Kia Picanto 1.0 CVVT (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Picanto 1.0 CVVT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 18.977 km |
Review Kia Picanto 2011 1.0 CVVT Airco
- 10.095 km
Sinds 1 juli 2011 in bezit van deze Kia Picanto 1.0 CVVT. Dit is de meest kale uitvoering (wel airco) en direct uit voorraad bij de dealer gekocht. Hiervoor reed ik 2 jaar in een Opel Vectra B2 2.6 V6. Ik heb deze radicale overstap genomen vanwege financiële overwegingen en economische ontwikkelingen.
Mijn vorige type auto heb ik bewust gekocht aangezien ik graag een sportieve auto met veel pk's wilde maar al snel bleken de gemiddelde maandelijkse kosten veel hoger dan verwacht, met name in onderhoud en stijgende brandstofprijzen.
Mijn zoekopdracht richtte zich dus al vrij snel in de sector van belasting vrije auto's en waren de volgende criteria punten voor mij belangrijk:
- laag brandstofverbruik;
- weinig onderhoud;
- geen belasting;
- garantietermijn;
- relatief goedkope verzekering;
- sportief uiterlijk.
Aangezien ik vrijwel geen budget had, moest ik ook kijken naar de type leningen. Mijn zoektocht begon rond juni 2011 en op dat moment vergeleek ik de kleine type merken van Kia, Toyota, Renault en Citroen. Al vrij snel kwam daar de Kia Picanto voor mij uit naar voren vanwege het sportieve uiterlijk en de 7 jaar garantie want op het gebied van de overige punten zijn ze allemaal vrijwel hetzelfde. Alleen biedt Kia geen renteloze lening maar op dat gebied heb ik een goede deal kunnen maken want inclusief die 7 jaar garantie, kunnen de overige merken daar niet aan tippen. Daarnaast biedt Kia ook de eerste 3 jaar Europese wegenhulp inclusief vervangend vervoer gratis aan. Ik kon dus mijn ANWB abbo van 90e/jaar ook opzeggen.
Nu ben ik een half jaar verder en terugkijkend ben ik op dit moment tevreden op één punt na: brandstofverbruik. Dit valt mij zwaar tegen daar ik op dit moment gemiddeld 1:16,5 rijd. In mijn kostenbegroting had ik deze auto ingezet op 1:18. Ik gebruik deze auto vrijwel alleen maar voor woon-werk vervoer. Gevoelsmatig denk ik dat dit 80% is. Mijn woon-werk afstand is per dag 40km totaal. Deze rit bestaat voornamelijk uit 50km/h en 80km/h wegen waarbij de 50km/h het grootste gedeelte is met 35km van de 40km.
Deze review ben ik ook gaan schrijven vanwege het punt brandstofverbruik want ik heb veel geprobeerd om dit beter te krijgen maar zo te zien gaat alleen maar slechter. Zuinig rijden heeft natuurlijk met een aantal factoren te maken waaronder het nieuwe rijden. Dit heb ik bestudeerd en probeer het zo goed mogelijk toe te passen. Daarnaast ben ik zelf ook niet de lichtste met 110kg en carpool ik vrijwel elke dag met een collega die met mij meerijdt. Dit heeft ook invloed op een minder zuinig verbruik. Op dit moment gaan we ook de winter in, dus dat heeft ook invloed.
Graag ontvang ik tips en oplossingen hoe ik met deze auto zuiniger kan rijden want het verbruik op dit moment ontneemt mij wel de nodige plezier.
Al met al ben ik gelukkig met deze auto maar pas zeer tevreden als ik het brandstofverbruik onder controle krijg.
Dieptepunt 13-02-2012
- 11.614 km
Op 3 februari mijn tank volgegooid op de vooravond van een onverwachte strenge vorstperiode van twee weken. Deze vorstperiode was zelfs bijna goed genoeg voor een legendarische friese elf stedentocht! Echter kwam ik met mijn karretje maar net iets verder dan twee keer de wedstrijdafstand....Het plezier om ver te kunnen rijden met deze auto begint toch behoorlijk af te nemen. Ik leg de schuld voor deze keer maar bij koning winter.
