Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine (2021) #3

autoreview

Kia Sorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine (2021)

Signalement

UitvoeringSorento 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst73.000 km
Lezerswaardering: 48%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe Auto

  • 14 km

12 november mocht ik na 3 jaar en 200.000km Skoda Kodiaq te hebben gereden mij nieuwe auto van de zaak ophalen. Een Kia Sorento 1.6 PHEV in de meest uitgebreide versie die er in NL te koop is.
De Keuze was tussen een Hyundai Santa Fe en de Sorento. uiteindelijk de Sorento net iets mooier bevonden.
Bij Stern Alkmaar de auto opgehaald. Werd bij ophalen niet herkend. Toch jammer bij ongeveer de duurste Kia die er in NL te koop is. Voor de rest goed geholpen. op naar 200.000 km

eerste beurt

  • 17.100 km

Eerste beurt. bij 17.100 km. Lastig om bij Stern een afspraak te maken telefonisch.
De Skoda moest om 30.000km+. De Kia moet om de 15.000km is voor mij een klein nadeel wordt 4 keer per jaar naar de garage.
Auto vier weken in decmeber/januari kwijt geweest. Vrouwlief had bocht te krap genomen en in contact met een andere auto gekomen. 5000,- schade en moeilijk aan onderdelen te komen.

Auto rijdt super. Elektrisch bereik ligt tussen de 48-56KM ACC werkt iets minder dan die in de Skoda. De Skoda bepaalde aan de hand van de snelheid van de voorganger of bij invoegen na in gehaald te worden of er geremd moest worden. In de Sorento is het altijd remmen wanneer er iemand (volgens de Sorento) te dicht bij komt. minpunt.
Aan alle elektrische hulp/snufjes e.d. moet je wennen. De ene bevalt wel de andere niet. is gelukkig makkelijk uit te zetten. Moet wel elke rit gedaan worden. Als je wilt kan je de hele rit genieten van piepjes, waarschuwingslampjes en trillingen in het stuur ;-).
Auto kan 30sec. autonoom rijden. bij weggewerkte strepen van bv wegwerkzaamheden ga je alle kanten op. uitzetten dus!

Bij eerste beurt twee dingen deuren achter gaan niet altijd open en achter remmen piepen vanaf dag 1. Doordat Kia expert ziek/vrij was wilde ze de
auto extra dag houden. gemeld dat het gecontroleerd kon worden bij volgende beurt. Auto zelfde dag weer opgehaald.

Wintersport in februari, heel comfortabel. verbruik is bij 130km/h 1:11.
Gemiddelde zit de Sorento nu op 1:19,6. Bij dagelijks verkeer (enkele rit 125km + laden op locaties) tussen de 1:20/25. t.o.v. de Skoda (1.4TSI + DSG) heel netjes te noemen deze had na 200.000km een gemiddelde van 1:14 ongeveer.

Op naar de volgende beurt.

tweede onderhoud

  • 34.750 km

Tweede onderhoudsbeurt.

Tevreden met de keuze voor Sorento. Echt heerlijk comfortabel en allerlei verwennerij.

Tweede wintersportvakantie eind maart was ook weer genieten van de auto.

Twee 'problemen' gehad.
Lekke band. mede oorzaak is dat de auto zwaar is . Gelukkig een thuiskomer onder de auto kon dus weg vervolgen na 30 min. Kosten 400,- euro voor de band.

Tweede een ster in voorruit. zat bij de zwarte stippen bij binnen spiegel.
Autotaalglas ging het proberen, kan daar eigenlijk niet. Na wegrijden bij eerste drempel scheurde de ruit bij de reparatie. Nieuwe voorruit kosten 4300,- .

Bij tweede beurt piepen de remmen nog steeds. gaan ze nogmaals controleren. Zelfde dag auto weer kunnen halen.

Derde onderhoud

  • 54.000 km

Derde onderhoudsbeurt gehad (officieel 45000km) ietsje later dan gepland.
Vier keer per jaar langs bij de garage vind ik wel genoeg.

