Kia Optima SW 1.7 CRDi DynamicLine (2017)

autoreview

Kia Optima SW 1.7 CRDi DynamicLine (2017)

Signalement

UitvoeringOptima SW 1.7 CRDi DynamicLine
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf35 km
KM-stand laatst151.000 km
Lezerswaardering: 89%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Weer een nieuwe KIA

  • 500 km

Na twee jaar met heel veel plezier in een KIA C'eed rond gereden te hebben, kwam er helaas een abrupt einde aan het rijden in de C'eed. Mijn vrouw werd aangereden met als gevolg dat de KIA total loss werd verklaard. Gelukkig alleen maar veel materiële schade, maar wel van de ene op de andere dag zonder auto.

In het private lease contract was niet opgenomen dat er direct een vervangende auto klaar stond. Met de hulp van KIA Blokhuis in Amersfoort kon ik dezelfde dag nog een Picanto ophalen. Deze Picanto heb ik na twee dagen omgeruild voor een C'eed. Dit gaf mij de ruimte op zoek te gaan naar een andere auto.

Wilde ik weer een KIA: eigenlijk wel. Geen enkele reden om van dit merk af te wijken. Maar welke dan. De huidige C'eed wordt in 2018 vervangen en voor dezelfde leaseprijs zijn er veel andere C-segmenters beschikbaar. Dus maar even gaan winkelen.

Per toeval kwam ik bij de Opel dealer terecht. Een zeer uitgebreide Opel Astra Station (Innovation uitvoering) met bijna alles er op en er aan. Nog bij diverse andere merken de showroom binnen gewandeld. Renault Megane: ongunstige leaseconstructie, VW Golf Variant: te duur.

In de tussentijd nam mijn eigen dealer contact op. Of ik weer voor een C'eed zou willen gaan. Hem uitgelegd dat ik op dit ogenblik een hele aantrekkelijke offerte van Opel op de mat had liggen. De Astra is uitgebreider en tegen een gunstiger leasetarief, dus een C'eed ging het niet worden. Op het aanbod van de dealer om dan de Astra tegen hetzelfde tarief te leveren reageerde ik verbaasd: een KIA dealer die een Opel levert? Per 1 januari heeft de Van Mossel groep KIA Blokhuis overgenomen en dus was het mogelijk de Astra te leveren. Voor mij geen probleem, ik had inmiddels hele goede ervaringen met deze dealer.

Ik kreeg echter nog een aanbieding van KIA (toen nog Blokhuis). Voor 50 euro in de maand meer konden ze mij een KIA Optima SW aanbieden. Dat is wel even iets anders dan een Astra. Echter, ik heb een bepaald budget per maand en daar paste de Optima niet in. Bijkomende zaak was ook nog dat KIA mij niet de maximale jaarkilometrage kon aanbieden dan die ik op de Opel kon krijgen. Deze bijkomende kosten moest ik dus ook in de leaseprijs betrekken. Dus het aanbod maar afgewezen.

Ongeveer een week later belde de dealer mij weer. Na directie-overleg was er besloten dat ik de Optima kon gaan rijden tegen dezelfde voorwaarde als dat ik de Astra zou gaan rijden. Dat veranderde de zaak. Direct maar een afspraak gemaakt voor een proefrit.

Zaterdag 23 december stond er voor de deur van KIA Blokhuis een prachtige Optima SW GT Line klaar voor de proefrit. De auto die mij werd aangeboden stond mooi te zijn in de showroom. Het betrof hier een Optima SW Dynamic line, ook helemaal volgepropt met opties. Bijna een halve dag in de GT Line mogen sturen. Wat een geweldige auto. Compleet iets anders dan de Astra (waarin ik overigens nog niet had gereden). Aan het eind van de dag de knoop doorgehakt en gekozen voor de optima.

Vandaag de 500 kilometer gepasseerd en wat een prettig rijdende KIA is de Optima. Het betreft hier de 1.7 CRDI versie met automaat en, zoals ik al eerder aangaf, helemaal vol met opties. Electrisch verstelbare bestuurdersstoel, panoramadak, lane departure warning, automatische kofferbak, climate control, cruise control etc.

