Kia Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sorento 1.6 T-GDi Hybrid ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Sorento Hybrid Executive
- 180 km
Zo, vandaag mijn nieuwe lease-auto opgehaald bij Kia dealer VDNS in Venlo. Na mijn vorige keuzes voor Audi (A6 Avant 2.0 TDI) en BMW (320d ED Touring Exec.) heb ik het nu over een geheel andere boeg gegooid met een Kia SUV. Collega's vroegen of ik gek geworden was. Jazeker, maar wel op iets bijzonders! Ik denk overigens dat menigeen zich de komende tijd zal verbazen over de looks en kwaliteit van dit product...
Ik volg de Koreaanse opmars van Hyundai / Kia al enige jaren met de nodige ver- en bewondering. Ze zijn de meeste Japanners (ik denk aanvankelijk hun grote voorbeeld) inmiddels voorbij, en hebben serieus de jacht geopend op de mondiale top 2: Toyota en VW. De razendsnelle route van hun business model in de afgelopen decennia is indrukwekkend: van 'goedkoop', via 'kwaliteit', naar heden ten dage 'state-of-art (e-)techniek' & 'fraai design'. Goedkoop is het allang niet meer, maar value for money is echt heel goed.
Afgelopen najaar diverse mogelijkheden bekeken als opvolger voor mijn BMW Touring. Na jaren dieselen, nu sowieso op zoek naar een benzine of hybride. Reden: Het aantal km's is de afgelopen jaren gedaald naar <30.000km/jr. Mercedes: duur en niet echt mijn ding. Audi: idem., kon me ook niet echt bekoren. BMW: zeer fraaie nieuwe 330i Touring geconfigureerd en proefgereden. Enerzijds een bekend gevoel, anderzijds een mooie doorontwikkeling van een uitstekende (sport)auto. Maar uiteindelijk toch ook weer onbeschoft duur wanneer je de optielijst begint aan te vinken. 65k€ alsof het niets is. Het zal aan mij liggen, maar ik vind productwaarde (ja, incl. imago) en prijs niet meer echt in verhouding bij de Duitse merken.
Mijn oog viel ook nog op iets heel anders: een efficiënte Aziatische hybride in een stoere SUV jas. De Toyota Highlander Hybrid (Amerikaanse auto die met hybride aandrijving naar Europa komt) vind ik een mooie auto en de aandrijflijn schijnt top te zijn. Echter prijzen en levertijden afgelopen herfst beide nog een groot vraagteken. Ook nog even gesnuffeld aan een Lexus NX 300h. Echt een mooi en chique Japans kwaliteitsproduct, maar de auto is met zijn aandrijflijn en infotainment echt gedateerd (bezit nog de voorloper van de huidige RAV4 aandrijving). Enfin, eigenlijk al besloten weer voor een sportieve BMW Touring te kiezen en toen viel het persbericht van de Sorento Hybrid binnen: In de Executive versie een full-full-full option indrukwekkende verschijning met een prijs een stuk onder de 60k€! Meteen de lokale dealer gebeld en binnen 3 dagen kon ik een stukje rijden in exact deze configuratie. Drie straten verder had ik mijn keuze al gemaakt. Yep, dit wordt 'm. De auto is zó compleet dat slechts de volgende opties zijn aangevinkt: Gravity Blue metallic (grote auto's vind ik mooier in donkere kleur), rubber mat voor achterin de bak en een (afneembare) trekhaak. Incl. alle bijkomende leges etc. 58k€.
