Kia Picanto 1.0 CVVT LPG ISG ComfortLine (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Picanto 1.0 CVVT LPG ISG ComfortLine |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 26.900 km |
De allereerste splinternieuwe auto
- 35 km
Gisteren was het eindelijk zover. Mijn eerste splinternieuwe auto!
Geen Mazda dit keer, en ook niet eens Japans, maar wel in mijn ogen de beste keus voor prijs/kwaliteit.
Een zuinig en betrouwbaar autootje op LPG was mijn eis, dus kwam ik bij de Picanto uit.
Mede ook omdat ik goede ervaringen had met het rijden in een Picanto van een goede vriend met dezelfde 1.0 3 cylinder motor.
De eerste kilometers vielen al direct in goede aarde en de eerste indruk is eigenlijk nog beter dan ik had verwacht.
Zowel op benzine als op LPG rijdt het wagentje geweldig, eigenlijk nog beter dan de Picanto uit 2012 die ik als referentie gebruikte. Wat vooral opvalt, is dat op beide brandstoffen het rijden en optrekken soepeler gaat dan bij het model uit 2012.
Die heeft namelijk de (in mijn ogen) vervelende eigenschap het vermogen niet gelijkmatig te verdelen. Wanneer je te snel optrekt, heb je 1x klap een enorme duw in je rug, en wanneer je dan te vroeg opschakelt is onmiddelijk de levedigheid er weer uit en lijkt er niks te gebeuren als je het gas stevig indrukt. Deze nieuwe picanto heeft daar bijna geen last van.
Het is dus duidelijk merkbaar dat er kleine wijzigingen zijn aangebracht in o.a. de versnellingsbak en de motor hiervoor.
Het start/stop systeem is even wennen. Ik kan er nog niet helemaal de logica van ontdekken omdat ie soms wel afslaat en weer start als je de koppeling intrapt en soms ook niet. Wellicht is dat een kwestie van gewenning.
De auto is verder voorzien van het enige leverbare luxe pakket "comfort line" dat helaas in tegenstelling tot het eerdere "comfort pack" wat minder luxe kent.
Geen elektrische ramen achter dus, en handbediende spiegels. Ook geen in kleur gespoten handgrepen en spiegels, maar, daarentegen wel speakers achter in de deuren.
Komende tijd zal ik veel met de auto gaan rijden, dan kan ik hier meer vertellen over de rijeigenschappen, het verbruik en natuurlijk de duurzaamheid.
De eerste week
- 825 km
De eerste week zit erop. Zijn er bijzonderheden? Nee eigenlijk niet.
De auto rijdt gewoon goed, maar waar iedereen natuurlijk nieuwsgierig naar is, is het brandstofverbruik.
Intussen twee keer LPG getankt, waarvan nu vandaag de laatste keer echt helemaal de tank leeg te hebben gereden. De auto schakelt ongemerkt gewoon over op benzine en rijdt onverstoord door. Het reservelampje ging aan en al na 5-6km was de tank leeg, dat vond ik wel erg vlug. Met moeite ging er 21 liter LPG in het tankje en het verbruik ligt rond de 1:14. Met een redelijk pittige rijstijl niet heel slecht, maar het kan wat mij betreft nog wel wat beter.
Nadeel: je redt nog net geen 300km op een volle tank LPG, en dan is het wel even goed opletten als je niet gewend bent zo " vaak" te hoeven tanken.
Kilometervretertje
- 1.825 km
1000km verder, een kleine update:
Het autootje went al snel, mede door het bedieningsgemak en de ergonomie van de cockpit.
De eerste afspraak bij de garage is gemaakt, na een kort bezoek aan de KIA testdag gisteren.
Een kleine storing in de autoradio die soms ineens uit en weer aan gaat, verder geen centje pijn.
Op LPG verbruikt de auto nog hetzelfde, zo tussen 1:13 en 1:15, benzine gebruiken maakt het wel iets zuiniger, zo 1:17 grofweg.
Al met al een hele verbetering ten opzichte van mijn vorige grote auto.
Na een kort bezoek aan de Kia-dealer is ondertussen de accu vervangen i.v.m. een verstoring in de radio, die soms ineens uit en weer aan sprong bij het ingrijpen van het start / stop systeem. Dit probleem lijkt nu verholpen en we kunnen weer onverstoord het winterseizoen tegemoet.
Klein maar dapper wagentje
- 7.505 km
Het winter seizoen is in volle gang, en het valt me op dat met de huidige gladheid het wagentje moeiteloos over de weg gaat. Wegligging is behoorlijk goed en wanneer je dreigt de controle te verliezen grijpt het ESP systeem in (misschien iets aan de late kant, maar toch). Je kunt heel gek doen met deze auto maar je krijgt m niet zomaar van de weg af. De verstoringen met de radio en het start-stop systeem zijn nu allemaal opgelost. De parrot-carkit die was ingebouwd bleek een boosdoener te zijn en de dynamo is ook nog vervangen. De auto is nu ruim 3 maanden in bezit en heeft 7500km gereden. In het voorjaar verwacht ik dus de eerste beurt, waarvan de prijs mij wel tegenvalt. 200 Euro vind ik veel geld voor een beetje olie en een filter. Wat eenvoudig rondvragen resulteert al in gehalveerde prijzen, en zolang je het onderhoud niet bij de Kia dealer doet maar wel volgens de voorgeschreven normen is er niets aan de hand. Al met al dus een voordelig autootje waar ik nogsteeds zeer tevreden over ben.
eerste onderhoudsbeurt
- 13.700 km
De eerste onderhoudsbeurt is uitgevoerd door de Kia dealer hier in het dorp. Geen bijzonderheden. Verder ook eigenlijk niets te melden over de auto. Alles functioneert zoals het hoort. Enige dat me stoort, maar waar helaas weinig aan te doen is, is het feit dat er vaak getankt moet worden omdat er veel minder gas in de LPG tank te krijgen is dan opgegeven. Volgende week gaat de auto mee op vakantie naar Frankrijk, eens kijken hoe de beruchte klim bij Luik verloopt.
Vooralsnog dik tevreden, betrouwbaar en goedkoop rijden is in elk geval geen probleem met dit autootje.
Zorgeloos rijden
- 20.110 km
Eigenlijk is er weinig bijzonders te melden. Ondertussen de vakantie naar Frankrijk met succes beleefd. Het driepittertje had wel wat moeite om de beruchte klim bij Luik te nemen, maar anticiperen en tijdig terugschakelen naar de vierde versnelling was eigenlijk alles dat nodig was.
Kort na de vakantie begon er een zacht geluid hoorbaar te worden, vermoedelijk ergens afkomstig van de motor en of aandrijving daarvan. Hoewel de dealer niets kon vinden en me adviseerde gewoon door te rijden, werd het geluid wel herkend.
Verder rijdt de auto onverminderd voort.
Vertrek Kia
- 26.900 km
Vandaag gaat de auto helaas terug naar de dealer.
I.v.m. verandering van werk, gebruik ik de auto eigenlijk nu amper nog en is daardoor overbodig geworden.
Iets meer dan 1 jaar en 3 maanden hebben de teller nog onder de 30.000 weten te houden. Een respectabele km stand voor dit kleine dappere wagentje.
De auto gaat absoluut niet terug omdat ik ontevreden ben, integendeel, maar puur kosten overwegingen.
Vanaf vandaag is het weer de beurt aan een van mijn rode Mazda's om me te vervoeren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.