Met de teller op net iets meer dan 11,5 duizend kilometer komt de eerste kleine beurt in zicht. Ik verwacht rond mei/juni op de 15 duizend km te zitten en als het verbruik tegen die tijd niet verbetert, dan moet ik toch stappen ondernemen richting mijn dealer ben ik bang....iemand hier ervaring mee?
Een tijdje geleden las ik een artikel dat een vrouw door de rechter in het gelijk werd gesteld dat haar auto niet conform de verbruikscijfers uit het boekje reed en kreeg zij een schadevergoeding. Zo ver laat ik het niet lopen maar het zet je wel aan het denken...
Wordt vervolgd.
Van dieptepunt naar een 'klein' hoogtepunt 14-3-20
- 12.625 km
Op 1 maart jl. mijn tank weer volgegooid en op advies van MyHCH mijn banden met 0,5 bar verhoogd t.o.v. wat de instructies vertellen.
Zojuist deze tank leeg gereden onder vrijwel dezelfde omstandigheden als normaal. Tot mijn verbazing kwam ik verder dan de 500km en om exact te zijn: 515km. Mijn tank volgegooid met een paar klikjes aan het einde en er ging 29,07 liter in. Al met al goed voor een gemiddeld verbruik van 1:17,7. Een lichtelijk positief resultaat. Normaal rijd ik nog wel wat verder als het controle lampje aangaat, maar ik was erg nieuwsgierig naar de uitslag.
Met mijn nieuwe volle tank ga ik mij deze keer focussen op de tips van het het (nog meer) op tijd laten uitrollen van de auto op de motor. Kijken wat de uitslag over +/- 2 weken is, ik ben benieuwd....
Kwaliteit benzine? 05-04-2012
- 13.685 km
Sinds mijn laatste review van 14 maart heb ik inmiddels weer twee keer moeten tanken. Zoals ik in mijn vorige review schreef hoopte ik met mijn eerst volgende tank verder te komen daar ik 1 op 17,7 haalde met hardere banden en meer uit te laten rollen. Helaas lukte het mij niet om een beter resultaat te halen, in tegendeel, het werd weer een dramatische 1 op 16,3 en ik was weer terug bij af.
De hierop volgende tankbeurt van 25 maart week af van mijn normale ritme namelijk dat ik in dit weekend een lange rit moest maken op de snelweg van ongeveer 150km. Ik moest daarentegen ook tanken bij een bemande station waar ik normaliter altijd tank bij een zelf service station (vanwege de korting). Ik besloot om deze 150km niet sneller te rijden dan 115km/k.
Vandaag reed ik deze tank eindelijk leeg en legde een record afstand af van 580km! Met een gemiddelde van 1:19! Zeer mooi resultaat maar hoe kwam dit nu? Lag dit aan dat stukje snelweg of is de kwaliteit van de benzine beter bij een bemande pomp? (het was bij een 'OK' station). Was ik beter geworden in het laten uitrollen? Ik vermoed dat het een combinatie van alles was maar voornamelijk het stukje snelweg want normaliter gaat het pijltje van de benzinemeter bij ongeveer 90km door het eerste streepje heen en bij deze rit pas bij 130km. Aangezien ik grotendeels binnendoor rijdt zal dit dus grote invloed hebben op het gemiddelde verbruik....zal hier dan de zwakte van Kia liggen?
De komende tijd zal ik zien hoe mijn rijstijl vordert en hoeveel invloed bepaalde merken benzine eventueel hebben op het verbruik.
Wordt weer vervolgd...
Korte Update (15-04-2012)
- 14.236 km
Even een korte update betreft het verbruik want daar gaat mijn review immers over.
Gisteren weer mogen tanken met het resultaat van 1:17. Met deze tank heb ik 130km snelweg gereden met een snelheid variërend tussen 100 en 115km/h. De overige km's waren weer woon-werk verkeer binnendoor.
Nadat ik gisteren heb getankt moest ik direct weer de snelweg op voor een rit van 200km. Opvallend is dat de benzinemeter pas bij 150km op het eerste streepje kwam te staan. Bij mijn normale woon-werk route gebeurd dit al rond de 80-90km. Deze tank beloofd dus weer veel goeds.
Ik begin dus zo langzamerhand te realiseren dat dit karretje het op de snelwegen erg goed doet maar binnendoor drama is.