Eerste ervaring na 180km rijden: Looks: hij stond mooi glimmend voor de deur en hij maakt indruk door zijn formaat en stoere, ietwat Amerikaanse uiterlijk. Qua rijden wordt je meteen vrienden met deze grote vriend: Bediening is in alle opzichten erg makkelijk en intuïtief. Zeer goede stoelen met verwarming en koeling. Tevens volledig elektrisch instelbaar met 2 berijder geheugeninstellingen. Verder is het gewoon een Samsung Galaxy op wielen, je kunt het zo gek niet bedeken of het zit erop, en daar laat ik het bij qua infotainment...;-) Rijden: Verrassend direct sturend en respons voor een auto van dit formaat (4.86m) en gewicht (bijna 1.800kg). Je hebt geen moment het gevoel met zo'n groot ding aan het rijden te zijn. De wisselingen en samenspel tussen verbrandings- en elektromotoren gebeurt zonder dat je het merkt. Je moet regelmatig op het dashboard spieken om te zien welke configuratie het werk doet. De 6-traps automaat doet hierbij prima zijn werk. Gaspedaal intrappen is dubbele power: dan sprint de Sorento echt een stukje door. Het is echter een echte tourauto die vooral uitnodigd tot relaxed cruisen. Uit professionele reviews vernomen dat hij een tikkeltje hard is afgeveerd en dat kan ik wel beamen (vandaar 4 sterren voor comfort). Echter na een uurtje heb ik dit niet meer echt waargenomen, snelle gewenning...? Gebruiksgemak: tja, ik heb een gezin met 2 pubers en mag zelf graag 2 racefietsen achterin gooien en met een maat meermaals per jaar erop uittrekken naar Ardennen, Vogezen en Alpen. Dit is een XXL-auto met zelfs 7 zitplaatsen als het moet (2 ingeklapte zitplaatsen). Als 5-zitter misstaat de classificatie 'mini-van' zeker niet! Verbruik nog weinig van te zeggen, maar na een eerste 180km gemixed rijden geeft de boordcomputer een nette 7.4l/100km.
Volgende update na een km'tje of 5.000!
Update 15/05/21
- 1.800 km
Update na een maandje rijden in de Sorento (mix van kom, buitenwegen en snelweg):
++ Rijden, laadruimte, stoelen/(zit)comfort, full options, looks >> Heerlijk zoevende reiswagen met erg veel luxe aan boord. Veel vermogen, maar de auto nodigt uit tot relaxed cruisen. Fijne aandrijflijn: Wisseling EV/verbr.motor en schakelen via de 6-traps automaat gaat geruisloos en soepel. Vrouw & kids zijn dol op de nieuwe voiture ;-)
+ Verbruik >> 2e tankbeurt: 6.7l/100km (zelf berekende waarde). Laag verbruik in de kom agv veel EV-modus. Op de snelweg 6-6.5l/100km bij 100-110km/h, maar snel omhoog bij hogere snelheden. Zoals vaker geconcludeerd in reviews lijkt de Hybride functie vooral zijn werk te doen in de stad en tot ca. 80km/h. Daarna verdwijnt het effect en heb je met zo'n auto gewoon veel frontaal oppervlak = windweerstand. Ben benieuwd naar de verdere evolutie van het verbruik.
+/- Infotainment >> Uitgebreid en goed werkend systeem, maar touchscreen vind ik gewoon lastig bedienen tijdens rijden. Heb toch liever een draaiknop onder mijn rechterhand. Spraakbediening is leuk, maar werkt hier niet feilloos.
Verder opvallend: Bereik is een keurige 900km, maar bij een vrijwel lege tank (volgens boardcomp.) past er écht niet meer in dan 60l tegen een spec. van 67l. Hij zal toch geen reserve van 7l aanhouden...? Mensen reageren positief op de auto; word regelmatig aangesproken en ook onderweg gaan (vragende) duimpjes omhoog. Zal vermoedelijk te maken hebben met feit dat er nog weinig Sorento's rondrijden.
Update 01/01/22
- 19.200 km
Korte update na bijna 20.000km met daarin o.a. de eerste beurt (15.000km), enkele lange ritten van >1.000km en de eerste ca. 5.000km's op winterbanden:
++ De Sorento is nog steeds een uiterst comfortabele, stille en luxe reisgenoot met veel zit- en bagageruimte.
Geen enkel mankement tot nu toe en ook de eerste servicebeurt was positief. Afspraak maken bij de dealer, koffie drinken en wat werken op de laptop in de koffiecorner, en hup exact binnen de afgesproken 1u weer wegrijden.
Opvallend hoe uitgerust je uitstapt na (zeer) lange ritten, o.a. enkele ritten > 1.000km gereden. Zeer stabiele wegligging, stilte, ruimte, zitcomfort en een veelvoud aan goedwerkende rijassistentiesystemen zorgen m.i. hiervoor. Vrouw en kinderen (en overige reisgenoten) zijn erg tevreden passagiers aan boord van dit ruimteschip ;-)
