Kia Picanto 1.0 CVVT Plus Pack (2013)

autoreview

Kia Picanto 1.0 CVVT Plus Pack (2013)
Kia Picanto 1.0 CVVT Plus Pack (2013)Kia Picanto 1.0 CVVT Plus Pack (2013)Kia Picanto 1.0 CVVT Plus Pack (2013)Kia Picanto 1.0 CVVT Plus Pack (2013)Kia Picanto 1.0 CVVT Plus Pack (2013)Kia Picanto 1.0 CVVT Plus Pack (2013)Kia Picanto 1.0 CVVT Plus Pack (2013)

Signalement

UitvoeringPicanto 1.0 CVVT Plus Pack
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf65.000 km
KM-stand laatst68.300 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoektocht en aanschaf

  • 65.000 km

Al enige tijd dacht ik er weer over na om een 2e auto erbij te kopen om het woon-werk verkeer en andere korte ritten te rijden.
Als eerste was ik op zoek naar een Fiat Panda, liefst een 1.2 en dan nog van de 319 serie. Nu was deze mogelijkheid eigenlijk best wel heel erg kostbaar, lees: niet voor het budget wat we eraan uit wilde geven.
De voorwaarden voor de 2e auto waren minimaal airco, automaat en elektrisch bediende ramen en een kilometerstand van maximaal 70.000 km.
Nu heb ik de automaat maar snel opgegeven, zeker voor het budget en de gewenste kilometers werd het een onneembare zoektocht welke binnen het budget zou vallen.
Na opnieuw de kaarten te hebben geschud naar een vergelijkbare maat, als de Panda, op zoek. Na diverse vergelijkbare modellen te hebben vergeleken bleef de Kia Picanto over.
Na diverse auto’s te hebben bekeken, welke snel werden afgekeurd, onderhoudsboekje niet compleet, ruiken naar hand of sigarettenrook.
Uiteindelijk kwamen we bij Braber in Ede uit waar de aangeschafte Kia Picanto net op de site stond en zelfs zonder foto’s.
Er een mailtje aan gewaagt en een paar dagen wezen kijken en een proefrit gemaakt, onderhandelen en sinds enige tijd de trotse eigenaar geworden.

Eerste indruk:
Gezien wij uit een best grote auto komen, zie elders bij de reviews, ben ik zonder enige verwachtingen aan de proefrit begonnen.
Voor zo’n compacte auto is de Picanto best wel ruim en voor deze uitvoering best wel heel erg lux. Van in hoogte verstelbare bestuurders stoel, stuur tot welkoms- en volgverlichting, mistlampen en een toerenteller.
Tijdens het proefrijden merkte ik goed dat de 6000 km per jaar, lees: korte stukjes, bij aanschaf wel wat aandacht nodig heeft.

Ophalen/aflevering
Op de opgegeven datum stond de Picanto ons tegemoet te glimmen. Na het benodigde papierwerk en ander formaliteiten konden we genieten van onze kleine grote Picanto.

Eerste rit,
Na het zoek naar de juiste stand van stoel en spiegels kon de rit naar huis beginnen.
Wat ondanks het op ons verzoek uitlijnen en balanceren van de wielen gaven de banden niet echt een betrouwbare indruk, achter zaten zomerbanden van 2022 en voor van 2018. Al hadden ze bij het proefrijden, toen was het zo goed als droog een goede indruk achtergelaten. In de stromende regen was het een heel ander verhaal. Er werd besloten om Vredenstein Quatrac 5 viersiezoensbanden te plaatsen. De eerste indruk hiervan is erg plezierig en geeft de Picanto een betrouwbare indruk.
Het eerste verbruik volgens de verbruiksmeter kwam uit op iets van 8 liter per 100 km.

Na E5/98 getankt te hebben en de dagteller op “0” te hebben gezet waren de eerste woon-werkverkeer ritten en de daarna wat langere rit naar het kennissen in het Zuid-Limburgse land een rit waar de parameters regelmatig werden bijgesteld en merkbaar de 3 cilinder het steeds meer naar de zin begon te krijgen.
Over de grens nog een keer getankt en dan de E5/102, hiermee werd merkbaar de motor steeds schoner en de gasrespons steeds beter.

