondiep en ongunstig gevormd. Op vakantie met een gezin is een dakkoffer of aanhanger in ons geval nodig.

Betrouwbaarheid
Zoals verwacht en gehoopt. 5 jaar en 55.000 kilometer in bezit leverde de volgende, niet onderhoudsgerelateerde reparaties op:
138.000 21-05-2017 Nieuwe handgreep achterklep
143.675 30-12-2017 Nieuwe luchtmassameter
Daarnaast, omdat mijn vrouw 2x daags 9 kilometer rijd, wordt de motor niet warm. Gevolg is snel last van witte sludge. Hier pas ik mijn onderhoud op aan en daarmee verdwijnt het.
Verder geen enkel vloeistof verbruik of verlies.
Zwakke punten zijn:
Subframe achter kan doorroesten, dit tectieleer ik elk jaar. Stuurbekrachtingingscilinder zweet, oliepeil blijft gelijk
Remleidingen achter zijn op de laatste centimeter blank, ipv corrosie beschermt, tectieleer ik elk jaar.

Witte Sludge
Iets wat mij ontzettend stoort, vandaar dat ik wat onderzoek en veranderingen heb gedaan.
De thermostaat heb ik vervangen voor 1 die later, bij 85 graden, opengaat.
Olie is ook een cruciaal onderdeel in de strijd tegen witte sludge. Mijn eerste olieverversing was met Valvoline olie van de Action. Ook goed en net iets goedkoper. Maar de Mobil ESP 5W30 is beter en zorgt dat de witte sludge veel minder wordt. Iets wat de Valvoline niet doet. Brandstof is 50/50 B-merk of BP ultimate/Competion 102. Het is omrijden om dit te tanken, vandaar dat ik het niet altijd doe. Deze brandstof kost ongeveer 2 cent per gereden kilometer meer, maar zijn ook merkbaar beter in verbruik en voorkomen witte sludge. De genoemde premiumbrandstoffen zijn de, naar mijn weten en lang uitzoeken, enige ethanolvrije brandstoffen. Dit is de reden waarom de witte sludge sterk vermindert. Bij ethanol verbranding komt naar mijn weten meer waterdamp vrij dan bij benzine verbranding.

Onderhoud
Alle onderhoud doe ik zelf. Ik koop mijn onderdelen bij mister-auto. Deze zijn altijd van Bosch. Banden haal ik 2e hands en zet ik bij een vriend op de velg. Vloeistoffen koop ik bij een groothandel voor gereduceerd tarief bij de achterdeur. Motorolie is dan 7 euro ipv 25 euro per liter (bouwmarkt of garage)
Dan nu het gedane onderhoud, met dus de kosten zoals deze voor mij gelden.

108.655 30-05-14
Luchtfilter, olie+filter
€45

116.725 09-02-15
APK
€35

122.000 01-10-15
4x winterband, thermostaat, koelwater
€165

127.198 10-02-16
APK
€35

129-166 03-05-16
Aircobeurt, olie+fil, motorflush, remvloeistof, versnellingbakolie
€125

134.920 21-1-2017
Olie+filter
€35

135.055 31-01-17
APK, middendeel uitlaat
€185

138.000 21-05-17
Handgreep achterklep, 4x zomerband
€200

142.153 03-11-17
Ruitenwissers, interieurfilter, 4x winterband
€180

143.675 30-12-17
Luchtmassameter
€55

144.866 05-01-18 APK
€35

152.851 11-08-18
Olie+filter, luchtfilter, interieurfilter+reiniger, ruitenwisser bestuurderszijde, iridium bougies+kabels, accu (Bosch S4 008 Accu 12v 74ah. Grootste die past, moest alleen een klein strookje afzagen.)
€250
160.827 07-02-19
Remschijven en blokken rondom
€230

164004 07-05-19
Kachelweerstand
82 euro

168100
Voorpijp uitlaat
90 euro

170.000 Gepland
Distributie+rollen, waterpomp, thermostaat, koelwater, riemen
€100

Kosten
De auto is 5 jaar en 55.000km in bezit. Brandstofverbruik is 10,5l/100km bij normaal gebruik. Zuinig rijden 9/100, bij 135 op de snelweg 11/100. Afschrijving is gebaseerd op de huidige waarde op de ANWB koerslijst.

Brandstof €10.000
Wegenbelasting € 3.680
Verzekering allrisk € 2.400
Onderhoud € 1.675
Afschrijving € 3.400

Prijs p/km €0,42
Op moment van aanschaf heb ik nog gekeken naar een LPG installatie. Met huidige onderhoudskosten, verlaagde brandstofkosten en verhoogde wegenbelasting zou ik nu, na 5 jaar en 55.000 kilometer er voordeel uit gaan halen. Achteraf was het dus wel financieel te verantwoorden geweest.

Conclusie
Al met al zoals verwacht. Betrouwbaar en degelijk. Op het subframe na, geen enkele roestplek. Zwakke plekken van andere auto's, zoals spatbord randen zijn bij de Sportage afgeschermd met kunststof delen. Voor de rest is hij nog hagelhard en goed in de lak. Menig geeft een compliment en schat de auto niet op 14 jaar oud.
Ik heb besloten door te rijden, tot in ieder geval de 190.000 kilometer. Misschien dat we dan een andere willen, misschien rijd ik door tot het een oldtimer is.

APK

  • 178.000 km

APK 35 euro
1x Fuseekogel (2 vervangen) 15 euro
Achteruitrijschakelaar 10 euro
Handremvoeringen 40 euro

Kleine beurt, olie en filter 40 euro
Frontimpactsensor 20 euro

Banden en uitlijnen

  • 180.000 km

Al een poos een rare trilling die incidenteel opkomt. Geen aanwijsbare oorzaak kunnen vinden. Banden waren aan vervanging toe en gelijk laten uitlijnen.

350 euro

APK

  • 185.000 km

APK
300 euro
Voor de apk geen aantekeningen of aandachtspunt.
Distributie, waterpomp en koelvloeistof laten vervangen.
Airco service, inclusief vullen gratis erbij van de garage houder.

Sinds de nieuwe banden geen trilling meer gehad

Verkocht

  • 188.117 km

Hij is weg. Bijna 7 jaar met plezier mee gereden. Vanwege gezinsuitbreiding (een grote hond) overgestapt op een station.
Meerdere inruilwaardes opgevraagd. Laagste was 1300, de hoogste 2750.

De laatste 2 jaar nog redelijke grote uitgaven gedaan, qua slijtdelen en groot onderhoud. Wel dezelfde periode van allrisk naar WA beperkt overgestapt.

Totale kosten
Brandstof €15.000
Wegenbelasting € 5.152
Verzekering allrisk/wa beperkt € 3.000
Onderhoud € 23.60
Afschrijving € 5.200

38,5 cent per kilometer.

Al met al niet raar voor een zware SUV.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Sportage

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.