Kia Picanto 1.0 CVVT (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Picanto 1.0 CVVT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 1.079 km |
Net binnen
- 34 km
Ik ga nog geen sterren geven, want met 34km op de teller is dit niet eerlijk. Wel alvast mijn eerste bevindingen, maar dan vergeleken met mijn vorige auto, een Hyndai Getz met 1.1 motor.
Ik moet zeggen dat het 3 pittertje stil is, veel stiller dan de eeneïge drieling of de daihatsu's (zelfde motoren). Ik heb nu alleen in de stad gereden, dus wat het doet bij 100/120 komt nog.
Wat mij wel tegenvalt tegenover de minder sterke hyundai motor is dat de kia motor een enorme dip heeft net nadat je wegrijdt of overschakelt. Je merkt dat het hele motormanagement bedacht is om snel te schakelen. Het eerstje puntje gas rijdt de auto goed weg en ook met snel schakelen gaat het vlot, maar oh wee als je tussendoor net iets wilt doortrekken. Nou vergeet het maar, je hebt het gevoel dat je net in een versnelling te hoog zit. Iets wat ik bij mijn minder sterkere Hyundai toch echt niet had. En vergeet niet dat de Hyundai ook nog eens 100KG zwaarder is.
De afwerking is ook een stuk minder dan die van de Hyundai, nu valt het mij pas op dat de Getz toch een hele nette volwassen auto was. Natuurlijk is de Picanto een stuk goedkoper dus ik zal daar dan ook niet te veel over klagen.
Geluidsniveau binnen is goed, volgens mij weer iets beter dan die van de Getz. Als je over drempels rijdt maakt het toch minder geluid. Dit kan natuurlijk ook aan de leeftijd van de Getz hebben gelegen, deze was tenslotte al weer 8 jaar.
Verbruik weet ik dus niet, dit komt nog wel. Van de Hyundai was het sterk afhankelijk van het weer. In de winter ongeveer 1:13 en in de zomer ongeveer 1:16. De laatste tankbeurt zat ik zelfs op 1:18, maar veel 80km ritten, maar dat is echt een uitzondering. Ik ben benieuwd wat de picanto gaat doen.
Persoonlijk minpuntje, de achteruitkijkspiegel zit op een wel heel irritante plek. Precies in mijn blikveld, dus fietsers, opletten, want het wordt lastig om je op tijd te zien. Ik had vandaag al 2 keer de neiging om dat ding er af te trekken.
en weer wat verder
- 123 km
Vandaag mijn broer er in laten rijden, hij heeft een Daihatsu Sirion met de 3 pitter. Hij vindt de Kia vlot rijden, op de snelweg niet zo vlot als de Daihatsu, maar wel veel stiller.
Verbruik
- 1.079 km
De eerste twee tankbeurten zitten er op. Eerste tankbeurt kwam uit op gemiddeld 1:16,7, natuurlijk af en toe kijken hoe vlot hij was en sommige stukken wat meer gas gegeven. Tweede tankbeurt rit zwolle en een rit amsterdam en wat woon- werk verkeer. Meeste stukken 130 gereden en uiteindelijk kwam de teller op 1:18,9. Zeker niet slecht, dit zal nog wel wat beter worden, met een beetje goede wil zal 1:21 zeker haalbaar zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.