Wat is er intussen veranderd
Zoals eerder gezegd zijn er 4 nieuwe banden gemonteerd.
Na het ophalen bij Braber in Ede heb ik een radio met Apple CarPlay ingebouwd. Hiermee werd gelijk het gelijk welke over de 4 speakers ten gehore komt een stuk beter.
Bij de firma Bilo in Almere een middenarmsteun besteld en gemonteerd. Wat een verademing voor de armondersteuning en het daarbij behorende comfort

Wat zit er aan veranderingen nog aan te komen.
Het monteren van een achteruitrijcamara.
Heldere, wittere halogeen H7 koplampen
Cruisecontrole
Trekhaak
Stootstrips aan de zijkanten.

Eerste indruk na 1000 km.
Een fijne en comfortabele compacte auto die verbazend stil is bij een kruissnelheid van rond de 100 km per uur.
Ondanks dat er wel anders geschreven word is de 1 liter 3 cilinder met 69 pk best wel bij de les.
De 3 cilinder heeft bij hoger gaan in toeren best wel praatjes zoals kenmerkend is voor een dergelijk motortje.

Verbruik tot op heden.
Dit zit tot nu toe ergens tussen de 1 op 16,5 en 1 op 19,6
Olieverbruik was tot op heden niet waarneembaar.


Update: 15-12-2014
Lampen vervangen.
Zoals eerder beschreven stond op de planning om de lampen welke in de voorlichten zitten te vervangen. Dit moest naar voren gehaald worden omdat een van de lampen de geest gegeven heeft.
Het instructieboekje geeft 2 types aan, dat is de H4 en de H7, waarbij wij na demontage de laatstgenoemde nodig hebben. Gezien de gemonteerde Osram lampen een geel/oranje licht geven wilde ik toch naar een wittere lichtbundel. In eerste instantie was ik op zoek naar LED. Al zoekende, al dan niet E-keur, al dan niet een goed lichtbeeld, zag ik door de bomen het befaamde bos niet niet meer. Dus gekozen voor de oude en vertrouwde halogeen verlichting.
Gekozen heb ik voor de Philips X-tremeVision Pro 150. Wat gelijk opvalt is de veel wittere lichtbundel.
By the way: ondanks de mega grote lampunits is vervangen van de lampen mega gemakkelijk, 2 x boutje losmaken, voorzichtig de unit uit de nokken halen, de rest de instructies van het instructieboekje volgen. (O ja YouTube heeft ook een paar erg duidelijke instructiefilmpjes hiervoor)

3 cilinders, 1 liter en 69 pk,
Best bijzonder kenmerkend het geluid van de 3 cilinder, zeker als die wat hoger in toeren komt. Dit doet mij denken aan de tijd dat ik de Suzuki Alto MK1 reed (heel lang geleden)
Wat ook fijn is is dat het motortje in afgelopen tijd een stuk losser is gekomen en accepteert wanneer men stationair wilt maneuvreren maar ook bij het verkeerslicht weg wil rijden.
Ook bij het wat hoger in toeren houden, hoor en merk je duidelijk dat het motortje het naar het zin heeft.

Start/stop,
Heb ik uitgezet, heeft in mijn optiek geen toegevoegde waarde.

Ecomodus.
Deze geeft aan wanneer men op of terug moet schakelen. Heeft in mijn optiek geen enkele toegevoegde waarde. Eigenlijk is het best wel belastend voor het motortje, want als men schakelt volgens de indicator wordt er de meeste tijd onder toeren(= onder de 2000 tpm) gereden. Dit vind het motortje echt niet fijn.
Schakelen rond de 3000 toeren vindt het motortje een stuk beter. En minder ondertoeren.

Vredenstein Quatrac 5
Wat heeft mij doen besluiten voor deze 4-seizoensbanden.
Eigenlijk is er weinig keuze in de maat 165/60 14 voor dit type band. Ga je naar een maat groter (175/60 14) is deze in de omloopmaat 2.12% groter en dan is de keuze ook meer, doch blijft best wel beperkt. In deze zeker als er gekozen wordt voor de betere bandenmerken.
Hoe bevalt deze dan?
Eigenlijk best wel goed, zijn mooi rustig qua afrolgeluid, de waterafvoer is met nat weer is uitstekend en het weg- en bochtengedrag is zeer voorspelbaar.

