Kia Picanto 1.2 CVVT Exterior Pack (2012)

autoreview

Kia Picanto 1.2 CVVT Exterior Pack (2012)

Signalement

UitvoeringPicanto 1.2 CVVT Exterior Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst11.356 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Goede deal

  • 11.356 km

Daar ik regelmatig ook reviews van andere gebruikers lees, vond ik het tijd worden om zelf ook een review te schrijven. We hebben de auto nieuw gekocht en bewust heb ik een jaar gewacht voordat ik de review schreef. Inmiddels heeft onze Picanto ruim 11dkm gereden.

Algemeen
In de overweging om uiteindelijk voor een Picanto te kiezen hebben wij ons laten leiden door het totaalconcept. Het is een scherpe prijs voor veel auto. De algemene indruk was toen (en nu nog steeds) dat je in een klasse groter rijdt.

De Picanto is leuk compleet aangekleed.
Exterieur, alles in kleur gespoten, led's voor en achter, projectie koplampen, electrisch inklapbare spiegels, 15 inch velgen etc.

Interieur, electrische ramen rondom, airco, radio-cd mooi geïntegreerd, degelijk aanvoelend dashboard en ruimtelijk. Degelijkheid geldt ook voor de knoppen en de bediening. Onlangs kwam ik er ook achter dat de auto zelf een (geluid)alarm heeft (standaard op een Picanto!). Daarnaast natuurlijk de 7 jaar garantie. Kortom, hele aardige auto voor relatief weinig geld.

Wat valt er tegen
Het motto "het moet uit de lengte of de breedte komen" geld ook voor de Picanto. Het totaalconcept is goed, maar er zijn kwalitatief wat minpunten.
- De kwaliteit van de Radio/Cd en speakers is zeer beperkt.
- De vloerbedekking en matten zijn van matige kwaliteit. De bestuurdersmat is ter hoogte van het gaspedaal al bijna doorgesleten en we dragen echt geen bijzondere schoenen.
- de stoelbekleding is bijzonder vlekgevoelig, handig bij een tweede auto die metname voor het vervoer van de kinderen wordt gebruikt... maar niet heus.
- kwaliteit van de lak-> per ongeluk stroomde onlangs de benzine langs de tankdop. Hoewel meteen met een doek weggeveegd en thuis meteen met warm water en sop schoongemaakt, blijf je een gele gloed zien. Dit heeft zich vermengd met de witte lak en gaat zelfs met wax niet weg.
- De auto wordt tenminste eens per twee weken gepoetst. Desondanks is dat voldoende om in de winter het zout te laten intrekken, zodat je plekken hebt, waar het is ingevreten en niet meer weggaat. Bij het wisselen van de winter naar de zomerwielen viel mij bovendien op dat afwerking aan de binnenzijde van de velgen zeer matig is. Scherpe randen, matig spuitwerk etc.

De motor betreft de 4 cylinder 1,25. Deze valt in algehele zin tegen. De auto komt in eerste instantie vlot van de plaats, maar zakt daarna feitelijk in. Een beetje het idee van "O nee, ik heb toch geen zin". Kortom, wat futloos. De Picanto heeft dientengevolge weinig zin om toeren te maken. Voor de beeldvorming, begin jaren negentig hebben wij een Daihatsu Charade gehad met dezelfde inhoud en 90pk. Hoewel al lang geleden kan ik met recht zeggen dat die motor een wereld van verschil was. Veel sportieve en hoe meer toeren hoe meer zin de auto erin leek te hebben. Ik realiseer me dat het hier niet om gaat bij dit soort auto's, maar ik had het graag anders gezien. Qua comfort, is de auto best stug en de uitslag van de schokbrekers is wat kort. Als een drempel vlot genomen wordt, zit je achter snel aan het maximum en krijgt de auto een springerig effect.

Tot slot het verbruik. Dit is de grootste tegenvaller. De ritjes zijn weliswaar kort en we zijn niet alleen gefocussed op een laag gemiddeld verbruik, maar 1 op 13,5 vind ik ronduit slecht in de moderne tijd voor een auto van dit formaat. Bovendien wijkt het fenomenaal af van de fabriekswaarden! Kia kan beter voor wat betreft het verbruik eens bij Fiat Panda of de VW Up gaan kijken. Dat scheelt een slok op een borrel (benzine).

Totale waardering: 7,5
Wij hadden 'm van te voren nog beter verwacht. Het is een volwassen autootje, smoelt goed, voelt goed en heeft in het eerste jaar niet een keer een storing gehad. Desondanks laat hij hier en daar steken vallen. Dit is uiteindelijk ook logisch, want daar is de prijs naar en zoals aangegeven moet het toch uit de lengte of de breedte komen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.