Toen ik deze auto net had was mijn 4e en 5e tankbeurt ook erg goed (1:17 en 1:18) en dit was een rit naar Parijs en terug maar omdat de auto net nieuw was en ik nog moest wennen, waren dit geen super resultaten.
Binnenkort maar even weer een reisje ver weg plannen zodat ik een redelijk definitief oordeel kan geven en dan hopend op een resultaat van 1 op 20+.
Final review (20-08-2012)
- 18.977 km
Nu weer een aantal maanden verder te zijn en een kleine beurt, wordt het weer hoog tijd voor een review en dit keer een final review.
Ik heb nu alle seizoenen er mee mogen rijden waardoor ik een goed beeld heb gekregen waar deze auto allemaal toe in staat is.
Om te beginnen met de kleine beurt. Deze uiteraard bij een Kia dealer laten plaats vinden toen ik tegen de 15.000km aanliep. Ik had de auto toen 9 maanden in mijn bezit. Afspraak gemaakt in de ochtend zodat ik na m'n werk de auto weer kon ophalen. De klantenservice bij binnenkomst was prima maar halverwege de dag kreeg ik toch een telefoontje of ik mijn ruitenwissers wilde laten vervangen want deze liet strepen achter...(naar mijn weten was mij dat nog nooit opgevallen) en dat zou dan € 80,- kosten... Ik zei daarop dat de auto nog geen jaar oud was waarop ik de reactie kreeg: 'ja maar het was een strenge winter'. Ik heb de monteur vriendelijk bedankt en het aanbod afgewezen. Bij het ophalen werden de papieren keurig in orde gemaakt en moest ik de € 161,- betalen wat ik persoonlijk voor een kleine beurt voor dit kaliber auto toch redelijk prijzig vind.
Bij het wegrijden maar meteen mijn ruitenwissers uitgeprobeerd en verdomd, ze lieten dikke opvallende strepen achter wat ik voor de kleine beurt echt niet had, 100% zeker, deze strepen zijn te opvallend...heel verdacht dus.
Bij thuiskomst de ruiten en wissers maar eens goed schoongemaakt en toen was het over en nu een paar maanden later werken ze nog perfect.
Verder kan ik over deze auto nog kwijt dat mijn gemiddelde benzineverbruik rond de 1:17,2 ligt wat mij tot op de dag van vandaag persoonlijk erg tegen valt, zeker als je kijkt wat er in de papieren staat omschreven. Ik heb wel ritjes gehad van 1:19 maar dat was voornamelijk snelweg met een constante snelheid van rond de 110/115km/h. Bij die snelheden bewijst dit autotje zich wel maar zodra je binnen de bebouwde kom rijdt, dan ga je snel richting de 1:15 verbruik.
Over de overige aspecten van de auto kan ik niet meer dan lovend zijn en hier mijn overall lijstje met plus en minpunten.
Plus punten:
+ stoer uiterlijk
+ mooi interieur
+ goede wegligging
+ veel (been)ruimte
+ soepel schakelen (hoewel overgang van 1 naar 2 erg groot is)
+ prima airco
+ belasting vrij
+ (nog) geen mankementen gehad
+ relatief lage verzekering
+ 7 jaar garantie
Min punten:
- benzineverbruik
- geluidskwaliteit boxjes
- weinig power uit de 3 pitter (zeker met airco aan)
- interval en kosten onderhoud
- geen reservewiel
Samenvatting
Al met al een prima en leuk autotje en speelt in op een grote doelgroep door de vele mogelijkheden. Ik kan deze auto dan ook iedereen aanraden maar neem dan wel de 4 pitter om je beter met het verkeer mee te laten gaan.
Als je een auto zoekt puur op benzineverbruik dan raad ik het je af tenzij je afstanden moet rijden waarbij je snelheid vaak tussen de 80-120km/u ligt want dan bewijst dit autotje zijn verbruik. Rijd je regelmatig door de bebouwde kom, dan zal je schrikken van het verbruik.
Mochten er de komende tijd nog bijzondere dingen gebeuren dan zal ik het hier nog updaten om iedereen te informeren.
Verder laat ik het hierbij want het is voor mij duidelijk wat dit autotje allemaal kan.
Tot ziens.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.