Kia Rio 1.5 LS Ice (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Rio 1.5 LS Ice |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 159.470 km |
KM-stand laatst | 187.910 km |
Fijne auto, daar lag het niet aan.
- 187.910 km
In 2020 besloot ik, na problemen met mijn vorige auto, terug te stappen naar een 'known good'. Naar een auto die ik goed ken, waar ik al ervaring mee had en veel plezier mee had gehad; Een Kia Rio. Door mijn ervaring koos ik ok voor een Kia Rio 1 facelift in sedan uitvoering, hand geschakeld en met de 1.5L 16V motor.
Dit had ik in het verleden ook gehad en los van gebruikelijke slijtage, eigenlijk nooit echt problemen gehad. Maar die eerste keer was vrijwel nieuw, in 2005. Nu, 15 jaar later, is de auto een stuk meer op leeftijd en dat brengt wel wat puntjes met zich mee waar je rekening mee moet houden.
Deze auto's hadden altijd al een 'probleem' met de distributie-set. Al toen ik mijn eerste Rio net had werd bekend dat de distributie-set sneller moest worden gedaan, dan dat in de boekjes stond. en ook de schokbrekers achter waren een mij bekend punt.
Om die reden is 1 van de eerste investeringen die ik deed na aankoop, het preventief laten vervangen van de distributie-set. Nota bene door de merkdealer zelf. Het was mij immers onduidelijk hoe oud de distributie-set bij aankoop was.
Daarna begon eigenlijk het genieten van de Kia weer.
De auto reed vertrouwd en comfortabel, ondanks zijn leeftijd.
Voor wie zich afvraagt waarom ik de auto niet kocht met een nieuwe distributie-set en APK: Gezien de prijs die ik eruit wist te halen zat een nieuwe distributie-set er simpelweg niet in. Een APK dus ook niet, mede omdat ik de auto meteen mee wilde kunnen nemen, met nog ruim een half jaar APK.
Pas bij de eerste APK liep ik tegen een probleem op: Hoogteregeling van een koplamp werkte niet en beide wiellagers achter werden afgekeurd.
Dat viel mij voor een auto van deze leeftijd reuze mee, zeker gezien dit de eerste APK met deze auto was.
Na het vervangen van beide achterwiellagers en het verwijderen van de schakelaar voor de hoogteregeling in het dashboard (dat blijft een gek iets) werd de auto goed gekeurd en konden we weer een jaar door.
Eigenlijk heb ik nooit echt grote problemen gehad met deze Kia. Na een tijdje paste ik de standaard 1-din radio aan naar een dubbel-din met achteruitrij-camera. Die camera is na het inruilen van de Kia blijven zitten, de radio niet. Van mijn eerste Rio had ik een zelf geïmporteerde veerpootbrug over die ik in deze Rio het geplaatst, en heb laten zitten bij verkoop. Ja, ik voelde het verschil wel bij het rijden met en zonder veerpootbrug in de Rio. Trek maar eens wat vlotter een klaverblad bocht door.
Uiteindelijk ontstond er voor mij een vertrouwens probleem met de merkdealer. Na een ongeval en na de uiteindelijke reparatie daarvan, was mijn vertrouwen in het merk Kia weg alsmede het plezier met de auto.
Het is dan ook dát geweest, en niet de auto zelf, waarom ik besloot de auto in te ruilen bij de aankoop van iets totaal anders. Ik verkocht de auto niet omdat de auto niet langer deugde, maar omdat het plezier ermee weg was en na bijna een jaar ook niet was teruggekeerd.
In principe is de Kia Rio een hele fijne, relatief zuinige en best comfortabele auto voor de prijs die je ervoor betaald. Ook het verbruik en de wegenbelasting vallen best mee en daarvoor heb je dan een auto met best wat comfort en ruimte. Zolang je bij de 1.5 16V DOHC motor let op de leeftijd van de distributie-set en kijkt naar de achter schokbrekers, heb je er eigenlijk een makkelijke, fijne auto aan en wat dat betreft zou ik zo weer kiezen voor zo'n auto.
Het is puur mijn ervaring met het merk Kia, waarom ik voorlopig géén Kia meer zal kopen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren