Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD DynamicPlusLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 37.000 km |
na 8 maand geleverd, eerste indruk
- 77 km
Afgelopen vrijdag 17 februari 2023 is de Kia geleverd. Na 15 jaar auto's uit het VAG-concern is de overstap naar een nieuw merk even wennen. Wel is zoveel duidelijk dat de auto ongekend goed in elkaar zit, de kwaliteitsbeleving goed is en de elektronica, (i.t.t. die van de vorige auto) uitermate goed en snel werkt.
De bediening van alle functies werkt snel en intuïtief. De koppeling van de
telefoon met de auto is kinderspel. De navigatie is goed in te stellen en de spraakherkenning werkt prima.
Wat rijden betreft heb ik nog geen 100 km gereden. Bij de Passat was het mogelijk om volledig elektrisch te rijden zonder dat de verbrandingsmotor bijspringt. Bij de Kia moet ik wennen dat in de EV stand (zeker als er veel verbruikers aanstaan) de verbrandingsmotor ook zo nu en dan draait.
De auto rijdt comfortabel hoewel ik bij een bepaalde snelheid merk dat deze even iets inhoud.
De Dynamic Plus Line is mooi uitgevoerd met alle opties die wij van belang vonden. Ik heb de auto via een private lease voor 4 jaar met 20.000 km per jaar. Ik schat in dat ik daarmee uit kom.
Zodra ik meer kilometers en ervaring heb opgedaan volgt er een uitbreiding op deze eerste kennismaking met de Sportage.
Overigens is het systeemvermogen 195 kW/265 PK. Dit i.t.t. de bovenstaande gegevens
Eerste 1000 km: fijn, jammer, irritant, zuinig?
- 1.000 km
Eerste 1000 km: fijn, jammer, irritant, zuinig/verbruik?
Fijn, goed en mooi.
De eerste 1000 km met de Sportage zitten erop. Het algehele gevoel, een fijne auto: comfortabel, ruim genoeg, mooi uitgevoerd en technisch in orde. De auto rijdt heerlijk is snel en krachtig genoeg en is qua interieur een lekkere plek om te zijn. Voor het eerst een auto met stuurwielverwarming, heerlijke optie bij koud weer. De stoelen zitten goed en zijn goed instelbaar. Met mijn lengte van 1.82 zit ik prima.
De instelbaarheid van radio, media, navigatie, en multimedia vind ik top. De balk met twee functies (Airco/verwarming en radio/navigatie) is een fijne vondst die het gebruiksgemak vergroot. Evenals de knoppen op het stuur.
De auto is intuïtief te bedienen en geeft veel informatie in de twee grote schermen. Kortom een auto die helemaal up to date is en qua rijden voldoet aan wat wij zochten, hoewel onder de 60 het schakelen af en toe wat voelbaar is.
Alle rijhulpsystemen werken fijn. De adaptieve CC werkt fijn ook in de file, de achteruitrijcamera geeft een goed beeld. Op dit punt geen klagen.
De Kia-connect app werkt prima en geeft op afstand veel informatie over je auto.
Jammer
Onze vorige auto was een Passat GTE uit 2020. Dat je minder ruimte hebt in de Sportage is dan te verwachten maar een paar dingetjes had ik vooraf anders ingeschat. Wat ik in deze tijd van het jaar echt mis is het voorverwarmen aan de laadpaal, dat kan bij de Sportage niet. Dat betekent dat ’s ochtends als het koud is, de motor ook in de EV-stand aanslaat en bij het opwarmen van het interieur ook blijft draaien. Weliswaar op ca. 1300 tpm, de motor wordt dus niet gebruikt voor de aandrijving, dat is even wennen, een koude auto en een EV-stand met een draaiende benzinemotor. Dit soort dingen had ik graag gehoord in al die reviews die ik voor aanschaf heb bekeken. Wanneer je echter de interieurverwarming terugzet naar 18 graden (stuurwiel- en stoelverwarming aan) dan slaat de benzinemotor snel uit.
Irritant
De auto denkt erg met je mee en laat zich horen door alle piepjes en waarschuwingen. Bij achteruitrijden is er een piep ook buiten de auto luid hoorbaar. De buren weten wanneer je aan het inparkeren bent. Daarnaast zijn de hulpsystemen hoorbaar aanwezig wanneer je iets doet dat het systeem niet goed acht. Fijn dat de hulpsystemen er zijn, wat minder nadrukkelijk ondersteund door alle biebjes en piepjes had wel gemogen.
Verbruik
Bij volledig gebruik van de batterij is de volelektrisch actieradius met koud weer zeker 50 km en wellicht nog wel wat meer. Dat is voor hoe wij de auto dagelijks gebruiken prima, we kunnen op de elektromotor op en neer naar het werk.
Deze week een rit van 380 km gemaakt, heen met ondersteuning van de batterij terug vrijwel geheel op de verbrandingsmotor. Voornamelijk autoweg met een kruissnelheid van 105 km/u. Het verbruik viel mij niet mee: gemiddeld 1:16,4. De terugweg op de verbrandingsmotor 1:13.
Onlangs met de Passat op de verbrandingsmotor teruggereden uit Parijs: 1:16 bij kruissnelheid van 130 km/u. Bij 100 km/u gemiddeld haalde de VW zeker 1:18. Dat verschil had ik kleiner ingeschat.
Dat maakt mij niet bepaald optimistisch over het verbruik met de caravan erachter en kruisen met 100 – 105 km/u ik schat in dat het verbruik in de buurt van de 1:5!.
Na de vakantie in mei volgt een update hoe de Sportage het als caravantrekker doet.
Als caravantrekker
- 3.300 km
Inmiddels ervaring opgedaan met de Sportage met een Kip Vision (ca 1200 kg beladen) erachter naar Zuid Frankrijk.