Tot slot het gemak waarmee je deze auto vollaadt met spullen, of mensen, is erg fijn. Echt in één handomdraai maak je er een 7-zitter van en ook de fietsdrager blijft steeds vaker ongebruikt (racefiets gewoon achterin op de bagage). 900L bagageruimte (in 5-zits modus) is gewoon een mini-van.
+/- Infotainmentsysteem nog steeds matig en lastig bedienbaar, spraakfunctie helaas te gebrekkig om te gebruiken (zie eerdere opmerkingen). Mediafuncties via je smartphone en het geluid van de boxen zijn overigens wel ++ !
Tevens geef ik voor het verbruik nu een puntje minder: 7.59L is momenteel het gemiddelde over ruim 19.000km (alle tankbeurten en gereden km's bijgehouden en genoteerd in excel). Wat opvalt is het aanzienlijke verschil tussen enerzijds stadsverkeer en max. 100-110km op snelwegen en anderzijds >120km. Rijd je lokaal en op NL snelwegen dan is het verbruik een keurige 6.5L gemiddeld (met aldus een bereik van ca. 900km).
Ga je >120 rijden op D of F snelwegen dan stijgt het verbruik snel naar >8-10L (en duikt het bereik naar 700km). In ieder geval is de zuinigste tankbeurt tot nog toe 6.4L (zomer en alleen NL) en de minst zuinige 9.5L (recent met ruim 600km volcontinu 135-140km op de F snelweg bij 5gr en op winterbanden). Al eerder geconcludeerd: het Hybride systeem werkt prima in de stad en op lagere snelheden, maar verliest zijn functie op hogere snelheden. Maar gezien het formaat van een Sorento ben ik misschien wat te kritisch op het verbruik en is 7.5L wel een mooie score. Maar ja, ik heb hiervoor dan ook jaren zuinige en moderne diesels gereden met rond de 4.5-6.5L verbruiksreferenties ;-)
Update 60k
- 60.000 km
Update 60.000km.
Afgelopen zomer problemen gehad met een vervelende storing in de koeling van het hybridesysteem. Uiteindelijk na 3 bezoeken aan de dealer opgelost door vervanging van een onderdeel (bleek een minieme lekkage te zijn). In de tussentijd wekenlang rondgereden (mocht van de dealer) met een irritante storingsmelding die in het digitale dashboard zichtbaar bleef. Bij richting aangeven schakelt op die plek ook een camera in, en daarna weer de storingsmelding met een kortstondige pieptoon. Zoals gezegd erg irritant. Verder weinig toe te voegen: het blijft een fijne en zeer ruime reisauto. Enkele updates van het multimediasysteem zijn positief. Verbruik schommelt tussen de 6,5 en 7,5l/100km. Laag bij stadsverkeer en tot 110km/u. Ga je naar de +120km/u gaat het snel omhoog.
O ja, met tanken heb ik inmiddels door hoe je er wat meer in krijgt. Door ‘nadruppelen’ krijg ik er inmiddels vele liters meer in dan de initiële stop van de pomp. Zo’n 64 a 65 liter heb ik al getankt bij een vrijwel lege tank. De 67l tank zal dus toch wel kloppen. Gunstig voor de actieradius, ik rij nu met een tankstop naar ons appartement aan de Costa Brava.
Op naar de 100.000!
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Kia Sorento 1.6 T-GDi 230pk Hybrid Aut 7-zitpl. ExecutiveLine
- 2021
- 22.877 km

Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid 2WD ExecutiveLine 5p. | FULL OPTIONS
- 2023
- 15.000 km

Kia Sorento 1.6 T-GDI Plug-in Hybrid 4WD ExecutiveLine 7p. | Lederen bekleding | Panoramadak | BOSE Audio | Adaptieve Cruise Control |
- 2021
- 56.205 km
Lees ook

Kia Sorento - afscheid duurtest

Is een plug-in hybride geschikt voor terreinrijden?

Kia Sorento PHEV - Duurtestgarage

4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

Kia Sorento PHEV vs. Seat Tarraco PHEV - Dubbeltest