Achteruitrijcamara.
Heden een achteruitrijcamara gemonteerd, niet dat je die nodig hebt.
De aansluiting zit ervoor op de radio en ik had deze bij de radio gekocht.
Het is een beste klus, de bumper moest eraf, binnenbekleding los, dorpelstrips los en na alle draadjes aansluiten, achterkant en bij de radio en alle bedrading opbinden en wegwerken in dan alles weer dicht bouwen.
Met dit als reseltaat. Trots op mijzelf 😉 en mooi zicht naar achteren.
Zicht is mooi helder, nog een keer in de instellingen zoeken, wellicht is er nog iets te veranderen/verbeteren.

Koppelen en schakelen.
Wanneer de motor koud is en je wil vanuit stilstand wegrijden is het doseren van de koppeling best wel lastig. Wat mij opvalt is dat met enige tegenzin, motorisch dan, de auto op gang komt. Zo snel de motor op temperatuur is is dit over.
Schakelen is met een koude bak goed te doen. Je voelt wat weerstand, eenmaal op temperatuur is dit zo goed als over. Zeker wanneer er tussen de 3000 en 3500 toeren geschakeld word zijn de sloten nauwelijks voelbaar.
Het hakerig schakelen zoals er door vele autojournalisten besproken wordt heb ik nog niet bemerkt. Dit kan ook best wel exemplarisch zijn.


Wordt vervolgt…..

3300 km verder

  • 68.300 km

3300 km en verder,
Wat zal ik ervan zeggen, het is en blijft bijzonder dat zo’n “kleine” auto best wel veel comfort bied.
Wellicht al eerder gemeld, als je zonder verwachtingen in de Picanto stapt en ermee (gaat) rijd(en) wil het 1 liter motortje met 69 pk best wel van de plek, wil je veel moet je hoog in toeren. Wil je met het verkeer meekomen kan je rustig, lees: laag in toeren blijven. Niet te laag, dat is onder de 2000 toeren, anders het de 3 cilinder er weinig zin in.
Met een koude motor is het erg lastig om zonder gas bij te geven, op de koppeling/laag in toeren weg te rijden. Zo snel deze warm is gaat alles zoals het hoort.

Het verbruik is tot op heden 1 op 17.5/18.0.
Kanttekening, wij gebruiken de Picanto voor kleine stukjes, boodschappen doen en woon/werkverkeer (75 km op een dag, uit en thuis)

Binnenkort op garagebezoek voor het vullen/controleren van de airco, dit is helaas niet gedaan bij het afleveringsonderhoud.
De motor heeft koud erg veel moeite om zonder al te veel gas te geven op gang te komen, lees: weg te rijden.
Ook valt na het wegzetten met een warme motor en na het opnieuw starten het motortoerental weg, de ene keer slaat de motor af de andere keer kan het hersteld worden door een klein beetje gas te geven en soms hersteld het vanzelf.

Spatlappen,
Er zijn wel spatlappen via de Kia accessoires te bestellen, hiervan passen de gene die aan de voorkant niet omdat de Plus Pack is uitgerust met dorpelverbreders. Daarbij komt dat ze ook best wel heel erg klein zijn, eigenlijk heb je er niks aan, alleen maar voor de sier.
Via ome Ali een set bestel welke voor de Picanto zijn en deze gebruikt als mal voor de gaten en om deze vooral groter na te maken. Een set grote rubberen spatlappen heb ik gebruikt om deze van te maken.

Chauffeursstoel,
De chauffeursstoel is in hoogte verstelbaar alleen de kanteling achterover blijft het zelfde. Ik ervaarde dat als onplezierig en daarbij kreeg ik last van mijn benen. Aan de achterkant van de rails een paar ringen gezet zodat de zitting een klein stukje aan de achterkant omhoog komt en de zitpositie is een stuk verbeterd.