Onze vorige auto was een Passat GTE van 2020.
Op internet had ik wat horrorverhalen gelezen van een Tucson met dezelfde aandrijflijn die hoog in toeren gaat (4000-6000 tpm) en niet versneld, terugzakt naar 90 etc. Ik heb dit de afgelopen 1100 km. niet ervaren. De Sportage trekt de caravan met gemak, bij stijging schakelt tie wel terug en loopt redelijk hoog in toeren (3300 tpm) ook als dat niet hoeft. Ik heb vrijwel de hele rit in de eco-stand gereden. De auto schakelt keurig op en af als het nodig is.
Gemiddelde kruissnelheid in Frankrijk tussen de 105 en 110 km/u. Wat mij opvalt is dat de benzinemotor altijd ook de batterij bijlaadt. De Passat had een stand dat alleen de benzinemotor draaide en er geen energie naar de batterij ging. Vind ik bij het trekken van een caravan efficiënter. Wel kun je op een vlak stuk en bij niet al te hoge snelheid prima elektrisch rijden met de aanhanger erachter. Zuinig is de Sportage met bovenstaande snelheid en een caravan erachter niet: 1l. op 7,5km.
Kortom mooie stabiele combinatie met voldoende trekkracht en het verbruik... tja dat hangt ook van je rechtervoet af.
Bijna 15000KM
- 14.000 km
We zijn weer in het najaar belandt en dan blijkt weer hoe jammer het is dat de auto niet voorverwarmd kan worden aan de laadpaal bij huis.
Over geheel blijft het een fijne comfortabele auto met de onhebbelijkheden die boven al beschreven zijn. Daar komt bij dat de spiegels niet separaat te verwarmen zijn. De verwarming werkt in combinatie met de achterruitverwarming. Bij veel regen zorgt de verwarming er niet voor dat de spiegels droog en schoon worden.
Over de gehele gebruiksduur inclusief 3 vakanties met caravan (totaal ong 6000 van de 14.000 km) is het verbruik 1:15,2. Daarbij moet gezegd worden dat het woon-werkverkeer volledig elektrisch gereden wordt. Ik vind het geen zuinige hybride. Ik mag nog 3 jaar in de private-lease verder maar weet nu al dat ik privé niet snel deze auto weer zal aanschaffen.
Een jaar in bezit
- 17.200 km
De auto nu een jaar in bezit. Weinig tot niets aan bovenstaande toe te voegen. Zoals gezegd rijd ik via Private Lease deze auto en mag ik nog drie jaar. Dan waarschijnlijk een jong gebruikte aanschaffen. Dat zal waarschijnlijk geen Kia worden maar een EV of PHEV met een grotere range. Bij voorkeur een combi, die rijden toch wat voordeliger.
Totaalverbruik over een jaar 1:16,7 en dat met opladen als het maar enigszins mogelijk is en woon-werk zoveel mogelijk elektrisch. Dat kan echt beter!
Trekhaak
- 22.000 km
Er is verder weinig nieuws te vertellen behalve dat de Kia voorzien is van een nieuwe trekhaak. De vorige bleek losgetrild te zijn van de bevestiging aan het chassis dat deze vervangen moest worden. Wat minder succesvol was, is dat ook bij deze tweede trekhaak de contactdoos zo hoog geplaatst was dat deze bij een scherpe bocht naar links beschadigd/gekraakt zou worden door de caravankoppeling. Dat was bij de montage van de eerste trekhaak net zo eerste. Toen terug geweest bij de dealer en slordig opgelost. Uiteindelijk zelf een oplossing bedacht. Nu weer hetzelfde probleem, dealer reageert niet en heb de contactdoos maar wat naar beneden gedraaid. Niet mooi maar lost het probleem op. Leerbaarheid bij de dealer kennelijk laag.
Update en verbruik
- 30.000 km
Bijna staat de Sportage op 30.000 km. Afgelopen week de software van het infotainement systeem geupdate. Heel prettig dat je nu niet meer een piepje krijgt bij het overschrijden van de snelheid maar dat je een marge van overschrijding kan instellen tussen 0 en 10 km.
Verder nog een punt t.a.v. het verbruik. Eerder al aangegeven dat ik de Sportage flink vind verbruiken als je alleen de benzinemotor aanspreekt. Onlangs naar Dresden gereden. Bij volkomen lege accu en een max snelheid van 130 een verbruik van 1 op 12,5. Dat zijn wat mij betreft teleurstellende waarden voor een moderne auto.
Laatste week
- 37.000 km
De laatste week met de Kia Sportage. Volgende week wordt de EV6 geleverd. In feite is alles al gezegd in de voorgaande reviews. In het geheel tevreden over de kwaliteit en het comfort van de Sportage.
Gemiddeld verbruik over de 37000 km = 1:16,75. Ben ik niet van onder de indruk.
Op naar de volledig elektrische auto. Ook daarvan zal ik weer een review delen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Sportage
Had je deze auto's al gezien?

Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV DynamicLine | TREKKRACHT 1500 KG | CAMERA | APPLE CARPLAY/ ANDROID AUTO | Wij bieden ook financiering mogelijkheden aan.
- 2024
- 24.242 km

Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid DynamicPlusLine FACELIFT NU TE BESTELLEN | 1510KG TREKGEWICHT | Panoramadak met schuif- en kantelfunctie | Elektrisch bedienbare achterklep | Digital Key 2.0 | FCA 2.0 | HDA 2.0
- 2025
- 15 km

Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid DynamicLine FACELIFT NU TE BESTELLEN | 1510KG TREKGEWICHT | Stuurwiel en Stoelverwarming voor en achter | Privacy glass | Draadloze oplader voor smartphone
- 2025
- 15 km