Kia Opirus 3.5 V6 (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Opirus 3.5 V6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 175.000 km |
KM-stand laatst | 181.000 km |
Poor man's Lexus
- 181.000 km
Ik was al enige tijd op zoek naar een Lexus LS400 of LS430. Vanwege de mooie techniek, het geweldige comfort en de kwaliteit. Maar helaas was ik te laat. Zeker de LS400 is inmiddels een gewilde youngtimer met forse prijzen voor goed onderhouden, mooie exemplaren met lage kilometerstanden. Betaalbare exemplaren zijn er nog wel, maar alleen met extreme kilometerstanden en onduidelijke herkomst. Hoe goed de kwaliteit van deze Lexus ook is, na langdurig slecht onderhoud ontstaan er toch dure defecten.
Wel heb ik diverse proefritten gemaakt met Lexii. Maar tot koop kwam het niet.
Een vriend wees me op de Kia Opirus als goedkoop alternatief. Na enig speurwerk op internet bleek dat deze Kia's én betrouwbaar zijn én voor een habbekrats aan te schaffen. Zeldzaam zijn ze ook. In Nederland rijden er slechts 120 rond.
En dus heb ik voor weinig een net exemplaar aangeschaft.
Na een kleine 2.000 kilometer wat indrukken.
UITERLIJK
Het uiterlijk is een pretentieus mengsel tussen een Lancia Thema, een Jaguar S-Type en een Mercedes E-Klasse uit 2004. Mooi? Laten we zeggen dat ik er even aan heb moeten wennen. Maar ergens heeft het wel wat. Qua maten en gewicht doet de Opirus niet onder voor een Lexus LS.
INTERIEUR
Het interieur vind ik zelfs mooier dan van de LS400 en LS430. Lichtkleurig leer met overal mooie houtstrips, die vermoedelijk echt zijn.
Er is heel erg veel luxe aan boord, tot en met een verwarmbare achterbank. Ruim is het ook.
COMFORT!!!!
Dé grote verrassing van de Opirus is het geweldige comfort. De Kia is net zo stil als een Lexus LS, al is de V6 bij optrekken net even wat meer hoorbaar dan de superverfijnde V8 van de LS. Bij constante snelheden hoor je de Kia-motor echter niet. En is er iets minder wind- en bandengeruis dan bij de Lexus, lijkt het wel.
Ook de vering is bijzonder zacht en comfortabel, al is luchtvering van de LS bij grote oneffenheden net wat verfijnder.
PRESTATIES
De Kia wil goed vooruit zonder echt snel te zijn. De vijftrapsautomaat schakelt erg prettig en voldoende alert.
WEGGEDRAG
Een factuur voor het superzachte, bijna Amerikaanse comfort is er ook: het stuur- en weggedrag doet eveneens denken aan een ouderwetse Amerikaan. De zeer lichte besturing zonder feedback maakt i.c.m. de zachte vering een lange, net iets te snel genomen snelwegbocht tot een waar angstzweetavontuur.
Na één keer laat je zoiets uit je hoofd en rij je de Kia als een Amerikaan: rustig en relaxed.
Rechtuit gaat het overigens prima. Ook bij 140+ volgt de wagen stabiel en rustig het spoor.
KOSTEN
De Opirus lust wel een slokje. Op de snelweg gaat het nog wel. Tussen de 1 op 9 en 1 op 10. Maar bij lokaal verkeer of in de stad gaat het hard. 1 op 8 of erger. En ook de MRB is niet mis.
BETROUWBAAR?
Inmiddels heeft de Kia zijn onderhoud gehad. Bij de onderhoudsbeurt bleek de Opirus verder in uitstekende staat te verkeren. Dat is mooi meegenomen.
VOORLOPIG...
...vind ik deze aparte Kia een aanwinst. Zoveel luxe en comfort voor zo weinig geld vind je nergens anders. Het excentrieke uiterlijk en de zeldzaamheid maken het alleen maar leuker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.