Stuur met radiobediening
Inmiddels stuur met radio en telefoonbediening in inbouwt in onze Picanto. Na enig speurwerk een mooi leer stuur gevonden met radio en telefoonbediening via de
https://www.onderdelenlijn.nl/
Na ontvangst dit stuur welke in zeer nette staat verkeerde goed schoongemaakt en koste slechts € 75.-
Kon als alternatief de bedieningselementen via ome Ali bestellen en dit kost een kleine € 100,- en dan moet het nog worden ingebouwd.
Het eerder beschreven stuur is compleet met airbag, welke ik heb gedemonteerd om bij montage de mogelijke foutmeldingen te voorkomen.

Na montage van het stuur is de radio is bijna ingeleerd. Alleen nog het volume “+” werkt nog niet.

Na nog een tijdje te hebben gestoeid om de stuurbediening bij de radio in te leren het besluit genomen om bij www.audiovolt.nl langs te gaan.
Heb de boel uitgelegd, nog een keer met iemand van de fa. geprobeerd en mijn/onze conclusie was: “dit gaat het niet worden”
Wat blijkt, voor de TA, 2011 t/m 2017, in onze Picanto zit af fabriek geen stuurbediening. Deze is wel voorbedraad en heeft de interface nodig om alle/de signalen door te geven aan de radio.

Heeft je Picanto wel stuurbediening, af fabriek, kan het wel zo zijn dat alle gegevens door worden gegeven. Dat is een kwestie van uitproberen. Doet alles het heb je geen interface nodig. Dit is afhankelijk van het aantal functies die moeten worden doorgegeven.

In beide bovenstaande gevallen/berichten is het verstandig om gelijk de interface mee te bestellen. Dan “standaard” te monteren. Werkt alles zonder interface heb je geluk, anders je deze alsnog toevoegen en scheelt het je een boel ergernis. Aldus berichtgeving, in vrije vertaling, vanuit audiovolt.
Na het inbouwen van de interface, de radio gereset, alle stuurbedieningsknoppen ingeleerd in de radio en het werkt.

Update: Het inleren van de volumeregeling via het stuur bleef stroef verlopen. Na het inspuiten met WD40 werkte de stuurschakelaar merkbaar beter en wat het instellen/inleren van deze functie snel geregeld.

O ja, de basisaansluiting, Kia Picanto, komt te vervallen net als de “Aux en USB” aansluiting. Er komt een flinke bundel draad bij, net als een extra USB aansluiting.
Ben er blij mee

Airco,
De Picanto is zoals eerder is omschreven voorzien van handbediende airco.
Nu had ik het idee dat deze niet iets deed en had een afspraak gemaakt bij de garage. Zij kwamen tot de conclusie dat de aircopomp is vastgelopen. Deze is voor tijdelijk afgekoppeld om meer schade aan het systeem te voorkomen. Binnenkort is de vervolgafspraak om de boel te herstellen.

Update: 20-05-2025
Afgelopen maandag de Picanto bij Braber in Ede aangereikt voor het repareren/vervangen van de aircopomp. Na de reparatie/vervanging hiervan de auto weer opgehaald. Wat een verademing dat de "koelkast" het weer doet en erg koud wordt zoals het hoort.

Koude start.
Na het 's morgens opstarten van de koude motor loopt deze in eerste instantie verhoogt stationair. Zo snel er een beetje temperatuur in de motor komt stort dat vrij snel naar een laag toerental. Best lastig als je weg wilt rijden bij het verkeerslicht o.i.d. In eerste instantie dacht men bij de garage dat dit lag aan de vastgelopen aircopomp. Dit is zeker niet het geval. Dit heb ik gemeld en men zou er met het herstellen van de airco ook hier iets aan gaan doen.

Inmiddels de 70.000 km gepasseerd en de eerste 5000 km ermee gereden.
Het gemiddeld brandstofverbruik is tot op heden 1 op 17.8.
Olieverbruik is niet waarneembaar.

Weer een kleine 6000 km verder, inmiddels voor oktober het (80.000 km) onderhoud afgesproken. Ben benieuwd wat daar uitkomt.
Volgend de berichtgeving is dat het vervangen van olie en filters


Wordt vervolgt…..

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Kia Picanto

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.