Kia Optima SW 1.7 CRDi ExecutiveLine (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Optima SW 1.7 CRDi ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand laatst | 27.500 km |
Exclusief
- 2.000 km
De Ford Focus 105 pk diesel moest bij 180.000 km eruit. Dus tijdig zoeken naar iets nieuws. Moest een diesel zijn i.v.m. jaarkilometrage. En ook niet onbelangrijk; het energie label mocht niet slechter zijn dan C. De Focus was een prettige auto, maar de ruimte op de achterbank viel wel wat tegen. Minder dan in de vorige auto, een Honda Civic uit 2007. Dus op zoek naar een ruimere.
Een Skoda Octavia, Superb, Ford Mondeo, Renault Talisman, Mazda 6 en VW Passat zijn de revue gepasseerd. De Octavia had een 1.6 diesel met slechts een 5 bak. Die viel mede daarom af, maar ook omdat je 'm zoveel ziet. De Superb en de Passat waren in maandlasten duurder dan ik wilde na samenstellen van de auto's. Je moet ergens een grens trekken en die lag al stuk hoger met 22% bijtelling dan de 14% bijtelling over een Ford Focus.
De Mondeo rijdt fijn, maar deed mij teveel aan de Focus denken en ik vond het leuk om echt iets anders te rijden. Bovendien is de navigatie prut. De Talisman is echt een beauty. Het zou echter de 1.5 dci worden en die bleek nogal zwak voor zo'n grote auto. Bovendien wat minder stil en minder comfortabel dan je van zo'n grote Fransman verwacht. En vooral vervelend dat de stoelen totaal geen steun geven voor de onderrug. Na half uur al last van.
De Mazda 6 reed top, zat top en zat goed in de spullen.
Maar toch ook eens naar Kia gegaan. Zat aan de overkant, dus even binnengelopen. De Sportswagon van de Optima was er nog niet, maar proefrit met de Sedan was mogelijk en beviel prima. Later nog rit in de SW gemaakt. Wat een gigantische ruimte op de achterbank en in de ExecutiveLine zit echt alles erop en eraan. De motor is krachtig en soepel (141 pk en 340 Nm) en maakt weinig geluid. En de netto maandlasten lager dan bij Mazda 6, VW Passat (ook wel saai en alledaags) en Skoda Superb. Voordeel is ook dat je de Optima weinig ziet en dat spreekt mij wel aan. Had ik ook met de Honda Civic destijds. Ondergewaardeerd.
Nu zo'n kleine 2.000 km gereden. De Optima is een perfecte lange afstandsauto. Stil, heel ruim en zeer compleet met o.a. meervoudig elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugen voor de bestuurdersstoel. Lederen bekleding, verwarmbare stoelen, verwarmbare achterbank, verwarmbaar stuur, geventileerde voorstoelen, achteruitrij camera, 360 graden camera, Tomtom navi met live services, cross trafic signalering, Harmann Kardon systeem (prachtig), elektrisch te openen kofferbakklep (zelfs zonder zwaaiend voetje onder de bumper en ook van binnenuit of met ab), groot panorama dak waarvan voorste deel te openen schuifdak, 18 inch velgen etc. etc. Wat een heerlijke auto. Echt een aanrader, maar ik weet het, 2.000 km is nog weinig.
En zoals eerder gezegd, je ziet 'm weinig. Mensen durven niet te kiezen voor een Kia, want die zou geen status hebben en dat vindt men belangrijk. Nee, natuurlijk liever een VAG bak of BMW voor hen. Prima auto's, maar ze lijken allemaal op elkaar en die kennen we zo langzamerhand wel.
Overigens nog wel twee puntjes van kritiek. De besturing is licht en indirect, dus tegenovergesteld van de Focus (of willekeurig welke Ford). Wel comfortabel, maar even wennen en nodigt niet uit tot bochtjes pakken. Valt mee te leven, bovendien is ie daar ook niet voor bedoeld natuurlijk. En op kleine oneffenheden is ie soms wat stoterig terwijl de grote oneffenheden zoals verkeersdrempels juist zeer comfortabel worden genomen.
Over betrouwbaarheid en gebruikskosten kan ik (nog) niks zeggen natuurlijk.
Tot nu toe in ieder geval een zeer tevreden Kia Optima rijder.
Update ervaringen
- 27.500 km
Inmiddels al aardig wat kilometers gereden, waarvan ook veel in het buitenland en met caravan (beladen gewicht 1.400 kg). Het blijkt een prettige auto voor lange afstanden. De stoelen zijn goed verstelbaar en stoelventilatie draagt z'n steentje bij aan het comfort bij warm weer.
Wat puntjes van kritiek/kanttekeningen:
- Doordat er een mooi schuifdak aanwezig is, is er niet erg veel hoofdruimte. Voor mij echter geen probleem met 1.78 meter lengte.
- De kunststof bovenkant van de middenconsole gaat telkens omhoog en komt daarmee aan een zijde los. Dichtdrukken heeft maar voor een paar minuten effect. Bij de 30.000 km beurt laten nakijken.
- De navigatie is voor mij een bron van ergernis. Het zou een TomTom moeten zijn, maar dat is niet voor te stellen. Ik heb al een update laten doen, maar dat is niet te merken. Veel onjuiste aanwijzingen en wegen die al jaren aanwezig zijn, maar niet bekend zijn bij deze navigatie. Zal dit ook melden bij de eerste onderhoudsbeurt.
- Het kunststof van de portiervakken, zijkanten en achterkant van de stoelen is zeer hard en gevoelig voor krassen en schoenafdrukken.
- De auto is niet geheel kraakvrij. Vooral rond de achterbak komt nogal wat gekraak. Mogelijk van het rolscherm. Komt waarschijnlijk doordat ook daar (te) hard kunststof is gebruikt.
Voor de rest bevalt de auto goed. Soepele motor die de toch redelijk grote en zware caravan prima kan trekken, ook in bergachtig gebied. Aan de lichte besturing ben ik inmiddels gewend. Het is vooral lekker comfortabel. En wat een zee aan ruimte in deze auto! Veel auto's uit een hoger segment kunnen daar niet aan tippen. De geluidsinstallatie is werkelijk fantastisch. Mocht je van klassiek houden; het lijkt alsof je in de concertzaal zit. Android Auto heb ik nog niet kunnen koppelen, maar daar zal ik mij nog eens in verdiepen. Had draadloos opladen laten aanbrengen en dat werkt prima mits de telefoon daar 'af fabriek' voor geschikt is. Bij andere telefoons kan je daartoe op internet een accessoire kopen, maar dat werkt bij mij helaas niet.
De auto is nog steeds een vrij zeldzame verschijning op de weg en dat bevalt mij wel.
Tot zover.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi GT-LINE AUTOMAAT | NL-AUTO! | FULL OPTION! | PANODAK | 360 CAMERA | AFN. TREKHAAK | 1 EIGENAAR! | LEDER | NAVI | ADAPTIVE CRUISE | PRACHTIGE STAAT!
- 2018
- 119.314 km

Kia Optima Sportswagon 2.0 T-GDi GT-Line 245PK Pano|H&K|Drive Mode|360 Camera|CarPlay e.o.
- 2017
- 106.391 km

Kia Optima Sportswagon 1.6 T-GDI GT-Line | Cruise control adaptief | Dodehoek detector | info;F.Bogaars 0492588956
- 2018
- 178.234 km