Aan ruimte ook geen gebrek in deze auto. Zelfs ikzelf kan met mijn lengte ruim op de achterbank plaats nemen. En natuurlijk: elke nieuwe auto rijd heerlijk, maar ik had nooit gedacht dat ik nog eens een D segmenter zou kunnen rijden. Eigenlijk klopt alles aan deze auto. Nog geen negatieve dingen kunnen ontdekken. Nou ja, het navigatiesysteem is niet helemaal up to date en ook AppleCarplay ontbreekt. Dit heeft te maken met het ontbreken van de laatste systeemupdate. Binnenkort maar even langs de dealer om dit te laten verhelpen. Dan zal er ook een trekhaak worden geplaatst en de winterbanden worden omgelegd. Ik zal mijn gebruikerservaring aanvullen indien er wat meer kilometers zijn gepasseerd. Betrouwbaarheid en gebruikskosten heb ik nog even laag gewaardeerd gezien het geringe aantal kilometers wat ik heb gereden.

Vertraagde afleverwerkzaamheden

  • 4.200 km

Vorige week heb ik de Optima een dag bij de Dealer geparkeerd om wat vertraagde afleverwerkzaamheden uit te laten voeren. Er is een trekhaak onder geplaatst, het infotainment systeem is geüpdate, winterbanden zijn gemonteerd en KIA connect is ingebouwd. Daarnaast ook nog een rubberen mattenset geleverd gekregen. Met de huidige weersomstandigheden is dit geen overbodige luxe.

Door de update van het infotainment systeem heb ik nu ook de beschikking over Apple-Carplay. Ik gebruik dit vaak. Ik luister vaak naar Spotify en Apple-Carplay gaat altijd automatisch verder waar ik gebleven was met luisteren. Als ik het systeem van Kia gebruik, is dit niet het geval en moet ik Spotify altijd nog via de telefoon starten. Ook de WhatsApp functionaliteit is erg handig. Hoewel het voorlezen van de berichten tot hilarische momenten leidt.

Kia connect had ik al op de Kia C'eed en nu ook op de Optima. Leuke gadget waarbij je via een app op de telefoon informatie over de auto kan inzien. Vooral de rittenregistratie is handig, zodat ik als private lease rijder een beetje de kilometers in de gaten kan houden.

Verbruik tot nu ongeveer 1 liter op 14,7 kilometer. Dat verbaasd me niet. De Kia dieselmotoren staan niet bekend om hun zuinigheid. Heeft natuurlijk ook met de automaat te maken. Overigens wel heerlijk, zo'n 8 traps automaat. Ik heb nog geen spijt gehad van deze "gedwongen" keuze.

Uitermate tevreden over deze heerlijk rijdende en prachtig uitziende auto.

Probleemloze en sublieme rijsauto

  • 105.000 km

Het werd weer eens tijd voor een update. Ik rij inmiddels alweer 3 jaar rond met deze heerlijke limousine. Deze auto heeft ons op geen enkel moment in de steek gelaten. Alle onderhoudsbeurten netjes op tijd uit laten voeren. Waren er bijzonderheden? Eigenlijk niet. Een keer een ruiterwisserblad moeten laten vervangen, maar die heeft het wel ruim 90.000 kilometer uitgehouden in weer en wind.

Ook met een caravan is het heerlijk cruisen met deze Koreaanse allemansvriend. Verbruik ligt dan op ongeveer 1 op 10. In normale omstandigheden kom ik niet onder de 1 op 15 uit.

Soms lijkt de automaat wat anders te reageren als ik gewend ben. Dit heb ik bij de dealer meerdere malen aangegeven maar na diverse proefritten heeft de monteur geen bijzonderheden kunnen ontdekken. Ik ga maar uit van de deskundigheid van de monteur.

Wat ontzettend jammer dat KIA geen opvolger voor deze auto in het assortiment heeft opgenomen. Dit zal misschien over 2 jaar de enige reden zijn om van merkt te switchen of misschien een jongere gebruikte Optima te leasen.