Wederom bij Stern niet mogelijk om een telefonisch een afspraak te maken.

Probleem gehad met de (start) accu bij ongeveer 40000km. Na zondag een rit van 100km. Maandagochtend geen enkel teken van leven in de auto geen lamp, geen klik helemaal niks. Leasemaatschappij gebeld deze gingen iemand sturen. na 30 min kwam er een sleepauto aan. Moest me naar garage brengen. Mopperend kwam de meneer uit zijn auto. Het eerste wat hij kon zeggen "alles moet los anders neem ik je niet mee"

Na goedemorgen gezegd te hebben gaf ik aan dat er een elektronisch slot op de plug-in stekker zat en deze nu niet los kon.
Gelukkig had ik het bestuurdersportier al van slot gehaald met de sleutel zodat de motorkap open kon worden gemaakt, anders was meneer zijn humeur helemaal vergaan deze ochtend.
na hulp van een jumpstarter kwam de Sorento weer tot leven met alle toeters en bellen van het alarm 7 uur 's ochtends.
Naar garage zelf gereden en na 2 hr en een nieuwe accu weer op pad. Slordig zo snel accu defect maar het blijft techniek.

Ander vervelend punt aan de auto is het harde geluid van de auto als hij achteruit moet. om 6 uur 's ochtends is het echt te hard. Buurvrouw klaagt al veel erover. Garage mag niks doen en software gaan ze er niet op aan passen. Zelf geprobeerd het luidsprekertje te elimineren maar het lijkt erop dat ik de neus van de Sorento los moet gaan halen om er bij te komen.
Luidspreker zit niet achter een zekering. Als iemand een oplossing weet hoor ik het heel graag!

verbruik is nu 1:19,5 over 54000km.
een vakantie zonder stekkeren naar Oostenrijk.
een vakantie zonder stekkeren naar Frankrijk.
en een caravanvakantie naar Frankrijk. (1200KM met caravan erachter)
Langste elektrische afstand is 56,0 KM

Bij onderhoudsbeurt Grote software update gehad, wat er veranderd is weet niemand mij te vertellen, wellicht ga ik dat nog ontdekken.

Over het algemeen tevreden over de auto. Hulpsystemen worden af en toe als irritant ervaren ( teveel ruimte t.o.v. voorganger, zenuwachtige stuurhulp, piep hiervoor piep daarvoor) heeft gedeeltelijk met drukte op weg te maken. Bij ritjes naar Friesland (rustiger) zijn ze voor je gevoel minder irritant.

vierde onderhoud

  • 73.000 km

Vierde onderhoudsbeurt. Stern nogmaals geprobeerd. Ging wederom mis. Besloten weg te gaan bij Stern.

15 december verlate afspraak gemaakt bij Wensink.
rustige dealer met aandacht voor klant. (1e indruk).
Met Picanto automaat op pad gestuurd.

Weinig opvallende zaken afgelopen maanden. op wat kleine dingen

Rijbaan-assistent grijpt af en toe in. lijkt door licht afwijking in uitlijning te liggen. stuur staat klein beetje scheef op bepaalde weggedeelten.

Camera bij achteruitrijden blijft af en toe hangen of krijg zwart beeld.

Voor de rest probleemloze auto tot nu toe. Ik ben dik tevreden over de Kia.

Ben door energieprijzen gestopt met thuisladen. de overheid is het elektrisch rijden/stekkeren niet meer aan het ondersteunen.
(het hoeft mij ook niets op te leveren).

Prijsplafonds e.d. hebben geen zin voor mij doordat ik 3 jaar geleden gasloos/full electric ben geworden. kom ik dik boven het plafond uit.

Werkgever heeft vergoeding al naar 42 cent gezet per KWh op dit moment betaal ik 70 cent per KWh. per 1 januari zal dit 90 cent per KWh worden.
verbruik ligt met laden op werk rond de 1:15. Hopelijk komt het weer in balans om ook te kunnen laden thuis.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Sorento

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.