Kia Sportage 1.6 T-GDi Hybrid GT-PlusLine (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sportage 1.6 T-GDi Hybrid GT-PlusLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 6.800 km |
Kia Sportage GT+ line HEV
- 6.800 km
Ik was al enige tijd opzoek naar een vervanger voor onze Renault Kadjar Bose een 1.5 diesel uit eind 2015.
Ik had een paar auto's op mijn lijstje staan die mij aanspraken zoals XC60, V60, Mazda CX5 en Mercedes C200.
Na een wat verschillende proefritjes kwam het toch niet tot een koop om verschillende redenen.
Ik kwam uiteindelijk bij de Kia terecht door mijn zwager.
Na wat rond kijken mochten we een proefrit maken in de Kia Sportage GT Plusline HEV uitvoering.
Ik was verbaast over de afwerking van de auto en het proefritje beviel me zeer goed, al moest ik eerst wel even wennen aan boze voorkant. Na veel reviews gelezen te hebben over dit model en de eland test gezien te hebben bleef ik enthousiast over de Kia. Uiteindelijk met mijn vrouw wezen kijken en in februari 2022 tot de koop over gegaan en de auto is juli 2022 geleverd.
We hebben gekozen voor de GT+ line HEV in de kleur blue flame. Deze uitvoering heeft eigenlijk alles aan boord wat je maar kan wensen en een ruime kofferruimte +- 587 liter en mag 1650kg trekken. Ik heb dan ook een afneembare trekhaak genomen als optie welke mooi is weggewerkt.
De eerste 6800km
De auto is erg comfortabel en bevalt me echt heel goed. Verder is hij erg stil, dat zie je ook als je de deuren of motorkap open doet overal zitten mooie rubbers die dichten alles mooi af.
De GT+ uitvoering heeft adaptieve dempers en past zich aan aan de rijstijl. Over het algemeen soepel verend, maar mooi stevig dempend.
De motor heeft 230PK en dat is ruimschoots voldoende.
Het verbruik in de zomer is gemiddeld 1 op 19 en in de winter 1 op 16.5.
Gemiddeld staat hij na 6800km op 1 op 17,5.
De zestraps automaat is misschien niet de snelste maar is onder alle omstandigheden gewoon lekker vlot. Het overschakelen van EV en motor gaat naadloos en merk je eigenlijk niks van.
De hulpsystemen doen goed hun werk en zijn in mijn beleving niet irritant aanwezig. Alleenstaande op de 60 wegen kan je beter de eventuele stuurhulp beter uit laten. Dit is ook gemakkelijk te regelen met een knop op het stuur.
De 360graden camera geeft een duidelijk beeld in hoge resolutie.
Ik was de auto elke maand wel, misschien voorkomt dat ergenissen van sensoren.
De adaptieve cruisecontrol werkt ook fijn en met 1 druk op het stuur kan je de afstand instellen tot je voorganger. Het automatisch aanpassen van de snelheid heb ik uit staan want we hebben hier in Nederland te veel borden staan denk ik :) . De matrix led verlichting is tevens ook een mooie feature.
Van mij mag de achteruitrij speaker wel wat zachter want de pieptoon lijkt wel een vrachtwagen. Als je 's nachts weg zou moeten en je moet achteruit dan is volgens mij de hele buurt wakker.
Het interieur is met mooie materialen afgewerkt en de hoogglansdelen kraken niet, en tot nu toe ook nog geen krassen. Met hoogglans moet je gewoon voorzichtig zijn ongeacht het merk van de auto.
De stoelen zitten comfortabel. De bestuurdersstoel heeft een geheugenstand welke je kan koppelen aan een gebruiker en schuift naar achter bij het uitstappen. De stoelverwarming en verkoeling werken snel en de stuurverwarming verwarmt het gehele stuur. Ook de achterbank heeft stoelverwarming en is de leuning te verstellen tevens is er achter ook afzonderlijk in te stellen climatecontrol. De ruimte achterin voor de kinderen is ruimschoots naar tevredenheid en de snel laders in de stoelen zijn mooi meegenomen.
De bedieningsknoppen in de auto zijn goed geplaatst en snel te bedienen. Het digitale paneel met snel knoppen is echt een mooie toegevoegde waarde. Het infotainment systeem werkt goed en steekt goed in elkaar en het gebogen scherm vind ik persoonlijk erg mooi. Het panorama dak welke open kan is een mooie aanwinst voor deze auto aangezien het interieur verder donker is.
De Harman Kardon set klinkt gewoon goed met 8 speakers. De sub zou misschien wat harder kunnen, maar niet zo overdreven als de Bose in onze vorige auto.
Punt van kritiek is de DAB+ ontvangst deze valt soms wat tegen. Deze is na de laatste update wel iets beter geworden, maar nog niet perfect. Mogelijk volgt hier nog een oplossing/update voor.
Ik krijg verder veel positieve reacties. Mensen reageren verbaast als ze in de auto gaan zitten met "is dit een Kia??".
Ja, Kia heeft met deze nieuwe generatie volgens mij een goede stap gezet.
Volgende de update bij 15000km met kosten van de eerst beurt.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Sportage


Uitgelicht aanbod

Kia Sportage 1.6 T-GDi 150PK DynamicLine Virtual Cockpit | Camera | Incl. garantie
- 2022
- 6.970 km

Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid GT-PlusLine Navi+BT+360-Camera Leder Stoelverw.+Koeling PCD Keyless Trekhaak 7 jr. Garantie
- 2022
- 7.912 km

Kia Sportage 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid DynamicLine - Uit voorraad Leverbaar! - Plug-in Hybrid - Navigatie - Adaptief Cruise Control - Climate Control - Apple/Android Carplay - Fabrieksgarantie Tot 2023
- 2023
- 10 km