Gelukkig mag ik nog twee jaar in deze fijne auto rondrijden. In de tussentijd maar langzaam uitkijken naar een vergelijkbaar model. Dat zal niet makkelijk worden. Wellicht een overstap naar het nieuwe model Sportage. Tot die tijd nog maar even genieten.

Voorzichtig op zoek naar een vervanger

  • 145.000 km

Het wordt een beetje saai, maar nog steeds blijkt die Optima een geweldige auto. Zo ontzettend jammer dat Kia heeft besloten dit model niet meer in Europa uit te brengen.

Tijdens de zomervakantie in juli/augustus ging de zitting van de bestuurdersstoel kapot (klein scheurtje). Bij terugkomst in Nederland bleek de stoelhoes onder garantie te kunnen worden vervangen.

Vorige maand op vakantie geweest naar Malaga, uiteraard met de Kia Optima. In totaal ruim 5500 (probleemloze) kilometers gereden. In Malaga ging er een lamp in de koplamp kapot. Naar de plaatselijke dealer in Fuengirola gereden en daar werd het lampje kosteloos vervangen.

Mijn private-lease contract loopt nog 1 jaar. Met de huidige levertijden van nieuwe auto's ben ik mij aan het orienteren op een vervanger. Helaas heeft KIA besloten alle diesels uit de prijslijst te halen. Dus dat wordt dan overstappen op een andere aandrijving. Maar welke? De nieuwe auto moet wel een caravan van 1500 kilogram kunnen trekken. Beetje bang dat ik met een benzine/hybride uitvoering een behoorlijke aanslag ga doen op mijn maandelijkse brandstof budget. Misschien Plug in Hybride? Dan heeft KIA alleen maar de Sorento in de prijslijst staan. Dit is de enige Plug In van KIA die mijn caravan mag trekken.

Vorige week een proefrit gemaakt in de nieuwe Sportage. Prachtige auto maar op dit moment alleen beschikbaar in de Hybride uitvoering. Op dit moment zijn er nog (te) weinig ervaringen m.b.t. brandstof verbruik.

Ook gereden in de Ford Kuga 2.5 PHEV. Ook een prachtige auto. Heel zuinig als je regelmatig oplaad.

Ik heb gelukkig nog even om mijn keuze te maken.

Afscheid van de Optima, vooruitkijken naar de Kuga

  • 151.000 km

Vandaag het besluit genomen: aan het eind van de (private) lease periode (volgend jaar januari) lever ik de Optima in bij Direct Lease en via deze zelfde maatschappij ga ik dan de Ford Kuga 2.5 PHEV Vignale rijden.

De afgelopen maanden heel wat auto-sites en reviews doorlopen. Ik wil eigenlijk "gewoon" diesel blijven rijden en overstappen naar een SUV. Deze mogelijkheid wordt nog nauwelijks aangeboden, en zeker niet in Private Lease.

Ik heb proefgereden in de Mazda CX5 diesel: prachtige auto maar boven mijn budget. Nieuwe Nissan QashQai: te duur voor wat je krijgt. Kia Sportage Hybrid: prachtige auto, binnen budget maar deze auto rijdt minder zuinig dan de Ford Kuga. De Sportage PHEV is geen optie, want die kan mijn caravan niet trekken. Om deze reden is de Hyundai Tucson ook geen optie, want die heeft exact dezelfde motorisering. Twee keer proefgereden in de Kuga (ST line en Vignale). De ST line is wat "zenuwachtig" geveerd, daarom gekozen voor de Vignale. Ik kan vlak bij mijn huis goed opladen, dus ik hoop hiermee veel kilometers emissie-vrij te kunnen rijden. Levertijd van de Kuga duurt nog minimaal 7 maanden dus ik kan nog even van de Optima genieten.

Heel veel lof voor Direct Lease die mij een auto konden aanbieden die niet standaard in het assortiment zit.

Uiteraard plaats ik ook weer reviews op het moment dat ik de nieuwe auto in bezit heb.

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.